Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttuneet kuukautiset ja hirveät henkiset PMS-oireet :(

Vierailija
11.12.2017 |

Epäilen hormonitoiminnassani tapahtuneet viime vuosina muutoksia. Ennen niin säännöllinen kuukautiskiertoni on muuttunut epäsäännöllisemmäksi, kivut ovat lisääntyneet ja muutenkin kaikki tuntuu erilaiselta kuin ennen. Fyysisiä muutoksia pahempia ovat kuitenkin ne henkisen puolen oireet PMS:n aikana: olen siihen aikaan NIIN vihainen kaikesta mahdollisesta, että pelottaa :( Kohtelen silloin miestäni huonosti. Pienikin erimielisyys paisuu isoksi riidaksi (minun puoleltani), ja uhkailen erolla. Se ei oikeastaan edes ole pelkkää uhkailua, koska noina hetkinä todella haluan erota. Ihan oikeasti.

Mies on toistaiseksi ollut ymmärtäväinen, vaikka tätä on kestänyt jo pari vuotta. Osaan pyytää anteeksi. Lapsia meillä ei ole. Mutta minusta tuntuu niin hirveältä tuo erolla uhkailu! Ei ole kyse siitäkään että PMS toisi esiin kätkettyjä tunteita, sillä en todellakaan halua erota, vaan rakastan syvästi. Muuten meillä ei ole ongelmia.

Olen hakenut apuakin ongelmaan, mutta lääkärissä sanottiin suoraan että tällaisia kuukautisten muutoksia ei kovin helpolla lähdetä tutkimaan. Pitäisi olla esim. yli vuoden kuukautiset kokonaan poissa, että tutkittaisiin. Verikokeet sain, niissä ei mitään poikkeuksellista. Yksityiselle en haluaisi mennä, sillä vaikka yhden käynnin voisin mielellään vielä maksaakin, tulisivat mahdolliset tutkimukset ja kokeet liian kalliiksi. Ja terveyskeskuslääkäri vakuutteli, että ei ole syytä huoleen...

Nyt siskot auttakaa, antakaa vertaistukea tai neuvoja tai mitä vaan. Olo on niin kauhea :(

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet tuloillaan?

Vierailija
2/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta lieventää hormoonioireita. Mieleen vain rauhoittavat. Apteekissa on lieviä rauhoittavia ilman reseptiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet tuloillaan?

Ikäni unohdinkin kertoa. Olen 29, joten toivottavasti ei ole kyse vaihdevuosista!

ap

Vierailija
4/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että käyt yksityisellä gynellä ja teetät ihan perustutkimukset kuten papa ja ultra. Jos suosittelevat kalliimpia tutkimuksia tai toimenpiteitä, pyydät lähetteen julkiselle sitten.

Vierailija
5/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että käyt yksityisellä gynellä ja teetät ihan perustutkimukset kuten papa ja ultra. Jos suosittelevat kalliimpia tutkimuksia tai toimenpiteitä, pyydät lähetteen julkiselle sitten.

Papa-koe on otettu pari vuotta sitten ja ultrakin kuparikierukan takia vuosi sitten... Ei löytynyt selitystä niistäkään :/

ap

Vierailija
6/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle HYVÄLLE gynelle mars ! 

Vierailija
7/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elintavoissasi tapahtunut mitään muutosta mikä voisi selittää tuota, oletko vaihtanut ruokavaliota tai ehkäisymenetelmää tms.?

Vierailija
8/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elintavoissasi tapahtunut mitään muutosta mikä voisi selittää tuota, oletko vaihtanut ruokavaliota tai ehkäisymenetelmää tms.?

Muutaman vuoden pohdinnan perusteella: ei, ei mitään muutoksia. Terveyskeskuslääkärikään ei osannut veikata mitään, sanoi vaan että joskus tällaista tapahtuu.

ap

Vierailija
9/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endo?

Vierailija
10/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko otettu verikoe hormonitasoista ja kilpirauhasen toiminnasta(vajaatoiminnassa noita oireita) ?

Vierailija
11/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet oireilevat myös noin ja faktaa on että joillekin nuorillekin naisille saattaa tulla aikaiset vaihtarit eli gynelle ja verikoe kannattaisi otattaa hormonitasoista. Joskus vaikeat pms-oireet vaativat masennuslääkityksen jos ei muut auta.

Vierailija
12/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko otettu verikoe hormonitasoista ja kilpirauhasen toiminnasta(vajaatoiminnassa noita oireita) ?

Perusverikokeet otettiin kun ilmaisin huoleni asiasta, ja kaikki oli hyvin...

Endometrioosia on suvussa, mutta en usko että minulla olisi (olisi varmaan näkynyt kierukkaa ultratessa?)

ap

Vierailija
13/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Endometrioosia on suvussa, mutta en usko että minulla olisi (olisi varmaan näkynyt kierukkaa ultratessa?)

ap

Oliko siis hormonitasoista toi verikoe vai tyyliin hemoglobiini ?

Vierailija
14/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole mitään ehkäisyä nyt?

Vierailija
15/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jonkin tapainen perusverenkuva muistaakseni? Lääkäri totesi, että otetaanpa nämä perusverikokeet kuitenkin ja lähetti kotiin tiedon että kaikki OK.

ap

Vierailija
16/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole mitään ehkäisyä nyt?

Kuparikierukka, joka pitäisi varmaan pian jo vaihtaa (ollut melkein 5 vuotta)

ap

Vierailija
17/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Olen 30v ja muutaman viimeisen vuoden aikana olo on muuttunut kamalaksi. Synnytyksen jälkeen homma karkasi käsistä. Olen suorastaan masentunut tiettyinä aikoina kuusta. Olen uneton, ahdistunut, vihainen hermostunut. Olen koittanut ruokavalion muutosta ja liikunnan lisäämistä. Toki ne muuten tekevät hyvän olon, mutta pms-oireisiin ne eivät auta. Sain myös keltarauhashormonia. Ei suurta apua.

Vierailija
18/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja oireita oli itselläkin (nyt on jo vaihdevuodet, joten oon hormonimyrskyisä ihan niiden takia). Mä en halunnut rauhoittavia, joten omegat, b&d-vitamiinit ja liikunta, niillä jotenkuten pysyin "normaalina". Toisilla hormonitoiminta on rajumpaa, mulle ei minkäänlainen hormoniehkäisy sopinut, raivoisuus/masennus paheni matalillakin pitoisuuksilla ihan pidättelemättömäksi. Voimia!

Vierailija
19/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jonkin tapainen perusverenkuva muistaakseni? Lääkäri totesi, että otetaanpa nämä perusverikokeet kuitenkin ja lähetti kotiin tiedon että kaikki OK.

ap[/quote

Perusverenkuva ei anna tietoa hormonitoiminnasta. Sinuna varaisin ajan yksityiselle gynelle jolla erityisosaamista esim.pms oireista.

Vierailija
20/20 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pms-oireet pahenevat kolmekymppisenä, mikä on sinällään ihan normaalia. Mutta joillain oireet ovat niin pahoja että tarvitsevat oikeasti lääkityksen.

Ymmärrän ettei yksityisen maksaminen huvittaisi, mutta sitä voi ajatella myös tältä kantilta: mitä jos voisit rahalla pelastaa mielenterveytesi ja parisuhteesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi