Jos tarvitsisit villasukkia, niin mikä olisi mielestäsi sopiva hinta käsintehdyistä sukkalangasta kudotuista?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kudo sukkaparia päivässä, vaikka nopea olenkin. Ehkä jotkut ihan lyhytvartiset tai pikkulapsen sukat. Lovikat kudon, mutta niissä hyvät langat maksaa jo 10 euroa lapaspari. Jos otan 10e tekopalkkaa, niin tekee se euron tunti ja 20 lapaset. Jos haluan maksaa verot, niin pakko ottaa ainakin 20 tekopalkkaa. Eli tuo 2 euroa tunti. Jostain syystä olen ammatiltani käsityöläinen. Ehkä se on kutsumusammatti? Onneksi japanilaiset maksaa vähän paremmin.
Kukahan saa 10 eurolla ostettua 100% villalangat miesten sukkiin?
Lankamaailmasta 1,45 € 50 gramman kerä 100 % villaa ja sukkiin menee 2 kerää. Eli minä saan ainakin kun kerran kysyit.
Mikä lanka on kysymyksessä?
Kävin Lankamaailman sivuilla ja jotakin lankaa/värejä oli poistomyynnissä 1,50€ 50g kerä, rajoitettu määrä.
Langan normaalihinta 3,90€/50g + toimituskulut 9,80€
Tuon vahvuista (paksu) lankaa tarvitaan naisten sukkiin n.150g
Eli normaalihintaisena sukkalangan hinnaksi tulee yli 20€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kudo sukkaparia päivässä, vaikka nopea olenkin. Ehkä jotkut ihan lyhytvartiset tai pikkulapsen sukat. Lovikat kudon, mutta niissä hyvät langat maksaa jo 10 euroa lapaspari. Jos otan 10e tekopalkkaa, niin tekee se euron tunti ja 20 lapaset. Jos haluan maksaa verot, niin pakko ottaa ainakin 20 tekopalkkaa. Eli tuo 2 euroa tunti. Jostain syystä olen ammatiltani käsityöläinen. Ehkä se on kutsumusammatti? Onneksi japanilaiset maksaa vähän paremmin.
Lankamaailmasta 1,45 € 50 gramman kerä 100 % villaa ja sukkiin menee 2 kerää. Eli minä saan ainakin kun kerran kysyit.
Kävin Lankamaailman sivuilla ja jotakin lankaa/värejä oli poistomyynnissä 1,50€ 50g kerä, rajoitettu määrä.
Kannattaa katsoa niitä tarjouksia, tämä katsomani oli vahvaa sporttivillalankaa 1,45 kerä ja nyt löysin Novitan sukkalankaa euron kerä (50 g kerät). Myymälästä haettuna 0 € toimituskulut. Me katsomme kaveriporukalla tarjouslangat ja jaetaan tietysti toimituskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä keskustelut hahmottavat hyvin, kuinka vähässä arvossa käsitöitä todellisuudessa pidetään, ja kuinka kannattava liikeidea on esimerkiksi valmistaa itse tehtyjä käsitöitä myyntiin. Villasukat ovat aivan oivallinen esimerkki: kukaan ei ole valmis maksamaan vaivalloisista ja laadukkaista villasukista kuin korkeintaan pari-kolmekymppiä, joka sekin mielletään jo hyvin avokätiseksi. Ja miksi maksaisivatkaan, kun maa on täynnään hyväsydämisiä käsityön suuria ystäviä, jotka neulovat eläkepäiviensä ratoksi huomattavan taidokkaita ja kauniita villasukkapareja ilmaiseksi, tai sitten paikalliseen sekatavaramyymälään hinnaksi jotakin viiden ja viidentoista euron välillä. Ja sama näin vaateteollisuudessa hyvänsä: aina näissä keskusteluissa löytyy valtavasti käsintehtyä, suomalaista laatua arvostavia kuluttajia, mutta todellisuudessa valtaosa ostaa massatuotettuja aasian maissa nälkäpalkalla tehtyjä valmisvaatteita, ja on valmis satsaamaan suomalaiseen käsityölaatuun suunnilleen samalla hinnalla - mikä siis on jo lähtökohtaisesti ihan mahdotonta.
Onhan se käsityöläisen kannalta harmittavaa, että mitään järkevää tuntipalkkaa ei villasukista saa. Mutta toisaalta: miksi ihmeessä maksaisin kymmeniä euroja villasukista, kun pystyn helposti neulomaan yhtä hyvät muutamassa illassa samalla, kun katson TV:tä. Sen sijaan siitä olen valmis maksamaankin, jos joku ompelee minulle oikeasti istuvan kotelomekon tai jakun. Niiden tekeminen on selvästi vaikeampaa.
Kyllä sukistakin saa vaikeita, riippuu täysin, millaista kuviota neuloo. :) Monimutkaisissa pitsisukissa on jo haastetta kokeneellekin tekijälle. Mutta pointtihan sinulla on aivan oikea, harva on valmis maksamaan sukista asianmukaista hintaa, kun saatavilla on niin paljon edullisia sukkapareja, ja moni osaa niitä tehdä myös itse.
... Mutta mitä tulee istuvaan kotelomekkoon tai jakkuun, tai mihin tahansa käsin tuotettuun tuotteeseen: vähän sama arvostuksen inflaatio koskee mitä tahansa käsillä tuotettua, joten joku voisi yhtä hyvin kuvitella, että satanen olisi avokätinen hinta vaikkapa istuvasta kotelomekosta ja jakusta. Tai että taiteilija nyt äkkiä piirtelee kivan kuvan seinälle. Tai käsityönä huonekaluja valmistava perinneosaaja nyt yhtäkkiä talkootyönä toteuttaa keittiöön täyspuiset tasot. Siksikin nämä tämäntyyppiset keskustelut ovat valtavan mielenkiintoisia, että onko käsityön ammattilaisella ja asiakkaalla kuinka suuri näkemysero siitä, millainen vaiva työstä on ja millainen palkkio työstä tulisi saada.
Mies toi vuosia sitten upean silkkikankaan arabiemiraateista, mutta kankaana se on kaapissa vieläkin. Itse en uskalla koskea ja pilata, ja ompelijalla esim mekon ja jakun teettäminen maksaa paljon enemmän kuin laadukkaankin valmisvaatteen osto. Ja kyse ei ole siitä, ettenkö arvostaisi käsityötä, vaan siitä, että esim tonni on minullekin iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa niitä tarjouksia, tämä katsomani oli vahvaa sporttivillalankaa 1,45 kerä ja nyt löysin Novitan sukkalankaa euron kerä (50 g kerät). Myymälästä haettuna 0 € toimituskulut. Me katsomme kaveriporukalla tarjouslangat ja jaetaan tietysti toimituskulut.
Se mitä Novita myy sukkalankana on akryyliä josta en tekisi sukan sukkaa itse.
7 veljekset ovat niin ikäviä kudottavia, että minäkin perisin 50 sukkaparilta. Oikeasta villalangasta, eli nylonvahvisteisesta (max 15%) sukkalangasta voisin kutoa halvemmalla, vaikka lanka on kalliimpaa.
Ainakin 100 e olisi mielestäni reilu hinta. Olisi hyvät langat 20 e, työ veroineen(!!) 80 e. Nimittäin oikeassa maailmassa on sillä lailla, että yrittäjähenkilö maksaa kaikenlaisia tuloveroja, alveja, eläkemaksuja ynnä muuta.
Älkää peljätkö, en tee sukkia myyntiin. Teen omani itse, jos on tarvetta, niin ei tarvitse myöskään paheksua, että käyttäisikö se tosissaan yhteen pariin perussukkia satasen.
Tsemppiä kaikille, jotka oikeasti joutuvat elättämään itsensä käsitöillä näiden kitupiikkien keskuudessa. Helv kun kaikkea pitäisi saada - orjapalkalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä keskustelut hahmottavat hyvin, kuinka vähässä arvossa käsitöitä todellisuudessa pidetään, ja kuinka kannattava liikeidea on esimerkiksi valmistaa itse tehtyjä käsitöitä myyntiin. Villasukat ovat aivan oivallinen esimerkki: kukaan ei ole valmis maksamaan vaivalloisista ja laadukkaista villasukista kuin korkeintaan pari-kolmekymppiä, joka sekin mielletään jo hyvin avokätiseksi. Ja miksi maksaisivatkaan, kun maa on täynnään hyväsydämisiä käsityön suuria ystäviä, jotka neulovat eläkepäiviensä ratoksi huomattavan taidokkaita ja kauniita villasukkapareja ilmaiseksi, tai sitten paikalliseen sekatavaramyymälään hinnaksi jotakin viiden ja viidentoista euron välillä. Ja sama näin vaateteollisuudessa hyvänsä: aina näissä keskusteluissa löytyy valtavasti käsintehtyä, suomalaista laatua arvostavia kuluttajia, mutta todellisuudessa valtaosa ostaa massatuotettuja aasian maissa nälkäpalkalla tehtyjä valmisvaatteita, ja on valmis satsaamaan suomalaiseen käsityölaatuun suunnilleen samalla hinnalla - mikä siis on jo lähtökohtaisesti ihan mahdotonta.
Onhan se käsityöläisen kannalta harmittavaa, että mitään järkevää tuntipalkkaa ei villasukista saa. Mutta toisaalta: miksi ihmeessä maksaisin kymmeniä euroja villasukista, kun pystyn helposti neulomaan yhtä hyvät muutamassa illassa samalla, kun katson TV:tä. Sen sijaan siitä olen valmis maksamaankin, jos joku ompelee minulle oikeasti istuvan kotelomekon tai jakun. Niiden tekeminen on selvästi vaikeampaa.
Jakkupuku tulee, minkälaista tuntipalkkaa ajattelit ja mitä kangasta? Villapukukankaat on 15-70 e metri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä Novita myy sukkalankana on akryyliä josta en tekisi sukan sukkaa itse.
No ei ollut kun 100 % villaa. Tarjouksia löytyy jos viitsii vain hetken etsiä.
Pakkoko se on valita ammatiksi sukankutoja kun ei sillä elä. En minä viitsi ostaa ylihintaisia sukkia vaikka kuinka niihin on käytetty aikaa ja vaivaa. Ne on hei sukat, käyttötavaraa ja kuluvaa tavaraa. Tunnearvoa on ainoastaan jos joku läheinen näkee vaivaa. Jos joku Irma Lappeenrannasta kutoo ne ja haluaa satasen sukkaparista niin höynäyttäköön turisteja.
Tuossa eräs pv. tuli puheeksi äidin kanssa, että paljonko hän pyytäisi tekemistään villasukista, niin hän vastasi, että 7e. Kysyin sitten, että eikö hän laske työlle hintaa, niin korotti hetken laskemisen jälkeen hintaa 12-15 euroon.
Eläkeläinen on ja sanoi, että tuossahan tv:n ääressä illan aikana yhdet parit kutoo, joten eipä se niin rasittavaa ja aikaa vievää ole, joten siksi hintapyyntö olisi alhainen.
En oikein osaa nähdä villasukkien tekemistä ”käsityöläisyytenä”. Olen itse tehnyt koulussa lapaset kuudennella luokalla ja sukat seitsemännellä. Sittemmin olen myös tehnyt molempia useammat kelvot kappaleet aikuisiällä. Perussukan teko on mielestäni käsityöläisyyttä yhtä paljon kuin vaikkapa kuudennella luokalla opetettavan prosenttilaskun hallitseminen on matemaatikkoutta.
Toki niitä sukkiakin on monenlaisia, ja käsityöt ovat mukava harrastus. Niitä tehdään kuitenkin tekemisen ilosta. Käsityönä arvostan vaikkapa hyvin tehtyä hiustenleikkuuta, jonka käypä hinta kuitilla on jossain kolmen- ja neljänkympin välillä.
En tietenkään ostaisi Suomessa käsin tehtyjä villasukkia, koska kaikkine veroineen ja maksuineen käypä hinta olisi varmaan se 50-100 euroa. Edesmennyt mummoni kutoi niitä ja äidiltäkin on tullut yhdet, kiitos niistä. Nyt osaan arvostaa niitä enemmän kun ajattelen paljon ne maksaisivat kaupassa. :D
Yritin myydä äitini kutomia kauniin värisiä (7-veljeksen langasta) siististi tehtyjä sukkia aikuisten kokoja hintaan 12€ / pari kirpputorilla. Yhtään paria ei mennyt kaupaksi vaikka olivat todella upeita. Kyllä harmitti. Olivat vielä tiiviisti kudottuja, eivät mitään harvoja, mutta minkäs teet kun kukaan ei halua käsitöistä maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
En oikein osaa nähdä villasukkien tekemistä ”käsityöläisyytenä”. Olen itse tehnyt koulussa lapaset kuudennella luokalla ja sukat seitsemännellä. Sittemmin olen myös tehnyt molempia useammat kelvot kappaleet aikuisiällä. Perussukan teko on mielestäni käsityöläisyyttä yhtä paljon kuin vaikkapa kuudennella luokalla opetettavan prosenttilaskun hallitseminen on matemaatikkoutta.
Toki niitä sukkiakin on monenlaisia, ja käsityöt ovat mukava harrastus. Niitä tehdään kuitenkin tekemisen ilosta. Käsityönä arvostan vaikkapa hyvin tehtyä hiustenleikkuuta, jonka käypä hinta kuitilla on jossain kolmen- ja neljänkympin välillä.
Heh. :) Paitsi että hiustenleikkuu on erittäin herkkä ala juurikin näille tutuille ja tutuntutuille, jotka oivaltavat, että hei, tuttavapiirissä on Kaija Kampaaja. Ja niin Kaija Kampaaja saa joka illanistujaisissa huomata kampaavansa, letittävänsä ja värjäävänsä hiuksia ihan vain tekemisen ja kutsumuksen ilosta, eikä mistään kolmen-neljänkympin kuiteista ole tietoakaan.
Siis oli puhe mistä tahansa kädenosaamisesta, ristiriita onkin juuri tässä: sitä taitoa kyllä sinänsä arvostetaan ihan hirmuisesti, mutta kun puhe on palkasta, sitä arvostetaan pikemminkin kivana kädentaitona ja kutsumuksena, ei ammattina, jolla joku voisi yrittää tienata elantonsa.
Minäkin opin sukkien teon ala-asteella, kuten kaikki tytöt 80-luvulla. En ole todellakaan käsityön ammattilainen, mutta tykkään kokeilla uusia juttuja ja vuosien varrella olen opettanut itselleni monenlaista: monimutkaista pitsiä, palmikoita, usean värin kirjoneuletta.
Ihan suoraan sanottuna 95 prosenttia kirppisten ja myyjäisten sukista on teknisesti heikompaa tasoa kuin itse tekemäni, saati sitten että niissä olisi mitään omaperäistä ideaa, joka mielestäni on käsityöläisyyden ydin. Kun tähän lisätään vielä materiaali, joka usein 7veljestä (nopeaa neuloa mutta aivan liian paksua sukkiin, töppöslankaa), ihmettelen että miksi jonkun pitäisi päästä harrastuksestaan tuntipalkoille.
Vähän sama kuin itse alkaisin vuolla muotopuolia kauhoja ja sitten ihmettelisin, miksi kiittämättömät ihmiset eivät niitä halua, saati että maksaisivat tuntipalkkaa.
Käsityön arvostus ei ole sitä, että vaaditaan ihmisiä arvostamaan sellaista, minkä kone tekee yhtä hyvin tai paremmin. Käsityön arvostus on sitä, että nähdään, mitä ihminen osaa tehdä mutta kone ei. Arvostetaan designia, eettisiä materiaaleja, kestävää kehitystä.
Niin ja vastaus kysymykseen, voin maksaa 100 euroa pitkästä sukkaparista, jos se on teknisesti ja idealtaan ammattilaisen työtä, hyvistä materiaaleista ja miellyttää minua.
En maksaisi mitään, kun mummoni antaa niitä ilmaiseksi. Taas tulossa yhdet jouluaattona.
En maksaisi mitään, koska kudon itse ja annan pois ilmaiseksi. Mulle riittää palkaksi vastaanottajan kiitos. Joku on joskus antanut esim. viinipullon tai suklaarasian omasta halustaan, en ole koskaan pyytänyt sukista mitään vastinetta.
Riippuu mistä ostaa..
Jos ostan käsityöyrittäjän itse tekemät, joka myös maksaa verot sukista, niin silloin olisin kyllä valmis maksamaan 60-100 €.
Muualle en sitten maksaisi puoliakaan tuosta.
Maksoin 20 € kuukausi sitten tavallisista raitasukista. Malmilla mummot myyvähän tavaraa putkessa Prisman ja Novan välissä.
Kyllä sukistakin saa vaikeita, riippuu täysin, millaista kuviota neuloo. :) Monimutkaisissa pitsisukissa on jo haastetta kokeneellekin tekijälle. Mutta pointtihan sinulla on aivan oikea, harva on valmis maksamaan sukista asianmukaista hintaa, kun saatavilla on niin paljon edullisia sukkapareja, ja moni osaa niitä tehdä myös itse.
... Mutta mitä tulee istuvaan kotelomekkoon tai jakkuun, tai mihin tahansa käsin tuotettuun tuotteeseen: vähän sama arvostuksen inflaatio koskee mitä tahansa käsillä tuotettua, joten joku voisi yhtä hyvin kuvitella, että satanen olisi avokätinen hinta vaikkapa istuvasta kotelomekosta ja jakusta. Tai että taiteilija nyt äkkiä piirtelee kivan kuvan seinälle. Tai käsityönä huonekaluja valmistava perinneosaaja nyt yhtäkkiä talkootyönä toteuttaa keittiöön täyspuiset tasot. Siksikin nämä tämäntyyppiset keskustelut ovat valtavan mielenkiintoisia, että onko käsityön ammattilaisella ja asiakkaalla kuinka suuri näkemysero siitä, millainen vaiva työstä on ja millainen palkkio työstä tulisi saada.