Lasten käytös ruokapöydässä ja tarkoitus vierailla sukulaisilla jouluaterialla, painajainen edessä
Lapset 6- ja 8v ja ruokailut ovat meillä niin kuin jostain huonosta sketsiohjelmasta. Olen yksinhuoltaja ja sairastanut jo pidempään vakavaa masennusta. En vaan jaksa tai kykene komentamaan lapsia koko ajan, ajattelen että pääasia kun jotain syövät ja jotenkin. Usein syövät television ääressä, playstationia pelatessa, puhelinta räpeltäen. Omat voimat eivät vaan riitä.
Nyt meidät on pitkästä aikaa kutsuttu sukulaisille joulupöytään. En tiedä miten saisin tässä ajassa lapset lupaamaan että käyttäytyvät siististi. Haluaisin mennä mutta toisaalta en varmaan uskalla. Pelkään että lapset järjestävät kohtauksen ja minua ja kasvatustani haukutaan sitten koko suvun voimin selän takana viimeistään.
Kommentit (7)
Kaikki provon elementit koossa yh-äiti, masennus, lapset, joilla ei ole tapoja ja eletään kuin pellossa. Ei mene läpi, todellisuudessa 8-vuotiaalla olisi koulussa opitut ruokailutavat ja 6-vuotiaalla esikoulussa opitut.
Onko sulla ne lapset kotikoulussa vai? Toinen on kuitenkin tokaluokkalaisen ikäinen ja toinenkin eskari-ikäinen. Nämä(kin) on niitä asioita, joissa koulu paikkaa lepsun kasvatuksen. Siellä ei räplätä kännykää ruokapöydässä ja se syödään, mitä lautaselle on otettu ja hiljaa, ei huudeta eikä riehuta. Jos kuitenkin ovat kunnallisen järjestelmän piirissä, ole hyvä, me muut on maksettu sun lapsillesi kotikasvatus, todennäköisesti omien lastemme opetuksen kustannuksella.
Kyllä osaavat käyttäytyä. Älä huoli. Tuskin koulussakaan häröilevät, vai onko tullut moittivia viestejä?
Eiköhän tuon ikäiset mallinna toimintaansa muilta ruokailijoilta, etenkin uudessa vähän jännässä tilanteessa.
Ennen kylään menoa kerrot miten pitää käyttäytyä. Ei riitä, että sanoo "olkaa nätisti" vaan ihan tarkkaan "syödään pöydän ääressä" "ruoasta ei sanota yök" "ruoan jälkeen sanotaan kiitos".
Rohkeesti vaan, kaikki ymmärtää ettei aina mene niinkuin on käsikirjoitettu. Pääasia, että lapset saa opetella.
Ton ikäsiin tehoaa jo se kun sanot, että jos tulee riitelyä tai jotain muuta ihme touhua, niin häpeät silmät päästäsi ja muut vieraat kummeksuvat. Mulle ainakin tehosi lapsena aina se, kun äiti vetosi siihen, että häpeää mua jos en käyttäydy kunnolla :D ja silloin kun käyttäydyin kunnolla hän sanoi olevansa ylpeä.
Tässä on nyt kaksi viikkoa aikaa harjoitella jokaisena iltana aterialla.
Eli treenaus alkaa tänä iltana.
Lapsethan ruokailevat niin kuin heille on opetettu ruokailun sujuvan.