Potkut koeajalla - miten toimia?
Aloitin nykyisessä työssä pari päivää vajaat 6 kk sitten. 6 kk koeaika. Maanantai on koeajan viimeinen päivä. Eilen esimies alkoi vihjailla, että saatan joutua lähtemään, eli maanantaina tulee potkut.
Olen toki shokissa, sillä olen hoitanut hommat hyvin. Olen tehnyt vapaaehtoisesti ylitöitäkin, sillä tehtäväni on laaja ja toimiala sellainen, että siihen perehtyminen on välttämätöntä, mutta työlästä. En ole kuitenkaan valittanut tästä, vaikka tietysti olen kummastellut, että olen ainoa, joka ylitöitä tekee, vaikka hommaa hoidetaan muissa firmoissa 2-3 hengen voimin. Työpaikalla on pienessä tiimissä huono henki, mutta olen keskittynyt mielenkiintoiseen työhön ja unohtanut tämän seikan.
Esimies on temperamenttinen ja välillä melkoinen rääväsuu. Loukkaantuu jokaisesta väärästä sanasta tai jopa ilmeestä. Olen yrittänyt olla mieliksi, ja antanut hänen tunteenpurkauksiensa tulla ja mennä. En ole niitä jäänyt vatvomaan. Olen pyrkinyt pitämään työrauhan, sillä tiedän, että esimies ja toinen alainen ovat olleet aiemmin ilmiriidassa. Mutta tämä toinen on vakkari, joten häntä esimies ei ilman todella hyvää syytä saa ulos.
Vaan esimiespä on jäänyt kyräilemään. Hän kutsui minut äkillisesti perjantaina palaveriin, johon oli kutsunut Hr:n. Esitti 2-3 tapausta viikkojen takaa, joista oli loukkaantunut. Jutut olivat vahvasti väritettyjä, ja hän vääristeli sanojani. Eikä kyseessä ollut kuin väärä äänensävy tms, ei tappelua, ei työstä kieltäytymistä. Esimies on ollut pari kertaa burnoutissa, ja selkeästi ei nyt ajattele selkeästi. Kuitenkin kaikesta päätellen maanantaina tulee potkut. Viimeisenä päivänä 6 kk irtisanomisajalla. Se, miten hommani hoidetaan ja miten kukaan jaksaa taas perehdyttää uuden onkin toinen asia. Mutta jos potkut tulee, hän havahtuu todellisuuteen vasta tammikuussa kun ratkaisut on peruuttamattomasti tehty.
En voi uskoa, että työpanoksestani palkitaan näin. Olisihan homman voinut päättää 2 tai 4 kk sitten. Mutta minua tarvittiin hoitamaan pari kiireellistä projektia, jotka juuri loppuivat. Siitä ajoitus vikana päivänä, juuri joulun alla.
Miten kannattaa toimia? Ottaa potkut vai itse lähteä? Näin työnhaun ja ansiosidonnaisen kannalta? Karenssi kai tulee molemmissa vaihtoehdoissa, vaikka oma toimintani ei ole tähän johtanut eikä työssä ole moittimista. Esimies toisteli "kommunikaatio-ongelmia" ja sitä etten "sovi tiimiin", koska muut odottavat minun osallistuvan heidän hommiinsa. Minun tehtäväkseni tätä ei kuitenkaan ole annettu, eikä kukaan ole tätä kommunikoinut. Muut eivät tee tuntiakaan ylitöitä, minä olen mukisematta niitä tehnyt, sillä hommani on erilaista. Paljon matkustelua, muilla ei sitäkään ole.
Miten vedän kasaan itseni, kun kahden pienen lapsen äitinä mietin, miten laskut maksetaan, jos kolmeen kuukauteen en saa mitään tukea? Ja miten hoidetaan lapsille joulu?
Olisi edes hoidettu homma perjantaina loppuun. Mutta ei, jätettiin viikonlopun yli odottamaan potkuja maanantaina.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koeaikapurku tapahtuu koeajan viimeisenä päivänä niin kannattaa ainakin olla yhteydessä liittoon jos semmoiseen kuuluu. Koeaika ei tarkoita että sopimus voidaan purkaa mistä syystä tahansa, vaan siihen on oltava koeajan tarkoitukseen liittyvä asiallinen peruste. Esim. tuotannolliset ja taloudelliset perusteet eivät kelpaa. Jos purku tapahtuu 6 kk koeajan viimeisenä päivänä niin se herättää epäilyksiä siitä että todellinen syy ei ole ollut asiallinen. Jos työntekijä on haluttu pitää töissä siihen saakka projektien loppuun saattamiseksi niin väite että työntekijä ei olisi työhön sopiva (= purkuperuste) ei ehkä kestä päivänvaloa.
Koeajalla työsuhde nimenomaan voidaan purkaa koeaikaan vedoten ilman muuta perustetta. Ainoastaan syrjivin perustein (rotu, sukupuolinen suuntautuminen, uskonto, puoluekanta tms.) tehty purku on laiton.
T: Henkilöstöasiantuntija
Tarvittaessa työnantajan on pystyttävä todistamaan, että työsuhteen purkaminen liittyi työhön.
Toisaalta, aloittajan kohdalla tämä on kyllä vähän epäilyttävää, jos tämä on jo kolmas työpaikka lyhyen ajan sisällä ... syystä että? Tuliko muistakin paikoista potkut jostakin syystä?
Jos ei, niin sitten ilo on täysin sinun puolellasi. Sinulla on ollut helppo saada työtä aiemmin, yhtä helppo varmaan jatkossa. Valitse nyt järjevämpi työpaikka, jossa et joudu tekemään palkatonta ylityötä.
1,5 vuoden sisällä olen palannut äitiyslomalta, ja kuten sanoin, edellinen työ oli määräaikainen. Olen siis kaksi kertaa hakenut ja aloittanut uudessa. Nyt tulisi kolmas kerta. Olen aina ollut ahkera ja tunnollinen. Edellisen työn sain 2 viikossa. Tämän nykyisen, pian entisen, sain valita, koska sain toisenkin tarjouksen. Nyt en enää jaksa. Tuskin enää olen koskaan työkondiksessa. Kuten sanoitte, niin jotain vikaahan mussa on. Meidän perheessä onkin kiva joulu tulossa, jos masennun enkä pääse edes ylös sängystä. Heti potkujen jälkeen seuraavana päivänä lasten joulujuhlakin. Sukulaisten tapaamisen jätän väliin, ettei äidin tarvitse hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ihmettele, että ap saa tennaria...
Ai miksi?
Hei, halit! Älä anna paskan työpaikan pilata elämääsi. Tuosta paikasta on parasta päästä pois mahdollisimman äkkiä, vaikkei potkuja tulisikaan. Ja jos tulee potkut, niin liittoon yhteys. Hanki myös itsellesi keskusteluapua. Ei todellakaan ole sinun syysi, jos pomo on luonnevikainen ja työpaikan ilmapiiri huono. Silti ei ole mikään ihme, jos voimat loppuvat tuollaisen kohtelun seurauksena. Toivotan sinulle kaikkea hyvää!
Ei ole sinun ongelmasi perehdyttää uutta työntekijää. Ota liittoon yhteyttä jos työnantajan ja työkkärin kanssa ohjelmia. Älä nyt itse mene irtisanoutumaan, silloin ainakin varma karenssi.
Et saa karenssia, jos työnantaja antaa potkut koeajalla. Työnantaja sen sijaan joutuu antamaan kirjallisen selvityksen työkkäriin siitä, miksi et kelvannutkaan töihin.
Mieheni oli jonkin aikaa työtön ja päätyi sitten erääseen firmaan, jossa kelpasi työntekijäksi puolen vuoden koeajaksi. Pari päivää ennen koeajan loppua hänet irtisanottiin ja otettiin uusi työtön tilalle. Firmassa oli tapana, että palkka nousee huomattavasti koeajan loputtua ja työsuhteen muututtua vakituisesti, mutta kas kummaa kun siellä ei kukaan koskaan ollut työssä koeaikaa pidemmälle.
Menet maanantaina töihin normaalisti ja teet töitä normaalisti.
Ellet saa maanantaina mitään kirjallista ilmoitusta (älä pyydä ellei asiasta ole mitään puhetta) palvelussuhteen purkamisesta tai siitä ei ole mitään puhetta, olet ja lähdet ja menet myös tiistaina töihin normaalisti. Jos esimies antaa sinun tiistaina mennä töihin ja tehdä töitä, on palvelussuhteesi muuttunut toistaiseksi voimassa olevaksi eli vakituiseksi. (Meillä on käynyt kaksi kertaa näin - esimiehet ei osaa hommiaan)
Mikäli maanantaina sanotaan että palsusi on purettu eikä tarvitse enää tulla, pyydä kirjallisena. Kirjallinen sinun pitäisi saada joka tapauksessa mutta ellet saa niin pyydä, äläkä lähde töistä ilman sitä. Perusteluja koeaikapurku ei vaadi. Se riittää, ettei sovi porukkaan mutta sitäkään ei tarvitse sanoa.
Jollekin joka siellä epäili, ettei tämä olisi totta niin tarina pätisi aivan myös meidän työpaikkaan. Meillä on myös sopimuksessa että koulutuspäivinä ja virkamatkapäivinä työpäivä on normaalin mittainen, siitä siis ei saa mitään plussatunteja. Liukuma on aamuisin 7-9 ja iltapäivällä 15-17. Monet lähtevät aina klo 15 kotiin. Koulutus ja työmatkapäivinä katsotaan virka-ajan olevan 8-16. Vaikka todellisuudessa työt/koulutuspäivä matkoineen veisivät klo 6- 24, palkka tulee 8 tunnilta.
Tsemppiä!
terv. luottamusmies
Luin vielä uudestaan aloituksen. Esimies siis vain vihjaili, että maanantaina saattaa tulla potkut? Etkä ole saanut mitään kirjallisena? Eikä mitään neuvottelua pidetty? Oliko muita paikalla? Luottamusmies? Esimiehen esimies?
Nyt menet tosiaan muina miehinä töihin ja jatkat kuin ei mitään etkä ainakaan itse aloita mitään puhumista potkuista tai töiden lopettamisesta äläkä kysele tulenko huomenna tms. Tuollainen vihjailu ei riitä vaan asia pitää ihan virallisesti mennä. Ellet saa mitään paperilla vaan vain jotain suullisia vihjailuja, voit aina sanoa ettet ymmärtänyt asiaa.
t. sama lm
Nykyiset työnanatjat ovat ihan hanurista. Menestyvissäkin yrityksissä hiillostetaan ihmiset vereslihalle.
Minä niin toivon työvoimapulaa, jolloin ihmiset voivat jättä paskamaiset työpaikat ja hakeutua inhimillisiin töihin. siinähän sitten oodottelavat työnhakijoita.
Olen kuullut niin hirveitä juttuja menstyvistä yrityksistä, että pahaa tekee.
Joissakin paikoissa vesskäyntejäkin kellotetaan.
Alkakaa ihmiset istumaan työpöydän ääressä paskat housuissa, jos ei vessassakaan saa käydä.
Suorastaan rukoilen joka päivä kurjaa kohtalua moisille työnantajille.
AP:lle tsemppiä, älä lähde oma-aloitteisesti kiusallakaan.
Tsemppiä ap. Odottelen päivitystäsi tänään.
Vierailija kirjoitti:
Heipä hei! Hyviä ja huonoja uutisia. Keräsin viikonloppuna vähän taisteluvoimia, ja menin muina miehinä töihin. Odottelin pitkälle iltapäivään, ja sitten samalla kokoonpanolla keskustelemaan. Mutta bling! Esimiehen esimies oli puuttunut ja pistänyt naiset melkoiseen ruotuun! Ääni kellossa oli täysin toinen. Potkuilla uhkailu ja syyttely oli vaihtunut ylenpalttiseen miellyttämiseen. Hr: "Voi kamala, tulin ajatelleeksi, että varmaan perjantaina sait käsityksen, että työsuhteesi puretaan! Mutta nyt olenkin jutellut kaikkien kanssa, ja minulle on kerrottu, että teet loistavaa työtä, ihan mahtavaa. Nyt voisitkin ehdottaa esimiehellesi tapoja, millä hän voi kehittää johtamistaan. Jatketaan tästä hyvillä mielin. "
Tämä alkaa muistuttaa jo b-luokan saippuarjan käänteitä. Esimiehen esimies myös tuli puhumaan, ja kertoi, että ehdottomasti haluavat työsopimusta jatkaa, ja toivoo, etten hae muualle.
Hyvät uutiset on, että en ole tyhjän päällä. Huono uutinen, että esimieheni kidutti tahallaan minua pelottelemalla potkuilla. En tiedä tuleeko sama jatkumaan, mutta mielivaltaisesti minua ei enää voi potkia. Ja kommunikaatio johtoon avattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heipä hei! Hyviä ja huonoja uutisia. Keräsin viikonloppuna vähän taisteluvoimia, ja menin muina miehinä töihin. Odottelin pitkälle iltapäivään, ja sitten samalla kokoonpanolla keskustelemaan. Mutta bling! Esimiehen esimies oli puuttunut ja pistänyt naiset melkoiseen ruotuun! Ääni kellossa oli täysin toinen. Potkuilla uhkailu ja syyttely oli vaihtunut ylenpalttiseen miellyttämiseen. Hr: "Voi kamala, tulin ajatelleeksi, että varmaan perjantaina sait käsityksen, että työsuhteesi puretaan! Mutta nyt olenkin jutellut kaikkien kanssa, ja minulle on kerrottu, että teet loistavaa työtä, ihan mahtavaa. Nyt voisitkin ehdottaa esimiehellesi tapoja, millä hän voi kehittää johtamistaan. Jatketaan tästä hyvillä mielin. "
Tämä alkaa muistuttaa jo b-luokan saippuarjan käänteitä. Esimiehen esimies myös tuli puhumaan, ja kertoi, että ehdottomasti haluavat työsopimusta jatkaa, ja toivoo, etten hae muualle.
Hyvät uutiset on, että en ole tyhjän päällä. Huono uutinen, että esimieheni kidutti tahallaan minua pelottelemalla potkuilla. En tiedä tuleeko sama jatkumaan, mutta mielivaltaisesti minua ei enää voi potkia. Ja kommunikaatio johtoon avattu.
Tuohan on loistava tilanne. Olet onnekas, kun muut yrityksessä olivat hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin käy vain Porvoossa. Vastavakinaistetulta alaiselta ei kysellä johtamisen kehittämiseen apua. Toiseksi mitään työsopimusta ei ole tarpeen jatkaa, koska sinulla jo on toistaiseksi voimassa oleva sopimus - lain mukaan määräaikainen työsuhde ei voi kokonaan olla koeaikaa! Kolmanneksi esimiehen esimiehellä ei ole mitään tarvetta tulla sinua tapaamaan, koska työsuhteesi ei ole katkolla, vain koeaika päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät uutiset on, että en ole tyhjän päällä. Huono uutinen, että esimieheni kidutti tahallaan minua pelottelemalla potkuilla. En tiedä tuleeko sama jatkumaan, mutta mielivaltaisesti minua ei enää voi potkia. Ja kommunikaatio johtoon avattu.Noin käy vain Porvoossa. Vastavakinaistetulta alaiselta ei kysellä johtamisen kehittämiseen apua. Toiseksi mitään työsopimusta ei ole tarpeen jatkaa, koska sinulla jo on toistaiseksi voimassa oleva sopimus - lain mukaan määräaikainen työsuhde ei voi kokonaan olla koeaikaa! Kolmanneksi esimiehen esimiehellä ei ole mitään tarvetta tulla sinua tapaamaan, koska työsuhteesi ei ole katkolla, vain koeaika päättyi.
Kaiken mailman mulkkuja on esimiehina.
Esimieheni soitti minulle kerran kesalomalla, etta minulle oli tullut tarkea meili joka pitaisi tunnin sisalla lukea.
Kauhealla kiireella toihin. Oli antanut 0.34% ylimaaraisen palkankorotuksen. Ihme kusipaa. Firmassa YT:t samaan aikaan ja kolmannes sai potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät uutiset on, että en ole tyhjän päällä. Huono uutinen, että esimieheni kidutti tahallaan minua pelottelemalla potkuilla. En tiedä tuleeko sama jatkumaan, mutta mielivaltaisesti minua ei enää voi potkia. Ja kommunikaatio johtoon avattu.Noin käy vain Porvoossa. Vastavakinaistetulta alaiselta ei kysellä johtamisen kehittämiseen apua. Toiseksi mitään työsopimusta ei ole tarpeen jatkaa, koska sinulla jo on toistaiseksi voimassa oleva sopimus - lain mukaan määräaikainen työsuhde ei voi kokonaan olla koeaikaa! Kolmanneksi esimiehen esimiehellä ei ole mitään tarvetta tulla sinua tapaamaan, koska työsuhteesi ei ole katkolla, vain koeaika päättyi.
Hyvissä yhtiöissä näin tehdään ja puututaan. Olen tyytyväinen, sillä firma on muuten hyvä ja ylin johto inhimillistä ja mukavaa. Monessa muussa paikassa ei ole.
Teen jatkuvasti töitä ylimmän johdon kanssa. Miksi eivät kysyisi?
Tarvittaessa työnantajan on pystyttävä todistamaan, että työsuhteen purkaminen liittyi työhön.
Toisaalta, aloittajan kohdalla tämä on kyllä vähän epäilyttävää, jos tämä on jo kolmas työpaikka lyhyen ajan sisällä ... syystä että? Tuliko muistakin paikoista potkut jostakin syystä?
Jos ei, niin sitten ilo on täysin sinun puolellasi. Sinulla on ollut helppo saada työtä aiemmin, yhtä helppo varmaan jatkossa. Valitse nyt järjevämpi työpaikka, jossa et joudu tekemään palkatonta ylityötä.