Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua 9-vuotiaan luetun ymmärtämiseen

Vierailija
12.12.2017 |

9v tyttö on taitava koulussa, pärjännyt englannissakin hyvin. Matikka ja äikkä sujuu. Lukeminen on aina ollut sujuvaa ja lukutesteissä ei ole ollut ongelmaa.

Mutta nyt välillä tuntuu, että kun on lukuläksy mistä on lopuksi esitettynä kysymyksiä niin ei jotenkin muista siitä tekstistä sitä asiaa eikä tahdo osata sitä sieltä etsiäkään. Tai viitsi etsiä. Kumpaa se on.

Nyt kuitenkin oli uskonnonkoe sellaisena päivänä,kun tyttö oli pois ja ei ollut tajunnut, että se pidetään hänelle sitten heti,kun menee kouluun takaisin. Sai siitä nelosen,kun ei ollut lukenut yhtään eikä ollut osannut vastata oikein mihinkään mitään. Saa nyt tehdä kokeen uudelleen, mutta itselläni vain heräsi huoli, että miten sitä lukemista voisi auttaa ja tehostaa, että ne asiat jää päähän?

Tyttö on tunnollinen ja lukuläksytkin lukee aina ääneen meille vanhemmille. Niistä pitää varmaan alkaa nyt esittää jotain kysymyksiä myös eikä vain kuunnella.

Jotenkin tavallaan,vaikka on huomannutkin sen niin nyt heräsi huoli. Olen tavallaan ajatellut,kun on tehnyt jotain uskonnonläksyä, että tyttöä ei vaan kiinnosta se aihe siinämäärin, että jäisi mieleen tai jaksaisi etsiä vastauksia. Ei itsellänikään välttämättä jää joku epäkiinnostava asia yhtään päähän,vaikka kuinka lukisi ja tankkaisi. Mistään tyhmästä lapsesta,kun ei ole kyse vaan hyvinkin taitava.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
2/7 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö kannattaa tutkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa ääneen, alleviivatkaa tärkeät sanat ja kohdat, tutkikaa kuvat tarkasti, esittäkää kysymyksiä kuvista ja tekstistä, esittäkää väitteitä (oikein vai väärin?). Kerratkaa otsikko, alleviivaukset ja kuvat. Lopuksi omin sanoin kertominen koko asia.

Tv ope

Vierailija
4/7 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriö kannattaa tutkia.

On vain outoa,jos lukihäiriö mielestäni tulisi ilmi tässä kohtaa,kun tähän asti on oppinut asiat luokkansa kärkipäässä. Koulussa tehty niitä testejä, aina huippupisteet. Oppi lukemaan ennen koulua ja kaikki on sujunut hienosti. Lukunopeus on paljon yli luokan keskiarvon.

Vierailija
5/7 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa ääneen, alleviivatkaa tärkeät sanat ja kohdat, tutkikaa kuvat tarkasti, esittäkää kysymyksiä kuvista ja tekstistä, esittäkää väitteitä (oikein vai väärin?). Kerratkaa otsikko, alleviivaukset ja kuvat. Lopuksi omin sanoin kertominen koko asia.

Tv ope

Kiitos! Tätä lähdetään nyt koittaan. 

Vierailija
6/7 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa ääneen, alleviivatkaa tärkeät sanat ja kohdat, tutkikaa kuvat tarkasti, esittäkää kysymyksiä kuvista ja tekstistä, esittäkää väitteitä (oikein vai väärin?). Kerratkaa otsikko, alleviivaukset ja kuvat. Lopuksi omin sanoin kertominen koko asia.

Tv ope

Nää oli hyviä!

Lisään vielä ajatus-/miellekartan tekeminen kappaleesta tai lapsi tekee itse 10 kysymystä kappaleesta ja etsii niihin vastaukset. Ottaisin myös puheeksi opettajan kanssa, niin voi kiinnittää asiaan vastaisuudessa huomiota ja treenauttaa luetun ymmärtämistä vaikka koko ryhmän kanssa.

Mahtavaa, että olette kiinnostuneita lapsenne koulunkäynnistä ja oppimisen haasteista! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope jatkaa vielä vähän: Mulla oli tapana sanoa oppilaille, että kuka tarinan henkilö olisit ja miksi? Mitä hän tekee seuraavana päivänä jne. eli sisällyttää lapsi itse tuohon opittavaan asiaan, laittamalla hänet tarinan henkilöksi. Myös äiti tai isä tai mummi jne. tarinan henkilöiksi.  Jää takuulla mieleen, kun ottaa huumoria vielä mukaan. Iloa oppimiseen teille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän