Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun isovanhemmat haluavat nähdä lapsenlapsiaan jouluna

Vierailija
14.12.2017 |

Ymmärrän, että monen mielestä joulu on lasten juhla. Joissakin perheissä isovanhemmat ovat mustasukkaisia miniän/vävyn vanhemmille, jos näkevät lapsenlapsia aattona tai muuten vaan enemmän. Mietin vain, mikä oikeus isovanhemmilla on vaatia lapsen perhettä luokseen jouluna? Mikseivät ITSE vieraile lapsensa perheen luona, jos haluavat viettää suvun pienimpien kanssa jouluaaton?

Kun isovanhemmat haluavat nähdä lapsenlapsiaan jouluna

Vaihtoehdot

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia hankaluuksia tulee, kun suomalaiset eivät osaa puhua toisilleen. Joulun ja joulun välillä on about 12 kuukautta aikaa käydä keskustelut siitä, miten kukakin toivoo joulua vietettävän. Mutta ei. Kukaan ei kerro suoraan vaan annetaan ymmärtää ja sitten kun omat toiveet ei toteudu, loukkaannutaan.

AP, otat vaan asian ihan reippaasti puheeksi. Kyllä se siitä.

Kyllä nämä joulukeskustelut on usein melkoista pään hakkaamista seinään: tehkää miten vaan kunhan teette niinkuin minä haluan, muuten murjotan ja ’teen kuolemaa’ yksin ja hylättynä....

Vierailija
22/34 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viimeiset 8 joulua ollut lapsia, nyt neljä. Tähän saakka on suhattu aatto isovanhemmilla, joko molemmilla samana päivänä tai sitten vaan toisessa ja heti joulupäivän aamuna toisessa. Nyt on ensimmäinen aatto, kun on ilmoitettu että ollaan kotona joulu. Ja voi kuinka mä odotankaan joulua ja ihan kaikkea siihen liittyvää. Ei olla kutsuttu meille ketään, joten minkäänlaista stressiä ei tarvi ottaa muista ihmisistä. Tähän liittyen, mun isä on usein ollut humalassa jouluna ja se on vituttanut mua ihan valtavasti. Nyt vasta ymmärrän kuinka paljon se on mua ahdistanut ja olen onnellinen että nyt on toisin.

En tiedä onko joku loukkaantunut meidän päätöksestä eikä juuri kiinnostakaan. Ilmeisesti ovat nyt ajatelleet, että "no tulette sitten joulupäivänä tai tapanina". Mutta mä luulen että ollaan kotona _ihan koko joulu_ ja kaikki tulevatkin joulut. Niin ihanaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kysyy että miksi isovanhempien pitäisi nähdä lapsenlapsiaan juuri jouluaattona kun onhan niitä muitakin päiviä vuodessa. No miksiköhän esim. eroperheissä se joka ei saa olla lasten kanssa jouluna on usein niin onneton? Jouluhan on ennen kaikkea lasten juhla ja juuri se lasten jouluriemun näkeminen tekee monelle sen joulun.

Vierailija
24/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa mummi, joka on kertakaikkisen väsynyt jokavuotiseen joulun rakentamiseen? Ikääkin on vasta 80 vuotta, mutta juuri tänä vuonna tuntuu, että joulun valmistelu kuuluisi jo nuoremmille. Tyttäreni ei ole koskaan kutsunut minua ja isäänsä joulun aikaan kotiinsa, mutta on kyllä iloksemme käynyt meillä. Tänäkään jouluna ei häneltä liikene aikaa; toisaalta hän käy töissä, on jo 55-vuotias ja järkkää joulun yli 20-vuotiaille naimattomille lapsilleen. Itse järjestin joulun kotonani 23 vuotena leskeksi jääneelle äidilleni - emme siis käyneet hänen luonaan häntä vaivaamassa. En ymmärrä, miten ikäiseni isoäidit jaksavat järjestää isoja joulupitoja lähes koko suvulle. Sanoisin, että aikansa kutakin...

Onko meitä muita, jotka mielellään siirtäisimme joulut jo toisten hoidettaviksi?

Vierailija
25/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta ja kaksi koiraa, hektinen työelämä. Siitäpä sitten silpaistaan helposti toiselle puolelle Suomea, kun "nuoremmaksemme" joudamme. Kuitenkin yli nelikymppisiä jo.

Vierailija
26/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kysyy että miksi isovanhempien pitäisi nähdä lapsenlapsiaan juuri jouluaattona kun onhan niitä muitakin päiviä vuodessa. No miksiköhän esim. eroperheissä se joka ei saa olla lasten kanssa jouluna on usein niin onneton? Jouluhan on ennen kaikkea lasten juhla ja juuri se lasten jouluriemun näkeminen tekee monelle sen joulun.

On kyllä aika lailla eri asia olla erossa OMISTA lapsistaan kuin sukulaisista.

Vierailija
27/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä jos isovanhemmat ovat jo elinkaarensa päässä ja välit on ok, niin silloin voi mahdollisuuksien mukaan kyläillä siellä.

Itse en vuorotyön takia enää lähde isovanhemmille, kun juuri ennen joulua saan tietää olenko töissä vai vapaalla joulun. Tässä elämän vaiheessa isovanhemmat saavat matkustaa meille halutessaan, mutta anoppi taitaa olla sillä kannalla, ettei halua tulla valmiiseen pöytään ja toisaalta taas ei halua tulla toisten keittiöön tekemään mitään.

Tykkään kyllä kovasti olla vain oman perheen kesken, tekemättä mitään. Syödään, saunotaan, avataan lahjat ja maiskutellaan herkkuja. Alkoholia meillä ei jouluna käytetä, eikä kukaan tappele.

Vierailija
28/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa loukkaantua ihan vapaasti, kunhan muistaa ettei loukkaantuminen saa muita käyttäytymään niin kuin isovanhempi haluaa. Jokainen päättää itse missä joulun viettää ja onko ovet auki vieraille vai ei.

Vierailija
29/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia hankaluuksia tulee, kun suomalaiset eivät osaa puhua toisilleen. Joulun ja joulun välillä on about 12 kuukautta aikaa käydä keskustelut siitä, miten kukakin toivoo joulua vietettävän. Mutta ei. Kukaan ei kerro suoraan vaan annetaan ymmärtää ja sitten kun omat toiveet ei toteudu, loukkaannutaan.

AP, otat vaan asian ihan reippaasti puheeksi. Kyllä se siitä.

Kyllä nämä joulukeskustelut on usein melkoista pään hakkaamista seinään: tehkää miten vaan kunhan teette niinkuin minä haluan, muuten murjotan ja ’teen kuolemaa’ yksin ja hylättynä....

"Ja vanhakin nyt nuortuu kuin lapsi leikkimään..."

Vierailija
30/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat jouluperinteet. Vietämme joulua omassa kodissamme oman perheen kanssa. Jouluaatto, Joulupäivä ja Tapaninpäivä on pyhitetty omalle perheelle. Sukulaisia, ystäviä ja tuttavia ehtii tapaamaan muulloin kuin jouluna. Jouluna ei tarvitse tavata isovanhempia. Isovanhemmilla ei ole oikeutta vaatia aikuisten lastensa perheitä kylään jouluaatoksi tai joulunpyhiksi tai tulla kylään jouluna. Isovanhemmat eivät määrää aikuisten lasten ja lastenlastensa joulunvietosta. Meistä on tärkeää, että lapsiperheellä on omat jouluperinteet, joita isovanhemmat eivät ohjaa, komentele ja määräile.

Vierailija
31/34 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/34 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat jouluperinteet. Vietämme joulua omassa kodissamme oman perheen kanssa. Jouluaatto, Joulupäivä ja Tapaninpäivä on pyhitetty omalle perheelle. Sukulaisia, ystäviä ja tuttavia ehtii tapaamaan muulloin kuin jouluna. Jouluna ei tarvitse tavata isovanhempia. Isovanhemmilla ei ole oikeutta vaatia aikuisten lastensa perheitä kylään jouluaatoksi tai joulunpyhiksi tai tulla kylään jouluna. Isovanhemmat eivät määrää aikuisten lasten ja lastenlastensa joulunvietosta. Meistä on tärkeää, että lapsiperheellä on omat jouluperinteet, joita isovanhemmat eivät ohjaa, komentele ja määräile.

Yhtäkkiä miehen lähtiessä huomaat viettäväsi aaton, joulupäivän ja tapaninpäivän ihan yksin muiden sukulaisten ollessa iloisesti isovanhempien luona, koska jokaisella on oikeus omiin jouluperinteisiin..

Vierailija
33/34 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
34/34 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.