Vaihdevuodet läpikäyneet naiset, kertokaa kokemuksianne!
Minkälaisia oireet olivat? Tarvitsitko hormonihoitoa? Kuinka pitkään kesti? Millaista seksielämä oli ja on nyt? Itsellä tämä lähivuosina edessä ja haluaisin kuulla muitten kokemuksia. Porvoolaiset älkööt vaivautuko ;)
Kommentit (10)
Minulla on myös lähivuosina edessä ja kiinnostaisi kovasti. Oma äiti on jo kuollut, joten häneltäkään ei voi kysyä.
Meidän suvussa ne menivät näin. Menkat loppuvat. Se siinä :D Ei oireita, ei vaivoja, ei hoitoja ja reilusti yli viiskymppisinä kaikilla.
Kuukautiset loppuivat, seksihalut yltyivät.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo sama!
Mutta kuumia aaltoja on kyllä, mutta silloin vaan avaan ikkunan.
Tunteet on ehkä vähän pinnalla, helpommin suutun tai alkaa itkettää. Mutta ihan hillittävissä.
Kuukautisten loppuminen on kyllä hieno juttu.
Aika kovat oireet pitäisi olla että aloittaisin hormonihoidot...
Minulta on leikattu kohtu pois ennen vaihdevuosia, joten kuukautisia ei ollut. Kuumia aaltoja oli, en sentään valunut hikeä, mutta vaatteita sai olla vähentämässä ja pukemassa vähän väliä. Öisin ne herättivät, joten olin päivisin väsynyt. Tuota taisi kestää vähän yli vuoden, mutta sitten loppui. Mitään limakalvojen kuivumista en ole havainnut. Pääsin siis helpolla eikä minun tarvinnut hakea lääkitystä. Hormonihoitoa en olisi edes halunnut, kun suvussa on rintasyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa. Mä haluan jo joka päivä, mies 2 kertaa kuukaudessa.
Gynekologien mukaan vaihdevuodet aiheuttavat kaikille jonkunlaisia oireita.
Oli niitä mullakin: kuukautisten loputtua (51-vuotiaana) parin kuukauden aikana tuli muutama sellainen lämmin humahdus, jonka tunnistin ns. kuumaksi aalloksi. Ei ne kovin kuumia kyllä olleet eivätkä aiheuttaneet hikoilua tai punastumista.
Lisäksi olen vanhemmiten nukkunut vähän huonommin kuin nuorena, lieneekö se sitten seurausta vaihdevuosista.
Muutoin mikään ei muuttunut. Ei minkäänlaisia mielialan vaihteluita tai muutakaan valitettavaa. Vaihdevuosista voi siis päästä todella, todella helpolla. (Mitenkään vähättelemättä niitä, joilla oireet ovat pahoja.)
Silmät kuivuu, limakalvot kuivuu, iho ohenee ja kuivuu, hiukset on vähän erilaiset. Mulla ohentuivat.
Uniongelmat, hikoilu ja mielialanvaihtelut.
Pahalla päällä ainakin 7 vuotta, hikoilua, nyt vasta 10 vuoden jälkeen parempi. Onneksi olin yksin, huh.
.