Miten on mahdollista että kuka vaan voi avata pankkitilin kenelle tahansa
Eräs vanhempi sukulainen ilmoitti tuosta vaan avanneensa lapselleni tilin asuinpaikkakuntansa pankkiin. Itse asumme parin sadan kilometrin päässä. Aion maanantaina soittaa pankkiin ja lopettaa tilin (muutenkin minun pitäisi olla sinne yhteydessä tilin käyttöoikeuksista yms.)
Mutta miten ja miksi? Eikö siihen tarvita vanhempien lupaa tms? Kysyn tätä tietty pankista myös mutta aattelin jos jollain täällä olisi tietoa tai kokemusta. Kaiken hyvän lisäksi lapsella on tili täällä kotipaikkakunnan pankissa.
Kommentit (36)
20, niinpä! Mutta siis ei selvästi halunnut minun kautta maksaa. Minusta olisi ollut ok myös että lapseni olisi saanut ne rahat takaisin samassa muodossa missä ne oli eli käteisenä, suoraan itselleen. Tai jos kokikin matkan olleen niin kallis että rahat tuli tarpeeseen niin senkin olisi voinut kertoa, olisin sitten itse hyvittänyt kulut lapselle. En nimittäin ajattele että hänen tulisi maksaa matkat ja ruuat, ja sen vuoksi tarjouduin kesällä useasti sukulaiselle ne maksamaan. Mutta silloin sanottiin että ei missään nimessä, reissu oli lahja lapselle. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs vanhempi sukulainen ilmoitti tuosta vaan avanneensa lapselleni tilin asuinpaikkakuntansa pankkiin. Itse asumme parin sadan kilometrin päässä. Aion maanantaina soittaa pankkiin ja lopettaa tilin (muutenkin minun pitäisi olla sinne yhteydessä tilin käyttöoikeuksista yms.)
Mutta miten ja miksi? Eikö siihen tarvita vanhempien lupaa tms? Kysyn tätä tietty pankista myös mutta aattelin jos jollain täällä olisi tietoa tai kokemusta. Kaiken hyvän lisäksi lapsella on tili täällä kotipaikkakunnan pankissa.
Ei saa. Yksinhuoltaja ei saa avattua tiliä lapselle ilman etävanhemman suostumusta.
Jos on yhteishuoltajuus niin ymmärrän että toisenkin huoltajan suostumus tarvitaan.
Kun aikoinaan avasin lapselle tilin ja minulla oli yksinhuoltajuus muita ei tarvinnut.
Eli huomatkaa, että suurin osa on yhteishuoltajia eikä yksinhuoltajia.
Itselleni kummitäti avasi tilin 25 vuotta sitten. Vanhemmiltani tuskin asiasta silloin kysyttiin, koska kyseessä oli kummilahja. Sain rahat käyttööni 18-vuotiaana, vasta silloin piti käydä pankissa allekirjoittamassa papereita.
Itse en haluaisi säästää kummilapselleni rahaa tilille, jonne hänen vanhemmilla on käyttöoikeus.
Minusta se sukulainen ei voi päättää saako lapsesi kesäiset lahjarahat käyttöönsä nyt vai täysi-ikäisenä. Jos sinä et saa niitä sieltä tililtä niin ei niitä kyllä saa alaikäinen lapsikaan. Reilu temppu..
Vierailija kirjoitti:
20, niinpä! Mutta siis ei selvästi halunnut minun kautta maksaa. Minusta olisi ollut ok myös että lapseni olisi saanut ne rahat takaisin samassa muodossa missä ne oli eli käteisenä, suoraan itselleen. Tai jos kokikin matkan olleen niin kallis että rahat tuli tarpeeseen niin senkin olisi voinut kertoa, olisin sitten itse hyvittänyt kulut lapselle. En nimittäin ajattele että hänen tulisi maksaa matkat ja ruuat, ja sen vuoksi tarjouduin kesällä useasti sukulaiselle ne maksamaan. Mutta silloin sanottiin että ei missään nimessä, reissu oli lahja lapselle. -ap
Sinuna keksisin jonkin tekosyyn, minkä varjolla voisit pyytää noita rahoja. Esimerkiksi uusi polkupyörä tai pleikkari tms. Eihän se sukulainen voi päättää, että ne rahat, jotka lapsi on jo kertaalleen saanut muilta lahjaksi käteisenä, säästetään johonkin tulevaisuuteen.
Danskessa pitää olla huoltajat ja lapsi konttorissa avaamassa tiliä. Naurettavaa, kun konttoreita ei ole juuri missään ja toki vain toimistoaikaan avoinna. OP antaa avata tilin ilman lapsen läsnäoloa.
Riippuu siis pankista mikä on käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä sukulainen ei saisi avata lapsellesi tiliä. Oletko sinä niin ilkeä ettet halua lapsellesi antaa edes lahjarahaa silloin tälliöin. Tarkoitus on varmasti laittaa lapsellesi sinne rahaa säästöön, ehkä sinulta ohi.
Ensinnäkin, miksi ihmeessä jonkun pitäisi saada avata lapselle tilin vanhempien "ohi"?
Toiseksi, miten se, että kieltää vieraita availemasta tilejä lapsille, estää lahjarahojen antamisen?
Kolmanneksi, miten ilkeys tähän liittyy, ja miksi samalla logiikalla se tilin sala-avaaja ei ole ilkeä?
Mutta vakavasti puhuen, vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan, joten heillä todellakin on oikeus ja velvollisuus tietää myös lasten tilit. Lisäksi, lasten tilitkin otetaan monessa asiassa huomioon ja ne vaikuttavat myös vanhempien asioihin. Esim. joitakin tukia ei saa, kun Kela/sossu näkee, että perheellä on tili jossa on rahaa. Samalla periaatteella vanhemmilta voidaan periä myös tukia takautuvasti, jos Kela saa selville, että lapsien nimissä onkin tehty tili josta ei ole kerrottu. (Siitäkin huolimatta, että vanhemmat eivät ole kyseisestä tilistä edes tienneet.) Pahimmillaan vanhemmat voivat joutua myös korvausvastuuseen, mikäli lapsella on tili (sukulaisen avaama, jonne sukulainen on tehnyt tilisiirtoja) ja josta on sitten nostettu rahaa (sukulainen nostanut), koska lasten tileillä olevat rahat ovat lasten omaisuutta, ja vanhemmilla on niistä lain mukaan hukkaamiskielto.
Esimerkiksi näistä syistä sukulaiset eivät voi omin päin availla tilejä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti se vaan on tähän pankkiin onnistunut, pitänee kysellä syytä sieltä:D ja kuten aiemmin sanoin, ei ole kyseessä isovanhempi eli anoppi. Lisäksi pidän anopistani kovasti :) -ap
Jos sinua on pyydetty ottamaan yhteyttä pankkiin, se tarkoittaa melko varmasti sitä, että sinun suostumuksesi tilin avaamiseen vaaditaan. Eli sukulainen on aloittanut prosessin, mutta sinä huoltajana päätät, saatetaanko se loppuun ts. avataanko lapselle tili. Jos ilmoitat, ettet suostu tilin avaamiseen, lapselle ei tiliä myöskään avata.
Ennen vanhaan tilejä pystyi tosiaan availemaan lähes miten vaan, mutta nykyään ei enää pitäisi missään (Suomessa) pystyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti se vaan on tähän pankkiin onnistunut, pitänee kysellä syytä sieltä:D ja kuten aiemmin sanoin, ei ole kyseessä isovanhempi eli anoppi. Lisäksi pidän anopistani kovasti :) -ap
Jos sinua on pyydetty ottamaan yhteyttä pankkiin, se tarkoittaa melko varmasti sitä, että sinun suostumuksesi tilin avaamiseen vaaditaan. Eli sukulainen on aloittanut prosessin, mutta sinä huoltajana päätät, saatetaanko se loppuun ts. avataanko lapselle tili. Jos ilmoitat, ettet suostu tilin avaamiseen, lapselle ei tiliä myöskään avata.
Ennen vanhaan tilejä pystyi tosiaan availemaan lähes miten vaan, mutta nykyään ei enää pitäisi missään (Suomessa) pystyä.
Mutta missä ihmeessä ne lapsen rahat sitten ovat, jos tiliäkään ei ole vielä saatu auki. Ihmeellistä venkulointia, ettei voi antaa lapsen ihan omia, hetkeksi sukulaisen haltuun annettuja rahoja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan hirveää jos joku avaisi minun nimissäni tilin ja laittaisi sinne hirmuisesti rahaa!
Tai käyttäisi sitä rahanpesuun ja sua syytetään
Miten? Minä olisin ainut joka rahoihin enää pääsisi käsiksi. Varmaan lahjavero pitäisi maksaa jos oikein isoa pyykkiä pesevät.
Kiitos 28, 29 ja 30. Nyt alkaa vähän itseä mietityttämään myös että missä ne rahat on. Teen varmaan lopulta kuitenkin niin että nostan omalta tililtä lapselle käteen ne ylijääneet rahat ja annan sukulaisen pitää ne kesän rahat vaikka sitten hyvityksenä reissusta. Ja jatkossa annan ruoka- ja matkarahat etukäteen ja lapselle vain pikkusumma käyttörahaa mukaan. Jos nyt mitään reissuja enää tulee :D en halua riitaantua missään nimessä tämmösen takia, mutta raha on monesti aika herkkä aihe ja siksipä sen kanssa tulisi olla tarkka ja välttää tämmöisiä mahdollisuuksia väärinkäsityksiin.. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta missä ihmeessä ne lapsen rahat sitten ovat, jos tiliäkään ei ole vielä saatu auki. Ihmeellistä venkulointia, ettei voi antaa lapsen ihan omia, hetkeksi sukulaisen haltuun annettuja rahoja takaisin.
Tähän en osaa vastata, kuulostaa niin ihmeelliseltä kuviolta, että minä joko a) lähettäisin sukulaiselle viestin, että lapsella on jo tili ja sen tilinro on XXXX-XXXXX, tai sitten b) antaisin rahat omasta pussista lapselle ja pitäisin niitä menetettyjä lahjarahoja maksuna matkasta. Sukulainen kuulostaa niin häröltä tyypiltä, että en ehkä päästäisi lasta enää uudelleen tuollaisen tyypin matkaan.
Sun ongelmasi ei ole mitkään tilit vaan se sukulainen, joka on varastanut teidän rahat. Ei mulla ole sellaiseen ratkaisua. Poliisille?
Eihän tuo mitään verrattuna siihen että kuka tahansa voisi myös nostaa rahaa kenen tahansa tililtä...
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mitään verrattuna siihen että kuka tahansa voisi myös nostaa rahaa kenen tahansa tililtä...
Mitenkäs tämä sitten tapahtuu? Oletko sinäkin siinä uskossa, että saat tilinumeron esittämällä nostaa tililtä rahaa?
Miksi etävanhemman suostumus tarvitaan, jos hän ei ole huoltaja?
Itse ainakin yksinhuoltajana olen saanut lapselle tilin avattua ja käyttöoikeus minulla ja lapsella.