Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joulunlaittoon aina yhdistetään stressi?

Vierailija
10.12.2017 |

Minusta on ihanaa laittaa joulua. Leipoa. Kulkea katselemassa kaupoissa lahjoja etsien. Nautin siitä, kun siivoan kotia joulukuntoon ja laitan kauniita valoja ja sopivasti koristeita. Kaiken kruunaa joulukuusi ja huolella suunniteltu ja valmisteltu jouluateria.

Ja joka vuosi minulle sanotaan, että älä stressaa, miksi stressaat noin, kaaamea stressi sulla. Miksi se on stressi, jos tykkään laittaa jouluksi ja tykkään puhuakin siitä jonkin verran?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö töissä? Itse olen työpäivän jälkeen lähinnä valmis iltapalalle ja petiin enkä siivoamaan/leipomaan/tekemään ylimääräisiä juhlaruokia/juoksemaan kaupoissa.

Vierailija
2/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella voi olla silloin paljon töitä ja ymmärrän työstressin, mutta en itsekään tajua miksi joulu valmisteluja pitää stressata, jos on ihan tavallinen joulu niin ei siinä nyt kauheana tarvitse työtä tehdä kun nykyään ruuatkin saa valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap puhut siitä liikaa. Mistä muuten toiset tietäisivät kaikki touhusi.

Useimmat tekee ne samat hommat ilman numeroa ja mainostamista.

Itse stressasin nuorempana: tein lasimestarin sillit ja sinappisilakat, leivoin vähintään 7 sorttia, tein laatikot ja piparit ja rosollit, sinapit ja maustekurkutkin itse. Kävin töissä ja pari pientä muksua oli jaloissa. Olin jouluaattona itkuun purskahtamaisillani väsymyksestä.

Nyt kun ikää on tullut se on loppu, en tee mitään. Lähdemme pois kotoa valmiiseen jouluun koko poppoo. Että äärestä laitaan. Pelataan pelejä ja syödään suklaata, saunotaan ja ulkoillaan.

Vierailija
4/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn arkisin töissä. Kuskaan illoilla lapsia harrastuksissa. Mutta jää minulla aikaa esim., kun käytän lasta harkoissa, niin minulla on aina tunti ylimääräistä aikaa. Ja viikoloppuisin olen vapaalla. Ja jos yhtenä iltana en jaksa työpäivän päätteeksi, niin onhan aina seuraava ilta.

Vierailija
5/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö töissä? Itse olen työpäivän jälkeen lähinnä valmis iltapalalle ja petiin enkä siivoamaan/leipomaan/tekemään ylimääräisiä juhlaruokia/juoksemaan kaupoissa.

Miten pidät yllä kotitaloutta jos et jaksa edes siivota töiden jälkeen? Suursiivouksenkin voi tehdä pienissä osissa... juhlaruuatkin saa kaupasta ja jos ne ei kelpaa eikä jaksa tehdä niin voivoi

Vierailija
6/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä (ravintola-ala) on laitettu joulua jo lokakuun alkumetreiltä, joten sitä alkaa todellakin jo tulla korvista ulos - siitä se stressireaktio - ainakin täällä.

Vierailija
7/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä puhu liikaa, koska en tuo tekemisiäni esille muutoin, kun jos joku kysyy. Olenko leiponut, kerron että olen ja mitä olen leiponut. Tai onko lahjat hankittu, no on.. jne.

Enkä tee kaikkea alusta loppuun itse. Eihän se ole mikään jouluun valmistautumisen kriteeri suinkaan.

Vierailija
8/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin aina? En tunnista ongelmaa, mutta voisin kuvitella sen liittyvän siihen, että jotain täytyy olla valmiina tiettynä päivänä.

Vierailija
9/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella voi olla silloin paljon töitä ja ymmärrän työstressin, mutta en itsekään tajua miksi joulu valmisteluja pitää stressata, jos on ihan tavallinen joulu niin ei siinä nyt kauheana tarvitse työtä tehdä kun nykyään ruuatkin saa valmiina.

Osa ei halua näitä muiden äitien valmistamia valmislaatikoita, teollisia leivonnaisia.

Itse ostin viime vuonna taatelikakun leipomosta ja ihmettelin, kun se maistui ihan erilaiselle kuin äitini tekemä. Ilmeisesti oli tehty fariinisokeripohjalle, kun kotona se tehtiin siirappipohjalle.

Joulun voi ostaa valmistiskistä tehdasruokina tai tehdä ruoat itse. Jos on paljon vapaata, rento työ ja pitää ruoanlaitosta... niin voi ONNI.... läheskään kaikilla ei noin ole.

Vierailija
10/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pidät yllä kotitaloutta jos et jaksa edes siivota töiden jälkeen? Suursiivouksenkin voi tehdä pienissä osissa... juhlaruuatkin saa kaupasta ja jos ne ei kelpaa eikä jaksa tehdä niin voivoi

Voi voi ... empatia ei ole vahvin lajisi. Sitä tarvitaan jouluna 😁

11/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tykkään, aika paljon voi tehdä etukäteen uunia vaille valmiiksi. Jos tulee vieraita, he toki hoitavat aina osuutensa. Se on meillä ollut aina suvussa tapana, että joku tuo leipomosta leivät tai tekee itse, joku tuo vaikka graavilohet ja/tai mädin, joku leipoo kakun. Mulle soitetaan, että mitä pitää tehdä ja koska en tykkää kakkujen tekemisestä, vastaan sen aina ensimmäisenä. :)

Vierailija
12/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi ... empatia ei ole vahvin lajisi.

Sitä tarvitaan jouluna 😁

No en tiedä miksi tarvitsisi antaa empatiaa sellaisille jotka valittaa kun ”pitää” tehdä joulu valmisteluja, koska ei ole pakko. Hyvän joulun saa järjestettyä helpolla. Ei minuakaan ole aina kiinnostanut jouluvalmistelut mutta en minä tarvitse muilta sääliä, jos teen jotain vapaaehtoisesti!

Vierailija
13/13 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jotkut ottavat jouluvalmistelutkin tietynlaisena kilpavarusteluna.

Itse haluan useinmiten tehdä ruuat itse, minulla on kelpo apuri, mies on hyvä kuorimaan, silppuamaan, pienimään, hämmentämään, vatkaamaan yms. ja paistaa sekä voitelee tekemäni karjalanpiirakat.