Synkkä arvio: Maailmantalouteen tulossa ”täydellinen myrsky” – 5 syytä tulevaan romahdukseen
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005495328.html
"Analyysitoimisto GnS Economics maalaa erikoisraportissaan uhkakuvan lähestyvästä talousromahduksesta.
”Maailmanmarkkinat ovat saavuttaneet oudon ja huolestuttavan tilan. Ne eivät näytä reagoivan minkäänlaisiin shokkeihin”, analyysitoimisto aloittaa tiistaina ilmestyneen erikoisraporttinsa.
GnS Economicsin mukaan talouden kasvupyrähdys on Troijan hevonen, joka on uskotellut markkinat luulemaan, että olisimme pitkähkön nousukauden alussa.
Analyysitoimisto listaa viisi seikkaa, joihin he arvionsa perustavat.
1. Kuplat
Keskuspankit ovat toiminnallaan ruokkineet kuplaa: arvopaperimarkkinoihin liittyvät riskit on ”sosialisoitu” ja markkinaosapuolet ovat tottuneet alhaiseen riskiin. Tilanne ei ole todellinen.
2. Zombietalous
Yritystä kutsutaan GnS Economicsin mukaan zombieksi, jos se pysyy toimintakykyisenä ainoastaan erittäin halvan lainarahan turvin. Tällaisten yritysten kasvu hidastaa tuottavuutta ja talouden kasvua. Kun korot nousevat, zombiet menevät konkurssiin.
3. Kiinan ylivelkaantuminen
GnS Economics varoitti vuonna 2014, että tuottamattomien investointien suuri taso voi nousta uhkaamaan Kiinan vakautta. Syyskuussa 2017 Kiinan yksityinen velka ylitti 500 prosenttia vuotuisesta bruttokansantuotteesta.
Korkea velkataso yhdistettynä vähenevään tuottavuuteen laskee analyysitoimiston mukaan velkaelvytyksen tehoa. Kiinan täytyy ottaa taantuma vastaan nyt tai vakauttaa uhkaava talouskriisi myöhemmin. Näillä näkymin velkaelvytys kuitenkin jatkuu.
4. Euroopan heikko pankkisektori
Analyysitoimiston mukaan Euroopan pankkisektori ei ole vieläkään toipunut vuoden 2008 romahduksesta. Koska EU-alueen pankit pelastettiin, niille jäi huonolaatuisia varallisuuseriä ja lainoja rasittamaan taseita.
5. Määrällisen keventämisen loppuminen ja määrällisen tiukentamisen alkaminen
GnS Economics uskoo, että keskuspankit eivät enää yritä tukea maailman rahoitusmarkkinoita keinotekoisesti. On arvioitu, että keskupankkien osto-ohjelmat alkavat globaalisti kutistua ensi vuoden aikana. Tämä taas johtaisi siihen, että arvopapereiden hinnat painuvat.
Myrsky lähestyy
Yhtenä päivänä suurin osa sijoittajista vain päättää alkaa myydä, ja paniikki on valmis.
Analyysitoimiston mukaan roskalainamarkkina romahtaa todennäköisesti ensimmäisenä. Sen jälkeen nurin menevät yrityslainatodistusten ja korkeasti velkaantuneiden valtioiden joukkovelkakirjamarkkinat.
Tämä taas johtaa siihen, että rahoitusmarkkinatuotteiden korot nousevat nopeasti ja voimakkaasti. Ja näin kasvaa paniikki arvopaperimarkkinoilla. Kaikki arvopaperiluokat alkavat laskea romahduksenomaisesti käynnistäen säälimättömän ja toisiaan vahvistavan velkavivun purkamisen ja rahoitusomaisuuden hintojen laskun (deflaation) syklin. Heikommat pankit alkavat kaatua arvopaperitappioihin.
Ja tätä kautta sykli etenee yrityksiin ja kotitalouksiin asti. Edessä on maksukyvyttömyyttä ja konkursseja.
GnS Economics pitää uhkakuvaan syyllisenä keskuspankkeja."
Noniin. Miten varaudutaan myrskyyn?
Kommentit (14)
Ennusteita ja ennustajia on niin paljon, että varmasti joku osuu.
En muista tiedä mutta itse olen varautunut hommaamalla erämaakämpän Lapista. Sieltä käsin on hyvä tarkkailla taivaanrantaa ja myrskyn merkkejä.
sinutkin kahlitaan lopulta kirjoitti:
Rikkaiden ongelmia, ei koske AV palstalaisia. Miedän köyhien kannattaa opiskella venäjän kieltä jotta osaamme totella käskyjä.
Harmi kun on huono kielipää. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden ongelmia, ei koske AV palstalaisia. Miedän köyhien kannattaa opiskella venäjän kieltä jotta osaamme totella käskyjä.
Harmi kun on huono kielipää. :D
Ap
ruki ver- on ainoo mitä venäläiselle tarvii osata sanoa.
Kohta myös sijoittajat myyvät osakkeensa.
Onhan tuossa riskejä lueteltu. Pahin ja todennäköisin noista on ehkä Kiinan velkaantuminen ja toki jos se voi saada aikaan ketjureaktion.
Oudoin noista on ehkä kohta 5 - eli keskuspankit loivat ongelman, mutta ne eivät saisi lopettaakaan ongelman luomista. Toki elvytyksen liian jyrkkä lopettaminen voi aiheuttaa varallisuusarvojen laskun, mikä vaikeuttaa yritysrahoituksen saamista, mutta vaikea uskoa, että näin käy.
Zombiyritysten kohdalla olisi pitänyt jotenkin kertoa, kuinka paljon ja miten suuria nämä ovat. Korkojen nousu varmasti tappaa yrityksiä, mutta tämä on ihan normaalia - konkursseja on aina. Kun menee huonosti, kysynnän puute tappaa yrityksiä, kun menee hyvin, kustannusten nousu tappaa yrityksiä. Mutta kun menee hyvin, niin terveet yritykset voivat kasvaa zombien kuollessa, joten tuskin siitä mitään hirveää kriisiä seuraa.
Sitten tehdään vallankumous. Minä olen valmis.
Ja arabiaa myös.
Ikuisuusongelma on se että pankkiirien voitot ovat yksityisiä mutta tappiot yhteisiä.
Kiina ja Japani, jos kotiuttavat sijoituksiaan/lainaamiaan rahoja, saavat kyllä dominoi kaatumaan.
Vierailija kirjoitti:
En muista tiedä mutta itse olen varautunut hommaamalla erämaakämpän Lapista. Sieltä käsin on hyvä tarkkailla taivaanrantaa ja myrskyn merkkejä.
Täytyykö tässä nyt alkaa preppaamaan ja varautumaan pahimpaan? Kyllä sitä on melko pissassa jos tästä taannuttaisiin ja pitäisi oppia itse kasvattamaan ruokansa. Minä ainakin kupsahtaisin ensimmäisten joukossa, kun ei nuo helkkarin huonekasvitkaan pysy elossa.
Ap
Hah, hyvä kun joku arvovaltaisempi taho sanoo saman kuin minä 2 vuotta sitten. Romahduksesta tulee syvä ja siinä järjestellään uudelleen myös maiden hallinto. Uskon että rahalaitokset ottavat haltuunsa huonoimpia maita, Nalle nimittää itsensä suomen kuninkaaksi tai keisariksi.
Demokratia on käytössä vain sanana, romahduksen jälkeen pääsemme todelliseen rahavaltaan, jossa yritysryhmät päättävät laista ja järjestyksestä, kansalaisella ei ole sananvaltaa. Kansalaisen omaisuudella ei ole enää suojaa, sosiaaliturvaa leikataan kunnolla.
Eli katsokaa itään, Venäjällä eletään jo nyt sitä arkea mikä suomessakin on totta 10 vuoden kuluessa.
Nippelimuuli kirjoitti:
Hah, hyvä kun joku arvovaltaisempi taho sanoo saman kuin minä 2 vuotta sitten. Romahduksesta tulee syvä ja siinä järjestellään uudelleen myös maiden hallinto. Uskon että rahalaitokset ottavat haltuunsa huonoimpia maita, Nalle nimittää itsensä suomen kuninkaaksi tai keisariksi.
Demokratia on käytössä vain sanana, romahduksen jälkeen pääsemme todelliseen rahavaltaan, jossa yritysryhmät päättävät laista ja järjestyksestä, kansalaisella ei ole sananvaltaa. Kansalaisen omaisuudella ei ole enää suojaa, sosiaaliturvaa leikataan kunnolla.
Eli katsokaa itään, Venäjällä eletään jo nyt sitä arkea mikä suomessakin on totta 10 vuoden kuluessa.
*haukotus*