HÄH. Naapuri on kutsunut 120 henkeä heille glögeille ja vinkuu nyt, että meidän pitäisi päästää vieraita meidän pihalle.
Asumme rivitalossa. Kaikilla osakkailla on takapihat, joiden väleissä on aidat. Ne ovat turvallisuussyistä avattavat (jos jostain syystä pitää päästä vaikka sammuttamaan tulipaloa tai ambulanssi ei pääse ajamaan etuovelle tms.). Niitä ei ole ikinä avattu, ollaan asuttu tässä jo 12 vuotta.
Naapuri tuli eilen illalla ovelle kysymään, josko voitaisiin avata piha, koska hän on kutsunut 120 henkeä glögille. Meni kuulemma vähän överiksi se kutsuminen, kun ajatteli, ettei tule kuin max 30-40. On kutsunut kaikki mahdolliset työkavereista sukulaisiin. Syytä en tiedä.
Meidän olohuoneen ikkunat on suoraan pihalle. Nuo vieraat tulisivat siis katselemaan meidän elämää olohuoneen ikkunoista läpi. Ei kiitos. En halua ketään vierasta kutsumatta omalle pihalleni!
Naapuri oli vähän hämillään, kun sanoin, ettei suostuta. Sanoin ystävällisesti, että haluamme viettää perheaikaa viikonloppuna, eikä haluta vieraita ihmisiä omalle pihalle. Yritti vängätä ja sanoa, että he kyllä osaavat käyttäytyä hyvin, mutta kun sisälle ei mahdu, niin ulkonakin voisi olla. Hänellä on jo puutarhakalusteet ja infrapunalamput, mutta ne ei mahdu pelkästään omalle pihalle.
Minkähänlainen joululaulanta täällä onkaan huomenna :(
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin suostunut. Toki saatte tehdä kodissanne mitä haluatte. Lököverkkarit ja siivouspäivä ei vaan ole mikään este naapuriavulle. Olette itsekkäitä, pienisieluisia ja mänttejä. Onneksi itse asun taloyhtiössa jossa onnistuu ihan kaikki. Tuntuu mahtavalta kun ihan kaikessa voi turvautua naapureihin. Hienoa myös lapsille oppia että apua saa kun pyytää ja avun antaminen on suuri ilo. Meillä on autettu lasten- ja eläinten hoidoissa, juhlajärjestelyissä, muutoissa, perhejuhlissa, siivouksissa, terveysasioissa ymsyms. Jokainen saa olla niin rauhassa kuin haluaa, mutta tietää, että naapurustosta löytyy apua jopa lapsen viemiseen harrastuksiin, jos tulee paha tilanne. Toivotaan, että pärjäätte siellä omassa kuplassanne omia napojanne tutkiskellen hamaan hautaan. Asia taitaa kuitenkin olla niin, että hyvinvoinnin keskeisiä asioita on epäitsekkyys ja halu auttaa ja jakaa asioitaan, arjessa ja juhlassa, muiden kanssa.
Mukavaa kärvistelyiltaa teille, joka tapauksessa tuskin sekunniksikaan pääsette rauhaan ratkaisustanne :)
"Tuntuu mahtavalta, kun i h a n k a i k e s s a voi turvautua naapureihin" huh huijaa, iho kananlihalla kauhusta :o
Kun kaikki mikä on sinusta oikein ja parasta, suvaitsevaa ja jalomielistä, ei aina ole muille sama juttu. Uskoisin, että meitä omasta yksityisyyden rauhasta nauttivia on enempi, kuin kaltaisiasi ihan kaikessa naapuriapua pyytäviä.
Tietenkin on hienoa, jos esim. pienten lasten vanhemmat voivat keskenään sopia vastavuoroisuudesta hoidossa jne. mutta on tuo kyllä aika härskiä pyytää jonkun pihaa glögipartyjen vieraiden käyttöön, tuolla määrällä vielä. Mutta joku teki taas aika hyvän trollon, onneksi olkoon vaan :D
Ap tässä ja päivitys aiheesta!
Naapurin juhlat alkavat olla ohi. Ei suostuttu siihen, että meidän pihalle olisi tullut ketään ja oltiin aika lailla kotona koko päivän. Käytiin kaupassa ja kävelyllä, mutta muuten oltiin kotona - ja tehtiin sitä joulusiivousta.
Naapurin glögijuhlat olivat tosi rauhalliset. Meillä on paksut seinät, joten ei oikeastaan kuultu kuin ulkoa tulevan puheen ja välillä joululauluja pianolla ja laulua. Naapurin piha oli upea - ilmeisesti siellä ne infrapunalamput olivat tehokkaat tai sitten seura (tai glögi) lämmitti, sillä ihmiset olivat siellä takki auki ilman pipoja (joo, kurkin meidän olohuoneesta yläikkunasta tikkailla..). Naapuri oli viritellyt valoja (tämäntyyppiset: https://i.pinimg.com/736x/f3/56/04/f356048cad4abaedad5000a7e2b39a92--ou…) ja purjekankaita sateen suojaksi kauniisti. Ihmisillä näytti olevan hauskaa.
En tiedä, paljonko loppujen lopuksi porukkaa kävi, mutta ihmisiä kulki 15-21 välillä tiuhaan. Nyt on ollut vähän aikaa hiljempaa, joten ehkä viimeiset lähtivät tai viimeiset jäivät pidempään.
Olen edelleen sitä mieltä, että tein oikein, kun en päästänyt vieraita pihalleni, mutta tänään harmittaa, etten päässyt noihin juhliin. Näytti tosi kivoilta ja naapuri oli nähnyt paljon vaivaa. Ai että se piha oli upea - taidan toteuttaa samanlaisen puutarhajuhlan itse ensi vuonna :D
Ei ollut örvellystä tai meteliä. Siistit, aikuiset glögijuhlat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin suostunut. Toki saatte tehdä kodissanne mitä haluatte. Lököverkkarit ja siivouspäivä ei vaan ole mikään este naapuriavulle. Olette itsekkäitä, pienisieluisia ja mänttejä. Onneksi itse asun taloyhtiössa jossa onnistuu ihan kaikki. Tuntuu mahtavalta kun ihan kaikessa voi turvautua naapureihin. Hienoa myös lapsille oppia että apua saa kun pyytää ja avun antaminen on suuri ilo. Meillä on autettu lasten- ja eläinten hoidoissa, juhlajärjestelyissä, muutoissa, perhejuhlissa, siivouksissa, terveysasioissa ymsyms. Jokainen saa olla niin rauhassa kuin haluaa, mutta tietää, että naapurustosta löytyy apua jopa lapsen viemiseen harrastuksiin, jos tulee paha tilanne. Toivotaan, että pärjäätte siellä omassa kuplassanne omia napojanne tutkiskellen hamaan hautaan. Asia taitaa kuitenkin olla niin, että hyvinvoinnin keskeisiä asioita on epäitsekkyys ja halu auttaa ja jakaa asioitaan, arjessa ja juhlassa, muiden kanssa.
Mukavaa kärvistelyiltaa teille, joka tapauksessa tuskin sekunniksikaan pääsette rauhaan ratkaisustanne :)
Ja olisit varmaan valmis maksamaan ensi keväänä multakuorman, tekemään uuden nurmikentän ja istutukset, jotka olisivat menneet pilalle, koska maaperä on tänä syksynä on erittäin märkä, kun koko kesä ja syksy on satanut vettä, eikä maa ole lainkaan roudassa. Laskijan voi olla tuhansia euroja.
Ainakin täällä Keski-Suomessa ei ole routaa nimeksikään ja lunta on satanut märän maan päälle, ja nyt olen joutunut suojaamaan kasveja kaikin keinoin, ettei edes uskalla kävellä kasvien päällä, kun maa-aines on yhtä höttöä.
Eikö ihmisillä ole verhoja tai sälekaihtimia.. Ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Keitä tämä kysymys varsinaisesti koskee, vai onko vain retorista pohdintaa?
Sinun itsekäs naapurisi on perseestä.piste.
Olen 35v ja 15 viimeistä vuotta asunut ulkomailla muutamassa eri maassa. Kesät lähinnä silloin tällöin tulee vietettyä Suomessa
Ja sielä italiailaisella illallisella keskellä vilkasta perhepäivällistä vietät aikaa vauva lehden kommenttipalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä ja päivitys aiheesta!
Naapurin juhlat alkavat olla ohi. Ei suostuttu siihen, että meidän pihalle olisi tullut ketään ja oltiin aika lailla kotona koko päivän. Käytiin kaupassa ja kävelyllä, mutta muuten oltiin kotona - ja tehtiin sitä joulusiivousta.
Naapurin glögijuhlat olivat tosi rauhalliset. Meillä on paksut seinät, joten ei oikeastaan kuultu kuin ulkoa tulevan puheen ja välillä joululauluja pianolla ja laulua. Naapurin piha oli upea - ilmeisesti siellä ne infrapunalamput olivat tehokkaat tai sitten seura (tai glögi) lämmitti, sillä ihmiset olivat siellä takki auki ilman pipoja (joo, kurkin meidän olohuoneesta yläikkunasta tikkailla..). Naapuri oli viritellyt valoja (tämäntyyppiset: https://i.pinimg.com/736x/f3/56/04/f356048cad4abaedad5000a7e2b39a92--ou…) ja purjekankaita sateen suojaksi kauniisti. Ihmisillä näytti olevan hauskaa.
En tiedä, paljonko loppujen lopuksi porukkaa kävi, mutta ihmisiä kulki 15-21 välillä tiuhaan. Nyt on ollut vähän aikaa hiljempaa, joten ehkä viimeiset lähtivät tai viimeiset jäivät pidempään.
Olen edelleen sitä mieltä, että tein oikein, kun en päästänyt vieraita pihalleni, mutta tänään harmittaa, etten päässyt noihin juhliin. Näytti tosi kivoilta ja naapuri oli nähnyt paljon vaivaa. Ai että se piha oli upea - taidan toteuttaa samanlaisen puutarhajuhlan itse ensi vuonna :D
Ei ollut örvellystä tai meteliä. Siistit, aikuiset glögijuhlat.
ap
vau mikä trolli, ihan kuvankin etsit ;)
hauska tarina, mutta ei tosi. Hyvin on kerännyt tunteita pintaan. 12 sivua! onne aloittaja!
Ap, aiotko ensi vuonna kutsua naapurin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajaa jota häiritsee se että ihmiset tuijottavat ikkunoista sisään.
Tästä ketjusta tulee mieleen se ketju, missä joku äiti vaati tyttärelleen oikeutta ratsastaa ap:n poneilla, koska eihän siitä nyt mitään haittaakaan ole. Vaikka kuinka monet palstailijat väänsivät rautalangasta, minkälaista haittaa ja myös kustannuksia siitä voi olla, silti oli niitä, joiden mielestä toisen oma on myös minun ihan vain siksi kun kaikki pitää jakaa.
Meillä on iso piha, ei lähinaapureita ja silti sälekaihtimet enkä näistä seikoista huolimatta haluaisi ventovieraita ihmisiä pihaani seisoskelemaan glögilasit käsissä. Ap:n aloitus on mielestäni siis erittäin hyvä, vaikka kuinka olisi mielikuvitusta, koska on niitä, joiden mielestä olen itsekäs, kun en ole valmis jakamaan omastani. Minä taas koen, ettei muilla ole oikeutta käyttää minua hyväksi. Ystävät tai sukulaiset voisin ottaa pihalleni juhlimaan mutta en ventovieraita, en tuntemattomia enkä sellaisia, joiden juhliin minua ei edes ole kutsuttu.
Syitä, miksi en halua olla vieraanvarainen tuntemattomille:
1) Pihallani on istutuksia enkä halua, että niitä tallottaisiin
2) Meillä on vain asfalttiosuus aurattu, nurmiosuudesta osa on ihan mutavelliä, osa kauniin lumen peitossa. Katolta tippunut lumi on muodostanut pienen vuorijonon talon ympärille. Jos pihaa haluaisi käyttää, jonkun pitäisi tehdä siellä lumityöt, merkitä mutaiset kohdat, kasvit, likakaivon ja kaivon kannet jne. Lisäksi olemme kaataneet puita ja puupinoja on nyt vähän joka puolella eli ihan turvallistakaan ei pihalla olisi. Kuka tekisi tämän kaiken? Minä? Ei kiitos. En juhlia varten, joihin en ole saanut edes kutsua.
3) Tupakansavu on minulle ongelma. Jos pihalla tupakoidaan, se kantautuu sisälle ja saan siitä migreenin
4) Miksi ihmeessä minun pitäisi sopeutua puolitutun oikkuihin? Haluan viettää viikonloput ihan niin kuin olen suunnitellut enkä todellakaan tuntisi oloani hyväksi, jos joutuisin kauppaan lähtiessäni väistelemään juhlijoita. Ajatuksenakin tuo on oikeasti erittäin epämiellyttävä.
5) Meillä on koira, joka on vahtijaluonne eikä takuulla sulattaisi vierasta porukkaa reviirillään, jos ei pääse tervehtimään. Jos minua ei ole kutsuttu näihin juhliin, ei kai koirakaan saisi käydä ketään tervehtimässä ja niinpä se varmaan haukkuisi koko sen ajan, mitä ihmisiä nököttäisi pihallamme. Jos taas koira saisi olla bileissä mutta minä en... No, mielestäni se on ajatuksenakin ihan naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni ap mainitsi, ettei heille olohuoneeseen ole näköyhteyttä (paitsi omalta takapihalta tietenkin), joten ei välttämättä edes halua verhoja/kaihtimia. Tuollaisessa naapurin pihavalloitusbileissä ne olisivat tietenkin paikallaan, kuten useat ovat suositelleet, siis ne jotka ovat sekä kauhuissaan verhojen puutteesta, että ap:n suvaitsemattomuudesta naapuria kohtaan.
Huh huh. Mua ärsytti jo sen kun meidän molemmilla puolilla olevat naapurit ystävystyi ja pitivät torikokouksia meidän terassin edessä. Kumpikin tuli siis toistaan vastaan puoliväliin. Ärsytti kun tuntui ettei kotonaan saa olla rauhassa. Itse en ikimaailmassa olis toiminut noin, olisin siirtynyt joko omalle tai sille toisen pihalle. En jäänyt siihen keskelle, ulkopuolisen pihaan nököttämään. Jotenkin oli kuitenkin vaikea mennä sanomaan, että häipykää siitä omille pihoillenne. Kun eivät kuitenkaan sillä tavalla häirinneet. Eivät kurkkineet ikkunoista tms. Vain juttelivat keskenään. Häiriö oli vähän kuin mun omassa päässäni. En osannut olla normisti kun olkkarin ikkunasta näky naapurin ukot juoruamassa.
Onneks molemmat naapurit muutti pois kun lisääntyivät ja tarvivat isomman asunnon. Nyt naapureina on ihmiset, jotka pysyy omilla pihoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi suostua vaikka naapurisi takia? Ei tuo nyt minusta pahalta kuullosta.
En näe mitään syytä sille, että pitäisi suostua. Ei ole meidän juhlat, ei ole meitä kutsuttu. Meidän piha on olohuoneen levyinen ja kaikki olohuoneen ikkunat ovat pihalle päin. Elettäisiin huominen juhla-aika kuin näyteikkunassa. En halua, että tuntemattomat ihmiset katsovat meille sisälle! Piha on yksityinen, eikä näköyhteyttä ole muualta.
Ei missään tapauksessa pidä suostua.Sen kun tietää kuka siivoaa tupakan tumpit ja muut roskat juhlien jäljiltä. Kuka haluaa kuunnella mölyäävää porukkaa koko yön.Siinä kun sata ihmistä hilluisi ikkunan alla,ei olisi mitään rauhaa. Teit oikein kun kieltäydyit.Kaikkea sitä ihmiset vaativat naapureiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni ap mainitsi, ettei heille olohuoneeseen ole näköyhteyttä (paitsi omalta takapihalta tietenkin), joten ei välttämättä edes halua verhoja/kaihtimia. Tuollaisessa naapurin pihavalloitusbileissä ne olisivat tietenkin paikallaan, kuten useat ovat suositelleet, siis ne jotka ovat sekä kauhuissaan verhojen puutteesta, että ap:n suvaitsemattomuudesta naapuria kohtaan.
No eniten minua ihmetyttää juuri se verhojen puute. Kyllähän rivitalossa helposti naapurit ja muut kulkijat katselevat sisään jos ei niitä ole.. Ja jos se ahdistaa niin outoa ettei niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eniten minua ihmetyttää juuri se verhojen puute. Kyllähän rivitalossa helposti naapurit ja muut kulkijat katselevat sisään jos ei niitä ole.. Ja jos se ahdistaa niin outoa ettei niitä ole.
Meillä on rivitaloasunnossamme kangasverhot, sälekaihtimet ja vielä elokuvailtaa varten mustat ja pimentävät rullaverhot. En voisi kuvitellakaan, että olisin alttiina katselulle. Mutta minua on kutsuttu melkein vainoharhaiseksi, mitä myös hämmästelen.
Kauhea ajatus olla puolipukeissa koneella, kun ikkunasta näkyy vain mustaa, eikä ikinä tiedä kuka siellä ulkona tallustelee. Ei tarvitse olla mikään sarjamurhaaja, vaan joku etsiskelemässä vaikka irti päässyttä koiraansa...teinipojat tulee myös heti mieleen, kun on noista kokemustakin.
Olen edellinen kommentoija.
Sama juttu. Laitan heti sälekaihtimet kiinni kun hämärtää tarpeeksi vaikka asun ok-talossa. Rivarissa oli aikanaan joskus tuskallista kuunnella, kun esim. talkoissa oli näitä mammoja, jotka kommentoivat kuka on jättänyt minkäkinlaisen haravointijäljen. Omakotitalossa saa tehdä silloin kun haluaa ja jaksaa.
Mutta oli rivarissa kivojakin ihmisiä, suurimmaksi osaksi. Ok-talot siellä etelässä maksavat vain todella paljon, varsinkin uudemmat. Täällä susirajan takana vielä saa irti.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi suostua vaikka naapurisi takia? Ei tuo nyt minusta pahalta kuullosta.
Ei kerrostalossa ikänsä asunut tunnut tajuavan, että mitä oma piha tarkoittaa! Miksi sinä, et esim, laita lappua rappukäytäväsi ilmoitustalulle, että mikäli joku naapuri haluaa juhlia ja tilat loppuu kesken niin teille voi tulla.
En minäkään ottaisi median olohuoneen ikkunan taakse outoja tyyppejä pällistelemään, ja miksi ihmeessä pitäisi. Mahtaa olla kaunista jälkeä seuraavana päivänä, sillä ihmiset tuppaavat tupakoimaan juhlissa ulkona.