Miksi juuri ennnen flunssan tuloa treeni kulkee kuin unelma?
Monta kertaa olen tullut iloisena salilta tai lenkiltä, kun treeni on kulkenut poikkeuksellisen hyvin ja on tunne siitä, että kunto on kasvanut aimo harppauksen. Sitten parin päivän päästä iskee flunssa. Onko tässä kyse jostain aineesta, jota elimistö tuottaa taistellessaan taudinaiheuttajia vastaan ja joka sivuvaikutuksen hetkellisesti nostaa kuntoa? Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (6)
Olen huomannut ihan saman kun treenaan!! En tiedä miksi näin tapahtuu
Silloin kun vielä kuntoilin ja hölkkäsin säännöllisesti niin huomasin saman. Aina kun tuntui pääsevän hyvään vireeseen iski flunssa joka sen sitten katkaisi. Ehkä se tosiaan on niin, että kun elimistö puolustautuu virusta vastaan niin kunto hetkeksi nousee. Tai sitten niin päin, että liika fyysinen rasitus (huomaamatta) alentaa puolustuskykyä niin, että tauti pääsee iskemään. En tiedä, mutta jotain siinä on oltava.
Minä epäilen, että kyse on juuri tuosta päinvastaisesta ilmiöstä. Eli kun on treeneissä päässyt hyvään vauhtiin ja tulee innoissaan tehneeksi vähän liikaa vähän liian vähällä levolla, vastustuskykyyn ei enää riitä energiaa ja tauti iskee. Ihan olen nimittäin treenikalenterista parina viime vuotena tätä seuraillut ja tilanne on joka kerta ollut se, että flunssa on iskenyt tiiviimäään ja rankemman treenijakson jälkeen. Ja tuollainen tiukempi treenijakso yleensä tulee silloin, kun tuntuu, että kaikki luistaa, tulokset nousee, jaksasi mitä vain, eikä sitten muista pitää tarpeeksi lepopäiviä siinä huumassa. Koskakohan sitä oppis?
Vierailija kirjoitti:
Minä epäilen, että kyse on juuri tuosta päinvastaisesta ilmiöstä. Eli kun on treeneissä päässyt hyvään vauhtiin ja tulee innoissaan tehneeksi vähän liikaa vähän liian vähällä levolla, vastustuskykyyn ei enää riitä energiaa ja tauti iskee. Ihan olen nimittäin treenikalenterista parina viime vuotena tätä seuraillut ja tilanne on joka kerta ollut se, että flunssa on iskenyt tiiviimäään ja rankemman treenijakson jälkeen. Ja tuollainen tiukempi treenijakso yleensä tulee silloin, kun tuntuu, että kaikki luistaa, tulokset nousee, jaksasi mitä vain, eikä sitten muista pitää tarpeeksi lepopäiviä siinä huumassa. Koskakohan sitä oppis?
Olisiko näin? Vaikea hillitä silloin, kun kulkee. Ap
Joskus tiesin sairastuvani, kun olin ylitehokas ja -pirteä. Ilmeisesti kroppa yritti taistella pöpöjä vastaan?
En treenaa, mutta kyllä usein ihmetyttää, että juuri kun on miettinyt, että onpas pirteä olo enkä pitkään aikaan ole ollut flunssassakaan, niin sitten iskee saman tien. Viimeksi reilu kuukausi sitten kävi näin. Illalla iloitsin, miten terveenä olen pysynyt ja seuraavana aamuna olin niin kipeä, että en voinut mennä töihin ja kyseisen lieväksi keuhkokuumeeksi kehittyneen pöpön limoja röhin pihalle edelleen.