En ymmärrä ihmisiä, jotka bilepolttavat, voisitteko hiukan selittää?
Miten ihminen, joka väittää "ettei polta" sitten alkoholia ottaessaan kuitenkin polttaa? Ja voi polttaa ihan askin tai kaksi yhden illan aikana. Minulla on aiheesta kaksi kysymystä?
1. Miten teidän päänne ja keuhkonne kestävät sitä että yhtäkkiä vedätte valtavasti röökiä? Jos teillä ei ole sietokykyä, tulee samanlainen olo kuin ensi kertaa polttavalla eli kauhea olo. Jos taas teillä on sietokyky, olette mieletäni ihmisiä, joiden pitää laittaa rasti ruutuun "poltan", kun työterveys sitä kysyy
2. Mikä teidän mielestänne on alkoholin ja röökin yhteydessä niin ihanaa, että teidän on pakko polttaa? Onko se tarve niin suuri, ettette pysty kieltäytymään? Oletteko mielestänne riippuvaisia röökistä? Vahingollistahan se on harvoinkin käytettynä, kai tiedätte sen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Naamasta sen näkee kuka röökipolttaa. Sentin kokoiset huokoset, joita yritetään monilla meikkikerroksilla peittää.
No ei kyllä näe. :D Mulla on ollut isot ihohuokoset murrosiän alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Tuplaten kauhea dagen efter teillä bilepolttajilla ainakin on.
Miksi olisi? Ei mulla ole koskaan krapulaa.
T: 40v polttanut kirjoitti:
Poltan because i can. Ja ihan omalla vastuullani sen teen. Jos vaikka saankin keuhkiksen niin olenpahan maksanut varmasti tupakasta maksamilla veroillani sen hoidon.
Rintasyöpä maksaa valtiolle 20 000 euroa. En tiedä, mikä keuhkosyövän hinta on, mutta varmaan samoissa lukemissa.
Aika monta askia saat polttaa, että sun verot sen hoidon kattaa...
No vittu valinnanvapaus. Aina ihmiset ovat tehneet jotakin, joka on ei-hyväksyttävää, epäterveellistä, omituista, tavallisuudesta poikkeavaa jne., VAIKKA hyvin tietävät itsekin terveysriskit, sosiaalisen normin rikkomiseen liittyvän paheksunnan, kylähulluksi leimaamisen todennäköisyyden jne. Valinnanvapaus. Koita ap kestää, ettet elä diktatuurissa ja muut ihmiset voivat tehdä sinusta hölmöltä tuntuvia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tuplaten kauhea dagen efter teillä bilepolttajilla ainakin on.
Mutta eipä tuo paljoa kiinnosta, kun on vauhti päällä ;)
Vierailija kirjoitti:
Bileröökaamisen taustalla syyt ovat varmaankin usein sosiaaliset. Juhlinnan lomassa se on tekemistä, mennä röökille, ja samalla voi röökipaikalla tutustua uusiin ihmisiin.
niin, sitä ei voi tehdä ilman myrkkyjä? esimerkiksi harrastusten parissa?
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä te bilepolttajat "unohdatte" sen kortsun loppuillasta...
Ei jessus että täällä tehdään villejä oletuksia yhden asian perusteella.
En harrasta yhden yön juttuja tai ylipäätään känniseksiä vaikka joskus poltakin röökin. Miten nämä edes liittyy toisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Naamasta sen näkee kuka röökipolttaa. Sentin kokoiset huokoset, joita yritetään monilla meikkikerroksilla peittää.
Tietyt asiat voivat laajentaa ihohuokosia, mutta suuri osa niiden koosta on geneettistä. Joten ei, et todellakaan voi jonkun ihohuokosista päätellä onko ne isot polttamisen vuoksi vai jostain aivan muusta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Poltan because i can. Ja ihan omalla vastuullani sen teen. Jos vaikka saankin keuhkiksen niin olenpahan maksanut varmasti tupakasta maksamilla veroillani sen hoidon.
Ne on kuule satojatuhansia, jotka siihen menee.
Jos vaikka en saisikaan olenpahan maksanut enemmän veroja tähänkin mamuvaltioon kuin tupakoimaton. Ja jos keuhkiksen saisinkin niin eiköhän se aika nopeasti käy (Ainotossut kattoon). Tuskin sentään satojatuhansia menee rahaa siihen. Tällaista vanhaa kantturaa tuskin kukaan lähtee edes leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nykyään (ollut jo pari vuotta) bilepolttaja, sitä ennen poltin selvin päinkin päivittäin - en mitään askia, vaan 1-5 tupakkaa päivässä.
Kännissä vaan monesti tekee mieli tupakkaa, se johtuu alkoholin vaikutuksesta aivoissa ja lisäksi se on suuresti sosiaalinen tapa. Muuten ei käy edes mielessä että vois polttaa.
Sietokykyä on, mutta kyllä se ensimmäinen rööki päähän menee kun on ollut vaikka viikon polttamatta. Humalatila varmaan heikentää sitä vaikutusta, siksi pystyy polttamaan enemmän.
Itsekin poltan bileissä siksi, että tupakkapaikoilla on yleensä intiimeimmät keskustelut ja parhaat jutut. Olen entinen vakipolttaja.
Mä oon entinen tupakoija (poltin noin 8v, nyt 10v polttamatta tai tuona aikana kokeillut ehkä kahdesti tai kolmesti kaverin tupakasta), ja mä olisin lopettamisen jälkeen halunnut olla ns. bilepolttaja, koska joskus alkoholia nauttiessa alkoi tehdä mieli tupakkaa ja ottaen huomion mun biletyksen harvinaisuuden olisin hyvin voinut sen itselleni sallia. Mutta. Se maistui ihan kaamealta. Ja tuntui suussa kaamealta. Ei pysty, siinä ei ole mitään nautinnollista vaikka ajatuksessa onkin.
Mies on ollut saman aikaa pääsääntöisesti polttamatta, ja hänelle satunnainen tupakka (sen 2-3 vuoden välein kun hän käy "viihteellä") on edelleen nautinto ja maistuu ja tuntuu hyvältä. En ymmärrä. Meillä on myös se ero että miehellä oli selkeät fyysiset viekkarit lopettaessa, mulla ei mitään. Joten mutuilen - tadaa - että ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpä maksaa valtiolle 20 000 euroa. En tiedä, mikä keuhkosyövän hinta on, mutta varmaan samoissa lukemissa.
Aika monta askia saat polttaa, että sun verot sen hoidon kattaa...
Just laskin että rahaa on mennyt, n. 90 000€ tupakkaan elämäni aikana, tietysti Markatkin oli käytössä. Mutta tupakan hinta kurssi suurinpiirtein sama suhteutettuna sen ajan markan arvoon. Tupakkavero on muistaakseni 52%. Joten ihan mukavat verot olen maksanut.
Olen bilepolttaja, koska tykkään sillointällöin polttaa.
Ihan samoin kuin tykkään joskus juoda viiniä tai likööriä, joskus syön myös jäätelöä ja joskus sipsejä tai rasvaista pitsaa.
Joskus kuljen hissillä vaikka portaitakin voisi kulkea ja joskus valvon myöhään ja nukun liian vähän.
Voin selittää. Kännissä tulee tehtyä muutakin typerää kuin vain poltettua. Muun muassa paneskeltua random miehiä, ilman kortsua... jauhettua kaikenlaista juotavaa random ihmisille... autoiltua jne.
Vierailija kirjoitti:
Voin selittää. Kännissä tulee tehtyä muutakin typerää kuin vain poltettua. Muun muassa paneskeltua random miehiä, ilman kortsua... jauhettua kaikenlaista juotavaa random ihmisille... autoiltua jne.
No, mä en tee humalassakaan mitään mitä katuisin selvin päin. Selvin päin en halua polttaa mutta humalassa joskus haluan ja sallin sen itselleni ilman mitään katumusta. Sitä vain en tiedä miksi juodessa saattaa tehdä mieli tupakkaa kun muulloin ei ollenkaan.
1. Miten teidän päänne ja keuhkonne kestävät sitä että yhtäkkiä vedätte valtavasti röökiä? Jos teillä ei ole sietokykyä, tulee samanlainen olo kuin ensi kertaa polttavalla eli kauhea olo. Jos taas teillä on sietokyky, olette mieletäni ihmisiä, joiden pitää laittaa rasti ruutuun "poltan", kun työterveys sitä kysyy
-laitan raksin mutta kerron, että poltan ehkä askillisen kuussa enkä arkena juuri koskaan. Pää kestää, sillä olen nuorempana polttanut enemmän, siitä tämä huono tapa onkin jäänyt. Jos tulee poltettua paljon, toki olo on aamulla pahempi.
2. Mikä teidän mielestänne on alkoholin ja röökin yhteydessä niin ihanaa, että teidän on pakko polttaa? Onko se tarve niin suuri, ettette pysty kieltäytymään? Oletteko mielestänne riippuvaisia röökistä? Vahingollistahan se on harvoinkin käytettynä, kai tiedätte sen?[/quote]
- En osaa sanoa miksi tupakanhimo iskee juomisen yhteydessä. Jos ulkopuoliselle kuvailee, se on kuin jano tai tosi kova makeanhimo joka iskee. Tiedän, että voi olla vahingollista mutta valitsen nautinnon. En kuitenkaan juo niin usein.
Tässä kun puhutaan juomisen yhteydessä polttelusta ja vain röökistä niin menee omasta mielestä rajalliseksi paashan jauhamiseksi. Tiedän ihmisiä jotka tupakoi vain humalassa. Samoin tiedän ihmisiä, osin samoja jotka ottaa savuja vain humalassa. Eri asia kuin tupakointi.
Monta kertaa olen nähnyt kuinka kiukkuinen humalainen rauhoituu kun sille tarjoaa savut. Pahimmat alkaa itkeä huonoa käytöstään kun möyhy alkaa vaikuttaa. Jotenkin huvittaa kun aikuiset ihmiset silti toistaa samoja huonoja tapajaan. Yksikin muija ei saa pidettyä housuja jalassaan kun ottaa. Vuosien aikana sitä on pannu kaikki, minäkin.
Miedommalla päihteellä pysyy sentään järki päässä. Kuningas alkoholin kanssa se on vain ajan kysymys kun teet jotain mitä katuu myöhemmin. Se aine sekoittaa kokeneenkin käyttäjän pään. Pahimillaan olen toisen humalaisen kanssa antanut oikein näytöksen. Itsekkin olin aika kännissä niin naitiin kaikkien nähden. Hävetti ihan huolella vaikka siitä maine kasvoikin.
Poltin askin päivässä ikävuosina 15-18.
Sen jälkeen muutaman vuoden ajan poltin satunnaisesti, en lähellekään askia per päivä.
Nyt jo monen vuoden ajan (olen 29) olen polttanut vain alkoholin juomisen yhteydessä. Olut + tupakka on ihan ylivoimainen kombo ja kännissä alkaa muutenkin tekemään mieli tupakkaa. Yleensä illan aikana menee aski, kesällä jos tulee ulkona istuttua niin saattaa mennä kaksikin.
Eikä tupakka itselleni aiheuta mitään oloja, mutta kyllä se krapulaa pahentaa.
Olipas taas omituinen kysymys. No itse käyn bilettämässä tai muuten vain kaljottelemassa noin parin kuukauden välein jos sitäkään, eli noin yhden käden sormissa on ne päivät kun juon enemmän ja tulee silloin poltettuakin. Jos olen 99% vuodesta polttamatta, niin määrittelisin kuitenkin itseni tupakoimattomaksi.
Ja kyllä sitä aina aamulla tulee mietittyä, että vähemmänkin olisi voinut polttaa.