läimäys lapsen poskelle
Kuulin lapsen huutoitkun ja sanat 'isi löi', lapsi tuli toisesta huoneesta luokseni. Lapsi oli kuulemma läpsinyt ensin. Mutta silti en voi ymmärtää. Parin sekunnin tukistamisen ymmärtäisin, mutta en kevyttäkään litsaria poskelle. Sanoin, että isän pitää pyytää anteeksi ja lohdutin lasta. Isä lohdutti lasta, ei pyytänyt anteeksi tosin. Ymmärrän, että perheen sisällä on todella vaikeaa mennä tekemään lasu. Lasten kuullen en aio miestäni hiostaa asiasta, mutta tämä on pakko käydä paremmin läpi koko perheen kesken. Läpsäisy, lyöminen, litsari ei ole koskaan vaihtoehto. Jos se olisi kohdistunut minuun, en olisi hyssytellyt. Mutta kun lapseen... Mikä tässä on niin vaikeaa.... Olemme tavallinen keskiluokkainen perhe. Pahalta tuntuu, että sallinko nyt jotain, joka on väärin. Toista kertaa ei tule. Keskustelen asiasta mieheni kanssa kahden kesken ja sitten käymme asian läpi perheen kesken. Tosin lapsihan voi kertoa jo hu päiväkodissa tai kaverilleen, että 'isi lyö' ja se on lasu.
Kommentit (93)
Lapsi käyttäytyi aamulla oudosti. Kaikki lauseet alkoi sanalla 'en'. 'en laita sukkia', 'en mene kouluun', ' en pese hampaita', ' en syö aamupalaa'. Vanhempi lapsi oli ylikiltti ja sanoi, että siivoaa kirjansa lattialta koulun jälkeen. Koskaan en ole aiemmin sellaista lupausta kuullut. Isä oli vaitonainen. Onko tämä se pelon ilmapiiri. Itsestäni tuntuu, että jotain on nyt vialla. Vertaistukea kaipaan. Miten tämä pitää hoitaa? Ap
Tiedät mitä tehdä ap, suojele lapsiasi.
Mitä minä juuri luin??? Miehesi lyö lastanne ja sinä kuittaat sen keskustelulla?
Ikinä, ikinä, en jatkaisi elämää miehen kanssa joka pahoinpitelee lapsiani, tai minua. En koskaan. Ja Ap, tiedoksi, se tukistaminen on aivan samallalailla pahoinpitelyä.
Olen pöyristynyt että äitinä voit suhtautua tälläiseen asiaan noinkin kevyesti.
Jos tietäisin ketä olette, tekisin lasun.
Terv. 27-vuotias nainen joka kantaa edelleen arpia mukanaan isäpuolensa pahoinpitelyistä.
Sallitko jotain joka ehkä on väärin? Valot päälle nyt nainen! Lasten lyöminen ja mikä tahansa väkivalta on AINA väärin ja äitinä sinun ensisijainen tehtäväsi on suojella lapsiasi!
Soita lastensuojeluun ja pyydä apua, jostainsyystä ette osaa kasvattaa lapsia ilman väkivaltaa ja tarvitsette siihen apua.
Parempi itse ottaa yhteyttä, eikä odotella, että ilmoitus tehdään koulusta, teidän tilanne on siinä ajassa jo voinut pahentua.
Miten tämä pitää hoitaa?
Rikoisilmoitus ja lasu josta käy ilmi isän käytös, sinulle ja lapsille tulevaisuuden suunnitelmat selville ja pois tuollaisesta kodista.
Siis kakara (toisen viestin mukaan jo kouluikäinen) läpsii ensin muttei joudu pyytämään anteeksi, isä joutuu? Joopa joo, taisi olla ihan ansaittu läpsy...
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä juuri luin??? Miehesi lyö lastanne ja sinä kuittaat sen keskustelulla?
Ikinä, ikinä, en jatkaisi elämää miehen kanssa joka pahoinpitelee lapsiani, tai minua. En koskaan. Ja Ap, tiedoksi, se tukistaminen on aivan samallalailla pahoinpitelyä.
Jos tietäisin ketä olette, tekisin lasun.Terv. 27-vuotias nainen joka kantaa edelleen arpia mukanaan isäpuolensa pahoinpitelyistä.
Miksi pahoinpitelit isäpuoltasi?
Vierailija kirjoitti:
Jos tietäisin ketä olette, tekisin lasun.Terv. 27-vuotias nainen joka kantaa edelleen arpia mukanaan isäpuolensa pahoinpitelyistä.
Siis tämä tapahtui lapsen mukaan eilen kerran. Mies sanoi, että se oli läpsäys. Tosin itse en hyväksy tällaista. Onko tämä pahoinpitely? Harmaalla alueella kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olet vaikeassa tilanteessa. Puhu miehesi kanssa ja a selitä,että et hyväksy hänen käytöstään. Toivokaa, että lapsi ei kerro kellekään. Muuten tukistaminen on rikos. Lähiaikoina isä sai sakkoja tukistamisesta.
Mitä vittua mä just luin? Toivokaa ettei lapsi kerro kenellekään? Eli tuo tilanne jossa lasta kohdellaan niin että huutaa huutoitkua saa kehittyä ja pahentua rauhassa? Yhdenkään lapsen ei pitäisi elää kodissa jossa pitää pelätä!
Kyllä se lapsiin on vaikuttanut, selvästikin. Lapset eivät ole tyhmiä! He vaistoavat ja huomaavat jo kodin ilmapiiristä asioita, ja turvallisuuden tunne järkkyy.
Ehdottomasti pitäisi nyt puhua vakavasti, sinun ja miehesi, ja hakea ulkopuolista apua! Ehkä joku perheneuvola tms. olisi nyt paikallaan? Jos haette apua ko, tai muulta ammattilaiselta, asianne pysyy teidän ja terapeutin välisenä. Vain jos lyöminen ja pahoinpitely jatkuu, on terapeutilla velvollisuus tehdä lasu.
Katsotaan teidän eduksenne että todellakin haette apua ja teette jotain tilanteen parantamiseksi, jos ja kun asia vuotaa koulun tai päiväkodin kautta. Jos jäätte salaamaan asian, näyttäydytte erittäin huonossa valossa. Lapsia ei viedä mihinkään, mutta saatte kipeästi tarvitsemaanne apua koko perhe!
Pienintäkään väkivaltaa ei saa sallia. Se pitäisi olla itsestään selvyys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä tapahtui lapsen mukaan eilen kerran. Mies sanoi, että se oli läpsäys. Tosin itse en hyväksy tällaista. Onko tämä pahoinpitely? Harmaalla alueella kyllä.
Ap kirjoitti tämän? Oletko tosissasi? Olet vähintään yhtä sekaisin kun miehesi, oli PELKKÄ läpsäisy? Onko meidän maan äidit oikeasti tälläisiä?
Kyllä, se on pahoinpitely!
Huh, toivottavasti lapsesti oppi kerralla, että sitä saa mitä tilaa. Perussääntö maailmassa, joka on hyvä oppia varhain. Isä ei nyt toiminut ihan väärinkään, kun nappasi vähän takaisin. Mahdollisesti pieni ylireagointi, mutta kelläkös sitä joskus voi olla vähän huono pinna kun on väsynyt tms. Ei maailma eteenpäin kaadu. Neuvona vaan, että älä nyt rupea liikaa hiillostamaa miestäsi. Kyllä hän tajuaa, että ei mennyt ihan putkeen. Itsekin olen joskus tukistanut lasta. Vastannee läpsyä. Nämä tukistamiskerrat ovat jääneet 1-2 lapsuudessa ja voi sanoa, että ovat mennet ihan ansion mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis kakara (toisen viestin mukaan jo kouluikäinen) läpsii ensin muttei joudu pyytämään anteeksi, isä joutuu? Joopa joo, taisi olla ihan ansaittu läpsy...
Kaksi lasta, toinen koululainen, toinen pk:saa. En kutsu lapsiani kakaroiksi. Onko ansaittuja läpsyjä vaikka lapsi läpsäisi ensin. Ap
Tässä koko jutussa on oleellista miehen itsensä käytös, eli ei pelästy omaa toimintaansa, ole pahoillaan ja juttele itse lapsen kanssa, keskustele äidin kanssa ja tajua että meni rajan yli ja pitää miettiä omaa käytöstään/hakeutua avun pariin.
Tuollainen mies lyö ja tulee lyömään jatkossakin.
Olisiko ok jos minä tulisin nyt ja läpsäisisin lastasi naamaan? Tai jos läksyt on tekemättä niin opettaja kerran vain huitaisisi?
Miksi olisi hyväksyttävämpää, että se ihminen johon lapsen pitäisi pystyä luottamaan kuin kiveen, alkaisi lyömään tai tukistamaan?
Mies lyököön oman ikäisiä ja koikoisiaan joilla on mahdollisuus puolustautua. Lapset välillä läpsivät ym mutta niille pitää opettaa _ilman_ väkivaltaa että se on väärin, muuten lapsi isompana alkaa väkivaltaiseksi ja kaikki epämieluisat asiat hoituu sillä että lyö toista osapuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti tämän? Oletko tosissasi? Olet vähintään yhtä sekaisin kun miehesi, oli PELKKÄ läpsäisy? Onko meidän maan äidit oikeasti tälläisiä?
Kyllä, se on pahoinpitely!
Kyllä, olen ap. Mietin mitä seurauksia voi olla yhdestä ajattelemattomasta teosta. Asia voi johtaa hallitsemattomaan lopputulokseen, jos reagoin liikaa. Näitä mietin. Ymmärrän kyllä kantasi, kun olet kokenut lapsuudessa väkivaltaa. Kaipaan vertaistukea keskiluokkaisesta perheestä, jossa läpsäisty kerran kuten meillä nyt.ap
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ok jos minä tulisin nyt ja läpsäisisin lastasi naamaan? Tai jos läksyt on tekemättä niin opettaja kerran vain huitaisisi?
Miksi olisi hyväksyttävämpää, että se ihminen johon lapsen pitäisi pystyä luottamaan kuin kiveen, alkaisi lyömään tai tukistamaan?
Ei tietenkään. Ap
Olet vaikeassa tilanteessa. Puhu miehesi kanssa ja a selitä,että et hyväksy hänen käytöstään. Toivokaa, että lapsi ei kerro kellekään. Muuten tukistaminen on rikos. Lähiaikoina isä sai sakkoja tukistamisesta.