Työ"kaverit" jätti kutsumatta pikkujouluihin :(
Mun on aivan pakko tänne avautua, kun oma mieli on jotenkin niin sekaisin ja surullinen.
Muutan vähän yksityiskohtia, tunnistusvaaran vuoksi, mutta luulen että joku silti tunnistaa :D
Eli meillä töissä ei tänä vuonna juhlittu virallisia pikkujouluja. Työpaikka on jakautunut erillisiin osastoihin ja sain viikonloppuna tietää, että tällä hetkellä kaikki muut oman osastoni työkaverit ovat kokoontuneet näistä yhden luo viettämään pikkujouluja, paitsi minä ja eräs toinen osastolainen. Työvuorot ja kaikki oli järjestetty nämä pikkujoulut huomioonottaen, eli tästä on tiedetty jo viikkoja. Itselläni on todella petetty olo, en pysty käsittämään, kuinka joku voi olla noin törkeä... Ja tämähän ei ole ollut vahinko, vaan jo aiemmin juonittiin, kuinka jätetään tämä toinen kutsutta jäänyt pois eräistä toisista kekkereistä. (Ja tässä työkaverissahan ei ole mitään vikaa, ihan kiva tyyppi!) Minä en juoninut, minulle vaan kerrottiin tästä ideasta. Ärsyttää itseäni, että olin silloin vain hiljaa, vaikka päässäni ajattelin että ei hemmetti mitä touhua! Kyseessä on vieläpä aikuiset ihmiset neljänkympin molemmin puolin. Mukana menossa myös osastoni päällikkö, tietysti.
Olen vain niin loukkaantunut etten edes tiedä miten toimia, miten minun tulisi käyttäytyä töissä. Saanko osoittaa mieltäni, vaikka tiedän sen kääntyvänkin niin, että minä olen se pahis tässä :( Olen töissä aina ollut ihan hirmu mukava ja avulias, en tiedä mitä niin pahaa olen tehnyt, että tämän ansaitsen. Kaikki se jousto ja työ... Ja tämä on palkinto. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai vinkkejä kuinka hoitaa tilanne? En halua olla yhtä lapsellinen ja alhainen ihmisenkuvatus kuin muut. Enkä tähän tilanteeseen potkujakaan halua, ainakaan ennen kuin uusi työ on löytynyt.
Niin törkeää, etten edes tiedä mitä ajatella.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulin kun toista työkaveria kysyttiin pikkujouluihin, jolloin oli pakko kysyä minultakin että tulenko. No, pikkujoulut oli järkätty tarkoituksella sellaiseen aikaan etten ois päässyt jos oisin halunnut mennä ja kysyivät mukaan vain koska tasan tiesivät etten pääse silloin ja kysyivät mukaan myös siksi ettei tule käsitystä että ne on järkätty mun selän takana. Kun vastasin (ihan tahallaan), että ehkä ois kantsinut vähän miettiä tuota aikataulua niin että kaikille sopii ja alkaa miettiä hyvissä ajoin sopivaa päivää että osaa järjestää aikaa niin sain kuulla olevani "ihan vitun hankala ihminen joka vaan tahallaan tekee kaikesta vaikeeta".
No, enpä menettänyt mitään,ei henk koht asioiden kysely ja niiden vääristely, selän takana haukkuminen, juoruilu ja muu tuollainen kiinnosta, eli en olis mennyt vaikka oisin päässytkin, oisin keksinyt jonkun tekosyyn miksi en pääse.
Mut aika lapsellista järkätä pikkujoulut "salaa" toisilta ja sit kun asiasta sanoo suoraan, eikä selän takana, niin suututaan. Minun kai tässä pitäis olla se loukkaantunut kun järkkäsivät salassa.
Ja joo, oon hankala ihminen siinä mielessä että en lähde mukaan noihin ihmisten haukkumisiin ja selän takana puhumiseen edes töissä, sivuutan aiheen vaihtamalla puheenaihetta tai en kommentoi mitään jos joku mulle juoruilee ilkeästi toisista. Mä vihaan sitä että jutellaan kun parhaalle kaverille ja kohta haukutaan se lyttyyn kun ei oo kuulemassa. Kunnon wt-touhua tuollainen.
Olisivat olleet kutsumatta ollenkaan minua. Jos oisin halunnut olla hankala, niin oisin mennyt paikalle, järkännyt asiat niin että pääsen, vaik vaivaa se ois vaatinut ja oisin hyvin voinut ottaa puheeks että "miks te Liisa ja Maija haukutte aina kaikkia töissä ja Liisa muutenkin puhuu tosi ilkeästi aina, pitäiskö meidän yrittää parantaa ryhmähenkeä tulevaisuudessa jotenkin, tms"
Mä annan noiden juoruilla rauhassa töissä (ja ehkä myös töiden ulkopuolella) ja keskityn vaikka lehden lukemiseen jos ollaan tauolla samaan aikaan. En vaan halua juoruilla pahaa toisista. Oon mieluummin hiljaa.
No onhan tuo nyt typerää, jos nimellisesti järjestää työpaikan pikkujoulut, mutta jättää kyseiseltä osastolta yhden tai kaksi kutsumatta. Yksityiselämän juhlat olkoon eri asia, mutta tässä tapauksessa kyse ilmeisesti kuitenkin oli ihan työporukan pikkujouluista, joiden mukaan myös järjesteltiin työvuoroja. Kertoo jotakin olennaista työpaikan kulttuurista.
Ap:lle lohdutukseksi, että todennäköisesti sinussa persoonana ei ole mitään syytä tulla kohdelluksi näin: tällaisessa kulttuurissa vain "kuuluu" olla joku, jota kyykyttää. Ja usein kyse on vain yhdestä tarpeeksi karismaattisesta ihmisestä, joka pyrkii luomaan ympärilleen sopivan nokkimisjärjestyksen, ja jota muut eivät syystä tai toisesta uskalla vastustaa. Ja kyllä: sama kuvio, kuin missä tahansa kiusaamisessa. Jotkut eivät vain kasva koskaan aikuiseksi, ja on ihan hiton surullista nähdä aikuisten ihmisten noudattavan kymmenkesäisten "ei oteta tuota mukaan leikkiin" juonitteluja.
Tämä ei ehkä ole vielä asia, josta kannattaa nostaa kovin suurta haloota (ei siksi, etteikö se saisi sinua loukata, vaan siksi, että tästä loukkaantuminen voi nostaa sinut vielä pahemmin tähtäimeen). Mutta kernaasti kehotan etsimään uusia töitä, jos se suinkin mahdollista on. Myrkyllinen työilmapiiri uuvuttaa pidemmän päälle.