Ihmettelen tätä ASMR-villitystä. Olenko ainoa, joka ei ymmärrä sen päälle?
Suorastaan ärsyttää nuo videot. En saa niistä mitään mielihyvää, vaikka ilmeisesti kuuluisi saada, ja moni saakin.
Olenko jotenkin poikkeuksellinen?
Kommentit (29)
Et ole. Ihan normaali reaktio.
Minä sen sijaan olen se poikkeus, joka nauttii ASMR-videoista.
(En kaikista, olen löytänyt kaksi jotka saavat aikaan väreitä)
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ihan normaali reaktio.
Minä sen sijaan olen se poikkeus, joka nauttii ASMR-videoista.
(En kaikista, olen löytänyt kaksi jotka saavat aikaan väreitä)
Vähän niin kuin parinmuodostuksessa. Vaikka kaikki tarjoaa sitä samaa, niin löytyy vaan rajattu määrä niitä, jotka sytyttää. Ja tietenkin pitää käydä läpi muutama väärä, ennen kuin löytää Sen Oikean.
Lampaat määkii muiden mukana. ASMR-villitys kielii juuri lammaismaisuudesta.
En minäkään ymmärrä, ne lähinnä ärsyttää.
Mutta se kai on ihan tunnettu fakta että vain osa ihmisistä reagoi noihin, en ole tosin nähnyt lukua että kuinka suuri prosentti reagoi ja kuinka suuri ei.
Rakastan tätä palstaa koska täällä oppii melkein joka päivä jotain uutta. En ollut koskaan kuullutkaan mistään ASMR-videoista. Luin nyt muutaman artikkelin ja kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitää tutustua tarkemmin.
Osaako kukaan suositella hyvää videota josta kannattaa aloittaa, jos alue on täysin uusi ja tuntematon?
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi tuttu joka on muutenkin kovin uniikki lumihiutale, erityisherkkä itsediagnosoidusti yms, innostui näistä. Ei siinä vielä mitään, mutta nyt se kohtelee minua valtavan ylimielisesti koska en ole henkisesti riittävän korkealla tasolla kokeakseni mitään ASMR-videoista :D On siinäkin ylpeilynaiheet...
En ollut koskaan kuullutkaan mistään "ASMR-villityksestä". Päädyin parin mutkan kautta katsomaan youtubesta hierontavideoita ja oli kyllä täysi yllätys miten voimakkaat fyysiset reaktiot siitä tuli. Meni koko niska ja päänahka kananlihalle ja kylmät väreet päästä varpaisiin.
Mutta samalla opin että on ihmisiä jotka tekevät työkseen hierontamallina oloa. :D Siis saavat rahaa siitä että heitä hierotaan tuntikausien ajan opetuksellisilla videoilla. Tällaista ammattikateutta en ole vielä kokenut.
Tuon kanavan hierontavideot toimivat itselleni, etenkin ne missä keskitytään selkään ja niskaan. Katson aina äänettömällä. :)Vierailija kirjoitti:
Rakastan tätä palstaa koska täällä oppii melkein joka päivä jotain uutta. En ollut koskaan kuullutkaan mistään ASMR-videoista. Luin nyt muutaman artikkelin ja kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitää tutustua tarkemmin.
Osaako kukaan suositella hyvää videota josta kannattaa aloittaa, jos alue on täysin uusi ja tuntematon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi tuttu joka on muutenkin kovin uniikki lumihiutale, erityisherkkä itsediagnosoidusti yms, innostui näistä. Ei siinä vielä mitään, mutta nyt se kohtelee minua valtavan ylimielisesti koska en ole henkisesti riittävän korkealla tasolla kokeakseni mitään ASMR-videoista :D On siinäkin ylpeilynaiheet...
Tyhmän ihmisen tunnistaa siitä, että "yhden mun tutun" perusteella tekee johtopäätöksiä kaikista, joilla on jokin sama ominaisuus. "Yksi mun tuttu punahiuksinen on juoppo eli kaikki punahiuksiset ovat juoppoja".
Minulla on ollut noita asmr-tuntemuksia jo kauan ennen Youtube-aikaa. Tuolloin en edes tiennyt, mitä ne oikeastaan ovat. Enkä muuten ole ikinä ko. tuntemuksista puhunut kenellekään.
Meillä, jotka noita kokevat siis tuskin on mitään muuta yhteistä nimittäjää. Joku puhuu, toinen ei. Yksi katsoo videoita, toinen taas ei. Tuntemukset sinänsä ovat ihania.
Teille lammas ja uniikki lumihiutale yhteistä taas on näköjään typeryys ja hyödytön ilkeily. Nauttikaa.
Vierailija kirjoitti:
Niistä innostuu ihmiset, jotka ei koskaan esim kuuntele akustista musiikkia. Alma pauhaa kovanapeissa ja silmät koko ajan kännykän instagramissa.
Taas joku joka ei asiasta mitään tiedä tulee näyttämään "asiantuntijuuttaan". Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Videoita on vaikea suositella, koska erilaisia "triggereitä" on älyttömän monia ja toiset inhoaa jotakin mitä toiset rakastaa.
Olen itse löytänyt vain yhden lievää reaktiota aiheuttavan triggerin ja senkin pitää olla just oikeanlainen. Silti olen katsonut asmr-videoita paljon koska pidän rauhallisista taustaäänistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin on asia on jollekin niin tunteita herättävä, että pitää vittuilla?
Ymmärrän hyvin että ne videot ärsyttää monia eikä oo kaikkien juttu, mutta tätä alentuvaa suhtautumista en käsitä. Mäkään en katso Game of Thronesia, oon varmaan siis parempi ihminen ja uniikki lumihiutale ja muut on lampaita kun sattuu siitä tykkäämään?
esim tuo on kiva, rentouttava ja hauska.
No jos sitä ei tajua niin sitten sitä ei tajua? Eikö se nyt ole ihan selvä juttu, että se on suunnattu ihmisille, jotka sen ASMR-reaktion saavat. Kyse ei ole mistään tavallisesta viihteestä, kuten TV-sarja, jota voi seurata jonkin aikaa kunnes pääsee jyvälle. Kyse on jutusta, jonka joko tuntee tai sitten ei.
Viihdettä saa paremmin muista lähteistä, ja eihän noissa ASMR-videoissa sisältönsä puolesta mitään "järkeä" olekaan. Pointtina on pelkästään se rentouttava vaikutus ja "triggerit".
On myös m.m. olemassa ihmisiä, joille tupakka maistuu ihan hemmetin pahalta, ja jotka eivät tajua miten kukaan saa siitä mitään irti. Jotkut toiset sitten taas nauttivat tupakasta. Ihmisellä joko on tämä taipumus tai ei.
Itse olen kokenut ASMR:ää koko elämäni. Olen aina tykännyt katsella kun jonkun hiuksia harjataan tai kasvoja meikataan, tai kun joku esimerkiksi kääntelee lehden sivuja. Nyt sillä on sitten nimi, mutta itse ilmiö ei ole muuttunut miksikään.
Oon ollu pikkuvauvasta asti semmonen että nukahdan ääneen tosi helposti. Meillä tehtiin mun syntymän aikaan remonttia ja en ikinä nukkunu niin sikeesti kun sillon jos oli esim moottorisaha käynnissä. En saa videoista mitään fyysistä hyvää, mutta nukahdan yli puolet nopeemmin nykyään + kuulokkeet blokkaa hyvin miehen kuorsauksen pois mun kuulolta.
Mutta eiköhän tässäki päde semmonen jännä juttu ku esim siinä että jotkut vihaa suklaata vaikka ite voisin syödä sitä lava tolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin on asia on jollekin niin tunteita herättävä, että pitää vittuilla?
Ymmärrän hyvin että ne videot ärsyttää monia eikä oo kaikkien juttu, mutta tätä alentuvaa suhtautumista en käsitä. Mäkään en katso Game of Thronesia, oon varmaan siis parempi ihminen ja uniikki lumihiutale ja muut on lampaita kun sattuu siitä tykkäämään?
Kuka edes jaksaa keksiä ne kaikki asiat, joista joku muu pitää ja itse ei ja miksi pitäisi kertoa siitä mielipide?
Laittaisin sen samaan kategoriaan kuin sinihomejuusto ja korianteri eli jotkut tykkää ja jotkut ei yhtään. :)
GentleWhispering Maria on tosi hyvä ASMR-tubettaja, suosittelen!
Ite en tosin pysty kuuntelemaan videoita kuulokkeiden kanssa, silloin "korvasta korvaan" menevät äänet tuntuu liian lähellä ja kyljestä melkein sattuu kun koittaa väistää sitä ääntä. Mutta kännykällä/tabletilla hiljaisella huoneessa ilman kuulokkeita on ihanan rentouttavaa! Mun "tinglet" alkaa yleensä niskasta ja nousee päälaelle. Joskus harvoin selästä.
Minä sain niistä lohtua kun oli sellainen tosi rankka yliopiston kurssi menossa joka oli niin vaikea että itketti ja ahdisti aina mennä sinne niin sitten iltaisin ennen nukahtamista kuuntelin yksiä mitä toi turvan ja läheisyyden tunnetta.
Itse koen ASMR-ilmiötä, mutta lähinnä ns. role play -videoissa, joissa puhutaan luonnollisella tavalla. Mitkään rypistely tai maiskutteluvideot, missä pidetään vain jotain ääniä, eivät toimi, vaan äänen pitää olla luonnollinen. Esimerkiksi lääkäri role play -videot toimivat. Koen ASMR-ilmiötä luonnollisesti esimerkiksi jollain luennoilla, jos luennoitsija sattuu olemaan tietynlainen puhuja.
Niistä innostuu ihmiset, jotka ei koskaan esim kuuntele akustista musiikkia. Alma pauhaa kovanapeissa ja silmät koko ajan kännykän instagramissa.