Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juuri nyt käynnissä Eduskunnan täysistunto, puhuvat työttömyydestä

Vierailija
11.12.2017 |

Yle Areenassa. Voi helkkari. https://areena.yle.fi/1-4303309

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin sellaisella työllistämiskonsultilla, jolta TE-keskus ostaa ostopalveluna neuvontaa työttömille, ja viisi käyntikertaani lienevät olleen aika tyyriitä. Ajattelin, että harjoitellaan esim. työhaastatteluja varten luontevaa esiintymistä tai pohditaan mahdollisia piilotyöpaikkoja kotikunnassani tms. Mutta ehei, 5 tunnin aikana hiottiin sanamuotoja cv:ssä, otettiin laadukkaampi kuva vanhan tilalle siihen cv:een ja opeteltiin kirjoittamaan te-palveluiden sivustolle hakusana.  Sanotaan vaikka, että olisin insinööri Espoosta, niin ihan tosissaan konsultti selitti, että voin hakea avoimia paikkoja kirjoittamalla hakukoneeseen "Espoo" tai "insinööri" -> tätä oli tullut kotona jo tehtyä jonkun aikaa ihan itsenäisesti... mutta sitä piti sitten opetella siinä konsultin silmien alla, että hän voi laittaa lausuntoonsa "asiakas osaa hakea avoimia työpaikkoja hakusanoilla". Cv:n sanamuodoilla kikkailu: jos mulla luki siellä vaikkapa "puhun saksaa ja espanjaa", niin konsultti mietti 10 min olisiko parempi sanoa "osaan saksaa ja espanjaa".

Tällaiset kurssitukset tietysti työllistävät kivan määrän konsultteja. Rahat tähän pelleilyyn kuitenkin otetaan sieltä veropussukasta ja mitään tämä ei tuota, niin kauan kuin tuottavaa työtä ei synny lisää.  

Vierailija
22/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassi ei oo nyt ihan ajantasalla. Sivutoiminen yrittäjä voi kyllä saada työttömyyskorvauksia. Mutta silti - keskustelu menee nyt ihan ohi aiheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku selasi tuolla tablettia ja virnuili. Ehkä lukee tätä palstaa? :)

Vierailija
24/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jokin aika sitten olin työhaluinen työtön, nyt en ole enää niinkään varma. Mitä on velkaa sellaiselle valtiolle, joka vie työttömiltä kaiken? 

Taitaa päättäjät saada päinvastaista kuin haluamansa, kun työttömät yhdessä tuumin päättävät, että kusetus riitti.

Vierailija
25/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassi:

Täällä on keskusteltu pakottamista. Mutta tässä on nyt kyse siitä, että ihmistä pakotetaan johonkin sellaiseen, mihin hänellä ei välttämättä ole edes mahdollisuutta. Ja se on tässä nyt se isoin ongelma.

Vierailija
26/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estäisi kääntämästä koko systeemiä päinvastaiseksi, eli työnantajia velvoitettaisiin tarjoamaan töitä? Työttömäthän ovat rekistereissä, joista heitä on helppo poimia. Liittyykö tähän joku maahanmuuttajien suojelujuttu vai mistä on kyse?

Vierailija
27/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassi jatkaa:

Täällä on viitattu Santeri Alkion ajatukseen siitä, että ihmistä pitää auttaa auttamaan itse itseään. Uskon, että kaikki ovat tästä samaa mieltä. En kuitenkaan usko, että Alkiokaan olisi pitänyt hyvänä sitä, että ihmistä rangaistaan jostain sellaisesta, mihin hän ei ole itse voinut vaikuttaa.

Vierailija
28/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yrittänyt saada TE-toimistosta palvelua, mutta minutkin on lykätty yksityiselle konsulttifirmalle. Ei kiitos! Ei paljon motivoi enää mennä töihin, kun verovaroja haaskataan tuollaiseen. Työkkäristä kaikki palvelut lakkautettu, sinne ei pääse enää henk.koht. käymään, eikä missään osata neuvoa ja kaikkia lausuntoja joutuu odottelemaan ties miten kauan. Itsekin myöntävät että ovat ihan ylityöllistettyjä kaiken tämän uuden byrokratian kanssa. Mikä järki?

Vierailija
29/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markus Lohi, Keskusta: ”Meillä on tilanne se, että Suomessa on ihan liikaa sellaisia työttömiä, jotka ovat passiivisina kotona, ja nyt tarvitaan keinoja rohkaista heitä itse hakemaan työtä. Ei voi olla niin, että työvoimaviranomaiset tulevat sitä työtä tuomaan sinne kotiin.” - Tosin myönsi kyllä myös, että esityksessä on ongelmia ja ministeritkin ne kyllä tietävät. No miksei ne ministerit ole tuolla siitä itse kertomassa, vaan lorvivat ties missä?

Lohi jatkaa vielä: "Useimmat varmasti oikeasti hakevat työtä. Mutta paljon kuulee näitä tarinoita työnantajilta ja yrittäjiltä, että tulee sellaisia työhakemuksia, jossa nämä hakijat eivät ole ollenkaan motivoituneita ottamaan vastaan kyseistä työtä, vaan ovat hakeneet vain siksi, että eivät saa karenssia.” - Ja tämä lakiesitys auttaa tähän asiaan MITEN? :D Eiköhän niitä turhia hakemuksia ala tulla entistäkin enemmän.

Tästä tulee uudistus josta työnantajat tulevat kiroamaan eduskunnan sen muodossa että työaika työn tekemiseen työpaikoilla vähenee kun työttämät yrittävät niitä piilotyöpaikkoja etsiä ja soittelevat sinne tänne työpaikan toivossa.

Tässä ei ole kyse työpaikkojen hakemisesta kun työpaikkoja on vain vähän ja hakijamäärä valtava 99 % jää aina rannalle joka haussa. Ja vaikka kuinka hakisit mutta et saa sitä työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä saa niin hakemiset ei auta vaan karenssia tulee. Järjetöntä. Kuka hyötyy kun työpaikoilla aikaa ja rerusseja alkaa mennä työhakijatulvan kyselyihin. Joutuuko puhelinlinjat sulkemaan ja mikä vaikutus silloin asiakkaisiin. Työtä ei kuitenkaan keksitä jos sitä ei ole tarjolla. Käsittämätöntä tällainen touhu. Voisikohan se Sipilä ihan perustella mikä järki heidän mielestään tässä on?

Vierailija
30/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä tosi jännä tilanne.

Yritykset kilvan irtisanoo väkeä, lakkauttaa toimintoja tai siirtää niitä Kiinaan.

Ja syyttävä sormi osoittaa kohti työttömiä 😫

Menisit töihin luuseri 😬

Pitäähän se syntipukki tälle kurjalle tilanteelle löytää.

Joo, työttömyys saadaan kyllä selätettyä kunhan vaan työttömät oppivat paremmin etsimään töitä. Niitä piilotyöpaikkoja.

Tai ainakin lätkäistään heille mahdottomat vaatimukset 😁

Suomi nousuun!

Hyvä Suomi!

Hakkaa päälle suomen poika!

Kollaa kestää go go!

Mulla on hetkittäin sellainen olo kuin eläisin Kafkan romaanissa.

Vierailija
31/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä tosi jännä tilanne.

Yritykset kilvan irtisanoo väkeä, lakkauttaa toimintoja tai siirtää niitä Kiinaan.

Ja syyttävä sormi osoittaa kohti työttömiä 😫

Menisit töihin luuseri 😬

Pitäähän se syntipukki tälle kurjalle tilanteelle löytää.

Joo, työttömyys saadaan kyllä selätettyä kunhan vaan työttömät oppivat paremmin etsimään töitä. Niitä piilotyöpaikkoja.

Tai ainakin lätkäistään heille mahdottomat vaatimukset 😁

Suomi nousuun!

Hyvä Suomi!

Hakkaa päälle suomen poika!

Kollaa kestää go go!

Mulla on hetkittäin sellainen olo kuin eläisin Kafkan romaanissa.

Samaan aikaan pörssifirmojen bossien palkat nousevat miljardeja, kun työttömiltä viedään pari miljoonaa. Hullun hommaa, mutta onneksi aina voi kostaa.

Vierailija
32/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassi:

Täällä on keskusteltu pakottamista. Mutta tässä on nyt kyse siitä, että ihmistä pakotetaan johonkin sellaiseen, mihin hänellä ei välttämättä ole edes mahdollisuutta. Ja se on tässä nyt se isoin ongelma.

Haha

Ihmisiä pakotetaan töihin joita ei ole.

Ihanaa.

Vierailija
33/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden Järvinen kysyi äsken, että miten kuitenkin hyväksymme erilaiset etuudet, optiot, eläke-etuudet yms, suurituloisille yritysjohtajille.

Vierailija
34/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken yksi edustaja sanoi, että ei ole nähnyt yhtä huonosti valmisteltua lakiesitystä koko sen 11 vuoden aikana, jonka hän on ollut kansanedustajana. Ilmeisesti mitään vaikutusarviointia ei ole tehty, ja kolme eri valiokuntaa on nähnyt esityksessä monenlaisia ongelmia. Perustuslakivaliokunta katsoi, että se rikkoo kansalaisten yhdenvertaisuutta. Ja että nyt silti olemme siinä tilanteessa, että laki on menossa hallituspuolueiden edustajien äänillä läpi.

Vierailija
35/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kyllä seurata noita kansanedustajia, mitä tuolla puuhaavat. Demarit ja Vasemmistoliitto tekevät muistiinpanoja tai kuuntelevat, Keskustalaiset ja kokkarit supisee keskenään tai räpää puhelimia.

Vierailija
36/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Kuka tuolla on nyt äänessä? Tuo vihreäsolmioinen vaaleatukkainen mies. Odotan kauhulla mitä suusta tulee... ainakin kommenttipuheenvuoroissa oli aika karua settiä.

Vierailija
37/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassi ei oo nyt ihan ajantasalla. Sivutoiminen yrittäjä voi kyllä saada työttömyyskorvauksia. Mutta silti - keskustelu menee nyt ihan ohi aiheen.

Paino sanalla VOI.

Voi olla myös että ei saa.

Se riippuu täysin siitä mitä te-henkilö sattuu kirjoittamaan lausuntoonsa.

Hauskinta siinä on se että etukäteen ei mistään saa tietää millainen päätös tulee olemaan.

Itse en tuosta syystä uskaltanut alkaa edestä kevytyrittäjäksi. Onneksi osuuskuntaan liittyminen onnistui siten että olen siellä työntekijän statuksella nollatuntisopimuksella.

Tässäkin saa kuitenkin olla tarkkana ettei vahingossa sano mitään mikä Te-toimistossa voitaisiin tulkita päätoimiseksi yrittäjyydeksi.

Vierailija
38/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Kontula sanoi hyvin, että kolmen kuukauden haastattelut ovat epäonnistuneet, koska ne eivät toimi ja ne vievät resursseja automaatioon pois sellaiselta toiminnalta, jolla oikeasti voitaisiin yksilöllisesti neuvoa ja auttaa sellaisia ihmisiä, jotka sitä tarvitsevat.

Vierailija
39/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miksei vanhoista laieista ja säännöistä vain korjata niitä huonoja. Esimerkiksi tuo aktiivisuus. Annettaisi vain oikeus opiskella ja tehdä vapaaehtoistyötä, niin ihmiset aktivoituisivat ihan itse. Nyt se on siis kielletty, huom. kielletty

Vierailija
40/83 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi salihan on ihan tyhjä! Mistä noille ihmisille maksetaan palkkaa? Ja miksi haluaa olla kansanedustaja, jos ei ole kiinnostunut osallistumaan edes noin tärkeän aiheen käsittelyyn?