Oletko ehdoton huppu/lakki päässä syömisestä?
Oletko ehdoton siitä, ettei huppu tai lakki päässä saa syödä? Koskeeko sääntö sekä tyttöjä että poikia? Miksi olet / et ole ehdoton? Minkä ikäisiä lapsia sinulla on?
Kommentit (18)
Ei meillä olla ikinä hattu päässä sisällä. Eikä muuallakaan sisällä, kuten kahviloissa jne. Ainut poikkeus on tonttulakki, joka saa olla sisällä päässä.
Tämä koskee sekä tyttöä että poikaa.
Meillä menee kotona raja siinä, että alasti ei tulla ruokapöytään. (4-vuotias.)
Jos kyse olisi teinistä, jolle pipo on identitettikysymys, antaisin pitää kotona ja muualla sitten noudatetaan hyviä käytöstapoja.
Mulla riittäisi kyllä ymmärrystä sen ikäisille. Ajattelisin, että pääasia että syö ja kiva, jos osallistuu vielä keskusteluunkin. En alkaisi tehdä piposta mitään sotaa. Teini-ikä menee kyllä ohi.
Voiko joku kertoa, miksi lakki päässä syöminen on huonoa käytöstä? Siis jonkun järkevän perustelun, eikä vaan "No se nyt vaan on aina ollut niin"?
Vierailija kirjoitti:
Minkäänlainen päähine, huppu mukaan lukien, ei kuulu ruokapöytään! Mielestäni pitäisi koskea molempia sukupuolia! Vai mitä femakot!
Kyllä s.ovinisti!
Syön talvisessa ulkoilmatapahtumassa makkaran. Pakkasta 20 astetta. Saanko pitää pipon päässä?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa, miksi lakki päässä syöminen on huonoa käytöstä? Siis jonkun järkevän perustelun, eikä vaan "No se nyt vaan on aina ollut niin"?
Älä odota vastausta, enminäkään ole sitä vielä saanut vaikka olen jo yli 40. Itse en syö lakki päässä, mutta en näe siinä mitään ongelmaa jos lieri ei kopsi vierustovereiden päähän, hatusta putoa koristeita soppaan tjsp.
Jos jossain tilaisuudessa yksikin mummo syö hattu päässä, niin poikani voivat hyvin syödä lippis tai pipo päässään.
En ole ehdoton, ei se mulle mitään merkkaa.
4 teiniä
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Kyselen tätä jatkuvasti, vastaukseksi saan aina saman ympäripyöreän vastauksen: "koska se kuuluu hyviin käytöstapoihin!"
Miksi? Siihen ne perustelut sitten loppuukin.
Pidän epäkohteliaana, paitsi em. talvisissa ulkoilmatapahtumissa. Hattua en ole nähnyt edes mummojen enää käyttävän. Olen 38, lapsi 16.
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain tilaisuudessa yksikin mummo syö hattu päässä, niin poikani voivat hyvin syödä lippis tai pipo päässään.
Sitten täytyy sopia uusista ns. hyvistä käytöstavoista. Perinteisesti on ollut eri tapoja miehille ja naisille, mutta jos halutaan unisex tavat, pitää kyllä koko pakka pistää uusiksi.
Voisiko tuolle olla joku peruste, johon tämä "hyvä käytöstapa" perustuu?
Aikoinaanhan siinä meinattiin, että ollaan nöyriä jumalan edessä.. mutta sitten tuli naisten hattuihin hiusneulat kiinnittämään hattuja päässä, ettei naisten enää tarvinnutkaan riisua hattua pois, kun oli niin hankalaa. < Aika äkkiä se käytöstapa muuttui silloin käytännön mukaan. Nykyään ei ole enää kummastakaan perusteeksi, joten eikun lakit päähän ja syömään!
Eikös hattua tmv päähinettä pidetä ulkona? Ei meillä ainakaan syödä takki päällä tai hanskat kädessä, joten ei päässäkään ole mitään ruokapöydässä. Miksi se pitäisi olla?
En ole ehdoton. Mutta yritän toimia niin, etttä lapseni tulisivat tietoiseksi siitä, että milloin voi syödä huppu tai lakki päässä ja milloin se ei ole sovelaista; tai niin tehdessään saattaa antaa itsestään kuvan, ettei osaa käyttäytyä tilanteen edellyttämällä tavalla. - Ehdottomuus on vähän tylsää, jollei sitä voi perustella mitenkään.
Olen ehdoton, meillä sisällä ei ylipäätään pidetä hattua. Ei tytöt eikä pojat. Ikinä ei ole ollut mitään keskustelua aiheesta.
Tilanteesta riippuen olen tai en. Jos syödään yhdessä juhlavammin tilannetta tulee kunnioittaa käytäytymällä siten että huppua lakkia ei pidetä päässä. Jos taas syödään arkisesti en vaadi käyttäytymissääntöjen noudattamista.
Entä jos olen naisena etelän lomalla ja pyörinyt puoli päivää kaupungilla tai kylissä lippis/hattu päässä ja alkaa hiukoa. Menen sitten johonkin ravintolaan jotka usein ovat ihan ulkoilmassa (terassi/katettu terassi), niin kuuluuko minun ottaa se päähine pois vai voinko pitää sen päässäni? Tai onko eroa, jos on lierihattu, siisti lippis tai vanha kulahtanut lippis tai vaikkapa huivi?
Minkäänlainen päähine, huppu mukaan lukien, ei kuulu ruokapöytään! Mielestäni pitäisi koskea molempia sukupuolia! Vai mitä femakot!