Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen ei osaa tehdä karjanpiirakoita, kunnon pullapitkoa, ruisleipää, karjalanpaistia - lista on loputon

Vierailija
07.12.2017 |

Esim Ranskassa olisi ennen näkemätöntä että kansalliset ruoat olisivat näin retuperällä, kuin Suomessa on tällä hetkellä.

Kaupoista saa etsiä etsimällä esim pullapitkoa, ja minkälaista se sitten on? Margariinia, veteen leivottu, lisäaineita... Sama ruisleivän kohdalla. Ja kuka osaa tehdä sitä herkullista karjalanpaistia? Mummon mummo osasi. Entäs sitten karjalanpiirakat? Ne joita Fazer valmistaa, eivät ansaitse karjalanpiirakan nimeä.

Kommentit (41)

21/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalainen keittiö nyt on muutenkin kuin keisarin uudet vaatteet. Karmeaa kuraa, mutta harva uskaltaa sen ääneen sanoa ja muille myöntää.

Vierailija
22/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Luonnistuu kyllä noiden kaikkien mainitsemiesi ruokien ja leipomusten tekeminen.

Ruisleipään ja karjalanpiirakoihin käytän vain ruista, en lainkaan vehnää. Toki noihin piirakoihin se riisipuurotäyte tulee myös.

Kokeile vaihteeksi ohraa tai hirssiä. Vielä parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et leivo itse? Ei tulis mieleenkään ostaa esim. pullapitkoa kaupasta. Aina itse tehtyä oikeaan voihin ja täysmaitoon. Karjalanpiirakatkaan ei oo vaikeita tehdä itse.

Ei näiden leipomista ihan kananmunan keittämiseen voi verrata. Ja pienessä keittiössä jo tilan takia vaikeaa. Tämän takia kondiittoreja valmistuu kouluista.

Vierailija
24/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä kaikkia noita ja esim. piirakoita valmistaa vaikka kuinka monta eri tasoista leipomoa. Pienet ovat parhaita.

Bulkki on bulkkia Ranskassakin.

Vierailija
25/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei osaa, venäläisetkö ne sitten tekee?

Vierailija
26/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt ole puhe pula-ajan keitoksista ja pettuleivistä, vaan normaaleista suomalaisista ruoista, kuten kotipullasta, karjalanpiirakoista jne. Vaan kun ei enää viitsitä yksinkertaisesti itse tehdä mitään. Tuleehan sitä sotkua keittiöön ja voi kauhistus kun pitää ne jäljetkin sitten siivota. Menee kallista tietsikka aikaa hukkaan. Voi voi !!!!!! Hyvä esimerkki on serkkuni (perheellinen), joka ei millään kerkeä leipoa tai laittaa ruokaa, koska töistä päästyään menee suoraan shoppailemaan ja tuo samalla kaupasta jotain valmista, heittää sapuskat pöydälle ja käskee jokaisen lämmittää itse mikrossa. Tätä se on monissakin kodeissa nykyaikaa.

Sanoohan se Partanenkin, että valmisruoka on terveellisempää kuin itse tehty :D:D:D

Vierailija
27/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einekset on eineksiä. En todellakaan osta mitään pakettipitkoa tai pussipiirakoita. Yh. Niiden perusteella ei kuitenkaan voi päätellä suomalaisten keitiötaidoista mitään.

Itse teen herkullista karjalanpaistia ja suussa sulavia karjalanpiirakoita. Juurileivän leivontaa ei ole tullut opeteltua, joten ne haen hyvän leipomon valikoimista. Pullat meille leipoo edelleen äiti... Parempaa kun saa etsiä. Jossain vaiheessa opettelen kyllä nämä leivontahommatkin.

Vierailija
28/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt ole puhe pula-ajan keitoksista ja pettuleivistä, vaan normaaleista suomalaisista ruoista, kuten kotipullasta, karjalanpiirakoista jne. Vaan kun ei enää viitsitä yksinkertaisesti itse tehdä mitään. Tuleehan sitä sotkua keittiöön ja voi kauhistus kun pitää ne jäljetkin sitten siivota. Menee kallista tietsikka aikaa hukkaan. Voi voi !!!!!! Hyvä esimerkki on serkkuni (perheellinen), joka ei millään kerkeä leipoa tai laittaa ruokaa, koska töistä päästyään menee suoraan shoppailemaan ja tuo samalla kaupasta jotain valmista, heittää sapuskat pöydälle ja käskee jokaisen lämmittää itse mikrossa. Tätä se on monissakin kodeissa nykyaikaa.

Ihan kuin olisin kuullut tämän aikaisemminkin, sillä tätä samaa matraa on laulettu jokaisen sukupolvien kohdalla. Eka kerran muistan kuulleeni sen jo 50-luvulla Ja sen jälkeen sopivin väliajoin.

Minusta nykyisin syödään todella hyvää ja monipuolisesti, mitattiin sitä millä mittarilla tahansa, sillä valikoimat ovat laajentuneet ja monipuolistunut.

Ja mitä pahaa on eineksissä. Kiireisen ihmisen pelastus, jolloin syödään ruoka ruokaa, eikä ainoastaan pelkkää leipää, niin kuin ennen tehtiin kun töiden jälkeen ei ehtinyt valmistaa ruokaa. Monet einekset peittoavat mennen tullen ravintoarvoltaan kotiruuan.

Eikä ole uusavuttomuutta, jos ei leivo karjalanpiirakoita, sillä harvalla on käytössä puilla lämmitettäviä leivinuunia tai sukupolvelta toiselle annettua leivänjuurta, joka tarvitaan hyvään ruisleivän tekemiseen.

Vierailija
29/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä mainitsemiasi tuotteita pitäisi osata tehdä?

Karjalanpaisti on mielestäni kaameaa jne.

Vierailija
30/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni opetti minua tekemään karjalanpiirakoita, kun olin noin 5-vuotias. Pullaa osaan leipoa myös, karjalanpaisti taas on ruoka, jota käytännössä kuka tahansa kädellinen osaisi tehdä. En ole enää aikoihin syönyt viljaa, joten pulla, leipä tai piirakat eivät kuulu ruokavaliooni. Kerroppas nyt, milloin minun pitäisi näitä perinneruokia tehtailla, ja kenelle?

Vierailija
31/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin olisin kuullut tämän aikaisemminkin, sillä tätä samaa matraa on laulettu jokaisen sukupolvien kohdalla. Eka kerran muistan kuulleeni sen jo 50-luvulla Ja sen jälkeen sopivin väliajoin.

Minusta nykyisin syödään todella hyvää ja monipuolisesti, mitattiin sitä millä mittarilla tahansa, sillä valikoimat ovat laajentuneet ja monipuolistunut.

Ja mitä pahaa on eineksissä. Kiireisen ihmisen pelastus, jolloin syödään ruoka ruokaa, eikä ainoastaan pelkkää leipää, niin kuin ennen tehtiin kun töiden jälkeen ei ehtinyt valmistaa ruokaa. Monet einekset peittoavat mennen tullen ravintoarvoltaan kotiruuan.

Eikä ole uusavuttomuutta, jos ei leivo karjalanpiirakoita, sillä harvalla on käytössä puilla lämmitettäviä leivinuunia tai sukupolvelta toiselle annettua leivänjuurta, joka tarvitaan hyvään ruisleivän tekemiseen.

Ei karjalanpiirakoita ole tarvis tehdä, mutta ei ne teolliset ansaitse karjalanpiirakan nimeä.  Tosin sinähän et varmasti edes ymmärrä asiaa.  Sen kertoo lauseesi, jossa mainitset eineksen ravintoarvoltaan paremmaksi kuin itse tehty ruoka.

Vierailija
32/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
33/41 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme itse piirakoita ihan omalla reseptillä ja mieluisalla täytemäärällä. Olemme myös antaneet oman nimen näille piirakoille. En näe syytä miksi tekisin karjalanpiirakoita koska se ei ole minusta paras koostumus piirakoille. Fazerin tänään paistettu- tiskin ruiskuorinen piirakka on paljon parempaa kuin valju karjalanpiirakka. Kukin omistaa omat makunystyränsä ja syököön sitä mikä niitä eniten miellyttää :)

Vierailija
34/41 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän heti luullaan, että leikitään emäntää kotona ja on aikaa leivoskella, laittaa itse ruokia jne. Olen ollut 45v. työelämässä. Vieläpä perioditöissä, joten harvoin minulla oli viikonloput vapaata (kerran kuukaudessa). Siinä meni Joulut, Pääsiäiset, Juhannukset, lasten syyslomat ja kevätlomat. Työmatkakin julmetun pitkä. 2aik.+3poikalasta, niin ei siinä koko viikoksi ollut vara ostaa kaikille kalliita hillomunkkeja tms. Itse ne nisut piti leipoa, varsinkin kun lapset olivat 12-16v. Näenhän sen lapsenlapsistakin, että syödään hamppareita, lihapiirakoita ja tietenkin pizzaa. Ovat jo sen näköisiäkin, ettei kotona miniät paljon itse ruokia viitsi tehdä.

Vierailija
35/41 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän heti luullaan, että leikitään emäntää kotona ja on aikaa leivoskella, laittaa itse ruokia jne. Olen ollut 45v. työelämässä. Vieläpä perioditöissä, joten harvoin minulla oli viikonloput vapaata (kerran kuukaudessa). Siinä meni Joulut, Pääsiäiset, Juhannukset, lasten syyslomat ja kevätlomat. Työmatkakin julmetun pitkä. 2aik.+3poikalasta, niin ei siinä koko viikoksi ollut vara ostaa kaikille kalliita hillomunkkeja tms. Itse ne nisut piti leipoa, varsinkin kun lapset olivat 12-16v. Näenhän sen lapsenlapsistakin, että syödään hamppareita, lihapiirakoita ja tietenkin pizzaa. Ovat jo sen näköisiäkin, ettei kotona miniät paljon itse ruokia viitsi tehdä.

Vierailija
36/41 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan tehdä paljon sellaista, mitä ranskikset eivät. Kyse on siitä, mihin aikansa haluaa käyttää.

Vierailija
37/41 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän karjalanpiirakka ja-paisti ole kantasuomalaisten ruokia.

Vierailija
38/41 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry! Viesti lähti kaksi kertaa!!!!

Vierailija
39/41 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim Ranskassa olisi ennen näkemätöntä että kansalliset ruoat olisivat näin retuperällä, kuin Suomessa on tällä hetkellä.

Kaupoista saa etsiä etsimällä esim pullapitkoa, ja minkälaista se sitten on? Margariinia, veteen leivottu, lisäaineita... Sama ruisleivän kohdalla. Ja kuka osaa tehdä sitä herkullista karjalanpaistia? Mummon mummo osasi. Entäs sitten karjalanpiirakat? Ne joita Fazer valmistaa, eivät ansaitse karjalanpiirakan nimeä.

Meillä täällä itä-suomessa on kaupan yhteydessä leipomo, just ostin juuri uunista tulleita voisulalla voideltuja aitoja karjalan piirakoita. Tunnin päästä on luultavasti koko satsi taas mennyt. Kyllä täällä savossa osataan karjalanpaistia tehdä- ja hirvipaistia, muikkukukkoa kans, vaikka itse suosin kyllä savustettuja muikkuja, kuha-ja ahven hyvää paistettuna, itse kalastettuja tietenkin. Tulis vaan jäät tuohon kallaveteen, niin pääsis pilkkimään yli puolen kilon ahventa taas. Täällä osataan ihan itse, jopa paremmin kuin siellä karjalassa :D

Elämän mukavuus taitaa olla ihan viitseliäisyydestä kiinni.

Vierailija
40/41 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et leivo itse? Ei tulis mieleenkään ostaa esim. pullapitkoa kaupasta. Aina itse tehtyä oikeaan voihin ja täysmaitoon. Karjalanpiirakatkaan ei oo vaikeita tehdä itse.

Kyllä kaupan putkapillo on parempaa kun kotona tehty.