Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsenäisyys ei merkitse minulle kovin paljoa

Vierailija
06.12.2017 |

Olen ensisijaisesti EU:n kansalainen, Suomi on pelkkä osavaltio, syrjäinen provinssi, jossa satuin syntymään. Olen asunut muualla EU:ssa useamman vuoden ja aioin myöhemmin muuttaa taas pois Suomessa. Tulkaa pois sieltä hautausmailta kunniavartioimasta - teette hupaisan vaikutelman seisomalla siellä pakkasessa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen yleissivistyksen määrän taas huomaa kun ei tajua mitä se itsenäisyys meille on tuonut.

Vierailija
2/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäiset stabiilit valtiot on mahdollistaneet sen että sinä voit leikkiä EU-kansalaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle merkkaa enemmän EU:n ytimen, eli mm. Saksan ja Ranskan itsenäisyys. Jossakin vaiheessa todennäköisesti luovun Suomen kansalaisuudesta -ap

Vierailija
4/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä Suomen kansalaisuuden pidän, mutta koen myöskin sen ennemminkin EU -kansalaisuutena. Kansallisvaltioiden aika alkaa olla ohi.

Vierailija
5/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa eletään kuin Natsi-Saksassa, sota kiihottaa kansaa. Kohta varmaan naiset ja lapsetkin käy armeijan.

Vierailija
6/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myötähäpeä kasvaa näissä aloituksissa ja aina kun kuulen jonkun sanovan jotain näin typerää. On totta, että Suomi ei ehkä päätä kaikista asioista täysin itsenäisesti, mutta tähän on kansanäänestyksellä kansa itse halunnut.

Itse arvostan sitä että me olemme oma kansa, jolla on oma valtio, kieli ja lippu. Emme ole autonomisessa asemassa enää tai kokonaan jonkun toisen valtion alaisuudessa. Meillä on järjestelmä, jota ei ole täysin samanlaista missään muualla. Meille on mahdollistettu monia asioita, joita muualla ei normi duunari saa. Meillä on demokratia, tasa-arvo niin hyvä kuin se voisi olla, meillä on yksi maailman parhaista koulutusjärjestelmistä, osaamista monella alalla, kuten sairaanhoidosta ja tekniikassa, josta Suomea arvostetaan. Olemme nousseet vajaassa 100 vuodessa kehitysmaasta hyvinvointivaltioksi.

Siinä on listattuna asioita joista jokainen suomalainen saisi olla helvetin ylpeä ja kunnioittaa sitä että meille tämä kaikki mahdollistunut. Ilmeisesti kaikki asiat ovat nykyään liian hyvin, koska Suomessa nykyisin valitetaan sellaisista asioista, joista toiset olisivat kiitollisia. Nykyinen sukupolvi ei tiedä huonommasta.

Suomelle tekisi hyvää kyllä mennä ajassa taaksepäin, kun meillä ei oikeasti ollut mitään. Loppuisivat marinat äitiyspakkauksen nimestä, liikennemerkkien sukupuolisuudesta ja vessojen sukupuolisyrjinnästä.

Vierailija
7/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä Suomen kansalaisuuden pidän, mutta koen myöskin sen ennemminkin EU -kansalaisuutena. Kansallisvaltioiden aika alkaa olla ohi.

Jos joku alkaa olla ohi niin se on pahin EU-kiima, kun huomattu ettei se oikeasti toimi kunnolla.  Suomi tulee toki kaikessa perässä, niin tässäkin.

Vierailija
8/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap sitä mieltä, että ilman Suomen itsenäisyyttä olisit samassa asemassa kuin nyt? Vapaa selailemaan pitkin EU:ta, elättämään itsesi mielenkiintoisilla töillä...Suomi tuskin kuuluisi EU:n tai olisi liittynyt siihen huomattavasti myöhemmin. Vrt. esim. Viro.

Vierailija
9/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen itsenäisyyttä on täysin mahdollista kunnioittaa ilman EU:n talous- ja rahaliittoa tai sitoutumista kaikkeen, mitä EU esittää. Se olisi Suomelta tervettä itsekunnioitusta. Kansalaisista 57% äänesti aikoinaan Euroopan unioniin liittymisen puolesta. Silloin ei ymmärretty, että samalla äänestettiinkin myös euroon sitoutuminen. Nyt ollaan menossa kohti liittovaltiota ja yhteistä puolustusta, joka on sidoksissa NATOon. Itsenäisyys on kovilla uhreilla hankittu ja pidetty, tämä kannattaisi muistaa myös EU:ssa toimittaessa. Itsenäisyys ei saa olla+ kauppatavaraa.

Vierailija
10/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen yleissivistyksen määrän taas huomaa kun ei tajua mitä se itsenäisyys meille on tuonut.

Tuollahan ne isotherrat näyttää tekevän parhaansa, ettei tässä maassa pian ole enää mitään itsenäistä. Sähköverkot, tieverkot ja kaikki ulkomaisten pörssiyhtiöiden hallinnassa ja kansalaisia kyykytetään alati nousevilla ahneusmaksuilla. Joten sorry vaan, jos joillain tää itsenäisyyden ylpeys ei ole enää niin pilvissä.

Vierailija
11/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä ei osaa arvostaa, kun itsenäisyyden eteen ei ole tarvinnut tehdä mitään. Ei ymmärretä minkälaista on, kun valtio menettää itsenäisyyden.

Itse olen 45v ja mä en elämäni aikana ole juurikaan Suomen itsenäisyyttä juhlinut, arvostanut... tai mun elämässä se ei ole "mitenkään" näkynyt. Tää on toisinaan mua vaivannut, kun mä olen tämmöinen vapaamatkustaja ollut.

Omassa lapsuudenkodissa itsenäisyyttä ei tuotu oikein mitenkään esille. Ei meillä mitään juhlittu. Hädin tuskin oli telkkari auki Linnan juhlien aikaan. Kouluissakin laulettiin Suomen liput käsissä Maamme laulu, siinä se.

Lapsia alkoi tulla ja silloin päätin, että mun lapset ymmärtää itsenäisyyden ja sen tarkoituksen. Meillä juhlistetaan ja keskustellaan asiasta. Pidetään yllä, vaikken aina itsekään oikein tiedä miksi. Lasten kouluissa on tanssit ja isot juhlat aina itsenäisyyspäivänä, se on hienoa. Onnea on fiksut lapset, joiden kanssa on kiva ja helppo juhlistaa Suomen itsenäisyyttä, korostaa suomalaisuutta tässä globalisoituvassa maailmassa.

Kiitos ap, että sait mut pysähtymään asian äärelle. :)

Vierailija
12/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitä ei osaa arvostaa, kun itsenäisyyden eteen ei ole tarvinnut tehdä mitään. Ei ymmärretä minkälaista on, kun valtio menettää itsenäisyyden.

Ei siitä EU:seen liittymisestä nyt niin kauaa ole sentäs, että olisi unohtunut jo.

Vierailija
13/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen itsenäisyyttä on täysin mahdollista kunnioittaa ilman EU:n talous- ja rahaliittoa tai sitoutumista kaikkeen, mitä EU esittää. Se olisi Suomelta tervettä itsekunnioitusta. Kansalaisista 57% äänesti aikoinaan Euroopan unioniin liittymisen puolesta. Silloin ei ymmärretty, että samalla äänestettiinkin myös euroon sitoutuminen. Nyt ollaan menossa kohti liittovaltiota ja yhteistä puolustusta, joka on sidoksissa NATOon. Itsenäisyys on kovilla uhreilla hankittu ja pidetty, tämä kannattaisi muistaa myös EU:ssa toimittaessa. Itsenäisyys ei saa olla+ kauppatavaraa.

Fixit!

Vierailija
14/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin soisin suomalaisen hulluuden ja itsepäisyyden heräilevän taas henkiin.

Vierailija
15/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä myötähäpeä kasvaa näissä aloituksissa ja aina kun kuulen jonkun sanovan jotain näin typerää. On totta, että Suomi ei ehkä päätä kaikista asioista täysin itsenäisesti, mutta tähän on kansanäänestyksellä kansa itse halunnut.

Itse arvostan sitä että me olemme oma kansa, jolla on oma valtio, kieli ja lippu. Emme ole autonomisessa asemassa enää tai kokonaan jonkun toisen valtion alaisuudessa. Meillä on järjestelmä, jota ei ole täysin samanlaista missään muualla. Meille on mahdollistettu monia asioita, joita muualla ei normi duunari saa. Meillä on demokratia, tasa-arvo niin hyvä kuin se voisi olla, meillä on yksi maailman parhaista koulutusjärjestelmistä, osaamista monella alalla, kuten sairaanhoidosta ja tekniikassa, josta Suomea arvostetaan. Olemme nousseet vajaassa 100 vuodessa kehitysmaasta hyvinvointivaltioksi.

Siinä on listattuna asioita joista jokainen suomalainen saisi olla helvetin ylpeä ja kunnioittaa sitä että meille tämä kaikki mahdollistunut. Ilmeisesti kaikki asiat ovat nykyään liian hyvin, koska Suomessa nykyisin valitetaan sellaisista asioista, joista toiset olisivat kiitollisia. Nykyinen sukupolvi ei tiedä huonommasta.

Suomelle tekisi hyvää kyllä mennä ajassa taaksepäin, kun meillä ei oikeasti ollut mitään. Loppuisivat marinat äitiyspakkauksen nimestä, liikennemerkkien sukupuolisuudesta ja vessojen sukupuolisyrjinnästä.

Neuvoa-antava kansanäänestys.. Aatos Erkko näytti myös median voiman silloin. Kaikkiin päälehtiin tippu jäsenyyttä kannattavaa uutista. Jos silloin luit lehtiä, niin et voinut välttyä siitä pään käännyttämisestä. Silloin luvattiin myös, että markka pysyy varmasti valuuttana.. No eipä pysynyt. Jos Erkko ja pojat olis jättänyt oman kampanjoinnin hiljaseksi, niin tulos saattaisi olla eri. Uskon, että se olisi. Silloin elettiin aikaa jolloin internet oli lapsenkengissä ja ihmiset osti fyysisesti lehden ja tieto tuli vain sitä kautta plus iltauutiset tv.  Helsingin Sanomat, Aamulehti, Turun Sanomat, Iltalehti, Ilta-Sanomat ja Kauppalehti. Ei ihan pieni media missä eu kampanja lyötiin läpi.... Tämä on yksi niistä harvoista maista joissa oma kansalainen toisarvoinen nykypäivänä. Sitä ei kukaan pysty kiistää enää.

Vierailija
16/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvoa-antava kansanäänestys.. Aatos Erkko näytti myös median voiman silloin. Kaikkiin päälehtiin tippu jäsenyyttä kannattavaa uutista. Jos silloin luit lehtiä, niin et voinut välttyä siitä pään käännyttämisestä. Silloin luvattiin myös, että markka pysyy varmasti valuuttana.. No eipä pysynyt. Jos Erkko ja pojat olis jättänyt oman kampanjoinnin hiljaseksi, niin tulos saattaisi olla eri. Uskon, että se olisi. Silloin elettiin aikaa jolloin internet oli lapsenkengissä ja ihmiset osti fyysisesti lehden ja tieto tuli vain sitä kautta plus iltauutiset tv.  Helsingin Sanomat, Aamulehti, Turun Sanomat, Iltalehti, Ilta-Sanomat ja Kauppalehti. Ei ihan pieni media missä eu kampanja lyötiin läpi.... Tämä on yksi niistä harvoista maista joissa oma kansalainen toisarvoinen nykypäivänä. Sitä ei kukaan pysty kiistää enää.

Mitenkäs se vajaa puolet kansasta sitten osasi vastaan äänestää? Ilmeisesti tuli sinulla äänestettyä puolesta kun sorruit aivopesuun? Eihän sille asialle enää mitään voi turha sitä on vatvoa ja on totta että mediassa varmasti oli lähinnä vain EU:n puolesta olevaa infoa. Se siitä.

En ole elänyt tuolloin olen syntynyt vasta -99 eli minulla ei ole osaa eikä arpaa tähän. Kirjoituksessani kerroin vain kuitenkin asioita, joista jokaisen suomalaisen tulisi olla ylpeitä. Nykyään niitä asioita, jotka meillä on ovat itsestään selvyyksiä ei osata arvostaa. Jos Suomi ei olisi itsenäinen, emme näitä asioita olisi saavuttaneet. En sitten tiedä olisiko ollut parempi jäädä Neuvostoliiton alle, emme olisi ainakaan EU:ssa!

Vierailija
17/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ensisijaisesti EU:n kansalainen, Suomi on pelkkä osavaltio, syrjäinen provinssi, jossa satuin syntymään. Olen asunut muualla EU:ssa useamman vuoden ja aioin myöhemmin muuttaa taas pois Suomessa. Tulkaa pois sieltä hautausmailta kunniavartioimasta - teette hupaisan vaikutelman seisomalla siellä pakkasessa.

Selvä, terveiset sille nuorukaiselle jonka haudalla juuri seisoin vartiossa. Vitun epäkunnioittavaa tai sitten huono provo. 

Jos minulla olisi aikakone lähettäisin sinut asumaan neuvosto-Viroon tai vastaavaan paikkaan miettimään hetkeksi. Muuta jo, ei tule ikävä.

Vierailija
18/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuisin mieluummin Kiinassa, Japanissa tai Jerusalemissa

ei tällä Suomessa voi elää elämää, kaikki on tylsää ja paskaa ja ruokakin paskaa ja naiset lihavia kääkköjä

Vierailija
19/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa olla näitä kaksoiskansalaisia. Kyllähän näitä sitaatteja kuulee aina silloin tällöin jopa radiossa "ei mua hetkauta jos Venäjä miehittää Suomen, oon puoliksi venäläinen muutenkin".  Kannattaa ehkä miettia kaksi kertaa kuinka pajjon näitä turvallisuusriskejä raahaa Suomeen ennenkuin Putin saa hyvän tekosyyn tulla tänne turvaamaan omiensa olot.

Vierailija
20/21 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle merkkaa enemmän EU:n ytimen, eli mm. Saksan ja Ranskan itsenäisyys. Jossakin vaiheessa todennäköisesti luovun Suomen kansalaisuudesta -ap

Muista sitten viimeistään rajalla maksaa koulutukseesi, terveydenhoitoosi yms kuluneet rahat takaisin valtion kassaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä