Teini ei suostu käyttämään silmälaseja. Mitä tekisitte?
Poika sai silmälasit kesällä. Toisessa silmässä -2 ja toisessa -4 eli huonosti näkee. Ei suostu kuitenkaan käyttämään laseja kun kotona TV:tä katsoessa ja sekin vaan monen kehoituksen jälkeen.
Kommentit (26)
Semmosta se on. Itse olin samanlainen kunnes sain kevytmoottoripyörän 16 v ja oli pakko pitää ajaessa. Sitten ei osannut enää olla ilman ja hankin piilarit. Silmät kestivät piilareita vain muutaman vuoden, mutta sen jälkeen lasien käyttö sujui jo normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Tulen tähän nyt vielä selventämään, ettei kyseessä ole todellakaan provo. Olisikin. Tämä on ihan oikea ongelma, jonka kanssa on painittu kesästä asti. Poika on aina ollut erittäin omaehtoinen ja nyt vielä murrosikä sitä vahvistaa.
Pitääkö piilolaseja varten mennä taas silmälääkäriin? Heinäkuussa käytiin. Ap
Et sinä mitään höpsö trolli selventänyt. Esitit vain väitelauseen. Kaikki syyt miksi provosi paljastui, ovat edelleenkin voimassa "selvennyksesi" jälkeenkin.
Trolli yrittää pitää provoaan hengissä jatkokysymyksellä.
Piilarisovitusta varten optikolle. Siellä haetaan oikea linssi ja opetetaan käyttö. Missään nimessä ei saa ostaa netistä pelkkien voimakkuuksien perusteella, voi aiheuttaa isoja ongelmia.
T. Optikko
Ei tarvi käydä uudestaan silmälääkärillä, optikko riittää. Ekat kannattaa sovittaa optikolla ja opetella käyttö siellä, jatkossa voi ostaa samaa merkkiä ja vahvuutta netistä. Silmälasit täytyy olla myös, koska piilareita ei voi käyttää jatkuvasti. Olisi hyvä pitää välipäiviä ja jos tulee silmätulehdus, ei voi tulehduksen aikana pitää piilareita. Arkasilmäinenkin tottuu nykypiilareihin nopeasti, ovat niin ohuita ja kosteita. Pojille käsittely on alussa vähän kömpelöä, kun eivät esim. silmämeikkiä ole tottuneet laittamaan mutta muutamassa päivässä tottuu. Kertakäyttöpiilarit helpoimmat, ei tarvi mitään puhdistuslitkuja ja proteiininpoistoja.
Pulisokeena meni minullakin yläaste. Vasta sen jälkeen tajusin, että elämä on huomattavasti helpompaa kun näkee kauemmaksi kuin parin metrin päähän.
Kuule, kyllä selviää! Lapsi oppii käyttämään "vippaskonsteja". Koulussa en nähnyt mitään taululta/piirtoheitinkankalta ja sanoin aina kaverilleni tunnin jälkeen, että lainaatko vihkoa kun olen niin HIDAS kirjoittamaan muistiinpanoja. Tein myös ns. pikakirjoitusta, kun ope luki kalvot läpi ja sit lisäilin kaverin vihosta. Pahinta oli jos kokeet oli sellaiset, että kysymykset oli taululla eikä koepaperissa. Kun ope luki ne kirjoitin äkkiä ylös ja yritin muistaa loput. Tällaiset kokeet meni huonosti. Kerran valehtelin sijaisopelle, että silmälasit jäi kotiin ja hän antoi mulle ystävällisesti paperikokeen. Omalle opelle en voinut tätä keinoa käyttää, kun hänhän olisi ihmetellyt mitkä lasit.
Monesti, kun joku kysyi jotain juttua, mikä olisi pitänyt lukea jostain seinältä,vaihdoin puheenaihetta, kompastuin, kiinnitin ihmisten huomion johonkin muuhun jne.. Kun kiusataan niin itsetunto menee niin alas, että sitä oppii käyttämään kaikkia keinoja.
Sitten sain piilarit ja elämä oli mahtavaa.
Ja miinuksia mulla molemmissa silmissä 4.