Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Austistinen poikani laitokseen- en jaksa enää

Sanni
19.12.2017 |

Poikani on 13vuotias, olen yksinhuoltaja. Lapseni on aamuisin -ja iltapäivisin ennen/ jälkeen koulun päiväkerhossa. Illat on aivan kauheita saati viikonloput. Joulua jo pelkään. Minulle wi riitä 3 vapaapäivää kuukaudessa, kotiin tuotava perhehoito maksaa - ei varaa. Olen niin väsynyt - minulla elossa iäkäs äiti, lapsen isä ei kuvioissa. Onko ainoa vaihtoehto laitoshoiva?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ja kun alaikäinen niin menee lastensuojelun kautta.

Tutun autistinen muutti pois kotoota, kun oli 16v. ja löi äitiänsä.

Käy kotona joka toinen viikonloppu.

Itselläni kehitysvammainen poika joka on 16 vuotta niin hän saa asua kotona.

Punnitse tarkkaan asiat ja tee lastensuojeluilmoitus jos siihen päädyt.

En tiedä joudutko maksamaan jotain, kun lapsi sijoitetaan.

Tsemppiä, en muuta osaa sanoa.

Kivuliasta kun omasta lapsesta kyse.

Herran jumala missä harhoissa tää kirjoittaja on. Tietenkään ei tarvitse tehdä lasua, aloittaja voi ottaa yhteyttä omaan sosiaalityöntekijään ja hän auttaa perhettä etsimällä tilapäishoitopaikan. Eikä maksa äidille mitään. Lasta ei laiteta laitokseen, suomessa puretaan juuri laitoksia eikä niitä parin vuoden päästä enää ole.

Ei vaan kyllä se juuri näin menee, että alaikäinen vammainen sijoitetaan lastensuojelun kautta. Yhteistyössä toki ja hyvin valmistellen. Ja juu, elatusvelvollisuus ei lakkaa, vaikka lapsi olisi sijoitettuna, vaan joudut maksamaan asiakasmaksuja, jotka on sidoksissa tuloihisi. Harhaluulo siitä, että lastensuojelu olisi ilmaista johtuu siitä, että suurin osa asiakkaista on niin pienituloisia, ettei maksuja kerry.

Tilapäishoitopaikkahan lapsella jo olikin ja se kuuluu omaishoidontukeen.

Vierailija
22/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellä on hieno dokumentti autistin elämästä, missä myös näkee minkätyyppistä se laitosasuminen on: 

https://areena.yle.fi/1-4252526

Itselläni on neurotyypillinen lapsi, mutta tutuissa nuorissa paljon aspergereita ja tunnen myös yhden autistisen lapsen, josta on vielä vaikea sanoa pystyykö hän koskaan asumaan omillaan. Tällaiselle ulkopuoliselle tuo dokumentti avasi hienosti autistin sisäistä maailmaa ja myös sitä, miten vaikeita heillä jotkut tavallisen elämän askareet voivat olla. Dokumentti kertoo nuoresta miehestä, joka ei osaa puhua, mutta tulkin avulla pystyy kirjoittamaan ajatuksistaan. Ehkä eniten pysäytti se, kun hän kertoi miten kurjalta tuntuu kun ei pysty edes suihkussa käymään ilman apua. 

On ihan ymmärrettävää ettei omainen jaksa loputtomasti hoitaa. Se on raskasta työtä. Laitoksissa ihmiset työskentelevät vuoron kerrallaan ja pääsevät sitten kotiin lepäämään, joten heillä on paremmat voimavarat asukkaiden auttamiseen. Vaikka omainen voi olla omistautuva, niin ei hänkään loputtomiin jaksa venyä ja hoidon taso kärsii kun omainen on uupunut ja hermot alkavat kiristyä. Huomasin tämän omalla kohdalla kun dementoitunut äitini oli meillä kotona pari viikkoa. Aamun ja iltapäivän jaksoin hyvin, mutta illalla alkoi jo kone hirttää kiinni ja tuli sitä huutamista. (Dementikko onneksi unohtaa, toisin kuin autisti.) Minun oli helpompi viedä äiti hoitoon kun ymmärsin, että ne työntekijät joutuvat vain kahdeksan tuntia kerrallaan kestämään dementikon toilailuja ja pääsevät sitten kotiin lepäämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää laitoksia vaan kodikkaita asumisyksiköitä. Ihan hyvällä omallatunnolla voit pojan sellaiseen laittaa. Mutta ala nyt heti hakea paikkaa, niihin voi olla hyvin pitkät jonot.

Vierailija
24/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on todella paljon aamupäivä- ja iltapäiväkerhoissa. Ehkä hän siksi on niin vaikea. Äidin tulee jäädä pois töistä tai jäädä osapäiväiseksi ja olla lapsensa kanssa koulun jälkeen. Niin muutkin tekevät. Alkaa lapsen käytöskin rauhoittua.

pitäisi vähintään saada olla omissa oloissaan kerhoissa.Autisteillä on usein suolistossa ongelmia. Kokele gluteenitonta ja maidotonta dieettiä. Sen tehosta autisteilla on tehty tutkimuksia.Laitoshoito on toinen ääripää. Voisitko saada enemmän lomaa jollain järjestelyllä?

Vierailija
25/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeavammaisen palveluasuminen järjestetään iästä riippumatta vammaispalvelun kautta. Ei siis tarvita lastensuojelua asumisen järjestelyyn.

Vierailija
26/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lapsellesi rauhoittava lääkitys ja unilääkkeet.

Parempi hänelle itselleenkin ettei tarvitse riehua ja kiukutella.

Noin isoa lasta ei saa jäämään laitokseen ellei hän itse halua.

Missä lapsen isä on?

Laitoksissakin kehareille jotka riehuvat annetaan rauhoittuva piikki persaukseen ja muistelen että siellä on eristyshuonekin.

Vierailija
27/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on?

Laitoksissakin kehareille jotka riehuvat annetaan rauhoittuva piikki persaukseen ja muistelen että siellä on eristyshuonekin.

Ei ole enää laitoksia. Eikä ollut eristyshuonetta ainakaan niissä laitoksissa, joissa itse olin töissä.

Vierailija
28/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on?

Kyllä sellainen pehmustettu huone yleensä löytyy. Jossa voivat riehua ja päästellä höyryjä ilman, että satuttavat itseään. Vähän niin kuin "pomppulinna", mutta ilman pomppuominaisuutta.

Vierailija
29/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla autistinen kehitysvammainen nuori joka asuu ryhmäkodissa. Nyt on kotona, kuten muutkin lomat ja viikonloppuja. Ja ei, ei todellakaan sijoiteta vammaista lasta lastensuojelulain nojalla, vaan erityishuoltolain nojalla. Ihan oma lakinsa tähän, lasua ei sotketa mukaan missään tapauksessa. 

Suosittelen hyväksymään faktat. Vaikeahan se on lapsi pois laittaa mutta joskus niin on vain pakko tehdä. Meillä kaikki toimii nykyisin hyvin.

Vierailija
30/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on?

Kyllä sellainen pehmustettu huone yleensä löytyy. Jossa voivat riehua ja päästellä höyryjä ilman, että satuttavat itseään. Vähän niin kuin "pomppulinna", mutta ilman pomppuominaisuutta.

No niissä laitoksissa ei ollut, joissa minä olin töissä. Enkä ole nähnyt asuntoloissakaan. Eristykseen oli ainakin ennen tarkat säännöt. Joskus asiakas täytyi viedä omaan huoneeseen rauhoittumaan. Jos ovi laitettiin lukkoon, piti saada ensin lääkärin lupa. Aika oli tarkasti määrätty, esim. korkeintaan 15 minuuttia. Asiakasta piti katsoa parin minuutin välein. Kaikesta kirjallinen raportti.

Vierailija
31/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en laittaisi omaa lastani jonnekin hirveään laitokseen, en koskaan edes harkitsisi mitään tuollaista. Ota kaikki muut keinot käyttöön. Lapsen ei ole hyvä olla erossa äidistään.

Onko sinulla jollain lailla vammainen lapsi? No, vammaisuudessakin on monia muotoja ja joku jaksaa, joku ei. Hienoa, että pystyy tunnustamaan, jos ei jaksa. Laitokset eivät tänä päivänä ole välttämättä hirveitä. Ko. äiti tarvitsee tukea, ei puukkoa, yhtään.

Vierailija
32/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi/kehitysvammaisuus ei poissulje lastensuojelua. Itse tekisin lasun, kun omat voimat on lopussa ja vielä yh:na olisin. Se nopeuttaa avun saantia. Pojan fyysiset voimat vielä kasvavat ja jatkossa voi todella tulla ihan siitäkin syystä vaaratilanteita, kun äiti ei pysty yksin pitelemään isoa poikaa aloillaan.

Toimi pian joulun jälkeen. Olet tähän saakka jaksanut yksin ja se on hienoa. Olisiko aika jo ottaa kunnollista apua vastaan. Hyvää joulua sinulle AP ja pojallesi! ❤️

Vierailija
33/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en laittaisi omaa lastani jonnekin hirveään laitokseen, en koskaan edes harkitsisi mitään tuollaista. Ota kaikki muut keinot käyttöön. Lapsen ei ole hyvä olla erossa äidistään.

Et tiedä mistä puhut. Eikä kyse ole lapsen hylkäämisestä. Laitoksissa voi vierailla vaikka päivittäin mutta on kyllä kohtuuton työ yhdelle ihmiselle vuodesta toiseen huolehtia yksin täysin autistisesta henkilöstä oli sitten lapsi tai aikuinen. Eikä välttämättä ihan turvallistakaan. Autistille laitos voi olla ihan hyväkin paikka kunhan on oikeanlainen paikka jossa ammattitaitoa toimia autistisen kanssa. Siellä on helppo pitää rutiineista kiinni ja kun hoitajia on useita ei taakka käy ylivoimaiseksi kenellekään. Ihmissuhteet eivät ole autistille samalla tavalla tärkeitä kuin "tavallisille" ihmisille. Tietysti äiti on aina tärkeä lapselle, autistisellekin. Mutta hän ei samalla tavalla ymmärrä tuntea itseään hylätyksi kunhan ensin on kunnolla kotiutunut paikkaan ja tuntee olonsa turvalliseksi. Tietyt esineet ja muiden silmissä oudotkin rituaalit ja rutiinit voivat olla ihmissuhteita tärkeämpiä ja luovat turvaa. Autisminkirjon häiriö on laaja käsite ja on ihan eri asia olla syvästi autistinen tai Asperger piirteinen. Autistit saattavat usein käyttäytyä aggressiivisesti arvaamattomista syistä ja koska eivät ymmärrä syy-seuraus suhteita saattaa käydä todella huonosti kun autistinen lapsi alkaa kokonsa ja voimiensa puolesta päihittää yksinäisen äidin.

Vierailija
34/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ja kun alaikäinen niin menee lastensuojelun kautta.

Tutun autistinen muutti pois kotoota, kun oli 16v. ja löi äitiänsä.

Käy kotona joka toinen viikonloppu.

Itselläni kehitysvammainen poika joka on 16 vuotta niin hän saa asua kotona.

Punnitse tarkkaan asiat ja tee lastensuojeluilmoitus jos siihen päädyt.

En tiedä joudutko maksamaan jotain, kun lapsi sijoitetaan.

Tsemppiä, en muuta osaa sanoa.

Kivuliasta kun omasta lapsesta kyse.

Herran jumala missä harhoissa tää kirjoittaja on. Tietenkään ei tarvitse tehdä lasua, aloittaja voi ottaa yhteyttä omaan sosiaalityöntekijään ja hän auttaa perhettä etsimällä tilapäishoitopaikan. Eikä maksa äidille mitään. Lasta ei laiteta laitokseen, suomessa puretaan juuri laitoksia eikä niitä parin vuoden päästä enää ole.

Lastensuojelu on juuri tällaisia tilanteita varten. Sinne kannattaa olla itse yhteydessä, ennen kuin tapahtuu jotakin, joka saa lastensuojelun itse ottamaan yhteyttä. Ei ne mitään mörköjä ole, jotka syövät lapsia.

Lapsi laitetaan laitokseen, kun perusteet ovat riittävät. Sitä ei päätetä Aihe vapaa -palstalla. Jos itse olisin sosiaalityöntekijä, ja tulisin sellaiseen käsitykseen, että tilanne syvemmänkin tarkastelun jälkeen on sellainen kuin ap kertoo sen olevan, laitossijoitus olisi yksi ratkaisu. Eikä se ole mikään lapsen ja vanhemman suhteen lopullinen katkaisu. Nyt näyttää siltä, että kahden ihmisen elämä on menossa tärviölle. Riittävin toimenpitein kummankin tilannetta voidaan parantaa, vaikka ensimmäiset liikkeet eivät suorastaan kivoja olisikaan. Tilanteen rauhoituttua voidaan tehdä uusia arvioita tuen tarpeesta ja tavoista.

Aihe vapaa -palstalla ei päätetä myöskään siitä, onko Suomessa autistilaitoksia. Ei nimittäin ole.

Älä valehtele! Laitokset eivät ole nimellä "autistilaitos" mutta tottakai on eri ikäisille ja -tasoisille autisteille soveltuvia asumispalvelu ratkaisuja. Laadukkaita paikkoja ja autisminkirjoon perehtynyttä henkilökuntaa tosin tarvittaisiin kyllä lisää, se on kieltämättä totta.

Vierailija
35/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus laitos on se paras paikka. Omanikin muutti teininä laitokseen, kun minä ja isänsä ei enää pärjätty ja muut lapset pelkäsi. Se on ihan sallittua sanoa, että nyt loppui jaksaminen ja hakea apua, varsinkin jos on muitakin lapsia joiden hyvinvoinnista on vastuussa. Ei se sille vammaiselle lapsellekaan kivaa ole asua kotona, jossa ei ole homma hallussa ja/tai vanhemmat ihan loppu.

Vierailija
36/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on?

Mitä ihmettä??? Tässä oli tiivistettynä erään ihmisen totaalinen ymmärtämättömyys sekä ap:ta ja hänen lastaan kohtaan.

Ap: ottaisin yhteyttä lastensuojeluun. Siellä osataan neuvoa, miten toimia. Toivotan sinulle kaikesta huolimatta oikein hyvää Joulua ja tsemppiä erittäin vaikeassa tilanteessa!

Vierailija
37/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ymmärrä, millaista vaikeasti autsitin kanssa on, ellei sitä läheltä näe. Sukulaispoikakin oli ihan terveen kirjoissa parivuotiaaksi, vaikkakin itse jo mietin aiemmin, että ei ole kaikki kohdallaan, kun ei tunnu kuulevan mitään. Kun pojasta vielä kasvoi iso ja voimakas ja lisäksi on älyllisesti kehitysvammainen (kaikki autistit eivät ole), niin vaikeaahan se on. Eikö ap:lla ole ollut mahdollisuutta sijaishoitoon tai lomiin? Tiedän kyllä, että sijaishoitopaikoista varsinkin vaikeasti vammaisille on huutava pula. Tarkoitan siis näitä viikonloppujen sijaishoitoja.

Vierailija
38/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi lapsen /nuoren pitää juosta ennen ja jälkeen koulun jossain kerhoissa. Luulisi lapsen uupuvan. Pärjää hyvin kotona itsekseen, koulussa riittävästi tekemistä. Autismi ei ole syy, että voidaan repiä ihmistä eri paikkoihin jatkuvasti. Kotonakin voi harrastaa ja muualla, jos itse haluaa. Mitä jos yrittäisit itse vähemmän? Ottaisit rennommin, jos suinkin voit. Autismi ei ole mikään sairaus, että pitää hyysätä joka sekunti, vaan he ovat arvokkaita ihmisiä. Kaipaavat omaa rauhaa myös. Koti on paras paikka monelle, ei laitos. Kotona voi olla monta vaihtoehtoa tekemiseen ja muualla, paikat joista hän itse pitää. Jos olet loman tarpeessa silloin tällöin, voiko kodinhoitaja tai tuttusi olla avuksi tms. Otat vaan omaa aikaa, 13 vuotias on jo iso, jonakin päivänä hän asuu omassa asunnossa -tukien tai omalla rahalla.

Vierailija
39/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ongelmia sinulla on lapsen kanssa? Mulla on myös vaikeasti autistinen ja kehitysvammainen poika.

Vierailija
40/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oma energia enää riitä, niin ilman muuta hoitoon. Parempi molemmille.