Ei onnistu kuolinsiivous eikä konmari.
Huhuhh miten voi olla vaikeaa saada talo kuntoon.
Olen innostunut konmarista, kuolinsiivouksesta jne, mutta eipä riitä pelkkä innostus vaan jotain olisi tehtävä.
Olen ollut vähän masentunut pitemmän aikaa ja paino nousee eli nytkin sohvalla suunnittelen sitä siivousta.
Kaapit on siistiä, mutta ongelma on perheen ympäri taloa lojuvat tavarat joita on hirveä määrä.
Mistä pirusta löytäisi sen motivaation tähän kaaoksen taltuttamiseen?
Alkaa näky olla himohamstraajan tasoa kotona vaikka olen ostamisen lopettanut pari vuotta sitten jo.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sekä minua että miestä kun teimme laskelmat ajasta ja tavaroiden säilömiseen tarvittavan neliömäärän hinnasta.
Mun tuntipalkkani on 25 e/h ja miehen 14 e/h. Meidän kodin neliöhinta on 2000 e. Normaaliin viikkosiivoukseen ilman tavaroiden järjestelyä meillä menee aikaa 2 h. Näitä käytimme laskelmien pohjana.
Laskimme, että jos siivoukseen menee viikossa kaksi tuntia enemmän aikaa, koska tavaroita pitää järjestellä ja siivota pinnoilta pois, niin järjestely maksaa meille 39 e viikossa eli 2028 e vuodessa. Tuon järjestelyyn käytetyn ajan nimittäin voisimme olla myös töissä ja saada siitä rahaa sen sijaan että teemme kotona työtä, jota ei tarvitsisi tehdä jos kotona olisi vähemmän tavaroita ja niille paremmat säilytystilat.
Laskimme, että meillä on yhden huoneen verran turhaa tavaraa koottuna varastoihin, huoneisiin, autotalliin jne. Noin 12 neliön huoneeseen mahtuu ainakin 100 banaanilaatikollista tavaraa ja tuon 12 neliön hinta on 24 000 euroa. Voisimme siis asua 12 neliötä pienemmässä asunnossa kun karsisimme tuon 100 banaanilaatikollista tavaraa pois tästä kodista.
Tämä laskelma oli aika pysäyttävä.
Seuraavan vuoden aikana tapahtui seuraavaa: Siivosimme eka autotallin päädyn ja lajittelimme tavarat roskiin, säilöön, kirppikselle kasoihin. Roskat vietiin taloyhtiön roskikseen tai kerran kuukaudessa kaatopaikalle. Kun autotallin pääty siistiytyi hankimme sinne banaanilaatikoita. Pidimme kirjaa siitä mitä laitamme pois eli roskiin vietävät tavarat kirjattiin kauppakassimitalla. Banaanilaatikoihin pakattiin huone kerrallaan kirpputoritavarat. Aloitimme projektin keväällä ja heinäkuussa kesälomien aikaan roskiin oli lähtenyt jo 15 kauppakassillista tavaraa, kirpputorilaatikoita oli valmiina 20 ja vasta autotalli, varasto ja keittiö läpikäyty. Joulun jälkeen saatiin homma valmiiksi ja kodista lähti yhteensä 67 banaanilaatikollista tavaraa, 20 kassillista roskaa ja viisi huonekalua (3 lipastoa, yksi naulakko, tuoli ja varastokaluste). Koska laskettiin, että meidän on hyödyllisempää käydä töissä kuin myydä tuota kirpputoritavaraa, niin annettiin se naapurin teinitytölle työksi. Hän haki meidän autotallista laatikon kerrallaan (jokaisessa oli lappu mitä sisältää), hinnoitteli ja myi läheisellä kirpputorilla kolmen kuukauden aikana. Sai pitää rahoista 50 prosenttia. Me saimme 1000 euroa ja hän tietysti myös. Me ostimme tuolla 1000 eurolla autotalliin ja varastoon kunnon säilytysjärjestelmän eli nyt on talvirenkaille, pyörille, harrastusvälineille, talvivaatteille, kausitavaroille ja kierrätystavaroille kaikille hyvät ja juuri oikeanlaiset säilytystilat.
Kotona on nyt väljempää, siivoaminen helpompaa ja sekä minulla että miehellä päätös pitää tilanne tällaisena.
Tämä. Päädyin samaan, mutta en osannut laskea sitä noin hienosti.
Mies on hamsteri, sodanjälkeisen sukupolven kasvattama. Mitään ei saa hävittää.
Päättelin tavaramäärästä, että meillä on käytännössä yksi huone olemassa vain romuille. Jos huone on 10 m2, ja neliöhinta vaikka 2500 e, niin meilläkin on maksettu 25 000 siitä että ne 60-luvun koulukäsityöt, lehtien vuosikerrat ja parittomat kupit saa asua meillä.Meillä on jo ero tullut, minä olen tehnyt jo tuon saman siivouksen, ja netonnut tähän mennessä noin 500 euroa, ja mies maksaa omalla tahollaan 200 e/kk varastotilasta, jossa säilyttää omia romujaan. Hintaa niillekin tulee.
Mekin järkeilimme, että nyt vuodessa voimme tehdä töitä molemmat viikossa tunnin enemmän ja koota varakassaan 1000 euroa enemmän vuodessa ja sitten jos jotain niistä tavaroista mitä myimme kirpputorilla tarvittaisiinkin (vaikka se toinen kahvinkeitin tai silityslauta) niin olisi kyllä varaa ostaa.
Vierashuoneeseen tuli niin paljon tilaa, että sinne sai sisustettua etätyönurkkauksen. Ennen tein etätöitä ruokasalin pöydällä, mutta oli inhottavaa että työt olivat vapaallakin näkyvissä. Nyt ei näy, koska vierashuoneen oven saa kiinni työpäivän jälkeen.
Mä en tajua, miksi kirpparilla myymättä jääneet asiat pitää aina viedä "kierrätykseen", eli ilmeisesti kierrätyskeskukseen tms.
Ei nekään halua sitä kellekään kelpaamatonta rojua, ja jätteenpolttolaitokselle se sieltäkin menee suurella prosentilla. Parempi nakata itse roskiin, säästyy aikaa, vaivaa ja kuljetuskustannuksia, luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miksi kirpparilla myymättä jääneet asiat pitää aina viedä "kierrätykseen", eli ilmeisesti kierrätyskeskukseen tms.
Ei nekään halua sitä kellekään kelpaamatonta rojua, ja jätteenpolttolaitokselle se sieltäkin menee suurella prosentilla. Parempi nakata itse roskiin, säästyy aikaa, vaivaa ja kuljetuskustannuksia, luonto kiittää.
Jos on ehjä ja siisti tavara, niin ilman muuta voi viedä kierrätykseen josta sen löytää joku joka ei olekaan juuri sillä viikolla käynyt siellä kirpparilla kuin missä myit sitä.
Olen usein pitänyt pöytää ja joku tavara ollut useammankin kerran myynnissä eikä ole mennyt, niin yleensä kuitenkin menee kunhan usein tarjoaa oikealla hinnalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ehjä ja siisti tavara, niin ilman muuta voi viedä kierrätykseen josta sen löytää joku joka ei olekaan juuri sillä viikolla käynyt siellä kirpparilla kuin missä myit sitä.
Olen usein pitänyt pöytää ja joku tavara ollut useammankin kerran myynnissä eikä ole mennyt, niin yleensä kuitenkin menee kunhan usein tarjoaa oikealla hinnalla
Kirpparia harrastellen on hyvä toimia näin. Mutta jos tarkoitus päästä kamasta eroon, niin parempi viedä koko satsi sinne kierrätykseen. Suhteellisen turhaa ensin ahneesti koittaa saada kaikki irtoavat roposet pois ja sitten leikkiä hyväntekijää kippaamalla jäänteet "kierrätykseen" (= mutkan kautta polttolaitokselle).
Selkeästi roskan kerääminen ensimmäisenä vaiheena. Sitten keräilet laatikoihin ja jätesäkkeihin jokaisen omat tavarat ja siirrät omiin huoneisiin läpikäytäviksi. Aikuiset ja isot lapset käyvät läpi omat tavaransa ja mieluusti myös omat kaappinsa, hankitte sen jälkeen tarvittaessa laatikoita ja muuta. Pieniä lapsia autat tietysti heidän urakassaan. Ne myymättömät kirppiskamat, onko niiden uudelleen lajittelu ja myynnin yrittäminen niistä saadun rahan arvoista? Pöytämaksun kanssa tulos voi olla plusmiinusnolla. Jos haluat myydä ne, lajittele mahdollisimman selkeisiin isoihin setteihin (tyyliin lastenvaatteita koko 120-130cm) ja myy vaikka fb-kirppiksellä koko setti könttähinnalla. Lahjoita ne mitkä eivät mene kaupaksi. Kaikkien tavaroiden läpi käyminen on iso urakka jasiksi hyvä tehdä vähän kerrallaan. Itse suosittelen mieluummin huone kerrallaan -metodia kuin konmaria ja muita trendijuttuja. Ihan jo pelkkä kaappien ja laatikoiden järjestäminen tuo lisätilaa, vaikka poisheitettävää ei niin kertyisikään.
Voi että, kuulostaa tutulle. Täällä sohvalla tätä luen (lasten päikkäriaika) ja koitan motivoitua.
Tavaraa on liikaa ja järjestystä ei ole. Aloittaminen on järisyttävän hankalaa. Kaikki nurkat vaatisi yhtäaikaista aloittamista.
Joku kommentoikin sitä, että tee juuri nyt jo jotakin. Kiitos tästä.
Ap täällä taas tuskailee.
Parit lenkkarit sentään lähti roskiin tänään ja siinä se nyt tämän päivän raivaus taisi olla, mutta nyt lähden sentään imuroimaan ja lattiat pesemään. Vessa ja keittiö pitää myös putsata eli menee taas voimat perussiivoukseen eikä helpota tavarakaaosta.
Vierailija kirjoitti:
Parit lenkkarit sentään lähti roskiin tänään ja siinä se nyt tämän päivän raivaus taisi olla, mutta nyt lähden sentään imuroimaan ja lattiat pesemään. Vessa ja keittiö pitää myös putsata eli menee taas voimat perussiivoukseen eikä helpota tavarakaaosta.
Onko sinun pakko tehdä kaikki yksin? Jos perheessäsi on muita sotkijoita, on myös siivoojia. Tietysti jos on ihan pieniä lapsia, tilanne on hankalampi, mutta onhan silti lasten toinen vanhempi myös vastuussa kodin siisteydestä. Aloittakaa siitä, että jokainen kerää omat tavaransa pois yhteisistä tiloista. Jo se että tavarat saa oikeaan huoneeseen auttaa paljon. Siitä sitten vaan urakka kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parit lenkkarit sentään lähti roskiin tänään ja siinä se nyt tämän päivän raivaus taisi olla, mutta nyt lähden sentään imuroimaan ja lattiat pesemään. Vessa ja keittiö pitää myös putsata eli menee taas voimat perussiivoukseen eikä helpota tavarakaaosta.Onko sinun pakko tehdä kaikki yksin? Jos perheessäsi on muita sotkijoita, on myös siivoojia. Tietysti jos on ihan pieniä lapsia, tilanne on hankalampi, mutta onhan silti lasten toinen vanhempi myös vastuussa kodin siisteydestä. Aloittakaa siitä, että jokainen kerää omat tavaransa pois yhteisistä tiloista. Jo se että tavarat saa oikeaan huoneeseen auttaa paljon. Siitä sitten vaan urakka kerrallaan.
Hyvä kysymys ja nykyään olen joutunut itse hoitamaan kotona kaiken.
Lapset isoja ja harrastukset vie vapaa-ajan ihan täysin ja miehellä oma työ vaativa sekä nyt terveys huonossa jamassa.
Ennen joulua saadaan kyllä aikaa yhdessä siivoamiseen.
Tämä. Päädyin samaan, mutta en osannut laskea sitä noin hienosti.
Mies on hamsteri, sodanjälkeisen sukupolven kasvattama. Mitään ei saa hävittää.
Päättelin tavaramäärästä, että meillä on käytännössä yksi huone olemassa vain romuille. Jos huone on 10 m2, ja neliöhinta vaikka 2500 e, niin meilläkin on maksettu 25 000 siitä että ne 60-luvun koulukäsityöt, lehtien vuosikerrat ja parittomat kupit saa asua meillä.
Meillä on jo ero tullut, minä olen tehnyt jo tuon saman siivouksen, ja netonnut tähän mennessä noin 500 euroa, ja mies maksaa omalla tahollaan 200 e/kk varastotilasta, jossa säilyttää omia romujaan. Hintaa niillekin tulee.