Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

A muuttaa B:n taloon. Mitkä yhteisiä kustannuksia?

Vierailija
16.12.2017 |

Henkilö A muuttaa henkilö B:n omistamaan omakotitaloon. B maksaa talolainan eikä A aio ostaa osuutta talosta (eikä B aio myydä). Pidetään homma yksinkertaisena eikä puhuta remonteista yms. mitään. Mitkä seuraavista vakituisista asumiskuluista kuuluvat molempien maksettaviksi:

1. Kiinteistövero
2. Sähkö
3. Vesi
4. Jätehuolto
5. Kotivakuutus
6. Netti
7. Joku muu, mikä? (unohtuiko jotain olennaista?)

Kyselyn taustalla väittely kaverin kanssa. Kumpikaan meistä ei ole A eikä B.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmityskustannukset

Vierailija
2/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 - 6 on yhteisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti vuokranmaksun kannalta. Jos maksaisi vuokraa puolesta asunnosta ja omistaja maksaisi asuntoon liittyvät kulut. Ne mitkä ei järjellisesti kuulu vuokraan menee puoliksi.

Vierailija
4/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-6 on asumisesta aiheutuvia eli yhteisiä kustannuksia.

Vierailija
5/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, paitsi 1. ja osittain 5. Ne perustuvat omistamiseen, muut käyttöön.

Vierailija
6/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-6, lisäksi A maksaa B:lle sopivaa vuokraa asumisestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin vuokra?

Vierailija
8/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-6 tulojen suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 - 6 on yhteisiä. 

MIksi kotivakuutus? Talo on kuitenkin vain B:n omistama. Ainaikin tätä pitäisi jyvittää, koska A ei hyödy mitään siitä, että B saa mahdollisesti korvauksia esim. talon palamisesta, jos kumpikaan ei ole aiheuttanut paloa.

Vierailija
10/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A:n pitäisi maksaa tuottopuute talon puolikkaasta. ts. jos B myisi A:lle talon puolikkaan, vaikka 100 000 euroa, jos talo 200 000€, saisi B sijoitettua tuon 100 000e esimerkiksi osakkeisiin. Tuosta puolikkaasta olisi A:n reilua maksaa B:lle tuo saamatta jäänyt tuotto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 - 6 on yhteisiä. 

MIksi kotivakuutus? Talo on kuitenkin vain B:n omistama. Ainaikin tätä pitäisi jyvittää, koska A ei hyödy mitään siitä, että B saa mahdollisesti korvauksia esim. talon palamisesta, jos kumpikaan ei ole aiheuttanut paloa.

Kotivakuutus korvaa myös (tai etenkin) irtaimistovahinkoja.

Vierailija
12/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaava tilanne. Puoliksi 1-6, eli kaikki nuo. A pitää kiinteistöveroon osallistumista "vuokranmaksuna", sillä voittaa asumismukavuudessa entiseen verrattuna. Lisäksi kiinteistövero puoliksi on n. 500e/hlö/vuosi, eli kk-tasolla aika mitätön summa "vuokraa". A:lla on omissa nimissä omaisuutta, joka tuottaa jatkuvasti eikä B:llä ole mitään oikeuksia tuottoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki.

Vierailija
14/15 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan kaikki, mies maksaa talostaan lainaa. Naimisissa kuitenkin ollaan, että puolet periaatteessa kuuluukin minulle. Vuokraa ja lainaa  + vastiketta makselin kuitenkin sinkkuna 700-1100 euroa, joten nuo kustannukset eivät kata välttämättä ihan edes sitä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vastaava tilanne. Puoliksi 1-6, eli kaikki nuo. A pitää kiinteistöveroon osallistumista "vuokranmaksuna", sillä voittaa asumismukavuudessa entiseen verrattuna. Lisäksi kiinteistövero puoliksi on n. 500e/hlö/vuosi, eli kk-tasolla aika mitätön summa "vuokraa". A:lla on omissa nimissä omaisuutta, joka tuottaa jatkuvasti eikä B:llä ole mitään oikeuksia tuottoon.

Mä tekisin myös näin, olettaen, ettei mitään vuokraa vastaavia kuluja, tuottomenetyksiä yms. aleta laskea. Tässä talon omistaja "voittaa" vähän kun muuttaja osallistuu kiinteistöveroon ja kotivakuutukseen.