Suomalaistaloudet käyttävät keskimäärin 500 euroa jouluun. Miten joulun saa noin halvalla?
Meillä on kolme kouluikäistä lasta. Jokaisella ainakin yksi 100€:n lahjatoive ja tuon lisäksi saavat pienempiä lahjoja. Pelkästään lasten lahjoihin menee jo se 500€. Me ollaan myös hankittu sekä mun että miehen vanhemmille lahjat sekä kaikille kummilapsille. Noista ehkä yhteensä 150€, ollaan jo 650€:ssa.
Kuusi maksoi 80€. Ruoat tähän mennessä 270€, eikä juustoja ja viinejä ole vielä ostettu. Yhteensä tähän menessä jo tuhat euroa.
Minun lahjani miehelleni maksoi noin 350 euroa ja mies on kuulemma käyttänyt minun lahjoihini noin 200€.
Joulukalentereita, kynttilöitä, serviettejä, joulukortteja, opettajien lahjakeräyksiä. Helposti kertyy 100€.
Ei mitään ihmeellistä ja hups, rahaa on palanut ainakin 1650€!
Minkälaisen joulun saa 500€:lla!?!
Kommentit (45)
Joulu on yksi halvimmista juhlista.... vähän glögiä ja torttuja, suklaata... muuten ruokaa kuin pitkänä vkl.
Lapsille lahjat... omalle ehkä 250€ ja veljentytölle 70€. Joulukalenteri.
Mennään mökille, joten kuusenkin saa hakea metsästä, sahakin on jo vuosia vanha.
Kallein yksittäinen hankinta on varmaan 12 postimerkkiä joulukortteihin. Nekin vois korvata 7 snt tekstiviestillä.
Meillä mennyt kahde kouluiäisen lapsen lahjoihin nyt n.700e. Kummilapsia on 7 joiden lahjoihin mennyt n.200e. Omien vanhempien ja miehen vanhempien lahjoihin n.400 ja minun ja miehen sisarusten lahjoihin n.100e.
Miehen kanssa ei toisillemme osteta lahjoja, kun kumpikaan ei tarvitse mitään ja kuitenkin meillä yhteiset rahat. Lapset halusi ostaa kummallekkin jotain mihin annettiin 100e. Eli pelkästään lahjoihin 1500e.
Jouluksi meille tulee syömään minun vanhempani kaksi siskoani ja ukkini. Mitään jouluruokia en vielä ole ostanut, mutta kyllähän niihinkin taitaa jokunen satanen upota.
Itse jäin miettimään tuota 270€ ilman juustoja ja viiniä. Me ollaan toki miehen kanssa kahdestaan mutta meillä on ehkä ”kallis” maku eli kauppareissuihin menee aika paljon yleensäkin rahaa. Eilen käytiin tekemässä ruokaostokset jouluksi ja yhteensä meni 140€ kalkkunan kanssa, ostettiin kaloja, juustoa, kylmäsavulohta, graavilohta, poroa, juustoja, viikinoita, pähkinöitä jne. Pitää löydä vielä kaupassa hakemassa muutamat yrtit ja limppu perjantaina ja siihen menee varmaan se 20€. Siltikin meillä on ruokaa ihan yli kahden aikuisen tarpeisiin, varmasti näillä sais ruokittua pyhän ajan neljä aikuista. Viineihin meni kyllä 120€ päälle, mutta shampanja nyt ei ole pakollista kenellekään.
Mun on pakko enemmänkin ihmetellä, mitä ihmiset oikein ostaa jouluksi/lahjaksi tuollaisilla summilla?
Me ostettiin kummilapsille joko legoja tai lahjakortteja, viiden lapsen lahjoihin meni yhteensä n. 120 euroa, näissä ei siis edes säästelty mitenkään. Omille kolmelle lahjoihin meni n. 50 euroa per lapsi, ja oikeasti mieleiset saavat, pelikoneet, kannettavat ja älyluurit löytyy, ne on arkitavaraa, jota ei tosiaan uusita vain koska on joulu, ostettu tarjouksesta aikanaan. Miehen kanssa sovittiin lahjabudjetiksi toisillemme noin kaksikymppiä, sillä saa jotain kivaa pientä. Ei me tarvita uusia tavaroita, aikuisilla kun on jo kaikkea. Vanhempien lahjoihin menee viitisen kymppiä, ostetaan kirjoja ja leffoja, kytätään tarjouksesta esim. black fridayn aikaan jo. Noista tulee n. 350 euroa yhteensä.
Kuusi on muovinen, sama ollut jo kymmenen vuotta, samoin koristeet ja jouluvalot.
Joulukortteja lähti vissiin reilu kymmenen, merkkeineen hintaa jotain 20 e. Muille menee somessa jouluterveiset, hinta 0e.
Jouluruoka on halpaa, enkä osaa laskea sille erityistä hintaa, ehkä kinkku ja konvehdit on niitä ylimääräisiä suhteessa siihen mitä olisi kustannukset, jos syötäisiin ihan arkiruokaa, joten niihin jos laskee sen viisikymppiä normaalien ruokamenojen päälle.
Kokonaissumma jää reilusti alle viidensadan, ei tarvii pihistellä, jouluna lasketaan mäkeä, saunotaan, käydään joulukirkossa ja lähellä asuvat sukulaiset käy meillä ehkä puurolla, katotaan joululeffoja ja syödään suklaata. Ihana ja rento joulu siis.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mennyt kahde kouluiäisen lapsen lahjoihin nyt n.700e. Kummilapsia on 7 joiden lahjoihin mennyt n.200e. Omien vanhempien ja miehen vanhempien lahjoihin n.400 ja minun ja miehen sisarusten lahjoihin n.100e.
Miehen kanssa ei toisillemme osteta lahjoja, kun kumpikaan ei tarvitse mitään ja kuitenkin meillä yhteiset rahat. Lapset halusi ostaa kummallekkin jotain mihin annettiin 100e. Eli pelkästään lahjoihin 1500e.Jouluksi meille tulee syömään minun vanhempani kaksi siskoani ja ukkini. Mitään jouluruokia en vielä ole ostanut, mutta kyllähän niihinkin taitaa jokunen satanen upota.
toivottavasti mies ostaa sukulaistensa lahjat, niin voit käyttää rahasi omien sukulaistesi lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on yksi halvimmista juhlista.... vähän glögiä ja torttuja, suklaata... muuten ruokaa kuin pitkänä vkl.
Lapsille lahjat... omalle ehkä 250€ ja veljentytölle 70€. Joulukalenteri.
Mennään mökille, joten kuusenkin saa hakea metsästä, sahakin on jo vuosia vanha.
Kallein yksittäinen hankinta on varmaan 12 postimerkkiä joulukortteihin. Nekin vois korvata 7 snt tekstiviestillä.
Mietin vielä... jos tuohon nyt oikeesti laskee 3 päivän ruuat ja mökkimatkan bensat ja pahvikahvin (eihän ne varsinaisesti jouluun liity), niin päästään yli tuon 500, mutta "standardin" mukaan pitäisi tuhlata siis per henki? Ei onnistu, ei vaikka laskisin uudenvuoden ja tammikuun alet mukaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä mene lähellekään viittäsataa. Yksi lapsi, jolle on lahjoja osteltu. On vielä pieni, että ei tarvitse olla edes kovin kallista. Aikuisille ei lahjoja ostella. Jouluruokiin ehkä 50 euroa, sama viineihin. Ei kuusta, ei pukkia, ei koristeita tai kortteja.
Sama täällä. Lisäksi jouluna töissä, ei ehdi tuhlata eikä mässäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa ei toisillemme osteta lahjoja, kun kumpikaan ei tarvitse mitään ja kuitenkin meillä yhteiset rahat. Lapset halusi ostaa kummallekkin jotain mihin annettiin 100e. Eli pelkästään lahjoihin 1500e.Jouluksi meille tulee syömään minun vanhempani kaksi siskoani ja ukkini. Mitään jouluruokia en vielä ole ostanut, mutta kyllähän niihinkin taitaa jokunen satanen upota.
toivottavasti mies ostaa sukulaistensa lahjat, niin voit käyttää rahasi omien sukulaistesi lahjoihin.
Meillä on yhteiset rahat=yksi tili niinkuin tuolla kirjoitin. Mies ei niin innostu joulusta, itse tykkää vähän hössöttää 😊.
Joten olen kaikki nuo lahjat maksanut sieltä yheiseltä tililtä. Kumpikin tienaa suurinpiirtein samanverran.
Jänis söi mun uusista jouluvaloista johdon poikki viime talvena...
Meillä 200 e lahjoihin. 70 e kulkemiseen ja 100 e ruokiin. Nelihenkinen lapsiperhe. Lahoja ostetaan vain aikuisille. Ruoat ostetaan sukulaisten kanssa kimpassa. Joulua vietetään muualla kuin meidän kotona.
Molemmille napsahti työvuoro, jouluruuat syödään töissä, ollaan onneksi samassa vuorossa.
2 * 20 € lahjat veljen lapsille. Menemme vanhemmilleni jouluksi.
t. Kahden opiskelijan talous
Voi luoja. 550e aikuisten lahjoihin? Ihan ensinnäkään me ei osteta toisillemme lahjoja. Me ollaan aikuisia ja ostetaan asioita kun on tarvetta tai huvittaa. Meillä on kaikki mitä ihminen tarvitsee.
Lasten (koululaisen) lahjatoiveita on hillitty. Valittiin yhdessä sopivan hintainen legopaketti (n. 50e) ja sen saa isoisältään. Lisäksi ostin toisen sopivan hintaisen legopaketin (25e) meiltä vanhemmilta. Nuoremmalle (1.5v) ostin kirjan kirpputorilta (2e) sekä puisen kassakoneen Lidlistä (12e). Saa varmaan jotain vielä isoisältään (toivoin uutta sähköhammasharjaa). Legot on luksusta vanhemmalle, niitä saa vaan juhlapäivinä lahjaksi. Kaikennäköistä muuta materiaa on riittävästi, matkoja, harrastuksia ym. Mitään turhaa romua on turha haalia
Me ei tänäkään jouluna makseta ruokia itse. Syödään isälläni. Jouluruokaa syödään vaan jouluaattona. Viini nyt on säännöllinen kuluerä muutenkin niin sitä ei tarvitse huomioida, muitakin herkkuja kyllä syödään tasaiseen.
Joulukuusi maksoi 13.90 bauhausista. Koristeet on ollut vuosia.
Saldo oli nyt siis n. 50e.
Viemme kahdelle yksinhuoltajalle lassille ruokaa, sekä talvitakin yhdelle lapselle. Näihin en tiedä mitä menee, ehkä n. 200e.
Meillä kinkku 36 e, ruoka kotiin 130 e, ruokatuomiset sukujouluun 50 e, lapsen lahjat 70 e, lisää joulukoristeita entisten lisäksi 20 e, joulukukka 7 e, joulukortit ja postimerkit 30 e, bensat kyläilyyn 60 e, kummilasten lahjat ja muiden muistamiset 300 e.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. 550e aikuisten lahjoihin? Ihan ensinnäkään me ei osteta toisillemme lahjoja. Me ollaan aikuisia ja ostetaan asioita kun on tarvetta tai huvittaa. Meillä on kaikki mitä ihminen tarvitsee.
Lasten (koululaisen) lahjatoiveita on hillitty. Valittiin yhdessä sopivan hintainen legopaketti (n. 50e) ja sen saa isoisältään. Lisäksi ostin toisen sopivan hintaisen legopaketin (25e) meiltä vanhemmilta. Nuoremmalle (1.5v) ostin kirjan kirpputorilta (2e) sekä puisen kassakoneen Lidlistä (12e). Saa varmaan jotain vielä isoisältään (toivoin uutta sähköhammasharjaa). Legot on luksusta vanhemmalle, niitä saa vaan juhlapäivinä lahjaksi. Kaikennäköistä muuta materiaa on riittävästi, matkoja, harrastuksia ym. Mitään turhaa romua on turha haalia
Me ei tänäkään jouluna makseta ruokia itse. Syödään isälläni. Jouluruokaa syödään vaan jouluaattona. Viini nyt on säännöllinen kuluerä muutenkin niin sitä ei tarvitse huomioida, muitakin herkkuja kyllä syödään tasaiseen.
Joulukuusi maksoi 13.90 bauhausista. Koristeet on ollut vuosia.
Saldo oli nyt siis n. 50e.
Viemme kahdelle yksinhuoltajalle lassille ruokaa, sekä talvitakin yhdelle lapselle. Näihin en tiedä mitä menee, ehkä n. 200e.
Niin niin. Isoisä ruokkii ja lahjoo. Mitäs hän saa vastineeksi.
Me kokoonnutaan suvulla viettämään joulua. Porukan talouksien koot:
- 1 henkilö - 2 taloutta
- 2 henkilöä - 3 taloutta
- 5 henkilöä - 1 talous
Jos joulupöydässä listattaisiin paljonko meni rahaa jouluun per talous, keskiarvo ei olisi varmasti kovin korkea. Nuo kaksi yhden hengen taloutta tuskin käyttävät satasta enempää jouluun.
Minulla meni 500 e jouluun. Olen ostanut alesta, urheiluliikkeistä laatu lahjoja. Seitsemälle muksullemme. Joukossa on teinejä.
Me emme osta älypuhelimia jouluna koskaan.
Mitään sadan euron lahjoja ei tarvitse, ellei ole 70% alennuksessa.
Budgesportissa oli poistomyynti/loppuunmyynti.
Ei osteta muille lahjoja. Lisäksi olen ostanut ruokaa älyttömät määrät.
Laatikot tein itse lantuista ja porkkanoista sekä oman maan perunoista.
5kg kinkku maksoi 20e. Tosin on myös karitsan lihaa, pakkasessa ennestään. Itse en reuman vuoksi sikaa syö.
Myöskin lahjakortteja eräältä taholta, joka auttaa pienituloisia perheitä.
Viiniä/alkoholia/tupakkaa ei käytetä milloinkaan. Vaippoja ei osteta, vaan kangasvaippoja käytetään kahdella.
Mutta sitä en ymmärrä, miten noin paljon kuluu jouluun AP.lla. Kuusi ei maksa 80 e. Ei kukaan tavallinen ihminen osta sen hintaista kuusta!
Sen saa kympillä tai kahdella. Me kaadoimme itse oman kuusemme ilmatteeksi.
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Jouluna syömme mummuloissa, joten rahaa menee ainoastaan lahjoihin. Tänä vuonna meni tosi paljon, kun lahjohin sisältyy läppäri ja harrastevälineitä. Neljälle kummilapselle olen ostanut myös lahjat. 400-500 euroa on mennyt.
Pystyisikö isoja alkukirjaimia ostamaan työkyvyttömyyseläkkeelläkin?