Opettaja: " Onko sulla vikaa kuulossa vai ymmärryksessä?"
Näin oli siis opettaja tottelemattomalle oppilaalle sanonut. Saako noin mielestäsi sanoa?
Kommentit (39)
" Oletko kuuro, tyhmä vai molempia?" ...ei siinä sitten kovinkaan montaa hyvää vaihtoehtoa oppilaalle jätetty.
Sellaiselle, jolla on oikeasti ymmärtämisessä vikaa, ei ole sopivaa sanoa tuolla tavalla.
Miten lapset oppivat puhumaan kunnioittavasti toisia ihmisiä kohtaan jos aikuiset näyttävät noin hyvää esimerkkiä?
Kyllä lapsi siinä saa mennä itseensä, jos opettaja noin kysyy. Kysymyshän on asiallinen sitä paitsi. Niin itsekin voisin kysyä omalta lapseltani.
Tää on vähän samanlainen kuin minun lapseni kokemus.
Opettaja oli sanonut tytölle, että voisit sinäkin ajatella niillä omilla aivoillas, jos niitä on. Tyttö oli todella loukkaantunut sanomisesta.
Ja mä olen sitä mieltä, että opettaja ei saa sanoillaan loukata lasta.
Kysypä lapseltasi, mikä tilanne oli tota edeltänyt. Oppilaita on luokassa paljon ja jos joku koko ajan häiritsee, puuhaa omiaan, ei kuuntele, ei keskity, niin kyllä opettajalla on oikeus jo jossain vaiheessa sanoa napakasti. Tässäkin tilanteessa opettaja on varmasti sanonut/kieltänyt ensin nätisti.
Vanhempien on joskus vaikea tajuta, millaista on ohjata ja opettaa isoa ryhmää. Se on ihan eri juttu kuin olla vaikka kolmen lapsen kanssa jossain tilanteessa. Anna armoa lapsesi opettajalle ja häpeä, että lapsesi on käyttäytynyt niin, että opettaja on joutunut sanomaan noin. Jututa tänään siis lastasi.
Tuo on minusta aivan loistavan kunnioittava tapa sanoa asia. Vanhempien pitäisi kotona opettaa lapset kuuntelemaan ja tottelemaan, niin ei tarvitsisi toistella.
Vaan kyse oli siitä, kun tyttö otti kouluun sukset eikä sisäliikuntavaatteita. Meillä oli silloin pakkasta 14 (15 on raja) ja koululla olikin 17. Eli vika olikin oikeastaan minun eikä lapseni, kun en edes ajatellut laittaa sisäliikuntavaatteita. Tosin minä itse olen ottanut tästä onkeeni ja tytöllä on nykyisin aina liikuntatunnilla myös sisäliikuntavaatteet ulkovälineiden lisäksi, oli pakkasta minkä verran tahansa.
T. 11
Vierailija:
Tää on vähän samanlainen kuin minun lapseni kokemus.Opettaja oli sanonut tytölle, että voisit sinäkin ajatella niillä omilla aivoillas, jos niitä on. Tyttö oli todella loukkaantunut sanomisesta.
Ja mä olen sitä mieltä, että opettaja ei saa sanoillaan loukata lasta.
Onhan toi ikävää ja epäreilua, mutta musta ei niin vaarallista. Maailma on epäreilu ja siihen on musta ihan hyvä tottua koulussakin. Minä olen tätä mieltä, vaikka en mitenkään erityisesti " kouluta" lapsiani siihen, että " elämä on" . Lapselle voi myös opettaa, että tietyt jutut voi ottaa huumorilla...
Antakaa nyt armoa opettajille. Nekin on ihmisiä ja imhimillisiä. lakatkaa vanhemmat tarkertumasta kaikkiin opettajan sanomisiin. Jos opettajat puuttuisivat kaikkeen mitä kuulevat lapsilta heidän vanhemmistaan ja niiden sanomisista, niin perheneuvolalla ja lastensuojelulla olisi paljon töitä. Oppilaat luottavat opettajaansa ja siihen , että opettaja välittää heistä. Jos opettaja joskus sanoo jotain ei niin mukavaa, niin antaa sanoo. Sanoohan vanhemmatkin ja molempiin lapsella on luottamuksellinen suhde. Se on ikävää, että lapset kertovat kotona vain näitä asioita. Antakaa opettajille työrauha ja puuttukaa oikeisiin asioihin.
kommentti kyllä särähtää korvaan - vieläpä opettajan suusta. Kyllä oppilaita saa torua, mutta harkintakykyä sanavalinnoissa.
Jommassa kummassahan sitä vikaa on, jos ei opettajaa kuuntele.