Miksi jotkut ihmiset ovat jatkuvasti kirjastossa?
Huomaan kaupunginkirjastossa siellä käydessäni aina samat vanhat kasvot. Ovat siellä ilmeisesti joka päivä. Osa heistä on jatkuvasti pöydän ääressä lukemassa, osa KÄVELEE. Mikä paikka kirjasto on jollekin maratonille? Koskaan en näillä haahuilevilla ihmisillä näe kirjoja.
Joku voisi tietysti sanoa, että minä näen heitä siellä vain yhtä usein kuin itsekin olen, mitä ei tietysti voi kiistää. Itse käyn siellä vain muutaman kerran kuukaudessa. Mutta mikä olisi todennäköisyys sille, että nämä ihmiset sattuisivat aina, siis AINA olemaan siellä samaan aikaan kuin minä ja sitten vastaavasti eivät olisi kun minäkään en ole? Tätä on jatkunutkin jo vuosien ajan. Joten olen aika varma, että he ovat siellä ihan koko ajan, ymmärtäen toki havaintomateriaalini rajallisuuden.
Mutta siis itse asia oli, että mitä nämä ihmiset siellä kirjastossa tekevät kaiket päivät? Muutamat vaikuttavat lievästi mt-ongelmaisilta. Onko kirjasto jokin turvasatama joillekin? Voiko kirjasto tehdä mitään sille, jos huomaa että joku asiakas olisi avun tarpeessa?
Kommentit (43)
Työttömänä oli peruspäivään kuuluvaa olla kirjastossa. Luin päivän lehdet ja usein oli mielenkiintoisia tapahtumia esim. kirjalijavierailuja.
Tämä siis Helsingin pääkirjastossa Pasilassa.
Täytin myös kirjaston perustehtävän mukaisia toimintoja eli lainaisin kirjoja.
Ei tullut mieleen, että olemiseni olisi häirinnyt jotakuta aloittajan tapaan.
Käsittääkseni kirjastossa saa oleskella vaikka koko aukioloajan. Ainakaan minua ei kukaan häätänyt koskaan pois.
Nyt olen töissä ja kirjastovierailut vähentyneet.
Ap:lle kaikki, mitä hän ei itse tee, viittaa mt-ongelmiin.
Olisikohan tuo maksuttomuus + tottumus ajalta ennen nettiä/24h televisiokanavia. Myös uimahallissa/salilla on vakiokasvot jos käy työttömän/vuorotyöläisen/opiskelijan aikataulun mukaisesti siellä...
Aina kun tulen palstalle, täällä on ap:n järjetön aloitus. Eikö ap tee muuta kuin tekee järjettömiä aloituksia palstalle? Onko syynä hänen mielenterveysongelmansa?
Vierailija kirjoitti:
Jep, joillekin kirjasto on sellainen olohuoneen jatke. Osa on eläkeläisiä, jotka käy lukemassa tarkkaan useamman sanomalehden ja toki joukossa on niitä mt-kuntoutujiakin, joille kirjastossa käynti antaa syyn lähteä ulos. Kaikenlaisia kävijöitä siis on ja hyvä niin, kirjaston on tarkoitus olla kaikille kiva paikka.
Tosin aiemman vastaajan kanssa samaa mieltä siitä, että se kirjaston oheistoiminta kaikkine kursseineen on todella rasittavaa, mutta kun johdolla on visio, ei peruskirjastotyöntekijän auta kuin tehdä mitä käsketään.
-kirjastotäti
Samaa mieltä ja olen havainnut samaa. Moni on tuntee elävänsä kun menee vaikka kirjastoon sen sijaan että katsois telkkaa kotona - yksin.
Yksinäisyys helpottuu menemällä kodista ulos, kirjastoihin, ostoskeskuksiin, asukastupiin jne.. Ne on ihmisiä varten.
Kävisin kirjastossa paljon useammin, jos siellä olisi rauhallinen työskentelytila. Nykyisessä modernissa kirjastossa ei sellaista enää ole, sillä tila on sen verran avointa, että meteli kantautuu kaikkialle. Hiljaisuutta ei muutenkaan enää edellytetä samalla tapaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle kaikki, mitä hän ei itse tee, viittaa mt-ongelmiin.
Käyhän hän usein kirjastossa, niin usein, että huomioi muidenkin käyvän siellä usein.
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto on ainoa suht rauhallinen julkinen tila.
Ja ilmainen
Olen huomannut samaa. Eräs ennustaja on sanonut että emme voi mitenkään tietää mistä tuo vessa ilmestyi tai miksi tuo ihminen on tuossa tarkoituksella mutta meitä ei kiinnosta indonesialaiset kaakaopavut eikä niiden häirintä! Kuin te liikaa puhutte niin te teette liikkeitä mitkä vaikuttavat ilmavirtoihin ja ihmisen elämiseen. Niitä koitetaan varastaa myös. mm... jotkut kristityt, muslimit jihadistit ovat menneet isikseen ja karanneet piilotetuilla aseilla varastamaan indonesialaisia herkkuja "silkkitietä pitkin"
Miten nämä asiat voidaan nähdä jos ne nähtiin jo? Olisi tullut ryöstösaaliita jos niitä ei oltaisi ennustettu.
Kyllä muuten kuului bongot lehtilukusaliin. Eikä siellä edellytetty hiljaisuutta. t. autoon siirtynyt
Itse en koskaan seuraa, tuijota ja kyttää toisia. En kyllä tosin ole enää kirjastossa käynyt vuosikausiin.
On niin paljon muuta tekemistä. Mutta aloittajelle: Elä ja anna toisten elää. Miksi kiinnität niin paljon huomiota muihin kanssaihmisiin? Tai pohdiskelet muiden kirjastossa käyvien syitä? Tee omia juttujasi, mitä sitten siellä kijastossa ikinä teetkään.
Kirjastot ovat mukavia paikkoja viettää aikaa.
Mutta on niissä kirjastoissa ihan "hiippareitakin" tavallisten ajantappajien lisäksi. Meidän yliopiston kirjastossa (jossa vietän näin gradun kirjoittajana luonnollisesti paljon aikaa) kiertelee eräs mies, jonka opiskelijat tuntevat keksityllä lempinimellä. Tämä mies kiertelee hyllrivien väleissä, jauhaa leuoillaan ja menee tyttöjen viereen istuskelemaanja tuijottamaan.
Kirjastoissa on nykyään liikaa metelöiviä ja roskaavia nuorisojoukkoja. Usein ulkomaalaisperäisiä. Ehkä en sitten vaan ymmärrä heidän kulttuuriaan. Ehkä kyseinen käytöstapa on hyvinkin suosittua ja ymmärrettyä kirjastoissa heidän kotimaissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoissa on nykyään liikaa metelöiviä ja roskaavia nuorisojoukkoja. Usein ulkomaalaisperäisiä. Ehkä en sitten vaan ymmärrä heidän kulttuuriaan. Ehkä kyseinen käytöstapa on hyvinkin suosittua ja ymmärrettyä kirjastoissa heidän kotimaissaan.
YHYY, nuoriso pilannut taas yhden asian. Antaa minun tuhota maailma rauhassa.
Kirjasto on niitä harvoja paikkoja (kaverittomalle jopa ainoa) kodin ulkopuolella, jossa on täysin ilmaista oleskella. Ei sitä jaksa päivittäin kauppoja ja kirppareitakaan kierrellä, jos ei tarvitse ostaa mitään.
On hyvä astua kodin ulkopuolelle, mutta joistakin on tylsää mennä vain kävelemään ilman mitään päämäärää. Voi olla helpompi astua ulos, kun menee kirjastoon eikä ei minnekään. Kirjastossa näkee vähän ihmisiäkin tarvitsematta kuitenkaan puhua kellekään.
Hyvä paikka, jos ei halua "ummehtua" kotona eikä mennä tuhlaamaan rahaa.
Olen yksinäinen keski-ikäinen yliopiston drop-out.
On kiva kun jotain "tekemistä" ja " meno" jonnekin. Muuten olisin vain kotona ja kävisin kaupassa.
Vietän kirjastossa tuntikausia: Luen lehtiä, istuskelen kahvilassa, haahuilen jonnekin eri osastoille ja selailen kiinnostavia kirjoja.
Salli minulle tämä kirjastossa oleilu! Näen ihmisiä ja olen siellä mukana.
Muuten menisi päiväkausia ilman minkäänlaista ihmiskontaktia.
nykyinen 2017 luvun kirjasto on kaiken kansan olohuone. Siellä voi lukea tenttiin, kirjoja, lehtiä, pitää läppärillä toimistoa ja olla ihimisten ilmoilla sekä lukea kirjat ja lehdet. Jännä otsake, onkos niin että kaikki jotka käy kirjastossa on ...
Voipas olla niinkin että normaalista ihmisistä muurin taa ja hv kanssa liikkuvat eristäytyvät . hyvin toimeentulevat ovat kateellisia kun eivät voikkaan liikkua yksin siellä missä 98% ihmisistä on. yksi pappi oli kommentoinut että nytten tajusi missä ihmiset ovat: kauppakeskuksissa ja kirjastoissa - siis sinne päivystämään.
Miksi jotkut ihmiset kyttäävät toisten kirjastossa käyntiä? Ovatko he jotain mielenterveyskuntoutujia?
Miksi pitää olla rauhallinen JULKINEN tila? Eikö ihmiset osaa olla kotonaan?