n. 60 neliötä on ihan mini asunnon koko yhdelle!
Tämä on fakta, vaikka te kituuttajamummot muuta väittäisitte!
Kommentit (29)
Me asutaan miehen ja koiran kanssa 56 neliön kaksiossa, täällä on tilaa vaikka kuinka paljon. Yksinään tää olisi aivan liian iso, makkari jäis kokonaan tyhjilleen.
Vierailija kirjoitti:
25 neliötä henkeä kohti on ekologisinta. Alle 40 neliön kaksio, jos tahtoo parivuoteen. Vakituisesti kaksistaan asuessa 50+ neliötä.
Sellainen 16-24 neliötä on yksin asvalle paras, ja 30-40 neliötä kahdelle aikuiselle. Jos perheessä on vielä yksi tai useampi lapsi niin sellaiset 40-60 neliötä, ellei ole jo yläkanttiin.
Itse koen että pieni 50m2 kaksio on yhdelle ihan ok, mutta kaksi aikuista tarvitsee sen 60m2 kaksion tai jopa kolmion.
Itselleni nykyinen asuntoni, joka on 40 - neliöinen kaksio, on huomattavsti toimivampi kuin entinen 60 - neliöinen kämppä. Isompaan mulla oli huono tapa haalia vähän liikaa tavaraa kun säilytystilaa ja pinta-alaa oli niin paljon. Nykyinen on paljon kotoisampi.
Olen muutenkin havainnut, että neliöt eivät merkkaa läheskään niin paljon kuin fiksu pohja. Moni isokin asunto on ihan sietämätön, kun huonejärjestys ja säilytystilat on huonosti suunniteltu.
Meitä asuu 12 aikuista, 8 lasta, 15 kissaa ja 28 isoa koiraa 36 neliön yksiössä ja ihan hyvin mahdumme asumaan täällä.
Minä asun nykyään 28 neliön yksiössä. On ahdasta. Asuin joskus yksin 52 neliön asunnossa missä oli todella hyvä pohja. Se oli minulle liian iso. Tuli hankittua ihan turhaa tavaraa asuntoon, kun kaikki vaan mahtui sinne. Kesäsin nukuin lasitetulla parvekkeella, jolloin makkari oli vain todella iso vaatehuone jossa vierailin nopeasti kerran päivässä hakemassa puhtaita vaatteita. Välillä kävin pällistelemässä huonetta "Täällähän on yksi huone!" meiningillä.
Minulle riittäisi reilut 30-40 neliötä riippuen pohjaratkaisusta.
Riippuu täysin siitä, millainen on ihmisen tilantarve, haluaako olla välillä myös yksin vai nyhertää koko ajan toisen kainalossa, onko paljon vai vähän tavaraa, onko lemmikkejä.
Siksi on täysin mahdotonta sanoa kenenkään puolesta, minkä kokoinen asunto pitää olla. Tietty ihan ääriesimerkit poislukien.
Kyll +200m2 kämppä ihan minimi ja kivaa ja kätevää pitää jahtia omassa laiturissa.
Kaikki muut on ihan köyhäilyä.
25 neliötä henkeä kohti on ekologisinta. Alle 40 neliön kaksio, jos tahtoo parivuoteen. Vakituisesti kaksistaan asuessa 50+ neliötä.