Miksi illusinaatioista on tullut jotenkin tavallisempaa kuin ennen?
Sanotaan että ”kaikki kuulevat ääniä, ihan normaalia”. Onko se? Mun nuoruudessa kaikki ääniä kuulevat oli sekasin, ja harva mitään ylimääräistä kuulikaan.
Kommentit (8)
Vähän samanlainen avaus kuin miksi niin monilla on nykyisin kolme kättä. Ei ole.
Kolmonen, ap sanoi omakeksimänsä sanan, oikeasti kyse oli illuminaatista.
Jos ap ny puhut hallusinaatiosta, niin niiden määrä tuskin on yleistynyt, vaan niistä kehdataan puhua vapautuneemmin. Aiemmin äänien kuuleminen tai näkyjen näkeminen koettiin "hullun" merkiksi, mutta esimerkiksi juuri äänihallusinaatioita voi kuulla myös vaikeasti masentunut ja stressaantunut ihminen, ei pelkästään skitsofreenikot.
Jotain kertonee sekin, että kulttuureissa, joissa henkiolentojen olemassaoloa pidetään totena ja kuolleiden omaisten varjelusta hyvänä, noita ääniä kuullaan aika yleisesti. Niitä siis pidetään hyvänä asiana ja niiden katsotaan tuovan ihmiselle onnea ja suojelua. Länsimaissa taas niiden kuuleminen mielletään mielen sairauden merkiksi, ja siksi vaikka niitä kuulisikin, ne halutaan poisselittää ja ainakaan niistä ei uskalleta muille kertoa.
Minä en ole koskaan kokenut hallusinaatiota, ja varmasti sellaisesta säikähtäisin. Mutta satunnainen ääni ei ole välttämättä merkki siis "hulluudesta".
Minä kuulen usein pyllysinaatioita. Mukana on myös haju niiden jälkeen.
Up