Paljonko juotte alkoholia viikossa?
Välillä ymmärrettävästi tietty enemmän, välillä vähemmän, mutta jos kysessä on ns. normiviikko. Itse nautin vain viikonloppuisin, perjantaina ja lauantaina molempina 2-3 pinttiä keskiolutta. Viikolla en koskaan mitään.
Väkeviä en juo koskaan. Viiniä silloin tällöin (= n. kerran kuukaudessa).
Olen mies.
Kommentit (46)
En yhden yhtä annosta. Välillä tulee juhlittua, mutta todella harvoin(ehkä kerran kolmessa kuukaudessa). En nää mitään järkeä juoda alkoholia "muuten vaan", en edes tykkää sen mausta. Oon 25-vuotias nainen.
Ruuan kanssa otan mielelläni lasin-pari punaviiniä.
Joskus sitten tulee otettua enemmänkin. Muutama rommilasi iltasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen enkä asu Suomessa. Usein juon lasillisen viiniä jokaisella illallisella, viikonloppuisin kaksikin. Mikään pakko se ei silti ole, voin olla juomattakin, esim. eilen join vain vettä.
Väkeviä (=konjakki tai likööri) juon äärettömän harvoin, ehkä jouluna kahvin kanssa. Drinkkejä en juo juuri koskaan, lomalla joskus gintonicin.On jotenkin niin suomalaista edes keskustella asiasta, muissa maissa en ole moisiin keskusteluihin törmännyt.
Jotenkin niin ulkosuomalaista hämmästellä asiaa.
Niin kai. Ja jo kauan pois Suomesta asuttuani hämmästyn joka kerta, kun käyn Suomessa (harvoin käyn) ja tilaan lasillisen viiniä ja tarjoilijan vastaus on 12-16-24. Anteeksi mitä? Tilasin lasillisen viiniä...
Siis kysyt että "Anteeksi mitä?" vai? Unohditko suomen kielenkin siellä ULKOMAILLA asuessasi vai mitä tuosta tarjoilijan kysymyksestä et ymmärrä? Kai muistit sitten isoon ääneen pöyristyneenä ihmetellä että ei meillä ULKOMAILLA vaan tällaista!
Huoh, joo olen itsekin asunut vuosia ulkosuomalaisena mutta en jaksa tehdä siitä niin isoa numeroa kuin jotkut. Eri maissa on eri tavat.
Juon iloon, suruun, ahdistukseen, tylsyyteen, ennen sosiaalisia tilanteita, ennen esitelmien pitoa ja koulutehtäviä kirjoittaessani (olen luovempi pikku hiprakassa). Vaihtelevasti siis. Jos olen eristyksissä ja täysin turta koko viikon niin en juo yhtään :D
_Kuukaudessa_ ehkä keskimäärin pullo punaviiniä, pari litraa olutta ja viskiä about 40 cl.
M50
Vierailija kirjoitti:
Hana valkkaria viikossa. N56
Eiks se ole aika paljon?
En juo oikeastaan ollenkaan (kori kaljaa päivässä).
Sellaset 20 annnosta/vko. Mies 43v
En yhtään. Ystäväni (alkoholisti) juo vähintään 8 pulloa olutta joka päivä. Toistan; JOKA PÄIVÄ. Ei ole vuosiin ollut päivääkään ilman alkoholia.
0 annosta vkossa. Olen alkoholisti
Missä on ne kaikki suomalaiset, jotka vetävät kunnon kännit joka viikonloppu?
Ennen saattoi mennä lähes joka päivä 1-2 lasillista viiniä tai väkevä drinkki. Olin jollain tasolla riippuvainen. Oikein odotin että töistä kotiin tullessa saan alkoholia sen yhden tai kaksi annosta. Joskus himo oli niin kova että ostin siiderin jo junamatkalle töistä kotiin. Tuossa kohtaa heräsin miettimään asiaa ja vähensin reilusti. Nykyään otan 5-7 annosta kuukaudessa viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen enkä asu Suomessa. Usein juon lasillisen viiniä jokaisella illallisella, viikonloppuisin kaksikin. Mikään pakko se ei silti ole, voin olla juomattakin, esim. eilen join vain vettä.
Väkeviä (=konjakki tai likööri) juon äärettömän harvoin, ehkä jouluna kahvin kanssa. Drinkkejä en juo juuri koskaan, lomalla joskus gintonicin.On jotenkin niin suomalaista edes keskustella asiasta, muissa maissa en ole moisiin keskusteluihin törmännyt.
Niin kai. Ja jo kauan pois Suomesta asuttuani hämmästyn joka kerta, kun käyn Suomessa (harvoin käyn) ja tilaan lasillisen viiniä ja tarjoilijan vastaus on 12-16-24. Anteeksi mitä? Tilasin lasillisen viiniä...
Kuinka pitkät piuhat sulla on jos ihan joka kerta hämmästyt uudestaan? Normaalit ihmiset oppii kerrasta tai enintään kahdesta.
No katsos kun se vuosien mittaan aina unohtuu 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni mikä sua siinä hämmästyttää? Tarjoilijanko se pitäisi päättää, otako isomman vai pienemmän annoksen viiniä?
No kun missään muissa maissa ei määriä kysellä, vaan lasillinen on lasillinen, tarjoilija osaa ihan itse kaataa siihen sopivan määrän. Joskus pullo on tyhjenemässä, niin kaataa sitten loputkin vaikka lasi tulee vähän liian täyteen.
Ne suomalaiset tavat tuppaavat huvittamaan. Ja miettikääs ulkomaalaisia, jotka saavat saman vastauksen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni mikä sua siinä hämmästyttää? Tarjoilijanko se pitäisi päättää, otako isomman vai pienemmän annoksen viiniä?
No kun missään muissa maissa ei määriä kysellä, vaan lasillinen on lasillinen, tarjoilija osaa ihan itse kaataa siihen sopivan määrän. Joskus pullo on tyhjenemässä, niin kaataa sitten loputkin vaikka lasi tulee vähän liian täyteen.
Ne suomalaiset tavat tuppaavat huvittamaan. Ja miettikääs ulkomaalaisia, jotka saavat saman vastauksen...
Aivan, mutta kun nyt ollaan Suomessa. Lasillinen voi olla 12 cl tai 24 cl, tai siltä väliltä. No minäpä mietin niitä ulkomaalaisia... Joo, eivätköhän hekin aika pian oivalla, että ahaa, Suomessa on tällainen tapa.
Mutta ei ulkosuomimamma, ei millään!
Normaalisti en ollenkaan. En kuitenkaan ole täysin absolutisti, vaan saatan joskus ottaa vaikka yhden oluen, tai ravintolaillallisella viiniä. Ja hyvin harvoin enemmän, esim. pikkujouluissa. Tavallisesti noiden kertojen välillä menee useita viikkoja täysin ilman.
Vähintään kontti viikkoon, yleensä enemmän.
N28