Assistentin työ - minkälaista?
Hei! Kiinnostaisi millainen on työnkuva ja mitä assari käytännössä tekee? Miten näihin hommiin pääsee? Palkka?
Kommentit (14)
Todella vaihtelee. Meidän firmassa esim kirjanpitäjä on talousassistentin nimikkeellä ja ollaan kuitenkin keskisuuri yritys ja osa kansainvälistä konsernia.
Hei
Assistentin työ on hyvin monipuolista ja työtehtävät varmasti vaihtelevat yrityksestä ja toimenkuvasta riippuen. Omassa työssä tiimiassistenttina toimenkuvaan kuuluu mm. matkojen varaaminen, kokousjärjestelyt, tapaamisten sopiminen ja kalenterihallinta, kopiointi-, tulostus- ja skannaustyöt, kulu- ja matkalaskuissa avustaminen, yleinen toimiston siisteys ja viihtyvyys, tapahtumien järjestämistä, juoksevien asioiden hoitamista, erilaisten asioiden selvittämistä, tiedottamista ja viestintää tiimille jne.
Työ on siis hyvin monipuolista ja vaihtelevaa. Jokainen päivä on erilainen ja koskaan ei voi aamulla tietää mitä päivän aikana tapahtuu, joten omaa työtä on hyvin vaikea suunnitella etukäteen.
Oman kokemuksen mukaan assistentteja haetaan enimmäkseen tradenomipohjalta ja etenkin HSO-tradenomitutkintoa arvostetaan. Täytyy olla työssään ahkera, joustava, lähestyttävä ja ystävällinen, jotta voi menestyä assistenttina. Myös priorisointikyky ja multitasking on ominaisuudet, jotka on hyvä hallita.
Pitää naida pomon kanssa ainakin kaksi kertaa viikossa
Vierailija kirjoitti:
Hei
Assistentin työ on hyvin monipuolista ja työtehtävät varmasti vaihtelevat yrityksestä ja toimenkuvasta riippuen. Omassa työssä tiimiassistenttina toimenkuvaan kuuluu mm. matkojen varaaminen, kokousjärjestelyt, tapaamisten sopiminen ja kalenterihallinta, kopiointi-, tulostus- ja skannaustyöt, kulu- ja matkalaskuissa avustaminen, yleinen toimiston siisteys ja viihtyvyys, tapahtumien järjestämistä, juoksevien asioiden hoitamista, erilaisten asioiden selvittämistä, tiedottamista ja viestintää tiimille jne.
Työ on siis hyvin monipuolista ja vaihtelevaa. Jokainen päivä on erilainen ja koskaan ei voi aamulla tietää mitä päivän aikana tapahtuu, joten omaa työtä on hyvin vaikea suunnitella etukäteen.
Oman kokemuksen mukaan assistentteja haetaan enimmäkseen tradenomipohjalta ja etenkin HSO-tradenomitutkintoa arvostetaan. Täytyy olla työssään ahkera, joustava, lähestyttävä ja ystävällinen, jotta voi menestyä assistenttina. Myös priorisointikyky ja multitasking on ominaisuudet, jotka on hyvä hallita.
Vieläkö jossain firmoissa oikeasti KOPIOIDAAN ja TULOSTETAAN dokumentteja. Kyllä se meillä ainakin sen verran harvinaista että jokainen voi tulostaa omat dokumenttinsa itse.
Mun tehtäviini johdon assarina kuului mm seuraavat tehtävät:
- olin yhteydessä kansainvälisten yhtiöiden ylimmän johdon assareihin esim Austraaliassa tai Singaporessa ja sovin heidän kanssaan esimiehillemme palavereja ja niiden sisältöjä, lounaita, tehdas- yms vierailuja, päivällisiä jne. Ilman meitä noita tilaisuuksia ei siis olisi ollut sillä yhteydenotot oli 90% assareiden välillä. Jos me olisimme sanoneet ettei palaveri onnistu se olisi vähintään siirtynyt viikoilla tai kuukausilla!
- purin esimieheni s-postin joka aamu ja poimin sieltä sellaiset tehtävät jotka pystyin tekemään itse - raportit, presentaatiopyynnöt, tapaamiset ja matkasuunnittelut
- tein nuo matkasuunnitelmat - minuuttiaikataululla, varasin ravintolat jos esimieheni isännöi illallista, tilasin kuljetukset lentojen ja hotellien lisäksi. Jos jäi luppoaikaa esim jollain Euroopan reissulla näin joulukuussa lisäsin ohjelman loppuun vaikka: käy joulumarkkinoilla, osoite: xx, aukioloaika: yy.
- toimin välittäjänä jos tiimissä oli joku ongelma, yleensä esitin sen esimiehelle koska olin puolueeton ja näin molempien tilanteen vähän sivusta.
- yhteyshenkilönä myös talousosastoon ja henkilöstöhallintoon päin.
- normi kalenterinhallinta tietty iso osa töitä, välillä tuli lyhyelläkin varoitusajalla pyyntö että järjestä tunti henkilön xx kanssa.
- järjestin pieniä ja isoja ulkoisia tapahtumia Suomessa ja ulkomailla
- tein esimieheni matkalaskut ja hoidin matkajärjestelyt
- em lisäksi omat työt
- kun esimies oli matkoilla vaikka maailman toisella puolella "päivystin" hätätilanteiden varalta 24/7 ilman eri korvausta. Ylemmät toimihenkilöt kun ei saa ylityökorvausta.
Välillä tietty harmitti kun oma palkkani oli tuolloin n 42k€/v ja esimiehellä nelinkertainen vaikka tuntui että teen suurimman osan hänen töistään! Mutta muuten rakastin tuota työtä!
Vaikka tuosta on jo muutama vuosi mennyt ja olen ihan toisissa hommissa jäi jäljelle ihana naisporukka joiden kanssa ollaan yhteydessä vieläkin viikoittain. Meidän assareiden vertaistuki oli välillä tarpeen:)
Kahvinkeitto ja bloukkarit. Siinäpä ne työtehtävät.
Kaikki hommat, joita muut eivät jaksa, viitsi, ehdi tai osaa napsahtavat assarille. Arvostus 0 tiimissä.
Ihan niin kuin pomo olisi aina mies ja assari nainen. Mun pomoni on nainen ja nainen olen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin pomo olisi aina mies ja assari nainen. Mun pomoni on nainen ja nainen olen itsekin.
Naispomoista olenkin kuullut, mutta onko kukaan nähnyt miestä assarina?
Tehtäviin kuuluu myös ostolaskujen käsittelyä, toimistotarviketilaukset, uusien työntekijöiden perehdyttämistä ja poislähtijöiden prosessista huolehtimista.
Ikävä kuulla, jos työtäsi ei ole arvostettu. Omaa työtäni arvostetaan ja saan myös kuulla usein, kuinka tiimi ei pärjäisi ilman minua. Se tuntuu hyvältä, vaikka varmasti pärjäisivät ilmankin, mutta heille vain itselleen jäisi paljon enemmän hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naispomo voi naida myös naisassarin kanssa. Tai naispomo miesassarin kanssa jne.
Riippuu toimialasta, työnantajista, mitä palkataam tekemään, miljoonasta asiasta riippuu. Osa on ylempiä toimihenkilöitä