Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerran pettää aina pettää -mantra on joskus väärässä

Vierailija
10.12.2017 |

Haluan kertoa tämän, jos joku jaksaa lukea. Minä petin miestäni kerran. Menin tosi nuorena naimisiin ja sain nuorena lapsen. Olimme todella rakastuneita, kunnes mieheni masentui vakavasti. Mies eristäytyi täysin minusta ja lapsesta, hän käytännössä vain kävi töissä ja nukkui, ei halunnut apua, ei halunnut puhua. Vuosia elin lapsen kanssa kuin miestä ei olisikaan. Lopulta kerroin miehelle, että tämä päättyy eroon jos hän ei suostu pariterapiaan ja hakemaan itselleen apua. Mies ei taaskaan suostunut terapiaan ja käski minun lähteä jos haluan erota. Pian tämän jälkeen aloin kiinnostua miehestä, joka kuunteli ja ymmärsi parisuhdeongelmiani (se klassinen tapaus). Ihastuin ja luulin varmaan olevani rakastunut. Se johti pettämiseen, mistä seurasi hirveä morkkis. Se tuntui niin väärältä ja tajusin tehneeni hirveän virheen, tajusin kuinka paljon edelleen rakastan omaa miestäni. Tajusin myös heti, etteivät kokemani tunteet toista miestä kohtaan olleet aitoja. Päätin rukoilla miestäni pariterapiaan vielä yhden kerran, ja ihmetyksekseni hän suostui. Pääsimme pariterapiaan ja mies hakeutui sitä kautta myös yksilöterapiaan. Ajan kanssa (kuitenkin yllättävän nopeasti) ongelmamme selvitettiin ja parisuhde parani yhtä ihanaksi kuin mitä se oli ennen ollut. Nyt tuosta on aikaa jo melkein 10 vuotta, ja olen edelleen korviani myöten rakastunut mieheeni. En ole enää pettänyt häntä enkä tule koskaan pettämäänkään, en vaikka meillä menisi kuinka huonosti, koska tiedän nyt miten hirveää on elää sen häpeän ja syyllisyyden kanssa. Olen toki nyt myös vanhempi, ja osaan erota tai hakea apua ennen kuin petän. Joten kaikki te, jotka pohditte, voiko pettäminen tosiaan jäädä vain yhteen kertaan, niin kyllä voi! Toivoa on, jos haluatte antaa puolisollenne vielä mahdollisuuden. Tietenkin se on jokaisesta itsestään kiinni.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen!

Vierailija
2/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mitään pettämistä ole jos ei siitä kiinni jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla mutta nyt on nyt ja nämä fiilikset mitä me nyt tunnetaan ei kestä ikuisesti .Elämä muuttuu, me muutumme, ei voi tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu.Mutta se on ainakin varma että pettäminen ei ratkaise mitään.

Vierailija
4/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus

Vierailija
5/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ihmisiä, joilla on ns. pettäjän moraali ja identiteetti. He ajattelevat, ettei pettäminen haittaa ketään ja että heillä on siihen lähtökohtaisesti oikeus. Omalle kumppanilleen he eivät luonnollisestikaan sallisi samaa. Nämä ihmiset ovat niitä "kerran pettää - aina pettää" -tyyppejä, joiden ei ikinä kannattaisi sitoutua pitkään parisuhteeseen, koska kuikuilevat aina muualle.

Sitten on olemassa ap:n kaltaisia "hairahdin, koska olin onneton parisuhteessani" -pettäjiä. He saattavat hyvinkin oppia yhdestä ja ainoasta kerrasta, riippumatta, saako vakikumppani ikinä tietää vaiko ei. Parisuhteen ei tarvitse välttämättä päättyä pettämiseen (vaikka tällä palstalla vastaus on aina mustavalkoinen "jätä se sika"), vaan vakisuhde voi jatkua, jos kumpikin sitoutuu suhteeseen ja suhde paranee. Aika tyypillinen tilanne on juurikin kumppanin masennus, yhtäkkinen seksin loppuminen esim. perheen perustamisen myötä jne. Tällä tarkoitan siis pidempään jatkunutta tilannetta, ei niin, että jos toinen ei anna viikkoon, on lupa pettää.

Pettäminen ei ikinä ole ratkaisu yhtään mihinkään, mutta sen saattaa joskus ymmärtää, jos tietää vähän taustoja. Ykköstyypin pettäjä sen sijaan pettää, vaikka olisi ikionnellisessa suhteessa maailman hienoimman ihmisen kanssa ja seksiä olisi yllinkyllin.

Vierailija
6/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä selittele. Pettäjä olet silti.

Vierailija
7/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea avausta, kun on taas täysin unohtunut kappalejako, mutta tuolle mantralle tuskin on olemassa mitään näyttöä. Se, mitä esimerkiksi itse olen tehnyt joskus alle 20-vuotiaana ei todellakaan kerro mitään siitä, millainen elämänkumppani olen nyt viisikymppisenä.

Vierailija
8/8 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama miuttuisiko mies ja olisi jatkossa pettämättä. Sitä kun ei voi etukäteen tietää. En ottaisi riskiä ja jatkaisi tuollaisessa suhteessa, jossa on vaarana, että saan jonkun taudin petturin kautta.

Niin monet vannovat, että eivät petäe nää ja pettävät kuitenkin. Ollaan molemmat miehen kanssa tällä linjalla, jos toinen pettää, niin suhde on siinä, lopullisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme