Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FIBROMYALGIA

Vierailija
18.12.2017 |

Kuinka monella itsediagnosoitu fibro? Millaisilla oireilla ilmennätte muille?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulotauti

Vierailija
22/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiskohan mulla olla tuo? Kipupisteet vaihtelee paikasta toiseen. Joka päivä sattuu ja kolottaa milloin missäkin. Väsyttää ja nukun huonosti. Keskittymiskyky tipotiessään. Jäykkä ja tahmea olo.

Miten tuota sairautta diagnosoidaan ja kenen toimesta? Tk:een tuskin kandee mennä?!

Laita tähän listaa oireista. Olen diagnosoinut muutaman ijmisen ja aika päteväksi kutsuisin otseäni jo oireiden diagnosoinnissa. -ap

Väsymys/uupumus, kivut/säryt ympäri kroppaa ja kipu vaihtelee paikkaa jopa tunnista toiseen. Nämä varsinkin jos on käynyt esim jumpassa niin korostuvat. Jopa kävely ottaa koville. Lihakset tuntuu aina olevan jumissa milloin selässä milloin niskassa ja milloin missäkin. Sellainen kiristävä pakottava tunne.

Masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta on.

Näitä nyt ainakin.

-17

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule oo, luulotauti on pään sisällä, fibro myös kropassa. Vaikkei sitä muut näekään, eikä mussa varainaiseati mitään vikaa ookaan niin en vaan pusty tekee mitään

Vierailija
24/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiskohan mulla olla tuo? Kipupisteet vaihtelee paikasta toiseen. Joka päivä sattuu ja kolottaa milloin missäkin. Väsyttää ja nukun huonosti. Keskittymiskyky tipotiessään. Jäykkä ja tahmea olo.

Miten tuota sairautta diagnosoidaan ja kenen toimesta? Tk:een tuskin kandee mennä?!

Laita tähän listaa oireista. Olen diagnosoinut muutaman ijmisen ja aika päteväksi kutsuisin otseäni jo oireiden diagnosoinnissa. -ap

Väsymys/uupumus, kivut/säryt ympäri kroppaa ja kipu vaihtelee paikkaa jopa tunnista toiseen. Nämä varsinkin jos on käynyt esim jumpassa niin korostuvat. Jopa kävely ottaa koville. Lihakset tuntuu aina olevan jumissa milloin selässä milloin niskassa ja milloin missäkin. Sellainen kiristävä pakottava tunne.

Masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta on.

Näitä nyt ainakin.

-17

17 jatkaa. Jätkkyyttä on kun lähtee liikkeelle esim istumisen jälkeen ja muutenkin oleminen ja liikkuminen tahmeeta.

Vierailija
25/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä taas niin turhauttavalta koko keskustelu. Eipä tällä ainakaan saada sitä leimaa pois, että fibro on "teeskentelijöiden tauti".

Läheiseni sairastaa tätä, ja voin kyllä ihan oman käden kokemuksella todeta, että elämä ei ole enää ennallaan mitenkään. Ei ole enää työkykyinen, eläkkeelle joutui jo nuorena ihmisenä, ei pääse liikkumaan itsenäisesti, kipukohtaus ajaa suoraan sohvanpohjalle ja kipulääkkeitä kouraan. Lääkityksiä kokeiltu monia, eivät auta. Eivät edes voimakkaat kipulääkkeet. Lääkärit leimaavat riippuvaiseksi, ja pyrkivät ajamaan pois poliklinikoilta. 

Koko elämä on mennyt, ja suurin osa ystäviä siinä mukana. Kun ei kukaan jaksa katsella sairasta, varsinkaan kun eivät itse näe, mikä sairastuttaa. "Teeskentelee vaan, laiska". 

Vierailija
26/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reumalääkärin diagnosoima, löytyy myös omakannasta dg luettelosta.

Ihan helvettiähän tämä on, nyt on taas särkenyt kroppaa monta kuukautta - oikeastaan koko vuonna ei ole ollut kivutonta päivää. Mulla kun kivuttomuus alkaa vasta kun lämpöä on +25 tai yli, sellaista päivää ei Suomessa ollut koko vuonna.

Nyt on toinen käsi ollut pelistä pois kovien kipujen takia jo pari viikkoa. Ei pysty kantamaan mitään, kaikki sattuu ja särkee.

Ilmeisesti meidän suvussa ollaan kovia kuvittelemaan koska jo mummollani oli tämä sairaus ennen kuin sitä edes "keksittiin".

Kivuista huolimatta tein 35v töitä ilman sairauslomia, lopulta kivut uuvuttivat ja aiheuttivat masennuksen kun näiltä ei pääse hetkeksikään pakoon. Lusmuksi ei siis voida väittää

Mikset muuta kylmästä lämpimään?

Muuttaisin heti mutta miehen työ ja lapset pitää täällä vielä muutaman vuoden. Yritän matkustaa niin paljon kuin mahdollista mutta rahatilanteen takia sekin on nyt jäänyt vähemmälle. Aiemmin olin lämpimässä 2+4 vkoa vuodessa.

Vierailija
27/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reumalääkäriä suosittelen

15

Vierailija
28/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys, ennemminkin uupumus, vaikken tekisi mitään. Kipu nivelissä ja lihaksissa lenkkeilyn jälkeen. Joskus myös salipäivän jälkeen, niin paha ettei voi liikkua vapaasti. Ruokahaluttomuus kipupäivinä. Päänsäryt, niskasäryt,selkäsäryt. Ummetus/ripulipäivät,hermostuneisuus,levottomat jalat, ahdistuskohtaukset.

Toisaalta suositellaan liikkumista ja jumppia mutta ei paljon naurata kun salipäivästä tai pilateksesta toipumiseen menee 3-5 pv. Jokainen treenikerta on kuin ensimmäinen, kroppa ei "kehity" eikä totu treeniin ollenkaan.

15

Vierailija
29/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin just, treenaan noin 5päivänä viikossa, treenin jälkeen.olen.ihan loppu aina ja seuraavana päivänä sattuuu:( Olen ollut nyt saikulla kesästä saakka vaihtelevia pätkiä kun kipujen vuoksi ei työstä tule mitään

Vierailija
30/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin just, treenaan noin 5päivänä viikossa, treenin jälkeen.olen.ihan loppu aina ja seuraavana päivänä sattuuu:( Olen ollut nyt saikulla kesästä saakka vaihtelevia pätkiä kun kipujen vuoksi ei työstä tule mitään

On ihan normaalia että treenin jälkeen sattuu päivän mutta kun kärvistelee 3-5 pvää ei enää naurata.

15

Vierailija
31/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä ystävälläni fibro. Kipuiluun auttoi lopulta ruokavalion muutos, kipulääkkeethän vain nukuttavat eivätkä poista välttämättä kipua. Hän siis poisti ruokavaliostaan sokerin ja jauhot (leivät, makaronit yms.) Uskomaton muutos! Normaalisti syksyllä sään vaihtelut aiheuttivat kipuja, mutta ei enää. Hulluintahan tässä taudissa on se, että yhtenä pvänä voi käsi olla toimintakyvytön, toisena pvänä kipu voi repiä jalkaa pohkeesta nivuseen.. huoh.

Vierailija
32/32 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInun piti sanoa irti koko salijäsenyys :( Kotona teen 2kg kahvakuulalla pientä treeniä ja "lenkkeilen" eli kävelen hitaasti korttelin ympäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi