30v ja hormonaalinen akne :(
Noniin, kuulin että tämä olisi aika tavallistakin tässä iässä... mutta ikää siis 30v, raskaudet ja imetyksen takanapäin... juuri kun kuvittelin että saan rauhan hormooniheittelyiltä vaihteeksi, niin sainkin ilmeisesti hormonaalisen aknen.
Näppyjä tulee leukaperiin ja ohimoille. Isoja, syviä, tosi kipeitä. Niihin ei auta mikään. Etenkin n. viikko ennen kuukautisia iho räjähtää aivan kamalaksi.
Hormonaalista ehkäisyä en käytä.
Mistä apu? Pelkään että ongelma pahenee. Eikä ole varaa sokkona kokeilla kalliita hoitoja tai aineita yms. Itsetunto ihan nollissa, melkein itkettää peiliin katsoa eikä mihinkään huvita enää edes lähteä :,(
Kommentit (22)
Isotretinoiini-resepti ihotautilääkäriltä.
Minulla samanikäisenä samassa tilanteessa auttoi vain ihotautilääkäri ja Roaccutan.
Moi!
Mulla sama ongelma. Nyt ikää 32 ja nuorimmainen lapsi 4 vuotta. Ihan kamalaa.
Olen kyllä pahatapainen syömisissäkin - juusto ja suklaa ihan killereitä.
Mielelläni otan vinkkejä vastaan.
Mulla tämän lisäksi myös ovulaatiovuotoa, jonka takia kävin gynellä. Ihasteli vain upeaa munarakkulaa ja työnsi kierukkamainoksen mun kassiin.
Eli hormonaalinen ehkäisy siis?
Mulla sama tilanne, olen 35v. Olen kokeillut, että maitotuotteet, kananmunan ja suklaan jättämällä iho on hyvä (gluteenittomalla olen muutenkin), mutta niin rajallinen ruokavalio tuntuu hankalalta. Jos olen menossa vaikka juhliin, niin olen kuukauden ym. dieetillä ja iho on hyvä. Alkoholia juon äärimmäisen harvoin, mutta lasillinenkin viiniä tietää paria suurta ja kipeää finniä muutaman päivän viiveellä.
Kosmetiikkana käytän Katja Kokon suosittelemia luonnonkosmetiikan tuotteita, jotka sopivat akneiholle. Ne toimivat, mutta eivät ilman ruokavalion yhteisvaikutusta.
Kannattaa kokeilla erilaisten ruoka-aineiden vaikutusta ihoon.
Vaihtoehtoja, joita voi yhdistelläkkin: roaccutan, e-pillerit ja retinolivoide. Voi hoitua yhdelläkin lääkärikäynnillä nämä asiat.
Kiitos vinkeistä.... voisin jopa harkita hormoniehkäisyä jos siitä olisi apua, olisihan siitä muitakin etuja kondomiin verrattuna... nyt kun tuo lapsilukukin on täynnä. Ehkä käyn ensin gynellä ja jos ne keinot ei tepsi niin sitten sille ihotautilääkärille?
En käytä alkoholia, en polta, ei ole ylipainoa. Sokeria ja maitotuotteita käytän liikaa,niitä voisi ekana varmaan sitten rajoittaa..
ap
Kokeilin ruokavalion muuttamista, erilaisia puhdistusaineita, söin antibioottikuurin, mutta lopulta vasta e-pillerit auttoi. Roaccutania en ole uskaltanut kokeilla.
Jätin maidon ja vehnän, sekä rupesin käyttämään La Roche-Posayn Effaclar-sarjan ihonhoitotuotteita, kilpirauhaslääkityksestä villiintynyt ihoni on vihdoin rauhoittunut.
Mulla kolmevitosena posahtaa iho aina just ennen menkkoja. Kasvot, hartiat, selkä on aivan kamala. Eikä se ikinä ehdi parantua nätiksi ennen seuraavia menkkoja. Parin edellisen kuun jäljiltä on vielä punaiset jäljet selässä ja taas tulee uudet... :( Hiton kipeitäkin. Tässä kuussa tein enkat, reiteenkin nousi finni ja nilkkaan kehräsluun alle. V*tuttaa.
Ennen lapsia käytössä oli tosi hyvä pillerimerkki ja elämä hymyili. Mutta sitä ei enää myydä, eikä mikään muu valmiste sovi, pahensivat ihon kuntoa vain ja lisäksi lihottivat ja suututtivat. Ilman pillereitäkin on riesaa jos jonkinmoista, mutta edes vähän parempi...
antibiootit. Itse joudun 1-2 vuoden välein syömään kuurin.
Ei pahaan tilanteeseen auta kuin reseptilääkkeet.
Itselläni on aknea kolmekymppisenä, muttei niin pahana, että lääkäriin menisin. Tulee kipeitä patteja kuitenkin. Mua on auttanut suolasaippua (semmoinen vaaleanpunainen "kivi") ja vihreä savi. En tajua, miten tuo suolasaippua toimii, mutta kun aloin käyttämään sitä, patit leuan alta on kadonneet ja finnit muutenkin vähentyneet. En tiedä, miten se muka edes pesee mitenkään, mutta jotenkin se toimii. Vihreää savea ostan luontaistuotekaupasta kuivana, kun sitä löydän, ja teen siitä semmoisen mutanaamion. Jos joku haluaa kokeilla, niin eipä nuo ainakaan haittaa tee. Jonkun muunkin sorttinen savi voi toimia, mutta se vihreä tuntuu ainakin mun mielestäni tehokkaimmalta.
Kosteusvoiteeseenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Mulle saattaa tulla finnejä ihan vaan väärän rasvankin takia, ja niitä tulee paljon. Jokaisen täytyy varmaan itse kokeilla niitä.
Suun ympärys ja leuka kannattaa myös pestä syömisen jälkeen. Sillä voi olla jotain vaikutusta.
Ei nämä pahaa aknea paranna, mutta eipä näistä jutuista haittaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Laihduta läskit pois. Treenaa lihakset kuntoon. Lenkkeile. Syö terveellisesti ja nuku tarpeeksi. Anna aina välillä ukolles byllyy.
Miks tää sai niin paljon alapeukkuja? Tiedätte ihan hyvin että elämäntavoistanne toi paska-akne ja rasvaisuutenne johtuu.
-Fitnesstypy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta läskit pois. Treenaa lihakset kuntoon. Lenkkeile. Syö terveellisesti ja nuku tarpeeksi. Anna aina välillä ukolles byllyy.
Miks tää sai niin paljon alapeukkuja? Tiedätte ihan hyvin että elämäntavoistanne toi paska-akne ja rasvaisuutenne johtuu.
-Fitnesstypy
Provokatiivisesti sanottu, mutta se on kyllä totta, että elämäntavat vaikuttavat ihan siihen hormonaaliseen akneenkin. Reseptilääkkeet tosin auttavat paremmin ja nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Fitnesstypy
Provokatiivisesti sanottu, mutta se on kyllä totta, että elämäntavat vaikuttavat ihan siihen hormonaaliseen akneenkin. Reseptilääkkeet tosin auttavat paremmin ja nopeammin.
Mutta kuinka kauan menee aikaa että pizzanaamaisuus palaa. Lääkkeet eivät takaa sitä, ettei enää koskaan tarvitse akneasta kärsiä. Tarvitaan myös pysyvä elämäntaparemontti.
-Fitnesstypy
Minulla on ollut ihan samat hormoniongelmat, olin sitten 30 kg painavampi tai kevyempi, harrastanut liikuntaa tai en ja syönyt kasviksia tai suklaata... Siis kyllähän se asiaa on hiukan pahentanut, jos mässää suklaata eikä liiku, mutta ei superterveellisilläkään elämäntavoilla ongelma mihinkään poistunut. Paljon enemmän merkitystä oli sopivan kasvoja kosteuttavan voiteen löytämisellä, se helpottaa ihon tilannetta noiden kerran kuussa tulevien finnipuuskien välillä. Menkkakipuihin tai vuodon määränkään ei kyllä ole vaikuttanut mikään elämäntapanuutos. Ja pillereillä lihoin kuin porsas, kroppa haali turvotusta ihan älyttömästi. Kokemusta tästä rumbasta on nyt 24 vuoden ajalta, ainoastaan raskausaikana iho on kukoistanut, eikä tietenkään ollut menkkapulmia.
Minulla auttoi Roaccutan. Ei finnin finniä sen jälkeen ja iho on uskomattoman pehmeä. Akne ja kipeät jättipaiseet ovat kuin muisto vain. Toki kuuri oli rankka, lihakset ja nivelet olivat kuin reumaisella ja vatsan limakalvo kärsi ja tuli vatsavaivoja (muttei mitään suolistosairauksia kuitenkaan tullut), mutta en kadu. Se inho omaa naamaa kohtaan oli jotain niin kamalaa, plus se hirvittävä kipu mikä isoimmista pateista tuli. Hyvä kun hymyileen pystyi. On aivan uskomaton tunne kun voi vain mennä ilman meikkiä eikä naamassa ole kauheaa nyrkin kokoista punaista tulivuorta. Kuurin aikana iho hetkeksi paheni, sitten kuivui että piti rasvailla koko ajan, mutta se kuivuminenkin helpotti kuurin edetessä. Huulet rohtuivat myös helpommin.
Kuurista ei siis jäänyt pysyviä sivuvaikutuksia, ainoastaan puhdas ja sileä iho :)
Minulla myös hormonaalinen akne. Antibioottikuuri ja Roacuttan syöty, mutta vuosi sitten ongelma palasi. Nyt iho on parantunut todella paljon. Olen muuttanut kaksi asiaa: Aloitin msm-jauheen käytön, sekä etanavoiteen. En tiedä kumpi noista vaikuttaa vai vaikuttaako kumpikaan. Olen vähän skeptinen kaikkien voiteiden ja luontaistuotteiden suhteen, mutta toivotaan, että iho pysyisi hyvänä. Kummankin käyttöä aion jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Fitnesstypy
Mutta kuinka kauan menee aikaa että pizzanaamaisuus palaa. Lääkkeet eivät takaa sitä, ettei enää koskaan tarvitse akneasta kärsiä. Tarvitaan myös pysyvä elämäntaparemontti.
-Fitnesstypy
Ei välttämättä. Moni saa isotretinoiinista pysyvän avun. Antibiootit auttavat vain väliaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Fitnesstypy
-Fitnesstypy
Mut ei se reseptilääke paranna pysyvästi teidän rapistuvia soluja.
Ei välttämättä. Moni saa isotretinoiinista pysyvän avun. Antibiootit auttavat vain väliaikaisesti.
Tää ei ehkä lohduta, mutta mä oon jo 40 ja ihan sama ongelma. Järkyttäviä kystisiä patteja aina ovulaatiosta eteenpäin, ihan kauheeta.. Pillerit piti ongelman poissa ja ajattelin, et tässä iässä tilanne ei enää menis niin pahaksi. Paskat, saan varmaan viiskymppisenäkin vielä finnejä. Hae pitkä antibioottikuuri, se saattaa auttaa. Ainakin joksikin aikaa. Ihonhoitoon Mario Badescu, parasta mahdollista tavaraa ongelmaiholle.