Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei onnistu kuolinsiivous eikä konmari.

Lumppuliisa
11.12.2017 |

Huhuhh miten voi olla vaikeaa saada talo kuntoon.
Olen innostunut konmarista, kuolinsiivouksesta jne, mutta eipä riitä pelkkä innostus vaan jotain olisi tehtävä.
Olen ollut vähän masentunut pitemmän aikaa ja paino nousee eli nytkin sohvalla suunnittelen sitä siivousta.
Kaapit on siistiä, mutta ongelma on perheen ympäri taloa lojuvat tavarat joita on hirveä määrä.
Mistä pirusta löytäisi sen motivaation tähän kaaoksen taltuttamiseen?
Alkaa näky olla himohamstraajan tasoa kotona vaikka olen ostamisen lopettanut pari vuotta sitten jo.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinsiivous :D Seuraavaksi pitää varmaan kaivaa ittelleen kuoppa ja mennä sinne makaamaan kun alkaa tuntua huonolta.

Vierailija
2/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ennen joulua aloita, et kerkiä kahdessa viikossa jouluhommien lisäksi, jos lapsiakin on. Keskity raivaamaan nurkat jouluksi viemällä romppeet piiloon, koristele koti ja nauti joulusta. Tammikuussa sitten aloita varsinainen raivaus. Masennuksen hoito on tietysti ensisijaista, että pystyy mihinkään muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ennen joulua aloita, et kerkiä kahdessa viikossa jouluhommien lisäksi, jos lapsiakin on. Keskity raivaamaan nurkat jouluksi viemällä romppeet piiloon, koristele koti ja nauti joulusta. Tammikuussa sitten aloita varsinainen raivaus. Masennuksen hoito on tietysti ensisijaista, että pystyy mihinkään muuhun.

Muuten kivat vinkit, mutta olen vuosia siivonnut juuri rojut piiloon metodilla ja siitä kaaos johtuukin osittain eli kyllä tämä tavara pitää saada osittain pihalle keinolla millä hyvänsä.

En ole ymmärtääkseni oikeasti masentunut vaan ihan jotenkin jämähtänyt sohvalle.

Totta tuo ettei joulunaikaan kannattaisi alkaa liikaa suunnitella, mutta toisaalta olisi ehkä iloisempi joulumieli ettei piilottelisi tavaroita.

Vierailija
4/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai muut perheenjäsenet tekevät osansa?

Minä en saa mitään järjestystä aikaiseksi muuten kuin oman äitini avulla niin, että teemme yhdessä. Maksan takaisin olemalla mukana vuorostani hänellä, esim. ikkunoita pesemässä tai autollisena kaupoissa ja asioilla käyttämällä.

T. keski-ikäinen add-nainen

Vierailija
5/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et sinä voi oikein muiden tavaroita alkaa heitellä roskiin. Omiasi voit, mutta tuossahan sinä juuri sanoit lattioilla lojuvien kamojen kuuluvan muille perheenjäsenille.

Tärkeintä olisi saada niille tilaa kaapeissa, niin ettei niitä tarvitsisi ainakaan hyvän säilytyspaikan puutteen takia jättää lattialle.

Isoissa urakoissa ainakin minua auttaa ositaminen. Mietin isomman urakan palaksiksi, osaurakoiksi ja palkitsen itseni aina, kun saan osaurakan tehtyä. Vaikkapa siis niin, että ensin käyt kaapit lävitse ja katsot niihin lisää tilaa. Lajittelet heti poistettavat tavarat suoraan kolmeen jätesäkkiin: roskiin menevät, lajitteluasemalle menevät ja kierrätykseen/lahjoitettavaksi menevät.

Tuon kanssa yhtä aikaa annat perheenjäsenillesi aikaa vaikkapa tämän viikon katsoa, mitä lattioilla lojuvista he haluavat säästää, tai muuten sinä alat heitellä roskiin niitä.

Sitten palkinto, vaikkapa leffailta tai mitä nyt haluatkin.

Sitten säkkien hävitys: viet roskiin ja lajitteluun ja kierrätykseen.

Jos tiedät itsestäsi, että et ikuna kumminkaan tule varanneeks kirpparipöytää kamoillesi, ÄLÄ jemmaa mitään "myöhemmin myytäväksi", vaan vie uff:lle tms.

Palkinto taas.

Säästettävien perheenjäsenten kamojen sijoittelu kaappeihin. Lattioiden imurointi ja pesu.

Palkinto.

Tätä rataa. Sovella omaan huusholliisi.

Vierailija
6/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi vintti tuolla romut-sinne-piiloon-tyylillä. Kesällä sain siivottua toisen vintin, kamaa lähti koko lailla paljon. Tuo toinen vintti odottaa joulun jälkeistä aikaa, johan niitä tavaroita siellä on haudottu..

Vierailija
7/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sinulla ei ole töitä (koska istuskelet ma-aamuna sohvalla), niin totta kai voit toteuttaa tuon ennen joulua! Ei se asioiden lykkäämistaipumus sillä parane, että lykkäät taas lisää!

Ja jos sinulla on se joulu siellä motivoimassa kahden viikon päästä, niin se auttaa tarttumaan asiaan NYT. Kaksi viikkoa riittää mainiosti!

5

Vierailija
8/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista lojuvaa teillä lojuu pitkin huushollia? Erittele ne omiin kategorioihin, laita sitten esim laatikoihin tai koreihin vaikka noin ensialkuun.

Vierailija
9/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lava pihalle päiväksi ,voi olla kyllä vaikeaa kerrostalossa. Kaikki sallittu kama (ei ongelmajäte ) raa'asti sinne.Maksaa sen verran per päivä ettei tyhjänä ilkeä seisottaa,tosin maksaa myös itse se sekajäte kun viedään jäteasemalle,mutta sen jälkeen on tyhjää.On upeaa katsoa kaappeja , joiden hyllyillä on tilaa!

Kun heität pois jotain älä tunteilemaan tai miettimään.

Vierailija
10/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muu auta, kun kääriä hihat ja aloittaa jostain. Asutteko kerrostalossa? Jos kyllä niin lähtisin surutta jostain liikkeelle (vaikka vaatteista, ne on usein helppoja) ja ylimääräiset tavarat kylmästi roskiin. (juu, pitäisi kierrättää ym., mutta jos jaksamisen kanssa on ongelmia, niin se on todella raskas savotta). Mullakin oli tiettyä alakuloisuutta ja jaksamattomuutta. Löysin konmarin ja pikku hiljaa kävin kaiken läpi. (siis todella pikku hiljaa, yhtenä päivänä sukat, toisena alusvaatteet, keittiön kauhat ym...). Jos jotain oikeasti arvokasta oli, niin myin torilla, muut kylmästi roskiin (isot roskikset, kun asuttiin kerrostalossa).  Nyt puolitoista vuotta myöhemmin olo on aivan mahtava! Olen saanut järjestyksen pidettyä, koska en ole ostanut juurikaan mitään uutta ja toisaalta karsin todella rankalla kädellä silloin aikanaan. Siivoamiseen ei enää mene mahdottomasti aikaa ja oma energia on lisääntyynyt todella paljon. (Sotku lamaannuttaa, niin se vaan on). Olen myös jaksanut taas alkaa liikkua ja painokin on pudonnut. Mitä jos vaikka nyt heti nousisit siitä sohvalta ja kävisit jotain läpi?

Vierailija
11/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyviä motivaatiota innostavia asioita tuli ja tiedetty niitä ennestäänkin, mutta innostaa lukea ja tarttua ehkä toimeen.

Olen yrittäjä joka kotona työskentelee eli siksi täällä sohvalla voi möllöttää.

Se on myös iso osa ongelmaa, että olen kotona ja muut päivät pois eli minun "kuuluisi" hoitaa koti.

Sekin on yksi syy kaaokseen, että hilloan tavaroita kirpputorille vientiä varten ja niitä alkaa olla aivan liikaa.

Niistä kuitenkin saa kivasti rahaakin, niin pidän pari kertaa vuodessa pöytää kirpparilla ja nytkin niitä myymättömiä jäänyt purkamttla useampia kasseja eli ne kai pitäisi ymmärtää viedä kierrätykseen.

Vierailija
12/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä muu auta, kun kääriä hihat ja aloittaa jostain. Asutteko kerrostalossa? Jos kyllä niin lähtisin surutta jostain liikkeelle (vaikka vaatteista, ne on usein helppoja) ja ylimääräiset tavarat kylmästi roskiin. (juu, pitäisi kierrättää ym., mutta jos jaksamisen kanssa on ongelmia, niin se on todella raskas savotta). Mullakin oli tiettyä alakuloisuutta ja jaksamattomuutta. Löysin konmarin ja pikku hiljaa kävin kaiken läpi. (siis todella pikku hiljaa, yhtenä päivänä sukat, toisena alusvaatteet, keittiön kauhat ym...). Jos jotain oikeasti arvokasta oli, niin myin torilla, muut kylmästi roskiin (isot roskikset, kun asuttiin kerrostalossa).  Nyt puolitoista vuotta myöhemmin olo on aivan mahtava! Olen saanut järjestyksen pidettyä, koska en ole ostanut juurikaan mitään uutta ja toisaalta karsin todella rankalla kädellä silloin aikanaan. Siivoamiseen ei enää mene mahdottomasti aikaa ja oma energia on lisääntyynyt todella paljon. (Sotku lamaannuttaa, niin se vaan on). Olen myös jaksanut taas alkaa liikkua ja painokin on pudonnut. Mitä jos vaikka nyt heti nousisit siitä sohvalta ja kävisit jotain läpi?

Asutaan 300 neliön talossa eli säilytystilaa ihan liikaa. Ap

Vierailija
13/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lava pihalle päiväksi ,voi olla kyllä vaikeaa kerrostalossa. Kaikki sallittu kama (ei ongelmajäte ) raa'asti sinne.Maksaa sen verran per päivä ettei tyhjänä ilkeä seisottaa,tosin maksaa myös itse se sekajäte kun viedään jäteasemalle,mutta sen jälkeen on tyhjää.On upeaa katsoa kaappeja , joiden hyllyillä on tilaa!

Kun heität pois jotain älä tunteilemaan tai miettimään.

Lava löytyy ihan itseltämme, mutta enyt halua roskiin heittää kuin ihan kierrätykseen kelpaamattomat.

Lavallinen on kyllä joskus vietykin kaatopaikalle. Ap

Vierailija
14/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Siis sinulla ongelmana taitaa olla juuri tuo "myyn ne kirpparilla sitten joskus".

Olepa nyt realisti. Vaikka varaisitkin pöydän, et saa kumminkaan tavaroista myytyä kuin murto-osan. Loput palaa TAAS kotiisi lojumaan lattioilla.

Ja mieti sitä ajan määrää, joka menee kirpparilla myytävien kamojen silittämiseen, hinnoitteluun, kuskailuun ja myymiseen. Voisitko käyttää sen ajan huomattavasti hyödyllisemmin oman yrityksesi töihin? Aika on rahaa, ap.

Joten joo, varaa itsepalvelukirppiksestä pöytä ja käy sitä päivittämässä vaikka aina kauppille lähtiessäsi. Mutta karsi nyt oikeasti sitä tavaramäärää roskiinkin, koska ei se ole mitään kannattavaa myydä jotakin rojua 50 sentin/2 euron hinnalla ainakaan niin, että se vie paljon sinulta aikaa. Ja kun nyt itsestäsi näet, ettei sinun tule hommaan ryhdyttyä, niin veks vaan!

5

Vierailija
15/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huone kerrallaan, hommaat tarpeeksi pahvilaatikoita, jätesäkkejä. Jos huone on liian iso, jaa sekin osiin, tuntuu helpommalta. Ja teet sen päätöksen heti, että säilytetäänkö vai laitetaanko pois, tavaroiden pelkkä siirtely ei auta mitään.

Vierailija
16/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että iso osa ongelmaa on etten halua roskiin laittaa minkä voin kierrättää.

Lajittelen roskatkin nihilistin tarkkuudella ja inhottaa ihmiset jotka roskiin mättää surutta sekaisin jätteet.

Tarvitsisin oikeasti kaverin jonka kanssa tätä tehdä ja olenkin saanut lapsen kanssa parhaiten tehtyä, mutta nyt ei ole kukaan kerennyt auttamaan.

Kaikilla tiukka aikataulu harrastusten, opiskelun ja töiden takia koko perheessä.

No mutta nyt otan jätesäkin jonka kanssa alan pyöriä ympäri taloa keräten niitä roskiin joutavia.

Vierailija
17/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin vähän aika sitten KonMarista, ja teinin juuri niin, että hoidin yhtenä päivänä vaatteet, toisena kirjat tms.

Surutta vein päivän päätteeksi kierrätykseen (UFF/Fida) kaikki, mitkä tiesin, ettei tule helposti menemään kaupaksi. (Laatikko kävelymatkan päässä). Rikkinäiset roskiin, ja hienoimmat myyntiin nettiin. Aikarajana myymisen kanssa viikko, jos ei mennyt kaupaksi, niin vein UFFille.

Nyt helpottaa, paljon tilaa, ja vähän tavaraa.

Vierailija
18/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse painin saman ongelman kanssa. Miten voikaan olla vaikea luopua tavarasta! En ole koskaan ollut shoppailija, mutta näköjään sitä tavaraa kertyy vuosien varrella. Asia vaivaa niin paljon, että näin jo yksi yö unta, jossa mies oli omien sanojensa mukaan konmarittanut kaikki minun tavarat. Unessa katselin kaappejani ja itkin ääneen, heräsin siihen itkuuni.

Vierailija
19/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tavarat on käyty läpi laatikko silloin, toinen tällöin, siten että pyydän hänet seulomaan säilytettävät sieltä pois. Itse sitten seulon lopuista sellaiset, jotka voi yrittää myydä, ja loput kippaan roskiin.

Kun pidettiin kirppispöytä, jossa oli vain hänen tavaraa, ja hän sai pitää tuotot, hänellekin selvisi miksi tavaraa ei kannata hillota kaapissa. Nyt hänkin haluaa myydä tavaransa joita ei itse käytä enää.

Tällä tavalla voi hyvin siivota myös muiden tavaroita.

Vierailija
20/31 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä minua että miestä kun teimme laskelmat ajasta ja tavaroiden säilömiseen tarvittavan neliömäärän hinnasta.

Mun tuntipalkkani on 25 e/h ja miehen 14 e/h. Meidän kodin neliöhinta on 2000 e. Normaaliin viikkosiivoukseen ilman tavaroiden järjestelyä meillä menee aikaa 2 h. Näitä käytimme laskelmien pohjana.

Laskimme, että jos siivoukseen menee viikossa kaksi tuntia enemmän aikaa, koska tavaroita pitää järjestellä ja siivota pinnoilta pois, niin järjestely maksaa meille 39 e viikossa eli 2028 e vuodessa. Tuon järjestelyyn käytetyn ajan nimittäin voisimme olla myös töissä ja saada siitä rahaa sen sijaan että teemme kotona työtä, jota ei tarvitsisi tehdä jos kotona olisi vähemmän tavaroita ja niille paremmat säilytystilat.

Laskimme, että meillä on yhden huoneen verran turhaa tavaraa koottuna varastoihin, huoneisiin, autotalliin jne. Noin 12 neliön huoneeseen mahtuu ainakin  100 banaanilaatikollista tavaraa ja tuon 12 neliön hinta on 24 000 euroa. Voisimme siis asua 12 neliötä pienemmässä asunnossa kun karsisimme tuon 100 banaanilaatikollista tavaraa pois tästä kodista. 

Tämä laskelma oli aika pysäyttävä.

Seuraavan vuoden aikana tapahtui seuraavaa: Siivosimme eka autotallin päädyn ja lajittelimme tavarat roskiin, säilöön, kirppikselle kasoihin. Roskat vietiin taloyhtiön roskikseen tai kerran kuukaudessa kaatopaikalle. Kun autotallin pääty siistiytyi hankimme sinne banaanilaatikoita. Pidimme kirjaa siitä mitä laitamme pois eli roskiin vietävät tavarat kirjattiin kauppakassimitalla. Banaanilaatikoihin pakattiin huone kerrallaan kirpputoritavarat. Aloitimme projektin keväällä ja heinäkuussa kesälomien aikaan roskiin oli lähtenyt jo 15 kauppakassillista tavaraa, kirpputorilaatikoita oli valmiina 20 ja vasta autotalli, varasto ja keittiö läpikäyty. Joulun jälkeen saatiin homma valmiiksi ja kodista lähti yhteensä 67 banaanilaatikollista tavaraa, 20 kassillista roskaa ja viisi huonekalua (3 lipastoa, yksi naulakko, tuoli ja varastokaluste). Koska laskettiin, että meidän on hyödyllisempää käydä töissä kuin myydä tuota kirpputoritavaraa, niin annettiin se naapurin teinitytölle työksi. Hän haki meidän autotallista laatikon kerrallaan (jokaisessa oli lappu mitä sisältää), hinnoitteli ja myi läheisellä kirpputorilla kolmen kuukauden aikana. Sai pitää rahoista 50 prosenttia. Me saimme 1000 euroa ja hän tietysti myös. Me ostimme tuolla 1000 eurolla autotalliin ja varastoon kunnon säilytysjärjestelmän eli nyt on talvirenkaille, pyörille, harrastusvälineille, talvivaatteille, kausitavaroille ja kierrätystavaroille kaikille hyvät ja juuri oikeanlaiset säilytystilat.

Kotona on nyt väljempää, siivoaminen helpompaa ja sekä minulla että miehellä päätös pitää tilanne tällaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi