Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun isovanhemmat haluavat nähdä lapsenlapsiaan jouluna

Vierailija
14.12.2017 |

Ymmärrän, että monen mielestä joulu on lasten juhla. Joissakin perheissä isovanhemmat ovat mustasukkaisia miniän/vävyn vanhemmille, jos näkevät lapsenlapsia aattona tai muuten vaan enemmän. Mietin vain, mikä oikeus isovanhemmilla on vaatia lapsen perhettä luokseen jouluna? Mikseivät ITSE vieraile lapsensa perheen luona, jos haluavat viettää suvun pienimpien kanssa jouluaaton?

Kun isovanhemmat haluavat nähdä lapsenlapsiaan jouluna

Vaihtoehdot

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan siinä onnellisessa tilanteessa, että asumme kaikki pk-seudulla. Vuorovuosin menemme aattona miehen ja minun vanhemmille, seuraavana päivänä sitten sinne toiseen paikkaan. Lyhyiden välimatkojan takia tämä on toiminut hyvin, mutta ymmärrän että etenkin pidemmillä matkoilla ei lapsiperhe aina jaksaisi/haluaisi olla se joka kotoaan lähtee. Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta vaatia toisia kylään jouluna, pyytää toki saa mutta jos ei se sovi niin siihen pitää sitten sopeutua. Toki olisi kohteliasta pyrkiä olemaan tasapuolinen kummankin puolen isovanhempia kohtaan, mutta aina sekään ei ole mahdollista (esim. toiset asuu kaukana, toiset lähellä, toiset eläkkeellä ja toiset ei). Silloin on pakko tehdä kompromisseja ja yrittää kehittää joku toimiva systeemi.

Vierailija
2/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan siinä onnellisessa tilanteessa, että asumme kaikki pk-seudulla. Vuorovuosin menemme aattona miehen ja minun vanhemmille, seuraavana päivänä sitten sinne toiseen paikkaan. Lyhyiden välimatkojan takia tämä on toiminut hyvin, mutta ymmärrän että etenkin pidemmillä matkoilla ei lapsiperhe aina jaksaisi/haluaisi olla se joka kotoaan lähtee. Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta vaatia toisia kylään jouluna, pyytää toki saa mutta jos ei se sovi niin siihen pitää sitten sopeutua. Toki olisi kohteliasta pyrkiä olemaan tasapuolinen kummankin puolen isovanhempia kohtaan, mutta aina sekään ei ole mahdollista (esim. toiset asuu kaukana, toiset lähellä, toiset eläkkeellä ja toiset ei). Silloin on pakko tehdä kompromisseja ja yrittää kehittää joku toimiva systeemi.

Aloitukseni kumpuaa omasta tilanteestani, kun sekä mieheni että minun vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Anoppi ja appi viettävät aaton vapaa-ajan asunnollaan parin tunnin ajomatkan päässä, ja haluaisivat meidätkin sinne joulunviettoon. Emme halua lähteä muiden ahtaisiin nurkkiin yöksi, ja yhteensä 4 tuntia autossa lasten kanssa ei todellakaan houkuttele. Anoppi on raivoissaan, kun ei näe lapsenlapsiaan jouluna, mutta minun vanhempani näkevät, kun tulevat meille aattona syömään. Mieheni vanhemmat ja sisarukset olisivat tietysti myös yhtälailla tervetulleita, sillä ymmärrän kyllä, että haluaisivat nähdä lapsiani. Mutta me haluaisimme olla joulun kotona, meillä saa kyllä käydä. Minäkö tässä nyt olen se paha ihminen ja ilkeä miniä, joka estää tapaamasta lapsenlapsiaan? Huoh. Hyvää joulua vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama juttu. Kaikki asumme pk seudulla joten matkaa tulee alle 30km. Vuorovuosina on kaikki meillä, toisena vuonna taas miniän/vävyn vanhempien luona. Lapseni menevät perheineen isänsä luo aina joulupäivänä.

Sinä vuonna kun eivät ole meillä aattona tulevat joko edellisenä iltana tai aattoaamuna puurolle (plus muutakin pientä tarjottavaa).

Ei ole koskaan ollut ongelmia vaan ovat itse halunneet tehdä näin ja meille sopii hienosti. 

Vierailija
4/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa isovanhemmat ajoivat aina jouluksi meille, sen 300 km. Se oli meille lapsille tosi kiva, ett ei tarvinut istua autossa. Oli myös työssäkäyville vanhemmille kiva asia, isovanhemmat olivat eläkkeellä joten heillä oli aikaa ajella. Muistan lapsuuden joulut tosi kivoina.

Vierailija
5/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia hankaluuksia tulee, kun suomalaiset eivät osaa puhua toisilleen. Joulun ja joulun välillä on about 12 kuukautta aikaa käydä keskustelut siitä, miten kukakin toivoo joulua vietettävän. Mutta ei. Kukaan ei kerro suoraan vaan annetaan ymmärtää ja sitten kun omat toiveet ei toteudu, loukkaannutaan.

AP, otat vaan asian ihan reippaasti puheeksi. Kyllä se siitä.

Vierailija
6/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto C: kyllä heillä on vapaa oikeus loukkaantua, mutta tiessä on yleensä kaistat kumpaankin suuntaan.

Me yritimme lähes 10 vuotta miellyttää kaikkia ja viettää tien päällä joulut kolmen lapsen kanssa. Sitten tuli stoppi. Aaah ihania kotijouluja!  Meille voisi hyvin tulla, mutta eipä ole kellekään sellainen vaihtoehto kelvannut.

Vierailija
7/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut lapsille, että tehkää omat jouluperinteenne,mutta älkää olettako, että minä olen niissä mukana. Tytär tämän ymmärtää, mutta miniä vaatii, että pitää mennä heille aattona. Olen kuulemma itsekäs, kun  tahdon käymään luonani, mutta kun minä en halua tänne lapsia ja lapsenlapsia jouluksi! Miniä ei voi sitä ymmärtää, hänen mielestään isovanhemmat haluavat juuri jouluna nähdä lapsenlapsia, vaikka minulle kelpaisi yhtä hyvin mikä tahansa tiistai. Hirveän syvälle nuorten aikuisten päähän on iskostunut ajatus siitä, että isovanhemmat haluavat tehdä joulun tai ainakin tunkeutua lapsen perheeseen jouluksi. Uskokaa pois, ei se nyt niin ihmeellinen päivä ole, että juuri silloin pitäisi ajella edestakaisin.

Vierailija
8/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen juttu, koska ymmärrän isovanhempien toiveen tavata lapsenlapsia ja lastenlasten toiveen tavata isovanhempia, mutta että sen pitäisi olla juuri jouluaatto? Miksei muut pyhät tai vaikka välipäivät kelpaa?

Vierailija
9/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen pohtinut samaa. viimevuonna tahdoimme olla vain kotona ja käytiin vain haudoilla nii eiköhän ympäriinsä kuulu valitusta et eihä meän tarvi kaikkien luona käydä kylässä, vain yhdessä paikassa ja jokainen valittaja oli sitä mieltä et se paikka on heidän luona. koitin selittää parhaani mukaan ettei joulusta voi nauttia ko muutaman päivän aikana pitää kaikki sukulaiset käydä läpi. ei se ole ko ajamista ja lapsi huutaa ko pitää lähteä jostaki paikasta et pääsee seuraavaan paikkaan taas.

tämä joulu ollaan anoppilassa ja omille sukulaisille oon sanonu lujasti ettei olla tulossa käymään ko vasta pyhien jälkeen ja ensi vuonna voidaa tehdä toisinpäin..

Vierailija
10/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut lapsille, että tehkää omat jouluperinteenne,mutta älkää olettako, että minä olen niissä mukana. Tytär tämän ymmärtää, mutta miniä vaatii, että pitää mennä heille aattona. Olen kuulemma itsekäs, kun  tahdon käymään luonani, mutta kun minä en halua tänne lapsia ja lapsenlapsia jouluksi! Miniä ei voi sitä ymmärtää, hänen mielestään isovanhemmat haluavat juuri jouluna nähdä lapsenlapsia, vaikka minulle kelpaisi yhtä hyvin mikä tahansa tiistai. Hirveän syvälle nuorten aikuisten päähän on iskostunut ajatus siitä, että isovanhemmat haluavat tehdä joulun tai ainakin tunkeutua lapsen perheeseen jouluksi. Uskokaa pois, ei se nyt niin ihmeellinen päivä ole, että juuri silloin pitäisi ajella edestakaisin.

On se monelle aika ihmeellinen päivä. Mitä sinä sitten haluat tehdä jouluna yksinäsi ja miksi haluat viettää juuri joulun yksinäsi?

Vierailija
11/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kutsutaan molemman puolen isovanhemmat jouluksi meille,pakko ei ole tulla,mutta jokainen lämpimästi tervetullut. Jo useamman vuoden ovat kutsun iloisina vastaanottaneet ja joulu vietetty isolla porukalla. Isovanhemmat pääsevät valmiiseen pöytään ja saavat viettää joulun lastensa ja lastenlasten kanssa sekä me säästymme matkustamiselta paikasta toiseen usean pienen lapsen kanssa. Kaikki tyytyväisiä ja taas iloinen sukujoulu tulossa :)

Vierailija
12/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin mielummin lapset isovanhempien luokse.

Ilmainen ruokapöytä kelpaisi.

Vanhat ihmiset ei niin jaksa matkustaa.

No meillä tuota ongelmaa tai iloa ei ole.

Yksi mummo elossa ja on jo hoivakodissa. Lapset teinejä.

Vierailija
13/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vieraillaan sekä että. Käymme itse isovanhempien luona ja jonakin toisena päivänä isovahemmat vierailee meillä. Velvollisuuksia ei ole puolin eikä toisin.

Vierailija
14/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se monelle aika ihmeellinen päivä. Mitä sinä sitten haluat tehdä jouluna yksinäsi ja miksi haluat viettää juuri joulun yksinäsi?

Kirjoitinko, että olen jouluna yksin? Kirjoitin, että en mene lapsille aattona enkä odota heitä luokseni.

Miksi noin 30v ihmiset olettavat, että on olemassa vain yksi oikea tapa viettää joulua eli se, mikä heillä oli lapsuudessa? Eikö nuorten pitänyt olla uudistusmielisiä?

Vierailija
15/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi haluta mutten tajua miksi  juuri jouluna pitäis sinne mennä kun niitä lapsenlapsia voi  nähdä kaikkina muinakin päivinä.Tasan en alkais raahaamaan lapsia sinne koska haluan viettää rauhallisen joulun kotona. Ilman vieraita tai vierailuja.

Vierailija
16/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä vastaaja haluaa kerrankin viettää joulun just niinkuin itse haluaa? Aiemmin on perinteet velvoittaneet vaikka kiinnostusta ei ois lainkaan. Sitten kun lapset ovat muuttaneet kotoa voi  lakata teeskentelemästä jouluihmistä ja nostaa jalat pöydälle - syödä vaikka pizzaa jos tekee mieli.

ohis

Vierailija
17/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme mun lapsuudessa mummoloissa viikoittain. Joulut vietimme oman perheen kesken maatilamatkailupaikoissa. Eikä kukaan harmistunut.

Vierailija
18/34 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kans käytiin ennen vuosittain molempien isovanhempien luona ja joulupäivänä oli vaihto. Se meni sitten siihen, että muutkin sisarukset tekivät samaa ja isovanhemmat hieman mielivaltaisesti valitsivat, kuka saa olla taas jouluna edelliskerrasta riippumatta. Hieman loukkaannuttiin, kun toisen sisaren lapset menivät meistä ”ohi väärällä vuorolla”. Tämän jälkeen olemme viettäneet omat joulut , emmekä menneet isovanhempien luo aatoksi edes pyydettäessä. Huomasimme, että on aika alkaa luoda omia jouluperinteitä. Nyt olemme vuosikaudet viettäneet omia jouluna. Isovanhemmat ovat saaneet tulla halutessaan. Pyydämme, mutta emme maanittele.

Vierailija
19/34 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseni kumpuaa omasta tilanteestani, kun sekä mieheni että minun vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Anoppi ja appi viettävät aaton vapaa-ajan asunnollaan parin tunnin ajomatkan päässä, ja haluaisivat meidätkin sinne joulunviettoon. Emme halua lähteä muiden ahtaisiin nurkkiin yöksi, ja yhteensä 4 tuntia autossa lasten kanssa ei todellakaan houkuttele. Anoppi on raivoissaan, kun ei näe lapsenlapsiaan jouluna, mutta minun vanhempani näkevät, kun tulevat meille aattona syömään. Mieheni vanhemmat ja sisarukset olisivat tietysti myös yhtälailla tervetulleita, sillä ymmärrän kyllä, että haluaisivat nähdä lapsiani. Mutta me haluaisimme olla joulun kotona, meillä saa kyllä käydä. Minäkö tässä nyt olen se paha ihminen ja ilkeä miniä, joka estää tapaamasta lapsenlapsiaan? Huoh. Hyvää joulua vaan.

Pysykää tiukkana siinä, ettette pilaa omaa jouluanne (istumalla koko joulun autossa) vain miellyttääksenne kaikkia mummoja yms.

Me ilmoitimme (kun lapsia oli kaksi) että vietämme joulun meillä, ja meille saa tulla - ja voivoi sitä vinkunaa kun ’olisi kiva rauhoittua joulurauhanjulistuksen jälkeen’ ja ’kyllä Mä haluaisin sitä ruokaa tehdä, ei mun sitten kannata ollenkaan mitään joukukuustakaan hankkia ja marin marin marin. Mutya kun me kiltisti selitettiin, ettei meille ole pakko tulla jos auton ajaminen juurikin jouluaattona tökkii (ja kyse ei todellakaan ollut juomisesta) niin kyllä ne vähitellen oppi ja nyt meillä on omat ihanat joulumuistot, eikä vain muistoa siitä liten kiitettiin paikasta toiseen (sitä tehtiin sitten kaksi seuraavaa päivää kun käytiin isomummoilla ja isotädeillä ja kauemmilla haudoilla...)

Vierailija
20/34 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin ymmärrettävää, että ette halua istua autossa lasten kanssa 4h aattona. Anoppisi on kohtuuton. Pidä vain kiinni suunnitelmastanne.