Jännä miten luulin aina että sitten kun on oma oikea perhe, eli lapsi, niin joulu vietetään meidän omassa kodissamme
Vaan eipä nähtävästi vietetäkään! XD
Milloinhan meistä tulee muiden silmissä "oikea perhe"? Kaikki on tehty mikä pitikin (häät, lapsi, oma talo ym).
Kommentit (57)
Mua pännii joulut yli kaiken. Miehen siskolla samanikäinen lapsi kuin meillä, ja asuvat aika kaukana. Jouluna miehen mielestä meidän on pakko olla hänen vanhemmillaan ainakin kahden yön vierailu, koska serkkujen pitää nähdä toisiaan ja joulu on lasten juhla. Koko porukkaa ei voi kutsua meille, koska miehen sisko haluaa olla joulun lapsuudenkodissaan, ja mikään päiväseltään vierailu ei miehelle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että isovanhempien olisi helpompi matkustaa kuin vauvaperheen, mutta itsekkäät isovanhemmat on toista mieltä.
Aika moni isovanhempi toivoo salaa, että saisi olla jouluna rauhassa ja lapset tekisi oman jouluperinteensä. Mutta ei käy, napanuora ei ole katkennut, itketään isää ja äitiä sen sijaan, että opeteltaisiin olemaan aikuisia.
Kyllä moni loukkaantui jos ei jouna mennä. Ja ollaa mustasukkaisia niille toisille isovanhemmille joiden luona ollaan vuorovuosin.
Vai vuorovuosin.
Taitaa olla jatkuva vuoro naisen vanhempien luona.
Meillä ainakin on. Vaimon vanhemmat on mukavia ihmisiä ja minun vanhemmat ei ole. Ei ole vaikea päättää kumman luo mennään jouluna.
M32
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että isovanhempien olisi helpompi matkustaa kuin vauvaperheen, mutta itsekkäät isovanhemmat on toista mieltä.
Tulihan se tekosyy sieltä! Vauvaperheellä on niin vaikeaa nyyh nyyh ja wäääwäää! Bussit ja junat on keksitty tai oma auto sekä taksi! Muualla voidaan kuljettaa lapsia (omassa arjessa) ja antaa riekkua mutta heti kun pitää tehdä jotain toisten hyväksi. Niin on niin vaikeaa kun lapset riekkuu ja on vanhempiensa kaltaisia nyhveröitä jotka ei saa lapsiaan käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan ap:n tapauksessa kyse ainoastaan isovanhemmista vai kenties myös sisaruksista ja heidän lapsistaan?
Meillä mies ilmoitti heti esikoisen syntymän jälkeen, että jouluna ei enää mennä minnekään vaan ollaan keskenämme. En minä sitä väkisin lähde raahaamaan. Jollain tasolla se on mullekin helpotus, vaikka aina joku suuttuu. Suuttukoon sitten tasapuolisesti, ei sitä jouluaattoa kaikkien kanssa kuitenkaan ehtisi jakaa ja pienten lasten kanssa suhaaminen on rankkaa. Eron takia mun vanhemmat eivät sovi saman katon alle, jotta voisi edes harkita kutsuvansa molemmat jouluksi meille. Eikä mies edes haluaisi.
Sama oli aikoinaan täällä. Ja sitten kun vahingossa tuli joskus sanoneeksi, että lähdetään lasten kanssa Lintsille tai Muumimaailmaan tms. niin oli anoppi tunkemassa mukaan. Ja tottahan toki mun mies sen otti mukaan, kun ei sille nyt vaan voi mennä sanomaan, että se ei voi tulla, että halutaan viettää aikaa vain perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vaan eipä nähtävästi vietetäkään! XD
Milloinhan meistä tulee muiden silmissä "oikea perhe"? Kaikki on tehty mikä pitikin (häät, lapsi, oma talo ym).
Teistä tulee "oikea perhe" kun lopetatte muiden tahtiin hyppimisen ja alatte elää omannäköistä elämää.
Valituksia todennäköisesti tulette kuulemaan, mutta niihin voi sanoa, että "sopeudu".
Aluksi voi olla hankalaa mutta kyllä ne sukulaiset jossain vaiheessa oppii, ja sitten se helpottaa.
kyllä mulle perhe on muuta kuin tämä mun talous lapsineen, meillä kuuluu perheeseen myös äitini, siskoni, sen lapsi ja mies. Mutta olenkin yh, niin ei ole sitä ydinperhettä joka perhekäsityksen noin kutistaisi ja kuivettaisi yhteen talouteen.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni isovanhempi toivoo salaa, että saisi olla jouluna rauhassa ja lapset tekisi oman jouluperinteensä. Mutta ei käy, napanuora ei ole katkennut, itketään isää ja äitiä sen sijaan, että opeteltaisiin olemaan aikuisia.[/quote
Miten kamala stressi ihmisillä/suvuilla onkaan joulunvietosta.Kuka menee minnekin vaikka hammasta purren.Olen olen koko aikuisikäni viettänyt joulut omassa kodissani ja nauttinut siitä.Nyt mumminakin kokisin rauhallisen omaehtoisen joulun ihanaksi.Saisin mennä ja tehdä juurikin sitä mitä haluaisin.Joululaulut aattokirkossa,käynti valaistulla hautausmaalla,rauhallinen aattosauna........... Olen vieläpä karjalaissuvun jälkeläinen muttei iso sukumme mitään sukurakasta ole ollut koskaan.Kuinkahan moni viimeisen päälle sukujoulu lopulta on onnellista oloa ja kuinka moni täynnä suurempia ja pienempiä pettymyksiä? Joulu on lopultakin vain aatto ja kaksi joulupäivää.Aika paljon vuoteen jää niitä muita päiviä.
Minä en ainakaan enää aikuisena ja perheellisenä lähtisi sisaruksen tai puolison sisaruksen perheen luokse joulua viettämään. Oma tai toisen lapsuudenkoti on vielä ok, mutta se kaikkein paras vaihtoehto on ihan oma koti oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
kyllä mulle perhe on muuta kuin tämä mun talous lapsineen, meillä kuuluu perheeseen myös äitini, siskoni, sen lapsi ja mies. Mutta olenkin yh, niin ei ole sitä ydinperhettä joka perhekäsityksen noin kutistaisi ja kuivettaisi yhteen talouteen.
:D
Minusta on myös kummallista hylätä synnyinperheensä ja käyttäytyä kun se ei olisi enää oma perhettä... O.o
Vierailija kirjoitti:
Niin se meilläkin miniä ilmoitti, että lapsen synnyttyä ovat joulut kotonaan, mihinkään ei lähdetä. Tosiasiassa ovat olleet joka joulu miniän siskon luona aatonaatosta tapaninpäivään. Minulle ihan sama, olkoot vaan, mutta muut aikuiset lapset paheksuvat kun yksi porukka ei koskaan käy täällä päin, eikä heillekään saa mennä.
No se on niiden aikuisten lasten ongelma jos paheksuvat, ei tämän yhden porukan. Voisit niillekin sanoa että joulun vietto suvun kanssa on täysin vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se tekosyy sieltä! Vauvaperheellä on niin vaikeaa nyyh nyyh ja wäääwäää! Bussit ja junat on keksitty tai oma auto sekä taksi! Muualla voidaan kuljettaa lapsia (omassa arjessa) ja antaa riekkua mutta heti kun pitää tehdä jotain toisten hyväksi. Niin on niin vaikeaa kun lapset riekkuu ja on vanhempiensa kaltaisia nyhveröitä jotka ei saa lapsiaan käyttäytymään.
En keksi ainuttakaan todella hyvää syytä miksi vauvaperheen pitäis käydä yhtikäs missään jouluna. Minkä ihmeen takia sitä joulua ei saa viettää omassa kodissa jos haluaa sen sijaan että joulu menis autossa istuessa, stressatessa ja toisten nurkissa oleskellessa? Ei kiitos!
En ymmärrä oikein tätä aloitusta, oliko oletuksena siis, että kun yhteen suvun perheeseen syntyy lapsi niin koko suku ja puolison suku tulee jouluksi sen perheen kotiin?
Mites sitten kun sukuun syntyy taas uusi lapsi niin sittenkö siirrytään heidän kotiin ja tuleeko sinne sitten myös kaikkien puolisoiden suvutkin?
Mun äiti on marttyyrivalittaja kun taas miehen vanhemmat on mukavia ja leppoisia. Anoppilaan tulee aina myös lasten serkkuja. Nykyään olen itsekäs lasten takia ja jätetään mun äiti yksin aattona. Ollaan siellä missä on mukavaa. Meille voi tulla tapanina kahville.
Meidän suvussa kaikki perheet viettää keskenään joulua. Vuosia oli traditio, että minä ja mieheni menimme äidin luokse jouluksi. Nyt kun meillä on pieni vauva, niin äiti tulee meille jouluksi. Muut sisarukset viettävät omien perheiden ja puolison sukulaisten kanssa omaa jouluaan tai matkustavat, tai mitä ikinä. Siksi äiti siis viettää meidän kanssa joulut, kuin muilla on puolison puolelta niin laaja suku. Miehen vanhemmat ovat kuolleet ja hänen sisarukset asuvat toisella puolen Suomea.
Oli se mukavaa olla vuosia passuutettavana. Saas nähdä, mitä äiti tykkää, kun saa, oikeastaan joutuu vuorostaan olemaan passuutettavana. Kun äidistä aika jättää, niin saas nähdä mitä teemme.
Mulla ei taas ole ongelmia mennä miehen suvun kanssa juhlii. Heillä on kunnon sukujoulu, josta oon jäänyt aina paitsi. Heidän sukunsa on ihanaa, ja en ole ennen tajunnut, että joulusta voi pitää niin paljon. Mä pidän isoista juhlista, ihanaa ku on rakkaita ihmisiä ympärillä.
Omat vanhemmat ovat varmaan kännissä niinkuin aina.