Miksi elämä on parempaa ilman lapsia?
Yritän vuosien vauvakuumeilun jälkeen sopeutua ajatukseen, että en luultavasti tule koskaan saamaan (ainakaan biologisia) lapsia.
Joten kertokaahan, mitä huonoja puolia lasten saamisessa on? Jos sinulla on lapsia, mistä asioista/tekemisistä luopuminen on harmittanut eniten?
Yritän tässä löytää positiivisia puolia omaan tilanteeseeni, joten toivon ettei tähän ketjuun tultaisi hehkuttamaan lasten ihanuutta.
Kommentit (18)
Kyllä se vain on niin, että lapsia joko haluaa tai ei halua. Lapsettomuus on ihanaa niille, joilla ei ikinä ole tullut sitä vauvakuumetta. ...tosin niitäkin vanhempia on, jotka katuvat lapsien hankkimista, ja siitä on täälläkin ollut ketjuja, mutta luulen silti, että saisit parhaan avun vertaistuesta samassa tilanteessa olevilta?
Itse olen lapseton, mutta äkkiseltään nyt tulee mieleen; enemmän rahaa ja aikaa itselle. Monessa perheessä lähes kaikki rahat kuluvat lapseen. Kaikki täytyy suunnitella ajoissa, ehkä hankkia hoitopaikka, jos on menoja joihin ei lapset voi osallistua. Vähemmän huolta, vanhempi kun on huolissaan lapsestaan lopun elämää, vaikka lapsi jo aikuistuisi. Minullekin isä aina soittelee jos on huono ajokeli, että olen päässyt turvallisesti töistä kotiin.
Elämä ei ole parempaa ilman lapsia. Elämä ilman lapsia voi olla arvokasta, rikasta jne. Nuo kaksi asiaa eivät vain ole vertailukelpoisia.
Elämä lasten kanssa on ihanaa, rikasta, välillä raskasta, mahtavaa elämää.
Elämä on yhtä hyvää lasten kanssa kuin ilman lapsia. Tottakai siitä tulee erilaista, mutta silti ihan yhtä hyvää. Hyväksi sen tekee se, että se on sinun ainutlaatuinen elämä ja mahdollisuus. Ajattelen näin, vaikka minulla on lapsia. Uskon, että olisin aivan yhtä onnellinen ilman lapsia kuin olen nyt. Toki silloin olisi se lapsettomuuden tusta, mutta uskoisin elämästäni kokonaisuudessaan tulevan yhtä onnellinen molemmissa tilanteissa. Elämä on kaunis matka, ja siihen mahtuu niin paljon kaikkea.
Ilman lapsia voit ainakin tehdä mitä haluat (poissulkien lapsiperhe-elämän). Lisäksi lapset tuovat paljon surua ja murhetta, vaikka tästä puhutaan aika vähän. Aina on niitä lapsia, jotka kaikesta kasvatuksesta huolimatta eivät menesty elämässään tai kärsivät mielenterveyden häiriöistä.
Lapseton elämä on antoisaa monella tavalla. Voit todella keskittyä niihin asioihin ja intohimoihin, joita sinulla jo on ja keksiä uusia. Itse olen joutunut luopumaan kokonaisista öistä, seksi on vähentynyt, matkustelu on vähentynyt (raha), en käy konserteissa enkä teatterissa enää yhtä paljon, rauhalliset aamut ja vkl:t ovat taakse jäänyttä elämää toistaiseksi, lukeminen romahti esikoisen syntymän jälkeen ihan minimiin, yhteinen aika miehen kanssa kodin ulkopuolella on typistynyt yhteen iltaan vuodessa. Rahat menevät lasten harrastuksiin ja sen sijaan, että istuisin mukavasti viinilasin ja miehen kanssa kivalla illallisella, seisonkin jalkapallokentän laidalla ja yritän olla kiinnostunut siitä, mitä kentällä tapahtuu tai miltä tyttären tanssiesitys tällä kertaa näyttää. Olen luopunut myös kotirauhasta siinä mielessä, että meillä desibelit lapsilla nousee herkästi korkealle. Olen luopunut siististä kodista, koska olen laiska enkä jaksa siivota päivittäin. Olen luopunut omasta rauhasta, sillä lasten kavereita tulee ja menee, ovi käy koko ajan. Olen luopunut hitaista aamuista ja pitkään nukkumisesta ja sängyssä makoilusta.
Toisinaan tuntuu, että olen luopunut osasta itseä, sillä mieluiten vain makaisin lukemassa viltin alla koko vkl:n ja seuraavaksi vkl:ksi ottaisin äkkilähdön miehen kanssa vaikka Berliiniin.
Käytettävissäsi on keskimäärin 600 euroa enemmän rahaa kuussa 18 vuoden ajan. Jos sijoitat tuon, voit ansaita miljoonan.
Saat useamman tunnin vapaata aikaa päivässä. Voit käyttää sen mihin haluat.
Voit muuttaa, vaihtaa työpaikkaa, uudelleenkouluttautua tai jäädä pois työelämästä miettimättä, miten päätös vaikuttaisi lapsiisi.
Lapsettomana saa elää ilman jatkuvaa vastuuta, syyllisyyttä ja riittämättömyyttä. On enemmän vapautta eikä tarvitse elää esimerkillisesti vaan saa syödä sohvalla ja kävellä kengät jalassa sisällä. Voi valvoa myöhään ja nukkua pitkään, nauttia rauhasta ja hiljaisuudesta!
Itselläni ei ole biologisia lapsia, mutta olen hoitanut vuosia sijoitettuja lapsia. En enää tiedä haluaisinko omia, lapsilla on aina joku vaihe menossa eikä niistä välttämättä kaikesta yrityksestä huolimatta tule sitä, mitä olisi toivonut.
Poikani täyttää 49 tammikuussa. On perheellinen ja asuu ulkomailla. Koko ajan on alitajunnassa pieni huoli. Oma äitini yli 90 ja 9 lapsen äiti on kertonut, että joka ilta sängyssä hän käy läpi kaikki lapset ja lastenlapset ja rukoilee heidän puolestaan. Siis äitiydestä ei eroon pääse koskaan.
Huolia ja rahan menoa riittää äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Huolia ja rahan menoa riittää äitinä.
Onneksi ei isänä!
Niin, se vain on sellainen asia että jos niitä lapsia haluaa ja niitä ei tule, niin sitä tuskaa ei voi korvata millään. Voi toki täyttää elämänsä muilla asioilla, mutta se asia ei muuksi muutu.
Helppo kysymys. Sen kun luet vauvapalstaa, vastauksia kyllä löytyy. Etkö tajua, miten moni perheellinen vaihtaisi kanssasi milloin tahansa paikkaa? Lapsettomuus on auvoa. Kun saa lapset, menettää koko elämänsä. Se lapsi on siinä sitten aina. Tajuatko? Sinulla ei ole enää mitään vapautta. Joudut istumaan passissa päivät pitkät ja vahtimaan sisällä ja ulkona. Tekemään tylsää ruokaa. Et pääse minnekään. Jos käy töissä, työt pitää tehdä kiireellä, koska pitää ehtiä takaisin lapsen luo tekemään toista työrupeamaa.
Älä koskaan hanki lapsia, vaikka pystyisitkin.
Todella moni perheellinen on lapsettomuuden kannattaja. Kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Ap, tilanne mulla sama! Hankin koiran. Siinä riittää tekemistä ja saa hoivata. Tulee välillä todettua et onneks on "vaan koira", sillä siihenkin välillä väsyy - mitenkä sitten lapseen?
Mä en ole koskaan halunnut lapsia.
Rakastan toki kummilapsiani ja sukulaislapsia, mutta en halua omia.
En ole koskaan halunnut.
En ole ikinä edes miettinyt asiaa siltä kannalta et olisko elämä parempaa/huonompaa ilman lapsia.
Mun elämä, mun valinta.
Voi käyttää lapsista säästyvät rahat mihin haluaa, itse haluan esim. matkustella ja nähdä eri kulttuureja, maistella tulisia ruokia jne.
Jaa, en ehkä osaa kuvata tilannetta sinun kannaltasi, koska minun elämäni on parasta ilman lapsia kun en ole koskaan lapsia halunnut. Vähän sama kuin joutuisi ottamaan kotiinsa mitä tahansa, mitä ei halua: vanhempansa, miehen, koiran, hevosen, tms.