Kaikki eivät halua mielenterveysongelmaista joulupöytäänsä
Joulu on ilon ja valon perhejuhla ja tänäkin jouluna moni sulkee perheenjäsenensä pois joulunvietosta tunnelmaa pilaamasta. Yhteys perheeseen ja sukulaisiin on ehkä katkennut jo vuosia sitten, mutta joillekin tämä joulu on se ensimmäinen yksinäinen joulu, jolloin masentunutta ei haluta pilaamaan toisten iloa.
Mietipä, miltä tuntuu viettää joulu sairaalan osastolla tai sitten omassa yksiössään, kun perhe on ilmoittanut sinulle, että muut lähtevät jouluksi etelään ja sinä et mahdu mukaan.
Ystävätkin, jos niitä on, viettää joulunsa omilla tahoillaan.
Joulu on yksinäisen ihmisen vuoden ahdistavin ajanjakso
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tuntemani "mt-ongelmainen" ei ole sellainen, etteikö osaisi käyttäytyä ihan normaalisti erilaisissa tilanteissa. Niissä umpiterveissä, diagnosoimattomissa on sen sijaan todella vaikeita ja rasittavia ihmisiä. En tavallaan edes käsitä, mistä puhutte. Jännää, että niputetaan vaikeasti psykoottiset ja oireilevat skitsofreenikot lievästi masentuneiden ja ahdistuneiden kanssa samaan joukkoon.
Mielestäni joulumieli on sitä, että mahdollisimman moni olisi koossa ja yhdessä, omina itsenään, rakastettuina. Tosin itse varmaankin vietän joulun yksin leväten ja nukkuen, kun en jaksa sitä hässäkkää, vaikka mulla on perhe ja vaikka en ole mielenterveysongelmainenkaan.
Näin juuri. Myös ne ns. vaikeat ihmiset on ihan samalla lailla mt-ongelmaisia, mutta heitä ei ole (vielä) diagnosoitu. Tautiluokituksesta löytyy kyllä heille sopiva ja oikea diagnoosi, mutta persoonallisuushäiriöisiä harvemmin diagnosoidaan (ehkä epävakaa poislukien) sillä he itse eivät ongelmaansa tiedosta ja koska eivät oireile psykoottisesti tai uupumuksella kuten vaikkapa juuri masentunut, niin he "pärjäävät" normielämässä. Hienoa (typerää) sitten ivata mt-ongelmaiseksi ja hulluksi alakuloista ja väsynyttä, jolla ei kuitenkaan ole ajattelussa tai käytöksessä mitään outoa tai ongelmallista kun itse saisi helposti persoonallisuushäiriödg:n ja on ehkä jopa edesauttanut omalla toiminnallaan toisen masennuksen syntymistä ja oma käytös on juurikin sitä hullua jos asia kerta niin halutaan ilmaista.
Julmurien kokoontumisajot. Mutta hei, jatkakaa ja toivokaa, ettei teille itselle koskaan käy mitään hylkäämiseen ja poissulkemiseen johtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Julmurien kokoontumisajot. Mutta hei, jatkakaa ja toivokaa, ettei teille itselle koskaan käy mitään hylkäämiseen ja poissulkemiseen johtavaa.
Sinulta unohtui laittaa osoitteesi viestiisi. Miten nyt tiedän minne skitsofreenikkomme tulee jouluaan viettämään?
Minusta itsestäni tuli masentunut ja uupunut kun aina huolehdin siitä perheen virallisesta masentuneesta ja herkästä -joka kyllä osasi olla erittäin julma.
Lopulta päätin olla olematta missään tekemisissä lapsuudenperheeni kanssa, ihan säilyttääkseni jonkinlaiset järjenrippeet ja elämänhalun.
Minun väsymykselle, surulle ja masennukselle ei ollut tilaa eikä lupaa koska roolini oli olla se vahva ja muiden tukija.
Ei nuo asiat niin mustavalkoisia ole, on oikeasti ihmisiä jotka hallitsevat muita ja muiden tunnetiloja sen varjolla että ovat masentuneita, se on äärimmäisen kuluttavaa enkä näe syytä että kenenkään pitää itsensä tuhota sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta itsestäni tuli masentunut ja uupunut kun aina huolehdin siitä perheen virallisesta masentuneesta ja herkästä -joka kyllä osasi olla erittäin julma.
Lopulta päätin olla olematta missään tekemisissä lapsuudenperheeni kanssa, ihan säilyttääkseni jonkinlaiset järjenrippeet ja elämänhalun.
Minun väsymykselle, surulle ja masennukselle ei ollut tilaa eikä lupaa koska roolini oli olla se vahva ja muiden tukija.
Ei nuo asiat niin mustavalkoisia ole, on oikeasti ihmisiä jotka hallitsevat muita ja muiden tunnetiloja sen varjolla että ovat masentuneita, se on äärimmäisen kuluttavaa enkä näe syytä että kenenkään pitää itsensä tuhota sen takia.
No tietenkin on. Onko joku väittänyt että tämä asia olisi vain niin tai näin? Ei, ollaan pohdittu omia tilanteita tai yleisyyksiä, ei sanottu että aina tai vain tmv. eli ei täällä ole mun mielestäni ainakaan hirveän mustavalkoisesti puhuttu vaikka onkin kirjoitettu puolesta ja vastaan. Ei kai nyt kukaan ala selittämään kaikkia näkökantoja omaan vastaukseensa tajuten silti, että variaatioita on paljon kunkin yksilöllisestä tilanteesta riippuen. Mutta tsemppiä ja voimia sullekin! Sun hyvinvointi on ihan yhtä tärkeää kuin kenen tahansa muunkin ja sulla on oikeus pitää siitä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tuntemani "mt-ongelmainen" ei ole sellainen, etteikö osaisi käyttäytyä ihan normaalisti erilaisissa tilanteissa. Niissä umpiterveissä, diagnosoimattomissa on sen sijaan todella vaikeita ja rasittavia ihmisiä. En tavallaan edes käsitä, mistä puhutte. Jännää, että niputetaan vaikeasti psykoottiset ja oireilevat skitsofreenikot lievästi masentuneiden ja ahdistuneiden kanssa samaan joukkoon.
Mielestäni joulumieli on sitä, että mahdollisimman moni olisi koossa ja yhdessä, omina itsenään, rakastettuina. Tosin itse varmaankin vietän joulun yksin leväten ja nukkuen, kun en jaksa sitä hässäkkää, vaikka mulla on perhe ja vaikka en ole mielenterveysongelmainenkaan.
Tämä. hyvin sanottu.
Paras joululahja ikinä kun sai aattoaamuna oman murheenkryynin osastolle lepäämään. Takana psykoottiset pari viikkoa valvomisineen ja itselläkin kaksi vuorokautta ilman unta kun ei voinut enää silmää ummistaa tältä vauhtihirmulta. Nopeammin olisi päässyt hoitoon jos ei olisi estänyt erinäisiä tempauksia, oli vain pelko että päättyy se vuosi hautajaisiin jos ei välitä ja huolehdi. Kiitos nykykäytännön, ei edes rankkaa mt historiaa noteerata että saisi avun ajoissa.
Läheinen mt-ongelmainen sukulaiseni on suoraan sanottuna pilannut monet joulut. Hän käyttäynyt vastenmielisesti ja sopimattomasti ja ollut joskus hieman harhainenkin. Pitkään häntä kutsuttiin mukaan velvollisuudesta, mutta lopulta peli oli pakko pistää poikki koska ei yksinkertaisesti enää jaksettu. Ei se voi mennä niin, että yksi ihminen saa pilata kymmenen muun joulujuhlat, aiheuttaa etukäteen ahdistusta ja jännitystä, pakottaa ihmiset olemaan jatkuvasti varpaillaan. Joten oikea päätös, sanokaa mitä sanotte.
Useimmiten psyykkisesti sairaiden taustalta löytyy häiriintyneitä perhesuhteita,että sikäli voi olla sairastuneen psyykelle parempi pysyä poissa.