Kosti
Mietinnässä on Eevin pikkuveljelle nimi. Tuo tuli nyt mieleen ja jotenkin nimi miellyttää. Mitä mieltä nimestä? Mikä sopisi toiseksi nimeksi?
Kommentit (13)
Minulle tulee myös vähän mieleen kostaa-kosti tästä nimestä. Ei kuitenkaan kuulosta erityisen pahalta. Laittaisin toiseksi nimeksi mieluummin Topias kuin Sakari.
Kosti on konstailematon suomalainen nimi, ei liian yleinen. Sopii hyvin Eevin veljelle.
Kosti Einari
Kosti Artturi
Kosti Vilhelmi
Kosti Viljami
Kosti Juhani
Kosti Kalevi
Kosti Taneli
MInkä tyylinen toinen nimi miellyttäisi, nämä ehdottamani taitavat kaikki olla samantyylisiä.
Olen aina pitänyt nimestä Kosti, se on vain niin mukava ja ääntämykseltäänkin miellyttää minua. Osaltaan asiaan vaikuttaa varmaankin samanniminen serkkuni, joka oli hyvä kaverini lapsena. Töpsykällä oli hyviä ehdotuksia, varsinkin Juhani, Taneli ja Kalevi olisivat minusta hyviä Kostin toiseksi nimeksi. Ehdotan vielä itse joitakin:
Kosti Kerkko - olisi aika mainio
Kosti Kullervo
Kosti Oskari
Kosti Hannes
Kosti Tuomas
Kosti Aaretti
Kosti Eevertti
Kosti Mainio
Kosti Jooseppi
Kosti Eemeli
Kosti Samuli
Kosti Valtteri
Kosti Hermanni
Kosti Iivari
Kosti Pekka
Kosti Jaakkima
Kosti Yrjänä
Kosti Pietari
Kosti Vihtori
Kosti Kalervo
Kosti Jaakko
Kosti Mauno
Mitä mieltä olet näistä?
minua siinä häiritsee se, että se on myös kostaa-verbin imperfekti. Nimihän on tietysti vain nimi, ja minäkin pidän Kosti-nimestä muuten, mutta omalle lapselleni en laittaisi juuri tuosta syystä, joka minulle heti tulee mieleen.
Jos meille joskus toinen poika tulee, tulee hänen nimekseen Kosti Samuel Johannes. Saat viedä yhdistelmän jos tuntu kivalta. :) Tuskin me irl törmätään!
Tuo Kostaa verbi ehkä vähän mietityttää, mutta ei kuitenkaan niin pahasti että sen takia hylättäisiin nimi.
on söpö nimi. Nuorimman lapsemme pehmo-unilelun nimi on Kosti.
Ei ole tullut ajateltuakaan tuota verbiä, mutta onhan näitä verbejä, esim " anna" ja paljon käytetty nimi.
Musta Kosti tuntuu ristiriitaiselta. Olen itsekin miettinyt sitä pojalle nimeksi, tosin mies sitten heti tyrmäsi, koska se on jotensakin raikas nimi, kovien ja pehmeämpien äänteiden jännittävä yhdistelmä, nimi jää vähän kuin roikkumaan ilmaan kuten kevyt tuulen henkäys. Mulle tulee äänteestä mielikuva " kiero" , siis kiero kuten puu tai muu asia/esine, ei ihminen.
Mutta sitten toisaalta, jokin vähän häiritsee, kostaa, tai ostaa. Ehkä Kostista tulee ennemminkin mieleen " ostos" kuin " kosto" jostain kumman syystä. Ostos on mielikuvana taas kevyt ja aika pinnallinen asia; kosto hyvinkin syvä ja raskas, ihmisen pimeä puoli. Nämä mielikuvavastakkaisuudet lisäävät myös nimen jännittävyyttä ja loppupeleissä en oikeastaan saa nimeen kunnon " otetta" .
Tämä nimen äänteellinen keveys on ennemminkin syy, miksi en sitten kuitenkaan antaisi sitä lapselleni -kuin nuo mielikuvat asiayhtymiin.
KOSTI MARKUS Markus jatkaisi samaa " kieroa" linjaa Kostin kanssa.
KOSTI MATIAS olisi jo jämäkämpi siis paikoilleen jäävempi.
KOSTI MIKAEL hyvä!
KOSTI HERMANNI erittäin rohkea ja paras!!!!
KOSTI PETTERI Petteri tuo Kostin ilmoista takaisin maan pinnalle
KOSTI EINARI Olisi myös hyvä :)
Kerrotko, mihin ratkaisuun sitten päädyitte!
Kosti ja Eevi kuullostavat loistavilta yhdessä. Tosi komea sisarruspari!
:)
on se että vihdoin mieheni ja minä pidämme jostain samasta nimestä. Sen lisäksi emme halua tusinanimeä (Eero, Aleksi jne) joita meille on monet ehdottaneet. Nimi on kuitenkin suomalainen nimi. Tuttu useimmille, ja meille itsellemme siitä ei tule mielleyhtymiä kehenkään toiseen samannimiseen.
Meidän, mieheni ja minun sekä Eevin nimet päättyvät kaikki i-kirjaimeen ja ovat pituudeltaan korkeintaan 5 kirjainta pitkiä. Sen takia mikään pitkä 3-tavuinen nimi ei oikein iske.
Toiseksi nimeksi tulee ehkä Topias tai Sakari mieheni toisen nimen mukaan.
Haluaisin kuulla lisää mielikuvia mitä nimi teissä herättää.