Maksan ja hoidan aivan kaiken
Tiedän millaisia vastauksia täältä saa, mutta pakko silti avautua ja toivon että joku edes ymmärtää.
Olen asunut 13 vuotta jo omillani, ja olen aina tottunut hoitamaan omat asiani. Oli se sitten lampun vaihto tai vakuutuksien hoitaminen - en ole ikinä saanut/tarvinnut näihin apua.
Mies on taas täysin erimaata. Asui pitkään äidin luona, ja siitä suoraan kontrolloivan tyttöystävän luokse, eikä hänen ole ikinä tarvinnut tehdä mitään oma-aloitteisesti. Tiedostin tämän, kun tapailimme, mutta uskoin, että mies on valmis oppimaan ja ryhtymään ottamaan vastuuta.
MUTTA. Vastuunottaminen on luokkaa "joo mä hoidan sen kotivakuutuksen". Nyt on mennyt 6kk eikä ole hoitanut. Minä sen tein siis. Ainoa asia mikä tähän auttaa on se että PAKOTAN miehen menemään koneelle ns. teen hänen puolestaan, eli näytän miten etsitään vakuutusyhtiötä ja miten kilpailutetaan jne. Eli periaatteessa MINÄ teen.
Laskuja ei maksa ikinä ajallaan. Odottaa että ne kävelisivät itse nettipankkiin, ilman että tililtä lähtee rahaa.
Siivotan vain silloin, jos minä erikseen "pakotan".
Autossa on palanut eräs tärkeä varoitusvalo kuukauden, mutta se lähtee pois VAIN jos minä sen ajan huoltoon..
Lamppua ei vaihtanut IKINÄ. Odotin ja odotin, meni vuosi ja lopulta vaihdoin sen.
ja nämä ovat vain muutamia esimerkkejä.. Olen vain niin väsynyt tekemään ja hoitamaan kaiken yksin. Jos haluan että mies tekee, menee silti energiani siihen, että opastan, näytän ja "koulutan" miestä. En ymmärrä miten joku voi olla niin uskomattoman saamaton ja ajattelematon?
Yritän olla tekemättä mitään - pesemättä pyykkiä, siivoamatta.. jne, mutta se vain tarkoittaa sitä ettei ne ikinä hoidu.
En tiedä mitä tehdä. Olen aikaisemmin seurustellut hyvin aktiivisten ja osaavien ihmisten kanssa. En halua erota. Ainakaan vielä. Se ei ole se ensimmäinen ratkaisu tähän. Muuten niin hyvä suhde ja kaikki menisi hyvin, jos minä hoitaisin asiat yksinäni..Mutta en halua / jaksa.
Neuvoja?
Kommentit (23)
Kaikki erilleen. Oma kämppä, omat laskut, omat rahat.
Ihminen ei ota vastuuta ennen kuin on pakko. Mies oppii vain, jos asuu yksin.
Joo, siis tuollainen äidinpoika ei opi ikinä ellei häntä laiteta hommiin yksin. Eli omat kämpät ja jatkatte muuten seurustelua. Ei tuollainen ihminen tule parisuhteessa muuttumaan, se on varmaa. Vain siperia hänet opettaa ja siihen tarvitaan tilanne, jossa hän joutuu huolehtimaan KAIKISTA arjen toiminnoista vain ja ainoastaan itse.
Toinen vaihtoehto on erota ja kolmas, että jaktat hyysäämistä hamaan tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä olen monta kertaa sanonut miehelle, että olisi ollut hyvä jos olisi asunut yksin ennen minun kanssa yhteenmuuttoa.
ja tätä mieltä olen myös edelleen..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis tuollainen äidinpoika ei opi ikinä ellei häntä laiteta hommiin yksin. Eli omat kämpät ja jatkatte muuten seurustelua. Ei tuollainen ihminen tule parisuhteessa muuttumaan, se on varmaa. Vain siperia hänet opettaa ja siihen tarvitaan tilanne, jossa hän joutuu huolehtimaan KAIKISTA arjen toiminnoista vain ja ainoastaan itse.
Toinen vaihtoehto on erota ja kolmas, että jaktat hyysäämistä hamaan tappiin.
Niin se varmaan pitää oikeasti tehdä... Voi apua. :(
Odotin, että mies oppisi kanssani, ja ottaisi vastuuta, kun annan sitä.. Mutta olen huomannut että tämä vain pahenee ajankanssa. Roskia ei viedä, kaupassa ei käydä, talvirenkaita ei vaihdeta ellen SANO! Kuka jaksaa sellaista? Ei kukaan..
AP
Niin tuttua, lapsuudenkotoa opittua, oikeammin oppimattomuutta. Raivosin lopulta muutamia kertoja kunnolla, ei auttanut. Sitten riitti ja halusin erota. Kummasti alkoi mies aikuistua ja ottamaan vastuuta, ihan taianomaisesti, osasikin yllättäen vaikka mitä. Ei erottu.
Sun pitää itse päättää haluatko sä olla sen äiti vai et.Se löytää kyllä itselleen uuden äitihahmon, ei opettele itse kuin hengenhädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä olen monta kertaa sanonut miehelle, että olisi ollut hyvä jos olisi asunut yksin ennen minun kanssa yhteenmuuttoa.
ja tätä mieltä olen myös edelleen..
Ap
Auts. Muuta pois, ei se muuten opi. Etkä sitten passaa sitä vaikka se tulis ovelle vinkumaan että kuolee nälkään. Onhan sillä se äiti...
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua, lapsuudenkotoa opittua, oikeammin oppimattomuutta. Raivosin lopulta muutamia kertoja kunnolla, ei auttanut. Sitten riitti ja halusin erota. Kummasti alkoi mies aikuistua ja ottamaan vastuuta, ihan taianomaisesti, osasikin yllättäen vaikka mitä. Ei erottu.
Jep. Miehen äiti edelleen yrittää auttaa/neuvoa miestä. Kyselee multa, että "miten herätä miehen aamulla töihin" tai jne. Eli täysin johtuu tuosta paapomisesta.
Kai se pitää puhua tai erota tai jotain.
Haluaisin vain, että musta pidettäis huolta myös...
Ap
En ymmärrä tätä, että nainen mahdollistaa miehen vapaamatkustuksen ja sitten valittaa, kun se ei tee mitään. Miehen pyykkejä ei tarvitse pestä, miehelle ei tarvitse laittaa ruokaa, miehen puhelinlaskua ei tarvitse maksaa jne. Jos auton varoitusvalo palaa, niin nainen voi varata ajan huoltamolle, hoitaa asian ja pitää auton molemmat avaimet itsellään, kunnes mies maksaa puolet huoltokuluista.
Kyllä mies oppii, kun sen elämästä tekee tarpeeksi kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä, että nainen mahdollistaa miehen vapaamatkustuksen ja sitten valittaa, kun se ei tee mitään. Miehen pyykkejä ei tarvitse pestä, miehelle ei tarvitse laittaa ruokaa, miehen puhelinlaskua ei tarvitse maksaa jne. Jos auton varoitusvalo palaa, niin nainen voi varata ajan huoltamolle, hoitaa asian ja pitää auton molemmat avaimet itsellään, kunnes mies maksaa puolet huoltokuluista.
En mä tee mitään miehen puolesta, siinä se. Totta kai osaan viedä auton huoltoon ja aina sen vienkin ja mies maksaa puolet. Mutta olisi se kiva, jos se toinen käyttäjä sitä osaisi myös hoitaa. En kokkaa miehelle, ja osaa se ruokaa laittaa kyllä ihan itse (onneksi), en maksa mitään miehen laskuja, mutta on meillä yhteisiä - auto, asunto jne. vakuutukset. Jos mies ei näitä hoida - joudun minäkin pulaan. Mies siis kyllä ne hoitaa - monen muistutuksen jälkeen. Jostain syystä yllättyy kun joka kk laskut pitäisi maksaa.
Eli en päästä helpolla, mutta se vie niin paljon energiaa, kun toista pitää kokoajan rangaista ja neuvoja. Onko se hyvä parisuhde? EI.
Ap
Näen sen niin silmissäni, kun mies hakeutuu sohvalle lämpimään "äitinsä" viereen ja ottaa tissin suuhun ja nukahtaa siihen viekkuun. Miten söpöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tee mitään miehen puolesta, siinä se. Totta kai osaan viedä auton huoltoon ja aina sen vienkin ja mies maksaa puolet. Mutta olisi se kiva, jos se toinen käyttäjä sitä osaisi myös hoitaa. En kokkaa miehelle, ja osaa se ruokaa laittaa kyllä ihan itse (onneksi), en maksa mitään miehen laskuja, mutta on meillä yhteisiä - auto, asunto jne. vakuutukset. Jos mies ei näitä hoida - joudun minäkin pulaan. Mies siis kyllä ne hoitaa - monen muistutuksen jälkeen. Jostain syystä yllättyy kun joka kk laskut pitäisi maksaa.
Eli en päästä helpolla, mutta se vie niin paljon energiaa, kun toista pitää kokoajan rangaista ja neuvoja. Onko se hyvä parisuhde? EI.
Ap
Yhteisiä laskuja? Joita ei jostain kummallisesta syystä voi laittaa automaattisesti maksuun? Ainakin minulla sekä lainanlyhennys ja korko että vastike menevät kätevästi suoraa tililtä ilman muistamista. Onkohan teillä muutenkin vähän vanhanaikainen tapa hoitaa asioita?
Itse olet miehesi valinnut. Jos et ole tyytyväinen , palauta äidilleen.
Miksi haluat olla hänen kanssaan? Missä asioissa hän sitten välittää sinusta, jos ei yhteisten asioiden hoidossa?
Miksi olet ottanut tuollaisen peräkammari pojan? Vaihtoon, oikeitakin miehiä on.
Miksi ette vain muuta erilleen? Ei ole mikään pakko asua yhdessä, vaikka seurustelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yhteisiä laskuja? Joita ei jostain kummallisesta syystä voi laittaa automaattisesti maksuun? Ainakin minulla sekä lainanlyhennys ja korko että vastike menevät kätevästi suoraa tililtä ilman muistamista. Onkohan teillä muutenkin vähän vanhanaikainen tapa hoitaa asioita?
Kyllä, ne menee automaattisesti, kun minä laitan ne menemään automaattisesti :) Ei meillä ole yhteistä tiliä. Minun tililtä menee oma osuus ja mies maksaa kun maksaa.. En minä mene häntä tässä aiassa neuvomaan.
Miten sinä onnistut asua yhdessä ilman yhteisiä laskuja? Tietenkin vakuutuksen on minun nimellä, koska mies ei edes tiedä mitä vakuutuksia tarvitaan asumisessa. Olimme ilman kotivakutuusta 6kk, kun yritin odottaa että mies sen hoitaisi ilman minun puuttumista. Ei hoitanut.
Miten tekisit tämän nykyaikaisesti, niin ettet holhoa miestä? Edeleenkin MINUN energiat menee siihen, kun näytän ja neuvon miehelle miten lasku laitetaan suoramaksuun. Ei nimittäin tee sitä oma-aloitteisesti :)
AP
Jotkut miehistä eivät vain ikinä kasva. Itse joudun myös huomauttelemaan samoista asioista montakin kertaa. Mies tosin on joskus hoksannut että koti ei tunnu kodilta jos ei itsekin osallistu ja toki osallistuu, mutta edelleen on joukko asioita, joista täytyy sanoa. Kun puuttuu se "tilannesilmä" että mikrouuni on paskanen tai jääkaappia pitäisi siivota tai ettei suihkunnurkkaan jätetä lattiapyyhettä märäksi kasaksi (alkaa haista).
Puhu ja kysy millainen asunto olisi, jos sinä et siivoaisi. Vaadi että kohtelee sinua kuin kuningatarta siinä mielessä että osallistuu ja hoitaa oman tonttinsa. Nimittele prinssiksi, jota palvellaan ja hyysätään koko ajan. Huomaako, tajuaako, menisikö "arvon prinssille" jotain jakeluun kun vähän prinssiteltäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä, ne menee automaattisesti, kun minä laitan ne menemään automaattisesti :) Ei meillä ole yhteistä tiliä. Minun tililtä menee oma osuus ja mies maksaa kun maksaa.. En minä mene häntä tässä aiassa neuvomaan.
Miten sinä onnistut asua yhdessä ilman yhteisiä laskuja? Tietenkin vakuutuksen on minun nimellä, koska mies ei edes tiedä mitä vakuutuksia tarvitaan asumisessa. Olimme ilman kotivakutuusta 6kk, kun yritin odottaa että mies sen hoitaisi ilman minun puuttumista. Ei hoitanut.
Miten tekisit tämän nykyaikaisesti, niin ettet holhoa miestä? Edeleenkin MINUN energiat menee siihen, kun näytän ja neuvon miehelle miten lasku laitetaan suoramaksuun. Ei nimittäin tee sitä oma-aloitteisesti :)
AP
Holhouksen lopettamiseksi ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa holhoaminen. Se että mies ei tee mitään ei ole sinun vastuullasi. Sinun vastuullasi on se miten kauan jaksat holhota ja/tai katsella miestä joka ei osallistu.
Toista ihmistä ei pysty muuttamaan, joten mitä vaihtoehtoja sinulla on? Itse en äkkiseltään keksi kuin tilanteen hyväksymisen tai eroamisen/erilleen muuttamisen.