Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostatko osakkeita osinkojen vuoksi vai arvonnousun ja voiton vuoksi??

Vierailija
06.12.2017 |

Molenmat tärkeitä mutta kumpi on tärkeempi?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osingot, olen holdari.

Vierailija
2/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osingot, olen holdari.

Paljonko sinulla on salkussa? Minkä arvon edestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat osakkeita arvonnousun vuoksi olet loinen ja pumppaamassa kuplaa kaikkien vahingoksi.

Vierailija
4/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostat osakkeita arvonnousun vuoksi olet loinen ja pumppaamassa kuplaa kaikkien vahingoksi.

Kai nyt omia rahoja saa käyttää kuten itse haluaa?

Vierailija
5/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaistuotto

Vierailija
6/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osingot, Arvonnousulle ei saa korkoa korolle. Kun on noussut mielestäni liikaa olen myynyt pois ja ostanut paremman tuoton antavaa tilalle. Yleensä pistän näihin kohteisiin hälytyksen päälle, jos laskevat alle määrittelemäni arvon. Viime kuussa 8 kauppaa, tässä kuussa 3.

Osingoissa tosin se huono puoli että verot joutuu maksaamaan.

Vierailija
7/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä että, osingot on kuitenkin tärkeä mittari sekä siitä merkitseekö vähemmistöomistaja mitään ja toiseksi kertonee jotain todellisesta free cashflowista. Tilinpäätöksestä ku täsmää varmasti lähinnä päivämäärä ja ehkä allekirjoitus.

Vierailija
8/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla todella huono sijoittaja, jos osaketuotto on parempi kuin myyntivoitot.

Tai sitten on niin sopuli, ettei uskalla ostaa eikä myydä. Vuoden aikana tarjoutuu tyypillisesti monta hyvää osto- ja myyntipaikkaa.

Elisa, Nokia, Outotec ja Talvivaara ovat hyviä esimerkkejä, jotka osoittavat käytännössä, miten ikiholdarin omaisuus hupenee.

Oikea sijoittaja käsittää, että kaikki mikä menee ylös, tulee alas. Hän toimii ennen sitä.

Mutta kiitän niitä, jotka ostavat kalliilla ja myyvät paniikissa halvalla. Jos heitä ei olisi, minulla ei olisi kauppakumppaneita.

Vierailija
9/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan yleensä vain sellasia osakkeita joilla on kiva nimi. Viimeksi ostin Orionia, koska se on tähdistö taivaalla sekä Tietoa, koska tieto on arvokkain ihmisen omaisuus. Ostin myös DNA osakkeita, koska terveysala on tulevaisuutta. Nesteen osakkeita ostin, koska luultavasti Viron alkoholiveronkorotuksen myötä alkaa nesteiden myynti taas lisääntyä Suomessa.

Vierailija
10/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osingot, olen holdari.

Ihan tarpeeksi, en koe aiheelliseksi  paljastaa summaa täällä. Osingot tulevat lähinnä Jenkeistä joka kk tai kerran kvartaalissa.

Vierailija
11/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla todella huono sijoittaja, jos osaketuotto on parempi kuin myyntivoitot.

Tai sitten on niin sopuli, ettei uskalla ostaa eikä myydä. Vuoden aikana tarjoutuu tyypillisesti monta hyvää osto- ja myyntipaikkaa.

Elisa, Nokia, Outotec ja Talvivaara ovat hyviä esimerkkejä, jotka osoittavat käytännössä, miten ikiholdarin omaisuus hupenee.

Oikea sijoittaja käsittää, että kaikki mikä menee ylös, tulee alas. Hän toimii ennen sitä.

Mutta kiitän niitä, jotka ostavat kalliilla ja myyvät paniikissa halvalla. Jos heitä ei olisi, minulla ei olisi kauppakumppaneita.

Minä olen osinkosijoittaja, mutta en Ikiholdari. Minulla oli talvivaaraa, 100% voitto tuli sillä, minulla on ollut nokiaa monta kertaa ja olen silläkin plussilla (nykyinen positio tosin miinuksilla, ostin liian aikasten takasin).

Elisaa en oikein ymmärrä tässä esimerkkinä pääoman häviämisestä. Muistini ei palvele minua kovin hyvin historiaan, mutta esim 5 vuoden horisontilla elisa olisi ollut erittäinkin hyvä sijoituskohde.  Muistaakseni oli 15€ luokkaa tuolloin, ja on käsittääkseni maksanut vuosittain hyvän osinkotuotonkin. Minulla ei ellua ole, Teliaa ja DNA:ta löytyy tosin. Toinen esimerkki ikiholdauksen puolesta on Kone. Minulla on sitä salkussa hintaan 23 €, ja on tullut mukavasti osinkojakin.  Eli kyllä niitä esimerkkejä löytyy ihan ikiholdauksen puolesta ja vastaan.

Minulla on salkkuni osinkotuotto tällä hetkellä  noin 4,5% verojen jälkeen nykyarvoon nähden. Vastaavasti palkasta sivuun laitetun pääoman tuotto on 13,5% verojen jälkeen. Tuon lasken vain kuriositeettina, jotta näkisi korkoa korolle ilmiön vaikutukset.

Vierailija
12/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako keskusteluun osallistua ne joilla on muutakin kuin suoria osakesijoituksia?

Kysyn koska itselläni suoria sijoituksia lähinnä frontier-markkinoilla, muuten arvopaperisijoitukset osingot uudelleensijoittavissa ETF:ssä, jolloin osingot = arvonnousu.

Henkilökohtaisesti frontier-markkinoilla toinen tilanne, koska likviditeettivaatimusten vuoksi koen suuren osan frontier ETF:stä vähän hankaliksi.

Kyllä, olen laiska sijoittaja, joka ei kuvittelekaan päihittävänsä keskimääräistä indeksiä; näkemystä uskallan ottaa siis vain noilla kehittymättömillä markkinapaikoilla.

Vierailija
13/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osingot, olen holdari.

Ihan tarpeeksi, en koe aiheelliseksi  paljastaa summaa täällä. Osingot tulevat lähinnä Jenkeistä joka kk tai kerran kvartaalissa.

Saako tyhmä kysyä miten toimit lähdeveron kanssa?  Henk.koht. olen koettanut välttää jenkkisijoituksia Suomesta käsin lähdeverojen vuoksi.  Miten tuo jenkkien lähdevero käytännössä tilitetään?

Vierailija
14/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

618 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osingot, olen holdari.

Saako tyhmä kysyä miten toimit lähdeveron kanssa?  Henk.koht. olen koettanut välttää jenkkisijoituksia Suomesta käsin lähdeverojen vuoksi.  Miten tuo jenkkien lähdevero käytännössä tilitetään?

Jenkkiosakkeista menee ainakin minulla automaattisesti se 15% osingonmaksun yhteydessä. Suomen verottaja huomioi tämän osuuden automaattisesti ja verottaa loput sitten lopullisessa verotuksessa. Kanadan kohdalla taas menee 25% automaattisesti, vaikka verosopimus on voimassa. Tässä tapauksessa Suomen verottaja huomioi 15% automaattisesti ja tuon ylimääräisen 10%-yksikön osalta joudun sen itse hakemaan takaisin kanadan verottajalta vuoden loputtua.

Vierailija
15/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti, ja siksi kapitalismi ei toimi.

Vierailija
16/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

618 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osingot, olen holdari.

Pidätetään bruttosummasta, tieto menee verosopimuksen ansiosta Suomen verottajalle. Netto kilahtaa tilille.

Vierailija
17/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vapaasti antaa koko omaisuutesi minulle ja minä lupaan antaa sinulle kaikki mitä minä katson että on tarpeellista. Sillä edellytyksellä että teet koko ajan töitä. Saat sosialismista vähän esimakua, kun tuotahan se tarkoittaa käytännössä. Joku muu päättää puolestasi mitä tarvit ja paljonko

Vierailija
18/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti vastattuna, minulle osingonmaksukyky on tärkeämpi kuin arvonnousu joka kuitenkin usein on terveen (ja osinkoa maksavan yhtiön) ominaisuus.

Vierailija
19/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osinko on itselle tärkeämpi. Tavoittelen taloudellista riippumattomuutta, ja haluan pitää osakkeet ikuisesti ja lypsää niistä osinkoja. Toki myymällä kallistuneet osakkeet saisi saman ilmiön aikaan, mutta olen myös laiska...

Vierailija
20/36 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vapaasti antaa koko omaisuutesi minulle ja minä lupaan antaa sinulle kaikki mitä minä katson että on tarpeellista. Sillä edellytyksellä että teet koko ajan töitä. Saat sosialismista vähän esimakua, kun tuotahan se tarkoittaa käytännössä. Joku muu päättää puolestasi mitä tarvit ja paljonko

Miksi puhut sosialismista kun tarkoitat kapitalismia? Kapitalismissa omistaja ja varsinkin suuromistaja päättää kaikkien puolesta ja kapitalistisesti johdettu yritys on määritelmällisesti autoritaarinen ja totalitaarinen.