Maksan ja hoidan aivan kaiken
Tiedän millaisia vastauksia täältä saa, mutta pakko silti avautua ja toivon että joku edes ymmärtää.
Olen asunut 13 vuotta jo omillani, ja olen aina tottunut hoitamaan omat asiani. Oli se sitten lampun vaihto tai vakuutuksien hoitaminen - en ole ikinä saanut/tarvinnut näihin apua.
Mies on taas täysin erimaata. Asui pitkään äidin luona, ja siitä suoraan kontrolloivan tyttöystävän luokse, eikä hänen ole ikinä tarvinnut tehdä mitään oma-aloitteisesti. Tiedostin tämän, kun tapailimme, mutta uskoin, että mies on valmis oppimaan ja ryhtymään ottamaan vastuuta.
MUTTA. Vastuunottaminen on luokkaa "joo mä hoidan sen kotivakuutuksen". Nyt on mennyt 6kk eikä ole hoitanut. Minä sen tein siis. Ainoa asia mikä tähän auttaa on se että PAKOTAN miehen menemään koneelle ns. teen hänen puolestaan, eli näytän miten etsitään vakuutusyhtiötä ja miten kilpailutetaan jne. Eli periaatteessa MINÄ teen.
Laskuja ei maksa ikinä ajallaan. Odottaa että ne kävelisivät itse nettipankkiin, ilman että tililtä lähtee rahaa.
Siivotan vain silloin, jos minä erikseen "pakotan".
Autossa on palanut eräs tärkeä varoitusvalo kuukauden, mutta se lähtee pois VAIN jos minä sen ajan huoltoon..
Lamppua ei vaihtanut IKINÄ. Odotin ja odotin, meni vuosi ja lopulta vaihdoin sen.
ja nämä ovat vain muutamia esimerkkejä.. Olen vain niin väsynyt tekemään ja hoitamaan kaiken yksin. Jos haluan että mies tekee, menee silti energiani siihen, että opastan, näytän ja "koulutan" miestä. En ymmärrä miten joku voi olla niin uskomattoman saamaton ja ajattelematon?
Yritän olla tekemättä mitään - pesemättä pyykkiä, siivoamatta.. jne, mutta se vain tarkoittaa sitä ettei ne ikinä hoidu.
En tiedä mitä tehdä. Olen aikaisemmin seurustellut hyvin aktiivisten ja osaavien ihmisten kanssa. En halua erota. Ainakaan vielä. Se ei ole se ensimmäinen ratkaisu tähän. Muuten niin hyvä suhde ja kaikki menisi hyvin, jos minä hoitaisin asiat yksinäni..Mutta en halua / jaksa.
Neuvoja?
Kommentit (23)
Oletteko keskustelleet asiasta? Ennen kuin kukaan uhkailee poismuutoilla tai eroilla, kannattaa avata suu reippaasti ja kertoa toiselle, mikä itseään vaivaa.
Ei sillä tavalla, että nainen olettaa, että mies kasvaa parisuhteessa aikuiseksi ja sitten valittaa selän takana, kun niin ei käynytkään.
Eikä myöskään sillä tavalla, että nainen nalkuttaa jokaisesta hoitamattomasta asiasta.
Vaan sillä tavalla, että kaksi aikuista ihmistä istuu alas puhumaan suhteestaan ja elämästään.
Voit tehdä laskelman: vuotuiset vakuutukset, asumiskulut, auton kulut, Jaat luvulla 10. Vaikka kuukausia on 12 ... joustovaraksi. Näin saadun summan jaat vielä kahdella. Laitatte molemmat taloustilille suoramaksuun x euroa / kk tilille y. Sinä maksat sieltä kaikki. Vuoden 2018 lopussa, jos tili on miinuksella (kaivat omasta sukanvarresta) laitat 50 % -laskun miehelle. Jos plussalla jää joustovaraksi, jos kovasti plussalla voitte ottaa bonukset ulos tai pienentää seuraavan vuoden suummaa tai lähdette parisuhdelomalle.
Kuinka hoidatte jääkaapin täytön ja kaupassa käynnin ? Mies voisi hoitaa ne, ja laskuttaa sinua 50 % esim. 2vkon välein. Kun sinä maksuliikenteen, auton asiat ja lamppujen vaihdon. Pyykit ?
Minä valitsin sen, että hoidan itse. Paljon helpompaa näin. Ja minusta on ihan mukavaa hoidella tuollaisia juoksevia asioita, laskujen maksuja ja vakuutuksia. Noin 15 vuoden ajan tein miehen veroilmoituksenkin. Nyt kolme kertaa hän on tehnyt sen itse, ensimmäiset kaksi kertaa olivat ankaraa kiroilua. Hän on myös viime vuosina opetellut käyttämään pankkitunnuksia, mutta minä hoidan edelleen juoksevan maksuliikenteen.
Jotain asioita on, joita en yksinkertaisesti pysty hoitamaan miehen puolesta ja hän hoitaa ne itse. Ihan avuton siis ei kuitenkaan ole, mutta en itse kestäisi sitä stressiä jos saisi jatkuvasti jännätä, maksaako mies maksut ajallaan. Seurusteluaikana kun järjestelin hänen papereitaan, löysin järkytyksekseni useita maksumuistutuksia. Kun otin laskut hoitaakseni, niitä ei ole enää ilmaantunut.
Mies kuitenkin kokkaa ja kyllä myös tuollaiset lampunvaihdot häneltä sujuvat. Minä käytän auton huollossa, katsastuksessa ja renkaanvaihdossa, kun minulla on paremmin aikaa. Kannattaa miettiä se työnjako sellaiseksi, että kumpikin tekee ne itselleen mieluisat ja helposti sujuvat hommat. Ja sitten ne hommat, joista kumpikaan ei tykkää (esim. siivous) yritetään parhaan mukaan tehdä yhdessä.