Myyntihinta vs. velaton hinta
Olen ostamassa ensiasuntoa. Onko toi velaton hinta siis se, mikä ostettaessa maksetaan vai velaton hinta sisältyy rahoitus+hoitovastikkeeseen? Eli maksetaan myyntihinta ja sitten tota taloyhtiön velkaa vain lyhennellään vastikkeissa? Löysin tästä kahta informaatiota ja oon nyt vähän hämmentynyt.
Kommentit (11)
Velaton hinta on hinta, jonka maksat jos haluat heti eroon remppaveloista. Myyntihinnan maksat, jos olet valmis maksamaan velkoja vastikkeessa ikuisuuden. Ei ole vaikeaa.
Itse makselen velkoja vastikkeessa, tosin asuntoa en ostanut vaan sain. Mutta vaikka vastikkeeni on vastikkeeksi suuri, se ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin vuokra olisi tämän kokoisesta asunnosta.
Myyntihinta on se mitä maksat kaupanteossa myyjälle, vaikka ostotarjous yleensä jätetään velattomasta hinnasta.
Velkaosuuden voit sitten maksaa taloyhtiölle joko rahoitusvastikkeena, tai kertamaksuna.
Myyntihinta on se mitä maksat myyjälle ja mahdolliset asuntoon kohdistuvat (yhtiö)velat siirtyvät sinulle.
Velaton hinta on se mitä maksat myyjälle ja samalla siis maksat myös asuntoon kohdistuvat velat.
Yhtiövelkojen poismaksua kannattaa vähän laskeskella, joskus on niinkin että yhtiön velka on sinun kannaltasi halvempi vaihtoehto, kuin että ottaisit itsellesi ko. velan suuruisen uuden lainan jolla maksat yhtiövelkaosuuden pois.
Tämä johtuu siitä että se sinun "uusi velka" on helposti koroltaan suurempi kuin yhtiön velka, yhtiö kun on helposti luotonantajan näkökulmasta vauras ja maksukykyinen velallinen jolle voi luotonkin antaa matalalla korkotasolla.
Kaikkia vaihtoehtoja kannattaa aina laskeskella, ei ole mitään sellaisia laskukaavoja jotka sopisivat samanlaisina kaikkien tilanteeseen koska jokaisella hiukan erilainen asema esim. pankin silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostamassa ensiasuntoa. Onko toi velaton hinta siis se, mikä ostettaessa maksetaan vai velaton hinta sisältyy rahoitus+hoitovastikkeeseen? Eli maksetaan myyntihinta ja sitten tota taloyhtiön velkaa vain lyhennellään vastikkeissa? Löysin tästä kahta informaatiota ja oon nyt vähän hämmentynyt.
No yleensä voi itse valita lyhentääkö sitä velkaa, koska sehän on jo jostakin otettu sitä asuntoa kohtaan. Itse esim. makselen lisäeristyksiä tällä hetkellä pois ainakin seuraavan vuoden.
Multa ihan reilusti kysyttiin haluanko maksaa könttänä pois vai lyhentää.
Sinkkumies
Onko google rikki, vai miksi ihmeessä joku tulee tämmösiä kyselemään???
Vierailija kirjoitti:
Itse makselen velkoja vastikkeessa, tosin asuntoa en ostanut vaan sain. Mutta vaikka vastikkeeni on vastikkeeksi suuri, se ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin vuokra olisi tämän kokoisesta asunnosta.
Myyntihinta + yhtiölaina = velaton hinta
Voit joko maksaa yhtiölainaa pois rahoitusvastikkeena tai maksaa kaupanteon yhteydessä yhtiölainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövelkojen poismaksua kannattaa vähän laskeskella, joskus on niinkin että yhtiön velka on sinun kannaltasi halvempi vaihtoehto, kuin että ottaisit itsellesi ko. velan suuruisen uuden lainan jolla maksat yhtiövelkaosuuden pois.
Tämä johtuu siitä että se sinun "uusi velka" on helposti koroltaan suurempi kuin yhtiön velka, yhtiö kun on helposti luotonantajan näkökulmasta vauras ja maksukykyinen velallinen jolle voi luotonkin antaa matalalla korkotasolla.
Kaikkia vaihtoehtoja kannattaa aina laskeskella, ei ole mitään sellaisia laskukaavoja jotka sopisivat samanlaisina kaikkien tilanteeseen koska jokaisella hiukan erilainen asema esim. pankin silmissä.
Kyllä näin, mutta lisäisin vielä, että kaikki taloyhtiöt eivät suinkaan ole vauraita ja hyviä asiakkaita, olen lukenut myös tapauksista, ettei taloyhtiö saa lainkaan lainatarjouksia esim. putkiremppaan. Joten laskeskella kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin, mutta lisäisin vielä, että kaikki taloyhtiöt eivät suinkaan ole vauraita ja hyviä asiakkaita, olen lukenut myös tapauksista, ettei taloyhtiö saa lainkaan lainatarjouksia esim. putkiremppaan. Joten laskeskella kannattaa.
Joo, on sellaisiakin yhtiöitä joissa kiinteistö on purkukunnossa tai menossa sellaiseksi.
Tietenkin se on sitten ostajan itse huolehdittava omista eduistaan, eli surkeaan yhtiöön ei kannata osakkaaksi mennä. Näennäisesti halpa hinta voi muuttua isoksi menetykseksi jos yhtiö hoitanut asiansa huonosti ja talo lähtee purettavaksi.
Samoin on sellaisiakin erikoisia tapauksia, että yhtiö on tehnyt ihan oma-aloitteisesti päätöksen purkaa talo, sitten esim. osittavat tontin, ja tontin puolittamisesta saadulla rahalla laittavat pystyyn kokonaan uuden talon.
Joka tapauksessa, asunnon ostajan on ymmärrettävä se että se ei ole mikään "oma asunto" vaan pikemminkin vain osuus yhtiöstä mistä kauppaa käydään, tietysti ne osakkeet yleensä antaa käyttöoikeuden johonkin tiettyyn asuntoon.
Myyntihinta on se mikä vähintään maksetaan ja vastikkeessa loput. Tosin kannattaa harkita koko hinnan maksamista. Vastikkeessa jos maksat velattoman ja myyntihinnan erotusta, niin et saa verovähennykseen korkokuluja.