Häädetyllä 91-vuotiaalla Burberryn takki
Kommentit (47)
91v. onko muistissa vikaa?
Ei se kokkaa itse, olen melko varma.
Tunnen niin paljon tuon ikäisiä ja huonossa hapessa ovat.
Oma äitini ei olisi antanut siivota ja joo ennen oli siisti ja viihtyisä koti.
Tilasin siivoojaan, maksoin ja laitoin äidin makkariin.
Tuo ei olisi onnistunut mutta minulla oli avain.
Nyt niin siistinä hoivakodissa ja lääkäri ja hoitaja sanoivat että äidin tilanne hyvä ja ovat oikein tyytyväisiä.
Äidillä alzheimer ja hoivakodin hyvällä ravinnolla vointi ja muisti koheni.
Vierailija kirjoitti:
Kuvissa asunto vaikutti siistiltä.
No onko ihme, sitähän on siivottu ja myrkytetty melkein 14 000€ edestä. Kyllä minunkin lukaalini kiiltelis ton operaation jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri töissä Koukkuniemessä ja hän kyllä sanoo että siellä vanhukset hoidetaan hyvin.
Niin paljon yleensäkin haukutaan ihan kaikkea vaikka totuus on sitten muuta.Työkaverin äiti oli Koukkuniemessä pitkään, ja työkaveri sanoi samaa, että oikein hyvin siellä hoidetaan. Kävi äitiään katsomassa monta kertaa viikossa, niin tiesi talon tavat.
Sama juttu monessa. Esim. hammaslääkärit ja ym.
On ihmisiä jotka ei ole tyytyväisiä mistään.
Äitini on Keravan Vommassa ja kyllä olen hiton tyytyväinen.
Kun käyn niin olen aamusta iltaan.
Näen safkat, juttelen hoitajien kanssa.
Äidillä ihana sänky ja iso kylppäri.
On lepotuoli ja iso telkkari sen edessä.
Hoitajatkin tosi kivoja.
Taas joulun jälkeen päiväksi äidin luokse.
Minut saa laittaa kyllä vanhana hoivakotiin.
Sinne nyt hiton vaikea yleensäkin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, eihän se köyhä ole vaan luteinen. Suostui siivouksiin vasta, kun oli pakko.
Mä käsitin, että asunto siivottiin ja myrkytettiin vasta haltuunoton jälkeen. Sitä ennen mummo ei päästänyt ketään sisään asuntoon. Eli toisin sanoen, mummo ei suostunut, hänen asuntonsa siivottiin pakolla. Nyt mummo vaatii 11 000€ korvauksia hävitetyistä tavaroistaan. Eikö edes mummon lakimies tajua, että ludepesästä on pakko hävittää tavaraa. Kaikkea ei yksinkertaisesti voi säästää ja pelastaa.
Olipa hänellä paska asianajaja :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on kaikki nyt hyvin, kun pääsi hoivakotiin.
Huomaa että te nuoret ette tajua mitään vanhoista ihmisistä ja miten vanhuus voi vaikuttaa myös käyttäytymiseen, kun muisti menee.Olen itse 52v. ja kuule äitini voi nyt hyvin, kun on hoivakodissa.
Lehdet vielä puhuu vanhainkodeista, kun sellaisia ei enää ole.Ei ole ollenkaan tavatonta ettei anna siivota mutta hoivakodissa pestään ja huoneet siivotaan.
Ruokaa säännöllisesti ja usein.Puhut ihan kuin hoivakodista ei puuttuisi mitään omaan kotiin verrattuna. Eihän asia nyt niinkään ole. Siellä puuttuu esimerkiksi vapaus syödä silloin kun huvittaa ja vetäytyä omaan rauhaan. Itse ei saa kokkailla, vaikka mieli tekisi. Seuraa taas saa silloinkin, kun sitä ei halua.
Äitini on hoivakodissa. Oman huoneen rauhaan pääsee koska vaan. Ruokakin tuodaan sinne, jos ei huvita syödä muiden kanssa. Olenkin saa lukkoon. Turvallista omaan kotiin verrattuna.
Miten joku pystyy asumaan kerrostalossa?
Ymmärrä tietysti esim. opiskeluaikana, mutta kuka ostaa asunnon kerrostalosta? No vanhuksille tietty voi olla sinänsä ok kun eivät enää pääse kulkemaan pitkälle niin pitää päästä keskustaan. Eikö ole ahdistavaa asua toisten kyttäyksen kohteena? Mitä omistusasumista sellainen on jos aina joudut varomaan ettet pidä liian kovaa meteliä tai että siivoat riittävän usein? Rengin elämältä tuo minusta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että te nuoret ette tajua mitään vanhoista ihmisistä ja miten vanhuus voi vaikuttaa myös käyttäytymiseen, kun muisti menee.Olen itse 52v. ja kuule äitini voi nyt hyvin, kun on hoivakodissa.
Lehdet vielä puhuu vanhainkodeista, kun sellaisia ei enää ole.Ei ole ollenkaan tavatonta ettei anna siivota mutta hoivakodissa pestään ja huoneet siivotaan.
Ruokaa säännöllisesti ja usein.Puhut ihan kuin hoivakodista ei puuttuisi mitään omaan kotiin verrattuna. Eihän asia nyt niinkään ole. Siellä puuttuu esimerkiksi vapaus syödä silloin kun huvittaa ja vetäytyä omaan rauhaan. Itse ei saa kokkailla, vaikka mieli tekisi. Seuraa taas saa silloinkin, kun sitä ei halua.
Oma huone niin oma rauha ja ateriat viisi kertaa päivässä.
Saa olla rauhassa omassa huoneessa.
Oman äitini muisti parani, kun pääsi hoivakotiin.
On puhdas ja siistit vaatteet ains päällä.
Kyllä liputan hoivakodin puolesta, kun olen kokenut ja nähnyt mitä se on.Rauhallistakin siellä on.
Kun on vanha ja sairas niin toimintakyky huononee tosi paljon.
Myös käytös voi muuttua.Puhun kokemuksesta.
Sama homma äidin kavereilla.
Vointi kohenee hoivakodissa vaikka olisi kuinka paljon hoitajia kotona.
Oma rauha? Höpöhöpö.
Mummoni oli loppuaikanaan hoivakodissa, kun ei enää pärjännyt yksin kotona. Oli kiltti ja alistuva.
Yks pöpipää-mummo pölli hänen vatteitaan, ja mummon huoneen ovi piti pitää lukossa, ettei tämä raivoisa pöpipää tunkeutunut sinne. Ruokaa sai ja siivousta, muuten olot oli kuin vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku pystyy asumaan kerrostalossa?
Ymmärrä tietysti esim. opiskeluaikana, mutta kuka ostaa asunnon kerrostalosta? No vanhuksille tietty voi olla sinänsä ok kun eivät enää pääse kulkemaan pitkälle niin pitää päästä keskustaan. Eikö ole ahdistavaa asua toisten kyttäyksen kohteena? Mitä omistusasumista sellainen on jos aina joudut varomaan ettet pidä liian kovaa meteliä tai että siivoat riittävän usein? Rengin elämältä tuo minusta kuulostaa.
Hanki sitten omatalokotisikin korvesta ja isolla tontilla. Meillä muutti siistille ja kivalle alueelle naapuriin hirveä wt-ämmä lapsineen jostain lähiöstä eronneen miehen kumppaniksi, riehui ja haukkui kaikki naapurit ja rupesi määräilemään sääntöjä juurikin mm. hiljaisuudesta. Nyt on eukon tiedot ja tavat kaikilla viranomaisilla, mutta saa nähdä mitä seuraavaksi keksii.
Vierailija kirjoitti:
Olikin joku kopiotakki?
Joo mun mummulla samanlainen ja voin satavarmasti sanoa ettei kyllä ole burberry.. :D
Myös minä olen nähnyt kovin toisenlaista todellisuutta hoivakodissa. Ulos ei pääse koskaan. Osaston ovi on lukossa. Ruoka on sitä mitä tarjotaan, mitään ei pääse valitsemaan. Huoneisiin ei saa tuoda telkkareita, osastolla on tasan yksi, katsot sitä mitä muutkin, et sitä mitä haluaisit.
Naapurin huutava häirikkö häiritsee päivin ja öin. Yrittää tulla huoneeseen sisään. Muistisairas mues yrittää 'iskeä' ja kosketella naisia, vaikka oma puoliso olisi vieressä. 85 prosenttia tuloista menee hoivamaksuun. Lopulla ei saa edes uudia vaatteita jatkuvasti katoavien tilalle. Niitä katoaa pesussa ja muiden asukkaiden hakemina. Vankila tuo paikka on, missä omaiseni asuu. Ei mikään koti.
Vierailija kirjoitti:
Lutikat oli joku toinen tuonut taloon.
Mitä väliä, kuka luteet on tuonut? Ongelma on siinä, että ne leviävät koko taloon ja jos joku ei suostu myrkytykseen, ja sen edellyttämään siivoukseen, ne säilyvät tässä asunnossa ja leviävä sieltä kerta toisena jälkeen uudelleen.
Ludemyrmytyksessä ei sinänsä tarvitse heittää pois tavaraa. Tavarat voidaan myrkyttää myös, ja arvokkaan tavaran kohdalla niin tehdään aina. Jos tavaraa on liikaa. Myrkky ei mene joka paikkaan, mitta arvotavarat otetaan erilseen ja myrkytetään irrallaan. Ongelma on siinä, että etenkin muisti- tai mielisairaan ihmisen on joskus vaikea arvioida omistamansa tavaran arvoa oikein. Siitähän näitä hamstraajia syntyy. Sieltä on ehkä heitetty pois lahonneita mädillä tomaateilla kuorrutettuja vuoden 1982 vaahtomuovisohvia, ja reikäisiä pesemättömiä sukkia, mutta omistajan mielestä arvo on ollut useita tuhansia euroja...
Siellä taloyhtiössä on riitaisaa sakkia ja toiset olivat tämän mummon puolella ja pieni osa vastaan ja tämä osa joka oli vastaan=lue omaneduntavoittelijoita. Samassa talossa asuu eräs pariskunta jotka ovat kertoneet aikas mehukkaita asioita näistä muista suuruudenhulluista osakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Niinno tuohan on varakas rouva jos kaksi omistusasuntoa Hämeenkadulla. Ilmeisesti muuten sitten ikävä ihminen kun kerran ei onnistunut mikään sopiminen.
Puutarhakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä asuintalo.
Muistikuvani rouvasta kymmenen vuoden takaa varsin ikävät, taloyhtiö saanut tarpeekseen ilmeisesti jos on käytös ollut naapureita kohtaan samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava rakkausketju 😍 Juon tässä aika mageeta herkkukahvia samalla, söpöö!
: ) On se hienoa, kuinka paitsi lapset myös random naapurit osoittavat rakkauttaan ja kunnioitustaan vanhuksia kohtaan sulkemalla heidät vasten tahtoaan laitoksiin ja uskottelemalla itselleen, kuinka se on vain ja ainoastaan vanhusten omaksi parhaaksi, että joku muu ottaa heidän elämänsä määräysvaltansa alle ja omaisuutensa haltuunsa.
Me olimme sisarusten kanssa tyytyväisiä kun äiti pääsi palvelutaloon.
Kotona oli jo hankalaa, kun otti lääkkeet väärässä järjestyksessä, ilta /aamu ja sitten kaatuili yksinään siellä.
Ensin vähän oli hankalaa, mutta lopulta oli itse tosi tyytyväinen. Mukava paikka.
Oma yksiö kuitenkin ja hoitaja kävi 3x vrk.
Turvaranneke ja hälynappi.
Tämä julkisen palvelun puolelta. Minä asuin lähimpänä meistä lapsista, 450km, silti kävin joka viikonloppu. Ja kävin mielelläni.
Mutta hänellä oli selvästi jo jotain dementia /Alzheimerin taudin oireita. Alkoi ilkeäksi ja vainoharhaiseksi.
Siivous ei kuulunut tietenkään tuohon sopimukseen. Minä siivosin. Mutta viikossa jo ehti tulla sotkua kun käsissä ei pysynyt mikään. Kaikki ruoasta lähtien tipahteli lattialle.
Voin kuvitella että 91v ei välttämättä ole ihan psyykkisesti kunnossa, jos ei päästä siivoojia sisään.
Uskon, että sosiaali -ja terveysalan henkilökunta tietää tilanteen paremmin kuin me täällä.
Eihän tämäkään mummo kadulle joutunut.
Äitini oli kuollessaan vasta 79v.
Hallitus luvannut lisää hilloa hyvien veljien ja siskojen pyörittämille yksityisille sote-palveluiden tuottajille, vanhainkodeille, lastenkodeille jne. joten varakkaita vanhuksia tultanee jatkossakin pakkosiirtämään omista kodeistaan näihin laitoksiin, joissa vanhuksen elämäntyö lypsetään kuivaksi suitsukkelaan.
Onpa omituinen ketju. On merkkitakkia, kopiotakkia, luteita, mätiä tomaatteja, hoivakotia vankilana, kerrostaloa vankilana, mahtava sekamelska! Keskiössä vanhus, joka nyt ilmeisesti on häädetty kotoaan, vastoin tahtoaan?
Vierailija kirjoitti:
Joutui pahamaineiseen Koukkuniemeen. Vasten tahtoaan omasta kodistaan. Silloin ei ole kaikki hyvin, luteillakaan.
Työkaverin äiti oli Koukkuniemessä pitkään, ja työkaveri sanoi samaa, että oikein hyvin siellä hoidetaan. Kävi äitiään katsomassa monta kertaa viikossa, niin tiesi talon tavat.