Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä on mahdollisuudet jos +20-vuotiaalla ei ole koulutusta eikä töitä?

Vierailija
12.12.2017 |

Kaikki koulut jäi kesken, tehnyt "paskaduuneja" mutta nekin lopetti. Töitä hakee mutta ei löydy ilman koulutusta, korkeintaan niitä paskaduuneja.
Nyt miettii vaihtoehtoja, mutta mikään ei tunnu kiinnostavan. Mitähän keksisi ennen kuin on liian myöhäistä?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön maisteri, 27-v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aidosti en käsitä miten ihmiset järjestää työelämänsä niin kehnosti. Itse olen 40+ ja en ole ollut päivääkään työttömänä'. Ei ole ollut suhteita ja sen humanistisen koulutuksenkin tein. Pitää vain pikkasen ennakoida.

Oletko kuullut esimerkiksi sairastumisesta (fyysinen tai psyykkinen) tai nuorena tehdystä väärästä koulutusvalinnasta? On myös ihan uhkapelaamista ennakkoida koulutuksen työllistämistä reilun 5 vuoden päähän. Itse ainakin sain kärsiä väärästä valinnastani, vaikka kouluni ja hommani hoidin aina kunnialla. Nyt töiden ja töihin johtavien harjoittelujen saaminen ilman suhteita on huomattavasti haastavampaa kuin sinun ollessa tämän ikäinen.

Luuletko että se nuorena valittu humanistinen koulutus oli niin huippuidea? Oletko kuullut, että aikuisenakin voi opiskella?

No kukaan ei ollut sanomassa silloin 18-vuotiaalle itselleni ettei se kannata. Lukion opo ja duunarivanhemmat (jotka vieläkin luulevat että kaikki korkeakoulutus on avain autuuteen) vai kannustivat opiskelemaan. Valitettavasti kaikki eivät ole abivuonna tarpeeksi kypsiä miettimään tulevaisuutta vaan mennään sinne mikä kiinnostaa. Kiva että itse olit ja tuolla kylmällä asenteellasi vahvistat käsitystä luonnontieteilijöiden darwinistisesta maailmankuvasta. Nyt pienien työpätkien jälkeen olen kouluttautumassa työkkärin rahoilla ihan eri alalle.

Hauskaa kun aina syyt nakataan toisten niskaan. Aina olisi jonkun pitänyt olla neuvomassa ja sanomassa millä alalla työllistyy. Siinähän se ihmisen fiksuus juuri mitataan kun osaa valita itselleen alan, jolla pystyy elättämään itsensä. Jos valitsee opiskelualakseen jonkun huuhaatieteen niin siinähän opiskelee. Kyllä yhteiskunta niitä huuhaatieteilijöitäkin ehkä joskus tarvitsee, mutta esim. energia, lääketiede, tekniikka ja maatalous tulevat olemaan aina arvostetussa asemassa riippumatta yhteiskunnan taloudellisestatilasta. Ihmiset kun tuppaavat tarvitsemaan ruokaa, suojaa ja hoitoa aina ja jatkuvasti niin kauan kun he elävät.

T koneinssi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla