Siis ammatti(korkea)koulut ovat molemmat täynnä aikuisia opiskelijoita mutta yliopistoissa "kaikki" on tullut suoraan lukiosta
Meillä ei ole vuosiin ollut ketään jolla olisi ollut enemmän kun kaksi välivuotta lukion jälkeen mutta muualla niitä on ehkä puolet aloittelevista. Sitten on erikseen jopa aikuisryhmät.
Miksi käytännössä kukaan aikuinen ei hae yliopistoon? Miksi kaikki lähtee alempiin koulutuksiin?
Kommentit (22)
Voi oon hakenutkin mutta en päässyt sisään ja nyt enää tässä elämänvaiheessa ei ole mahdollista heittäytyä opiskelijaksi muutamaan vuoteen.
Alemmat on helpompia. Amkin voi vetää työn ohessa mikä ei yliopistossa onnistu.
Minä lähdin opiskelemaan arkkitehdiksi 35-vuotiaana. Enkä todellakaan ollut ainoa ”vanhus” ryhmässämme.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu helpommin koska luennoilla ei ole läsnäolopakkoa ja opiskelu enemmän omaehtoista. AMK:ssa se on paljon enemmän koulumaista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin alakohtaista. Itse opiskelen ammattikorkeassa ja opiskelua on ma-pe klo 8-16.
Mä aloitin kauppakorkeassa, oon 28. Alla toinen akateeminen tutkinto. Tiedän että en oo yksin, on meitä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi se yliopisto on työn kanssa yhteen sovittaa kuin amk. Amk on niin täynnä jo läsnäolopakkoa joka kurssilla että sitoo paljon koululla konkreettisesti oloon. Moni ottaa ihan työt paussille eli opintovapaata sen ajaksi. Yliopistossa voi vetää pari kurssia kerrallaan ja minimaalisesti mitään läsnäolojuttuja niin helpompi sovittaa töitten kanssa yhteen.
Riippuu alasta. Olin juuri syksyllä graduseminaarini nuorin ja ikää on 29 vuotta. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Tiedän montakin, ja suurin osa menee suoraan maisteriohjelmiin. Esim. Tradenomit, sosionomit, tai muuten vaan ensin avoimessa opintopisteitä uudelta alalta täydentäneet. Ehkä sulla on joku eri ala, joss sellainen ei onnistu, esim farmasia, lääketiede, ravitsemustiede.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vuosiin ollut ketään jolla olisi ollut enemmän kun kaksi välivuotta lukion jälkeen mutta muualla niitä on ehkä puolet aloittelevista. Sitten on erikseen jopa aikuisryhmät.
Miksi käytännössä kukaan aikuinen ei hae yliopistoon? Miksi kaikki lähtee alempiin koulutuksiin?
Mistä tällainen virhepäätelmä? Tilastot jo osoittavat totuuden toisenlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun alalla (humanistinen) opiskelijoiden keski-ikä on 40.
Mikähän ala tällainen on? Itse opiskelin kieliainetta ja kahta tyyppiä lukuunottamatta kaikki olivat alle 22. Kaikki alle 30.
Opettajasisareni on yli viisikymppinen ja rupesi lukemaan teologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ala tällainen on? Itse opiskelin kieliainetta ja kahta tyyppiä lukuunottamatta kaikki olivat alle 22. Kaikki alle 30.
Yksi Turun HKTL:n oppiaineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin alakohtaista. Itse opiskelen ammattikorkeassa ja opiskelua on ma-pe klo 8-16.
AMK:ssa on usein monimuotolinjoja, joissa lähikerrat on sijoitettu siten, että häiritsevät mahdollisimman vähän ma-pe 8-16 duunarivuoroa tekevien arkea. Itse kävin juuri AMK:n täyttä työviikkoa tehden. Tein ja teen myös työn ohella avoimen yliopiston kursseja. Opintovapaat ja tuet on säästetty siihen, jos/kun pääsen maisteriohjelmaan joskus.
N36
Tänä syksynä aloitin yliopisto-opinnot 53-vuotiaana. En koe olevani liian vanha pappa opiskeluun. 25 työvuoden ja yhden ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen oli mahtavaa palata yliopistoon.
Meillä yliopistossa on ollut seitsemästä kurssista viidellä läsnäolopakko. Pääasiassa olleet massaluentokursseja. Enkä opiskele kieliä tmv joilla perinteisesti läsnäolopakko. Töissä käynti lähes mahdotonta. Ensikertalaiskiintiön vuoksi suurin osa on juuri lukiosta tulleita.
fuksi
Vierailija kirjoitti:
Tänä syksynä aloitin yliopisto-opinnot 53-vuotiaana. En koe olevani liian vanha pappa opiskeluun. 25 työvuoden ja yhden ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen oli mahtavaa palata yliopistoon.
Täällä kans 52 v yksinkertainen maisteri toista gradua tekemässä.
Itse koen opiskelun olevan arvo sinällään.