Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuraskauden seulojen tulokset

Vierailija
19.12.2017 |

Sain nt-ultraan ajan harmillisesti perjantaille. Olisi ollut mukavaa kertoa raskaudesta jouluna perheelle, jos kaikki on ok. Veriseulan tuloksiin yhdistetyn riskisarvionhan saa vasta käynnin jälkeen. Onko kukaan saanut koko tulosta nt-ultrassa tai samana päivänä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule ikinä samana päivänä vastaukset.

T: Kätilö

Vierailija
2/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule ikinä samana päivänä vastaukset.

T: Kätilö

Näin minäkin ajattelin, kunnes törmäsin blogiin, missä odotteja kertoi saaneensa vastauksen nettipostiin jo samana iltana. Mahtaakohan olla tosi harvinaista näin nopea toiminta? Asioin naikkarilla.

http://www.nelkytplusmami.com/ika-ja-sikioseulonta/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli naikkarilta kirje vasta viikkojen päästä, että siellä ei turhaan kiirehditä.

Mutta kyllähän siitä kuvasta jo näkee osviittaa onko jotain pahasti vialla vai näyttääkö lapsi terveeltä. Ei tietty ihan varmaa mutta eihän mikään ole.

Itse kertoisin ilouutisen kyllä jo pelkän käynnin perusteellakin jos vauva näyttää hyvältä.

Vierailija
4/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli naikkarilta kirje vasta viikkojen päästä, että siellä ei turhaan kiirehditä.

Mutta kyllähän siitä kuvasta jo näkee osviittaa onko jotain pahasti vialla vai näyttääkö lapsi terveeltä. Ei tietty ihan varmaa mutta eihän mikään ole.

Itse kertoisin ilouutisen kyllä jo pelkän käynnin perusteellakin jos vauva näyttää hyvältä.

Niin kai. Tuntuisi vaan kurjalta kertoa kaikille ja saada seuraavalla viikolla tieto, että seuloissa onkin jotain häikkää. Ei olla vielä kerrottu kenellekään. Onkohan niitä verikokeiden tuloksia itsessään mahdollista saada tietää etukäteen? Katsoin omakannasta, mutta siellä on vain osa tuloksista, eikä niitä millä esim. downia mitataan. Netistä löytyy runsaasti keskusteluja, missä vertaillaan noita arvoja eli äkkiäkö siitä tekisi alustavan "kotidiagnoosin", jos tietäisi mitkä ne on.

Vierailija
5/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kai. Tuntuisi vaan kurjalta kertoa kaikille ja saada seuraavalla viikolla tieto, että seuloissa onkin jotain häikkää. Ei olla vielä kerrottu kenellekään. Onkohan niitä verikokeiden tuloksia itsessään mahdollista saada tietää etukäteen? Katsoin omakannasta, mutta siellä on vain osa tuloksista, eikä niitä millä esim. downia mitataan. Netistä löytyy runsaasti keskusteluja, missä vertaillaan noita arvoja eli äkkiäkö siitä tekisi alustavan "kotidiagnoosin", jos tietäisi mitkä ne on.

Ymmärtääkseni niitä ei kerrota juurikin sen takia, että vain ammattilainen voi tehdä sen riskiarvion. Muistaakseni neuvolassa siitä mainittiin, ettei tuloksia kirjata omakantaan ennen virallista riskiarviota.

Tee kertomispäätös vasta kuvauksen jälkeen. Jos siinä on kaikki kunnossa niin voi olla ettette malta olla kertomatta ja esittelemättä kuvia :)

Iloitkaa vauvasta, tulevaisuudesta ei kuitenkaan voi olla varma.

Itselläni meni paljon raskautta "hukkaan" murehtiessa, vaikka kaikki on tähänmennessä (ja toivottavasti jatkossakin on) ollut kunnossa.

Vierailija
6/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran aika nopeasti tuloksen netpostiin, muistaakseni sama tilanne, että oli vkl edessä. Sanoin ultrassa, että olisi kiva tietää tulos nopeasti ja jännitän tulosta raskautta edeltävän keskenmenon vuoksi.

Vierailija
7/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesit että nuo testit on täysin vapaaehtoisia? Olen kolmen lapsen äiti ja osallistunut vain perusultriin eli mitään kromosomijuttuja tms ei ole tutkittu. Mutta ei me oltaisi aborttia kuitenkaan tehty. Ja kyllä olen kertonut raskauksista aika aikaisessa vaiheessa.

Vierailija
8/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesit että nuo testit on täysin vapaaehtoisia? Olen kolmen lapsen äiti ja osallistunut vain perusultriin eli mitään kromosomijuttuja tms ei ole tutkittu. Mutta ei me oltaisi aborttia kuitenkaan tehty. Ja kyllä olen kertonut raskauksista aika aikaisessa vaiheessa.

Ja piti vielä sanoa että tuntuu pahalta tuo valikointi kuka tänne saa syntyä ja kuka ei

Vierailija
9/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niihin kannata luottaa ihan sokeasti. Meillä oli 1: 100 000 trisomia 18 riskiluku ja silti oli trisomia 18 vauva.

Itse en ainakaan luota niihin enää yhtään

Vierailija
10/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin tulokset sinne missä Labrat näkyy nopeasti mutta se turvotus kertoo jo paljon. Jos se on reilusti alle 3mm näyttää hyvältä.

Vierailija
11/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja piti vielä sanoa että tuntuu pahalta tuo valikointi kuka tänne saa syntyä ja kuka ei

Onneksi tuollaisia riskiarvioita ei tehty vielä kaksikymmentävuotta sitten! Mentiin vaan "se otetaan, mitä annetaan" asenteella.

Vierailija
12/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vaan jo jouluna kaikille raskaudestasi. Riski saada vammainen lapsi on tosi pieni ja vaikka osuisikin omalle kohdalle niin ei se enää nykyään mikään häpeä ole. Ennen vanhaanhan uskottiin että lapsen vamma on kirous tai rangaistus vanhemmille mutta onneksi ollaan jo 2000-luvulla.

Vierailija
13/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se seulan antama riskilukukaan kerro vielä mitään, ei yhtään mitään vauvasta. Se kertoo vain tilastollisia todennäköisyyksiä ja sitä tarjotaanko teille mahdollisuutta osallistua jatkotutkimuksiin. Jos päätätte osallistua, seuraavaksi jännitätte jatkuuko raskaus tutkimuksista huolimatta, ja tämän jälkeen jännitätte tuloksia. Ja sitten toki vielä rakenneultrassa voi tulla yllätyksiä jotka joillain vaikuttaa siihen annetaanko raskauden jatkua. Eikä senkään ole vielä sanottu että sanottu että saa syliinsä elävän, terveen lapsen.

Ymmärrän jos ei halua kertoa, mutta yritän sanoa että ette te sen riskiluvun kanssa vielä sen viisaampia ole. Ennemmin tai myöhemmin pitää valita luottaa ja kertoa läheisille, jos siis aikoo kertoa. On hyvä tietää ettei kaikki aina mene hyvin, niin sen tiedostamisen jälkeen kannattaa muistuttaa itseään siitä että useimmiten asiat menee hyvin, ikävien yllätystenkin jälkeen seuraa usein onnellinen loppu ja joskus läheisten tuki on tarpeen jos elämän käsikirjoitus pettää. Pelkäämikseen ei kannata koko raskautta käyttää :)

Onnea odotukseen <3 Me kerrottiin meidän uutiset 7 vuotta sitten jouluaattona.

Vierailija
14/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se seulan antama riskilukukaan kerro vielä mitään, ei yhtään mitään vauvasta. Se kertoo vain tilastollisia todennäköisyyksiä ja sitä tarjotaanko teille mahdollisuutta osallistua jatkotutkimuksiin. Jos päätätte osallistua, seuraavaksi jännitätte jatkuuko raskaus tutkimuksista huolimatta, ja tämän jälkeen jännitätte tuloksia. Ja sitten toki vielä rakenneultrassa voi tulla yllätyksiä jotka joillain vaikuttaa siihen annetaanko raskauden jatkua. Eikä senkään ole vielä sanottu että sanottu että saa syliinsä elävän, terveen lapsen.

Ymmärrän jos ei halua kertoa, mutta yritän sanoa että ette te sen riskiluvun kanssa vielä sen viisaampia ole. Ennemmin tai myöhemmin pitää valita luottaa ja kertoa läheisille, jos siis aikoo kertoa. On hyvä tietää ettei kaikki aina mene hyvin, niin sen tiedostamisen jälkeen kannattaa muistuttaa itseään siitä että useimmiten asiat menee hyvin, ikävien yllätystenkin jälkeen seuraa usein onnellinen loppu ja joskus läheisten tuki on tarpeen jos elämän käsikirjoitus pettää. Pelkäämikseen ei kannata koko raskautta käyttää :)

Onnea odotukseen <3 Me kerrottiin meidän uutiset 7 vuotta sitten jouluaattona.

Kiitos ihanasta vastauksesta. Tiedän kyllä, että seulonnat ei itsessään anna mitään selkeitä tuloksia, mutta olen päättänyt mennä lapsivesitutkimukseen, jos jotakin ilmenee. Ymmärrän myös, ettei lapsivesitutkimuskaan voi taata minulle tervettä lasta. Toki todennäköisyys tiettyihin sairauksiin pienenee. Kysyn, jos tuloksia voisi saada jo samalle päivälle, mutta ehkä me uskalletaan kertoa ilmankin, jos turvotusta ei ole.

Arvoisat moralistit, voitteko aloittaa oman keskustelun, missä voitte kilpaa kehua itseänne.

Vierailija
15/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkäs sille voi jos vain "täydellinen " lapsi kelpaa......

Vierailija
16/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi kertoa? Eihän se tulos siihen vaikuta.

Vierailija
17/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi kertoa? Eihän se tulos siihen vaikuta.

Ei voi tehdä aborttia salassa jos jotain löytyy.

Vierailija
18/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minkäs sille voi jos vain "täydellinen " lapsi kelpaa......

Et taida olla mikään Mensan jäsen itsekään...

Vierailija
19/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin syksyllä. Ensin oli verikoe, noin viikko-kaksi sen jälkeen niskaturvotusultra. Sain ultraan mukaan verikoeen tulokset, jotka annoin ultraajalle. Hän syötti ne tiedot tietokoneeseen yhdessä itse ultrasta saamiensa tulosten kanssa.

Ja kertoi tuloksen heti.

Vierailija
20/24 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole montaakaan vuotta kun ei mitään seuloja rutiinisti otettu. Oli pelkkä niskapussiultra. Kyllä silloinkin piti uskaltaa kertoa tai jättää kertomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi