Anoppi tulee jouluksi, pitääkö joululaatikot tehdä itse?
En tykkää ruoanlaitosta yhtään ja taidotkin ovat sitä sun tätä. Nyt on kuitenkin kauhea stressi siitä, että kun anoppi tulee meille jouluksi, minun pitäisi nyt heittäytyä yhtäkkiä "käteväksi emännäksi" ja tehdä lanttu- ym laatikot itse. Mies kyllä sanoo, että ostetaan kaupan laatikoita ja heitetään kermaa sekaan. Jotenkin vaan kauhean huono omatunto siitä, että olen niin huono vaimo hänen pojalleen, etten edes tee itse joululaatikoita... Auttakaa!
Kommentit (26)
Meillä työpaikan ruokalasta voi ostaa laatikot.
Ei todellakaan tarvitse.
Sitäpaitsi kun miehesikin kuulostaa järkevälle, niin miksi ottaisit yksin itsellesi vastuun tarjoiluista? Tehkää ne yhdessä miehen kanssa. Itse pojan.äitinä olisin ylpeämpi siitä, että poika osaa ja viitsii sellaista kuin siitä, että hänellä olisi joku kotiorja, missä tapauksessa kokisin jopa epäonnistuneeni äitinä.
Ole vaan oma itsesi. Laatikoiden teko on tosi helppoa, voitte ostaa valmiit soseet ja mies voi sekoittaa ohjeen mukaan ja heittää uuniin. Anopista saattaisi olla kiva opettaa teitä. Mitään syytä ylläpitää kulisseja ei ole. Ole vaan rohkeasti oma itsesi ja sano, ettet osaa tehdä laatikoita ja ajattelit hankkia valmiit.
Kerro, että korvaat kokkaustaidottomuuden makuukammarin puolella.
Ei tarvitse tehdä, miehen ehdotus on sama jonka itsekin olisin sanonut. Anoppi tulee teille viettämään teidän joulua, ei kopiota hänen joulustaan. Mutta oman olosi tähden mieti laitatko kaupan laatikot lämpenemään omaan vuokaan jolloin ne näyttävät enemmän itsetehdyiltä ja kattauskin nätimmältä, mutten silti lähtisi kysyttäessä valehtelemaan niitä itse tehdyiksi. Ja jos anopilla on yhtään tapoja ei edes kysy. Jos kysyy, niin kysy iloisesti ennen vastaamista että onko hyvää, siinäpähän miettii että mitä vastaa silloin kun ei tiedä onko kaupan vai sinun tekemääsi ;)
Ei pidä eikä kannata ryhtyä tekemään laatikoita, jos se aiheuttaa stressiä - vaikka ei se kovin kummoista taitoa vaadi, ne on hyvin yksinkertaisia tehdä. Ei myöskään kannata laittaa kermaa kaupan laatikoihin, se ei paranna niiden makua. Parasta on laittaa kaupan tai työmaaruokalan tai pitopalvelun tai myyjäisten tuottamat laatikot kunnolla lämmitettyinä kauniisti tarjolle joko ostorasioissaan (ilman kansia) tai jsosain kattaukseen sopivassa astiassa, ja keskittyä olennaiseen, eli tunnelmaan ja yhdessäoloon.
Minä pidän ruoanlaitosta ja olen siinä aika hyvä, mutta en silti yleensä tee kaikkia joulupöydän ruokalajeja itse. Teen vain ne, joissa ero kaupasta ostettuun on suurin (ja laatikot ei kuulu näihin, vaan kinkku/muut lämpimät lihat ja kastikkeet, kakut, salaatit, jne), sekä ne, joiden tekemisestä pidän eniten.
Yksivaihtoehto on tietysti ditsata laatikot kokonaan ja korvata ne esim hunajapaahdetuilla uunijuureksilla. Makeus saa ne sopimaan joulupöydän muuhun tarjontaan oikein hyvin, mutta on samalla myös raikkaampi ja tuoreempi ja monelle nykykokille tutumpi vaihtoehto. Ei tosin välttämättä helpompi, koska nämä on tehtävä juuri ennen tarjoilua, kun taas laatikot voi valmistaa etukäteen ja vain lämmittää tarjolle.
A) Miksi mies ei tee, hänen äitinsähän tulee?
B) Ei tarvitse, on hyvin vaikea tehdä parempaa itse kuin kermalla tuunattu kaupan laatikko.
C) En tiedä saako enää mutta ainakin ennen Stockan herkun tiskiltä sai vielä astetta parempia kuin perusvalmislaatikot
D) Jos kutsutte anopin ja hän hyväksyy kutsun ja valittaa sitten tarjoiluista niin se on kyllä hänen häpeänsä
E) Kannattaa lopettaa sen miettiminen, mitä muut ihmiset mahdollisesti ajattelevat sinusta mielessään. Jos olet itse tyytyväinen valintoihisi niin se on ainoa mikä merkitsee.
Osta niitä valmiiksi maustettuja pakastepötkylöitä. Niissä on ohjeet joilla tumpelokin onnistuu. Itse olen lisännyt niihin vielä kermaa ja joskus vähän suolaa ja pippuriakin. Mutta siis laatikot on maailman helpoin juttu! Kunhan et rupea yrittämään imellettyä perunalaatikkoa, se on jo hieman korkeampaa tiedettä. Lanttulaatikko ja porkkanalaatikko kaupan pakastealtaasta niin ne riittää. Se bataattilaatikkokin on kyllä hyvää, harkitse sitäkin.
Minä olen tosi laiska kokki ja yritän päästä aina mahdollisimman helpolla. Ja tuollainen valmiiksi maustettu lanttulaatikko sopii siihen hyvin! Syön niitä jo pitkin joulukuuta erilaisten lihojen kanssa. Omnom. Paljon enemmän vaivaa on jossain leipomuksissa, mitä me ei harrasteta ollenkaan.
Kysy anopilta mitä tämä haluaa ja mitä mieltä tämä on. Tuskin anoppia haittaa vaikka ostatte valmiit joululaatikot. Todennäköisesti tämäkin tekee niin ellei ole mikään himo kokkaaja. Joululootien laittamisessa on hirveä vaiva kun vain yhden laatikon voi tehdä kerrallaan. Sitä paitsi Saarioisen laatikot on yhtä hyviä tai jopa parempia kuin kotona tejdyt. Atrian laatikoita älkää kuitenkaan ostako, ne on täyttä kuraa sanoo sellainen jolla kokemusta siitä on.
En ole vielä anoppi, mutta sitten joskus kun olen niin tiedoksi: Minua varten ei tarvitse laittaa joulua, varsinkaan ei joululaatikoita.
Puhukaa anopinkanssa ihan avoimesti, luulen että kyllä tämä ymmärtää sen ettette halua ottaa joulusta turhaa stressiä. Kannattaa nyt rentoutua ja soitatte yhdessä anopillesi ja puhutte asiat selviksi niin kuin ne on.
Suvaitsevainen ja avarakatseinen anoppi hyväksyy sinut juuri sellaisena kuin olet. Ei sinun tarvitse heittäytyä käteväksi emännäksi, kerro ihan suoraan että ei ole omaa alaasi tuo kokkaaminen vaan että pidät erilaisista asioista ja niihin keskityt.
Ostakaa laatikot jostain valmiina ja se on sillä hoidettu, tai sitten anoppi tuo itse mieleisensä tullessaan.
Minäkään en ole vielä anoppi, mutta ilmoitan silti että minä voin tuoda itse omat kaupan valmislaatikkoni jos kutsu käy. :)
Miksi edes sotket anoppia tähän keskusteluun, kun kyse on vain ihan sinun omasta ongelmastasi?
Kuten 8. kirjoitti, kaupan laatikoista ei tule parempia, jos niihin lisää kerma; niihin tulee vain lisää turhia kaloreita. Laatikot on helppoja tehdä itse ja nopeitakin, kun muistaa, että niitä tarvitaan vain kahdella aterialla, jouluaattona ja joulupäivänä eikä silloinkaan kilokaupalla. Ei niitä kannata vääntää uunillista kutakin lajia, kun n. 1/2 dl/ syöjä/ateria riittää.
Porkkanalaatikon voi tehdä aattoaamun riisipuuron osasta, lanttulaatikkoa saa tarpeeksi yhdestä lantusta ja laatikko kestää hyvin pakastamisen.
Ei tarvitse, mutta helppoja tehdä. Osta kaupasta sose valmiina, tee paketin päällä olevan ohjeen mukaan. Siis sekoitat vain aineet ja uuniin.
Mikäli olette miehesi kanssa lukutaitoisia, loihditte laatikot valmissoseista (porkkana, bataatti, lanttu)
helposti, suurin homma on tehdä riisipuuro porkkanalaatikkoon, tosin senkin voi halutessaan tehdä samoin kuin lanttu- ja bataattilaatikon.
Jos anoppi tulee teille jo esim. aatonaattona, ostatte aineet valmiiksi ja teette ne sitten yhdessä anopin kanssa.
Pyydä anoppia osallistumaan tuomalla ne laatikot.