Voisiko joku laittaa tähän jouluaaton menuunsa...
...tarvitsen vinkkejä omaani.
t. ekaa kertaa anopille joulupäivällinen
Kommentit (67)
Uuden tyttöystävän kanssa kehitellään ihan omia uusia jouluperinteitä,, kahta kulttuuria noudattaen, ja koska on syöjiä vain kaksi (opiskelijaa), näyttää lista seuraavalta:
Paistettuja keittobanaaneja
Porsaankylkeä
Kaksi salaattia (nämä vielä neuvotteluissa)
Punaviiniä ja glögiä
Juustoja viikunahillon kanssa
Pipareita ja suklaakonvehteja
Ja en malta odottaa!
Kinkku
Karjalanpiirakoita
Vihreä salaatti
Kana- ja jauhelihatortilloja
Nuo siis syödään aattona päivälliseksi. Aattoaamuna on riisipuuroa ja päivällä karjalanpiirakoita ja kinkkua. Joulupäivänä käydään sitten appivanhemmilla syömässä, siellä on kinkun lisäksi karjalanpaistia.
Syöjinä 2 aikuista ja 1 lapsi. En ymmärrä, miksi jouluna pitäisi olla kymmentä eri sorttia, niitä sitten saisi syödä päivätolkulla. Kukaan meistä ei myöskään pidä laatikoista eikä rosollista, ja kala-allergikon takia kalaakaan ei voi olla.
Tapanina tilataan perinteisesti pitsat :)
En mä kyllä ymmärrä näitä alapeukuttajia.
Olipa hyviä listoja.
Meitä on aattona syöjiä parikymmentä henkeä neljässä polvessa ja jokaisella polvella omat suosikit, siispä pöytä on lajeiltaan runsas.
Toisen mielestä joulu ilman kinkkua ei ole joulu, hän ei syö rosollia ja toiselle se tuo joulun, pari tarvitsee mätiä lisukkeineen, kolmas lihapullia, yhden mielestä pitopöydässä kuuluu olla keitettyjä kananmunia, laatikoita syö kaikki ja piimäjuustoa, minusta erilaisia kaloja ja salaatteja pitää olla.
Apua, nyt iski paniikki minunhan nuo kaikki pitää tehdä.
Perinteinen menumme.
Lasimestarinsilliä
Tomaattisilakat
Sinappisilakat
Lohirullat
Savulohta, majoneesia ja mätitahnaa
Punajuuripatee
Rosollia vaaleanpunaisella kermavaahdolla
Salaattia , Paholaisen salaattikastiketta
Herneitä
Hillosipulia
Katajanmarjoilla maustettu Joululimppu, voita, kermajuustoa
Juhlakinkku, kastike ja konjakkisinappia, karpalohyytelöä
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Makaronilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Maksalaatikko
Pipari-puolukkakakku
Luumukiisseliä, pikkuleipiä, Marianne-jäädykettä, banaani-rusinakakkua, joulutorttuja
Puna- ja valkoviini
Olutta
Vichyt
Oman perheen kesken, vain 3 henkeä syömässä.
Porkkanalaatikko
Perunalaatikko
Lanttulaatikko
Maksalaatikko (tämän tosin tekee meille isoäitini omalla reseptillään)
Bataattilaatikko
Lähipalvarin kalkkunarulla
Lohta jossain muodossa
Kreikkalaistyylinen fetasalaatti
Valkosipulipikkelssi
Omatekoinen hiivalimppu
Kotikaljaa ja ehkä mausteinen punaviini.
Suurimman osan laatikoista tuunaan, en tee alusta loppuun saakka. Pienet laatikot koska kukaan ei jaksa niitä päiväkausia syödä.
Onko kellään antaa vinkkejä vähän "modernimpaan" menuuseen? Ei kahtakymmentä eri sorttia vaan sellainen simppeli, kolmen hengen jouluun riittävä (eikä vaadi mitään mastercheff-tason laitteita/osaamista). Laatikoita meillä ei syö kuin mies ja pää lyö aivan tyhjää mitä keksisi niiden tilalle lisukkeiksi... Kinkku tulee sekä graavilohi, mahdollisesti myös savukalaa (jos jollain joku hyvä resepti mousseen tms niin saa linkata). Tähän asti olen suunnitelmissa päässyt joten ideoita otetaan vastaan suurella kiitollisuudella!
Ollaan miehen kanssa kahdestaan jouluna ja näitä ruokia tehdään:
Kinkku+paistoliemikastike
Perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Punajuurilaatikko
Vihreä salaatti
Sienisalaatti
Maksapatee
Silli
Joululimppu
Makeat:
Juustokakku (taateli+jouluiset mausteet)
Riisipuuro
Luumusoppa
Konvehteja
Juomat:
Vissy
Mehu
Olut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohi
Savulohi
Silli
SavusiikaHedelmäinen vihreäsalaatti
Pasta-kinkkusalaatti
Sienisalaatti
Punajuurisalaatti
Rosolli+kermaPorkkanalaatikko
Makaronilaatikko
Lanttulaatikko
Imelletty perunalaatikkoKinkku+kastike
Karjalanpaisti
Hirvipaisti
PerunatUunikasvikset
Marinoidut appelsiinit
SuklaamousseKotikalja
Valkoviini
Punaviini
Vesi
Mausteinen limuKahvi
Suklaakonvehdit
Luumu/omenatortutNo nyt ymmärrän, miksi ensiavut täyttyvät joulun aikaan itsensä ähkyyn syöneistä ihmisistä...
Olen toinen, mutta meilläkin varmaan yhteensä varsin montaa sorttia joulun aikaan syödään, kinkkua ja hirveä, kalaa eri muodoissaan, salaatteja, hedelmiä ja marjoja. Lakkakiisseli on meillä joulujälkkäri, harvempi jaksaa muuta raskaampaa, mutta kahvin kanssa sitten muuta makeaa. Päiviä on useita, samoin vieraita useampana päivänä ja kaikilla hieman erilainen maku, mielellään haluaa kaikille niitä lempijuttuja jouluna tarjota. Osa ostetaan valmiina, osaa on valmisteltu porukalla pikkuhiljaa, katsotaan mitä kaikkea pöydästä sitten löytyy. Paljon menee joulun aikana jo pakastimeen, ja lopun lihan kanssa auttavat mielellään koiratkin ;) Tärkeintä minusta kuitenkin kiireetön mukava tunnelma, ei täydellinen joulupöytä, kiva saada kotiin lapset ja sukulaiset!
Meidän joulumenu, 2 aikuista ja 2 lasta
Aura-päärynäsalaatti
rosolli
sienisalaatti
lämminsavu- ja kylmäsavulohisalaatit
(ehkä myös kylmäsavuporo, en ole vielä varmaksi päättänyt.. Luulen toki että ruokaa kyllä on..)
Kylmäsavulohi
mätiä, sipulia, smetanaa
Ehkä savumuikkuja, ehkä ei
Kinkku
porkkanalkt
lanttultk
bataattiltk
punajuuri-auraltk
juustoja, esim. keisarinna, emmental.. niiden seuraksi tarkoitus on tehdä pari hilloa, jos ehdin. Juustoja tulee reilusti, olen suuri juuston ystävä
Salaatteja ja mätiä syödään saaristolaisleivän, luomuruisleivän ja palttoonappien kanssa, samoin toki juustoja.
Viinirypäleitä, hedelmäviipaleita, juustokeksejä..
juomina varmaan vissy, punkku ja mehu
Lapset on toivoneet omia herkkujaan, ja näin ollen löytyy myös lihamakaronilaatikkoa pöydästä, lihapullia, pikku tomaatteja, kurkkutikkuja, ehkä myös nakkeja.
Itse olin vähän että makaronilaatikkoa, mutta mikäpä minä olen toisten herkkuja karsimaan..
Jälkkärit on vähän auki vielä. Juustokakkua olin suunnitellut, katsoo nyt.
Aamupäivästä puuroa.
Illemmalla:
Graavilohi
Kylmäsavulohi
Lämminsavulohi
Kinkku
Porkkanalaatikko
Bataattilaatikko
Perunalaatikko
Poroa siivuina
Härkää siivuina
Perunoita
Uunijuureksia
Salaattia
Rieskarullia savuporojuustolla
Joululimppua
Rosolli
Pullaa
Taatelikakku
Pipareita vaaleita ja tummia
Luumusoppaa
Pähkinä/manteli/rusina-sekoitus
Suklaata
Kahvia
Glögiä
Limsaa
Maitoa
Vettä
Mustaherukkamehua
Aattoaamuna noin klo 11 riisipuuroa (punainen maito, sokeri, kaneli, manteli)
Alkuillasta jouluateria:
savulohta
kahta eri silakkaa
sinappisilliä
keitettyjä perunoita
rosollia
perunalaatikkoa
porkkanalaatikkoa
lanttulaatikkoa
punajuuriohralaatikkoa
kinkkua ja sinappia
saaristolaisleipää + voita + munajuustoa + mustapippurijuustoa
olutta + viiniä + kivennäisvettä
kahvia, joulutorttuja, suklaata (meillä ei makeat herkut tahdo kulua, joten maltillinen määrä)
Joulupäivänä suunnilleen samat, tapanina teenkin sitten veggielasagnen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään antaa vinkkejä vähän "modernimpaan" menuuseen? Ei kahtakymmentä eri sorttia vaan sellainen simppeli,ja mausteita kolmen hengen jouluun riittävä (eikä vaadi mitään mastercheff-tason laitteita/osaamista). Laatikoita meillä ei syö kuin mies ja pää lyö aivan tyhjää mitä keksisi niiden tilalle lisukkeiksi... Kinkku tulee sekä graavilohi, mahdollisesti myös savukalaa (jos jollain joku hyvä resepti mousseen tms niin saa linkata). Tähän asti olen suunnitelmissa päässyt joten ideoita otetaan vastaan suurella kiitollisuudella!
Entä jotain uunissa tehtäviä kerma/juustoperunoita? tai jos tykkäät, ruotsalaiseen tyyliin janssonin kiusausta? Helppoa tehdä, laatikoita nuokin. Tai jos juurekset tökkii, tee risottoa tai joku hyvä pasta kastikkeineen? Uunijuurekset myös yksi kompromissi laatikoihin päin, hieman hunajaa ja mausteita porkkanan, punajuuren ja lantunpalojen päälle ja uuniin, yllättävän hyvää monien mielestä.
Jokainen voi syödä jouluna just sitä mitä haluaa! Jos tykkää perinneruuasta, niin siitä vain juuri niitä ruokia syömään. Mulle kävisi parhaiten sellainen malli, että kävisin syömässä jossain kivassa ravintolassa perinteisen suomalaisen jouluruuan buffet-muodossa. Sitten illalla nauttisin vain valikoituja herkkuja, esim. juustoja....Miksi ihmeessä jouluaattona sekä etenkin joulupäivänä ei ole auki sellaisia ravintoloita, joista saa joulubuffet-ruokaa? Väitän, että suosio olisi suurta!
Kuka jaksaa vääntää kaikkia lueteltuja ruokia? Määrät ja lajien kirjo ihmetyttää.
Joku kirjoitti modernimmasta meiningistä. Olen niin samaa mieltä!
Kuka Suomessa syö leipää jouluaterialla? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Leivän mussutus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joululounaalla
Saaristolaisleipää
Savulohta
Graavilohta
Siianmätiä
Lohenmätiä
Katkarapua
Kananmunaa
Savusiikaa
LipeäkalaaAattoiltana
Perunalaatikkoa
Porkkanalaatikkoa
Lanttulaatikkoa
Kinkkua
PaistikastikeJuomavaihtoehtoina
Samppanja
Valkoviini
Punaviini
Olut
VesiRosolli ja perunat unohtuivat.
Eikä näy salaattejakaan.
Kinkku, perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, bataattilaatikko (ehkä), rosolli, purkkherneet, vihersalaatti, sinappi , kaupan joululimppu, voi, juusto edam, lihapullat (ehkä), maito, perunasalaatti, kinkku koristellaan luukuilla ja omenaviipaleilla. Jälkkäriksi kahvi ja pipareita ja torttuja . Kaikki ruoka on terveellistä, vähäkalorista, maukasta, perinteistä ja suomalaista. Näin joka joulu. Lapset odottavat kovasti jouluruoka. Juuri lasten takia me palstalle tuon kinkun, lapset auttavat kuorrutuksessa ja tarkkailevat uuninluukun läpi paistomittarin lukemia. Rasva säilötään vanhaan maitotölkkiin tai pariin ja laitetaan sekajätteeseen. Sekin on hauskaa jo koululaisista lapsista
Kinkkua, pottulooraa, lanttulooraa, porkkanalooraa, punajuurilooraa. Lasimestarinsilli, koktailkurkku. Kriisikryynipuuro, soppa. Jouluomenaa ja mandariiniä. Suklaata, hedelmäkakkua. Tummaa leipää, voita, vettä.
Graavilohi
Savulohi
Savumuikut
Kylmäsavulohi
Keitetyt uudet perunat (pakkasesta)
X X X
Maksamakkarakeitto
Voisula/kuohukerma
X X X
Perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko